• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze oude karakterbak heeft de gaafste velgen ooit

Auteur: jaapiyo, gepost 11 november 2018 om 15:58 – 34 Reacties

Lancer


Zie jij wat het voor auto is?

Zo ja dan luister je waarschijnlijk naar de naam @willeme. Deze waarde collega heeft namelijk ooit de zware industrie van Fuji bezocht, alwaar hij in een vat met een experimentele staallegering is gevallen. Het incident bleef over het algemeen zonder bijwerkingen, behalve dat de beste man nu lijdt aan intermitterende gele koorts, die doorgaans op komt zetten als hij een auto uit het Verre Oosten ziet. De symptomen zijn nog erger als het stuur van de auto in kwestie aan de rechterkant zit. Vervelend, maar er valt goed mee te leven.

1

Voor alle anderen: het is een Mitsubishi Lancer uit de 80s, een tijd voordat de wereld gehoord had van de Lancer Evo (rijtest). De Lancer was toen nog echt een strakke, doch ietwat saaie burgerbak. Deze tweede generatie, de Lancer EX, werd geïntroduceerd in 1979 met keuze uit een 1.4 MCA (Mitusbishi Clean Air)-JET of een 1.6je onder de kap. Later volgde ook wat je zou kunnen beschouwen als de opmaat naar de Evo’s in de vorm van de Lancer EX 2000 Turbo, met -de naam geeft het al een beetje weg- een 2.0 liter grote vierpitter met turbo én intercooler onder de kap die goed was voor 170 pk.

Lancer-2

De reden dat we over deze Lancer schrijven zijn echter de velgen. Kiek nou naar die random hoeken van de striepkes en de wijze waarop de drie diamantjes van het Mitsubishi-logo in het wiel verwerkt zijn. Je dacht wellicht dat de Mazda 121 met die beertjes in de wielen de gaafste velgen ooit had, maar dit is nog beter. Bijna. Toch? (via jalopnik.com)

3

Ook interessant!

  • Evo winnaar crasht Evo in recordtempo. Uiteraard.
  • Tiff Needell veilt unieke Mitsubishi Evo's en rallyauto's
  • Video: Mitsubishi overschat terreincapaciteiten
  • Video: onderstuur is slecht voor de velgen

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, Klassiekers, lancer, Mitsubishi, velgen

Vorig bericht: « Kampt Nederland met mobiliteitsarmoede?
Volgend bericht: Dit is Wagenbauanstalts auto van het jaar 2018 »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeroenwz zegt

    11 november 2018 om 16:02

    Prachtige auto! En leuk zo’n Japanse import (stuur rechts, spiegels op de flanken). Die wielen zijn waanzinnig. Mitsubishi had in die tijd als slogan “Mitsubishi. De gestaalde prefektie” (ja, perfectie met een K, want dat mocht toen gewoon…)

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      11 november 2018 om 17:11

      @jeroenwz: prefektie mocht toen ook ipv perfektie?

      Login om te reageren
  2. Dizono zegt

    11 november 2018 om 16:13

    Zo lust ik hem ook wel. Lekkere verlaging, fijne wielen en verder snaarstrak doch origineel. Heerlijk.

    Login om te reageren
  3. baardmijt zegt

    11 november 2018 om 16:21

    Deze herkent iedere autoliefhebber van boven de 35 toch?

    Ziet er wel smakelijk uit zo. Velgen over de top, maar hij kan het vreemd genoeg goed hebben imho.

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      11 november 2018 om 16:22

      @baardmijt: 34 jaar en ik herken hem niet. Your argument sounds valid

      Login om te reageren
      • jeroen82 zegt

        11 november 2018 om 23:01

        @nasty: 36 sinds 3 dagen en ik herkende em ook niet…

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          12 november 2018 om 08:09

          @jeroen82: dan dus geen Autoliefhebber ?

          Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      11 november 2018 om 22:15

      @baardmijt: 24 en ik herken ‘m! Maarja ik rijd nu ook een metsubsidie uit diezelfde periode :)

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        11 november 2018 om 23:02

        @thijsj: Leuk man! Een niet alledaagse keuze. Hoop dat je er nog lang plezier van hebt. En ik ben nu ook wel benieuwd naar welke Mitsubishi het is… :-)

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          12 november 2018 om 11:55

          @baardmijt: het was ook niet echt een keuze, maar het goedkoopste wat er in de buurt was. Maar ik vind het echt een toffe wagen, een reis terug in de tijd. Het is een Colt glx uit ’87. Er staan wel een paar matige foto’s van op autojunk ;). Wellicht binnenkort even klein shootje doen met een fatsoenlijkere camera.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 november 2018 om 08:04

      @baardmijt: ruim boven de 35 en herkende hem niet. Gewoon omdat Japanse wagens rond die tijd totaal oninteressant waren.

      Login om te reageren
  4. chrism zegt

    11 november 2018 om 16:28

    Dit zou zo slecht voor mij autistische trekjes… Nog erger als de climate control die links/rechts gelijk moet staan en op een heel getal afgerond.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      11 november 2018 om 17:03

      @chrism: idd elke keer met parkeren zorgen dat alle wielen goed staan ;-)

      Login om te reageren
    • jpoers zegt

      11 november 2018 om 17:42

      @chrism: nog erger 3 van die ronde knoppen met een middenstand. Ventilatie in je bakker om de roosters ook netjes moeten staan. In de zomer te warm, in de winter te koud. Blij met die digitale dingen.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        12 november 2018 om 13:01

        @jpoers: ik deel @CasperH zijn ergernissen rond de power-/volumeknop op VAG producten dan ook volledig. Wie verzint het om de meest gebruikte knop op de radio een logootje te geven dat meedraait als je de knop gebruikt!?!? Mijn lief durfde op een gegeven moment alleen nog maar te vragen of de radio harder of zachter mocht, of ze beroerde vanaf de passagiersstoel het knopje op mijn stuur ipv die in het dashboard. Een van de vele redenen waarom we nog steeds zo gelukkig zijn samen :)

        Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      11 november 2018 om 18:41

      @chrism: hahahaha heel herkenbaar. De temperatuur overal gelijk en het liefst op even hele getallen afgerond of op 20,5.

      Login om te reageren
  5. toniominestrone zegt

    11 november 2018 om 16:35

    Geinige velgen, voor de rest heb ik het altijd een lelijk hok gevonden.

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    11 november 2018 om 16:37

    Met de coole spiegel op het voorspatbord en de nog veel coolere velgen lijkt het nog heel wat.

    Maar om heel eerlijk te zijn vond ik deze generatie Lancer een verschrikkelijk lelijke wagen. Meestal zag je hem ook gewoon op 13 inch stalen velgen zonder wieldoppen. De voorganger daarentegen vond ik stukken leuker. Maar dat geldt voor het meeste Japanse auto’s. In de seventies hadden ze vaak veel weg van Amerikaanse auto’s, met bijna net zoveel chroom er aan, maar een stuk kleiner. Veel mooier dan de met de lineaal ontworpen eighies modellen.

    Login om te reageren
  7. mout zegt

    11 november 2018 om 16:48

    ik dacht de Sapporo uit die tijd te herkennen…
    Opvallend dat de 3 diamonds al wel in de velgen zitten, maar nog niet op het frontje.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      11 november 2018 om 17:08

      @mout: heeft met de tijd te maken.

      Login om te reageren
    • frank2b zegt

      11 november 2018 om 18:16

      @mout: Dacht idd ook eerst aan de Sapporo.

      Login om te reageren
  8. ikleesookoverautos zegt

    11 november 2018 om 16:57

    Wat heerlijk om dit te zien op AB.

    Login om te reageren
  9. gms76 zegt

    11 november 2018 om 16:59

    Zo een hebben mijn ouders ook gehad in knal oranje. Lekker vintage ?

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    11 november 2018 om 17:13

    Een buurman had destijds een gloednieuwe zwarte Lancer 2000 Turbo gekocht.
    De beste man heeft de auto nog steeds en er staat nog geen 50.000km op de teller.

    Login om te reageren
  11. appeltaartislekker zegt

    11 november 2018 om 17:30

    Dit vind ik nou de leukste blogs. Blogs over eigenaardigheden van een auto. Heerlijk!

    Login om te reageren
    • e28forever zegt

      11 november 2018 om 20:31

      @appeltaartislekker:
      Eens!

      Login om te reageren
  12. drdre1 zegt

    11 november 2018 om 17:44

    Skitterend!

    Login om te reageren
  13. ghengiskhan zegt

    11 november 2018 om 17:45

    Ha, daar heb ik nog rijles in gehad.

    Login om te reageren
  14. frank2b zegt

    11 november 2018 om 18:18

    Geinige wagen! Zelf de Galant Sigma gehad in die tijd. Superafgewerkte en betrouwbare wagen, met een heel stille motor-met-(on)balansassen. Sneller dan 100 moest je er alleen niet mee rijden, dan kwam de voorkant omhoog en begon de besturing toch wel heel erg vaag te worden…..

    Login om te reageren
  15. haroldv zegt

    11 november 2018 om 19:27

    Ha! Mijn eerste, met eigen centen, betaalde auto. Met achterwielaandrijving!?

    Login om te reageren
  16. e28forever zegt

    11 november 2018 om 20:34

    Erg leuke verschijning.
    De verlaging en de strakke velgen doen het helemaal.
    Vind het wel een mooi model nu, erg eighties!

    Login om te reageren
  17. marinepower zegt

    11 november 2018 om 20:41

    Ha ja, de Mitsubishi Lancer. Had die turbo uitvoering niet de tekst in spiegelbeeld op de voorspoiler?

    Login om te reageren
  18. mpgc zegt

    12 november 2018 om 07:32

    Die Lancer Turbo was een gaaf ding. Werd in Nederland niet onverdienstelijk rally mee gereden, o.a. door John Bestebreurtje (verhaal op zich over te maken).

    Login om te reageren
  19. toyotafortuner zegt

    12 november 2018 om 07:37

    Dit is toch wel een erg gave wagen! ???

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North