Deze Opel Astra is duurder dan een BMW M2

Auteur: , 41 Reacties

Een Astra die nieuw 95.000 euro kost, die hadden we niet zien aankomen. Maar voor dat geld krijg je wel 330 pk, waar je vervolgens echter niet de straat mee op kunt.

Mocht je de koeienletters ‘OPEL MOTORSPORT’ op de voorruit gemist hebben, ga dan even langs de opticien. Opel presenteert zijn eerste hete Astra van de nieuwste generatie (een OPC laat nog even op zich wachten), die is bestemd voor toerwagenracing. Het ding heet dan ook heel toepasselijk Touring Car Racing (TCR).

330 pk, 1.200 kg

Onder de kap huist een tweeliter turbomotor die 243 kW (330 pk) levert en een maximumkoppel van 420 Nm (beide bepaald door het ‘Balance of Performance’-concept). Het leeggewicht van de Astra TCR is met 1.200 kilogram ideaal voor het snellere bochtenwerk. Wel is de auto voor echte mannen en vrouwen die hun mannetje staan, want elektronische hulpsystemen zoals ABS en ESP zijn niet toegestaan.

Alle 330 paarden worden naar de voorwielen overgebracht via een sequentiële zestraps sporttransmissie en een dubbele koppeling. De coureur schakelt met schakelpeddels aan het stuur, en als hij terugschakelt, zorgt een geautomatiseerd dubbel ontkoppelingssysteem voor stabiliteit.

Opel Astra TCR

Grote ho-ijzers

De Astra TCR is aan de voorzijde voorzien van remschijven van 378 mm doorsnee en remklauwen met zes zuigers. Achter monteert Opel remschijven van 265 mm en remklauwen met twee zuigers. De coureur kan de rembalans regelen vanuit de cockpit, waar hij op een dikke Recaro zetelt.

De eerste exemplaren worden eind februari 2016 aan privéteams afgeleverd, voor de al genoemde 95 mille. Niemand zei dat racen geodkoop was. En bekijk het positief: voor een beetje een GT3-racer ben je het viervoudige kwijt.



41 reacties

Zware bak zeg.. Maar Opel maakt tot nu toe niet de lichtste wagens 😁 Begreep met de BNR autoshow dat dit wel gaat veranderen…..
@Smokey: Da’s een bewussie. Volgens de TCR regelgeving moet een auto inclusief coureur namelijk 1260kg wegen.
@smokey: ongeacht hoe duur die nou is… een Opel blijft een Opel..
@martinus:

Heb je hem weer…
@martinus: Gelukkig wel, want als het een VW was geweest dan had je na 1 rondje de zwarte vlag gekregen wegens te hoog olie verbruik of was je door de TC afgekeurd door illegaal software.
@martinus:
Blijf jij maar lekker in je 11e hands “premium” golf rondrijden dan, alsof iemand daar gelukkig van wordt…..
@martinus: ja… En wat is daar mis mee? Prima toerwagentje, toch?
@gtwillem: kijk uit, dalijk krijg je weer een heel betoog over waarom een Tesla een veel beter alternatief zou zijn. Ik weet niet hoe, maar Martinus krijgt het vast verzonnen.
@martinus: beter zoveel geld voor deze Opel, als 40 rooitjes voor zo’n hondenhok van een golf 2.
@406_v6: of 106.000 voor een Kever willen betalen…
@rufctr01: precies!
duurder dan een m2, maar ik denk dat ie voor dat geld een m2 ook helemaal de moeder rijdt op een circuit
@arashrsf: wacht totdat bmw met een only-track version komt van de m2. die rijdt de astraat helemaal de moeder…
@gwnbmw: ja dat mag ook wel als de straatversie al 370pk heeft. Plus, als een M3 GTS al 2x zo duur is als een gewone M3/4 verwacht ik dat een track-only versie van de M2 qua prijs wat hoger uit valt dan deze Astra.
@gwnbmw: moet wel voldoen aan de specs voor deze klasse… Dus evenveel PK’s, gewicht enz. Dan nog maar eens een x kijken wie wie ziek rijdt.
Een Insignia OPC ook haha
@arashrsf huh “de moeder” ?
@flippiez06: jij moet nog even een cursus internet volgen denk ik..
@flippiez06: Hij bedoelt min of meer dat je moeder in de Astra sneller is dan jij in de M2.
@flippiez06: jij moet nog even een cursus internet volgen denk ik…
Ik vind 1.200 kg anders nog best veel voor een compleet gestripte hatchback met een viercilinder, Recaro-stoeltje, hier en daar wat carbon en zonder elektronische hulpmiddeltjes. Maarja, het is wel een dikke Recaro he! Die weegt blijkbaar toch wel wat.
@berlinetta: @Smokey: Het gewicht wordt, net zoals pk’s en koppel, voorgeschreven door de regels. “The target minimum racing weight (with driver) is 1,260 kg.” http://tcr-series.com/
@stephanotis: Oh oke, dat wist ik niet. Logisch ook.
Tof apparaat! Alleen jammer dat ‘ie er nog niet als 3 deurs is.
@woot: Het is ook nog maar de vraag of ‘ie er als driedeurs gaat komen. De driedeurs C-segmenters verkopen voor geen meter in vergelijking met hun vijfdeurs broertjes en zusjes en zijn onderhand echt een uitstervend ras aan het worden. Zeker voor een merk als Opel, dat nou niet het geld heeft om nichemodellen op de markt te zetten, is een driedeurs een dure investering.
@Edge: Dat weet ik en hij gaat ook niet komen (naar alle waarschijnlijkheid). Maar dacht dat ze misschien voor de racer een uitzondering zouden maken. Misschien dat ze een nieuwe GTC gaan maken later, niet onder de naam Astra.
kijk! dikke opel jongus!
Opel is inmiddels een echt premium merk! Een hoge prijs vragen en toch standaard een heel kaal interieur bieden.
Zal een leuke strijd gaan worden met de seat’s. Het is een beetje het zelfde principe.
TCR, als in voor de TCR Series dat op papier heel erg leuk is maar niet fatsoenlijk via TV te volgen is? Da’s eigenlijk best jammer. Ik had het toffer gevonden als ze met de WTCC gaan meedoen, dat kun je tenminste nog een beetje fatsoenlijk volgen op de televee.
Deze Opel is inderdaad bestemd voor de TCR classe, een klasse tourwagenracing die een goedkoper alternatief voor het World Touringcar Championship moet vormen. O.a. de Volkswagen Groep (Audi TT, VW Golf, Seat Leon) heeft er auto’s rondrijden, evenals Honda (Civic), Ford (Focus) en er deden een paar wedstrijden ook twee Opels mee die door Campos Racing waren geprepareerd, die deden het zo slecht, dat het me niet verbaasd dat Opel het nu wat officiëler aanpakt. In de seizoensfinale van Macau zal ook een Alfa Romeo Giulietta TCR te bewonderen zijn. Officiele foto;s ontbreken nog, maar deze impressie dook wel al op

http://img15.deviantart.net/9383/i/2014/345/2/d/alfa_romeo_giulietta_vln_2015_by_renxo93-d89hujj.jpg
Dan liever deze:
http://www.autoblog.nl/gallery/Seat/Leon_Cup_Racer/Seat-Leon-Cup-Racer-07.jpg
@agera: Die domineert het huidige seizoen:de nummers 1 2 en 3 Comini, Oriola en Gené rijden er allemaal mee. Als de tweede rijders van hun teams niet zoveel brokken hadden gemaakt (vooral Nykjaer en Afanasiev zijn nogal eens te wild) hadden ze de hele top5 van het klassement beheerst

http://www.youtube.com/watch?v=EB05sIwJ4Fw
Wel een gaaf ding, maar een ton voor een Opel neer leggen gaat mij echt te ver.
@dutchdriftking: Dan heb je geluk, want deze kost nog geen ton!
Vette Opel!… wait what?… vette Opel?
Zou Opel stiekem plannen hebben voor de WTCC
Voor dat geld heb je een nieuwe corvette C7
Ik dacht (zonder wat gelezen te hebben) dat het om de Corsa ging. Wel een hele dure, dat dan weer wel
Een relatief lichte Astra. Dat is nieuw.
Taxi Centrale Renesse overweegt juridische stappen nu.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).