Deze oude karakterbak heeft de gaafste velgen ooit

Auteur: , 34 Reacties
Lancer

Zie jij wat het voor auto is?

Zo ja dan luister je waarschijnlijk naar de naam @willeme. Deze waarde collega heeft namelijk ooit de zware industrie van Fuji bezocht, alwaar hij in een vat met een experimentele staallegering is gevallen. Het incident bleef over het algemeen zonder bijwerkingen, behalve dat de beste man nu lijdt aan intermitterende gele koorts, die doorgaans op komt zetten als hij een auto uit het Verre Oosten ziet. De symptomen zijn nog erger als het stuur van de auto in kwestie aan de rechterkant zit. Vervelend, maar er valt goed mee te leven.

1

Voor alle anderen: het is een Mitsubishi Lancer uit de 80s, een tijd voordat de wereld gehoord had van de Lancer Evo (rijtest). De Lancer was toen nog echt een strakke, doch ietwat saaie burgerbak. Deze tweede generatie, de Lancer EX, werd geïntroduceerd in 1979 met keuze uit een 1.4 MCA (Mitusbishi Clean Air)-JET of een 1.6je onder de kap. Later volgde ook wat je zou kunnen beschouwen als de opmaat naar de Evo’s in de vorm van de Lancer EX 2000 Turbo, met -de naam geeft het al een beetje weg- een 2.0 liter grote vierpitter met turbo én intercooler onder de kap die goed was voor 170 pk.

Lancer-2

De reden dat we over deze Lancer schrijven zijn echter de velgen. Kiek nou naar die random hoeken van de striepkes en de wijze waarop de drie diamantjes van het Mitsubishi-logo in het wiel verwerkt zijn. Je dacht wellicht dat de Mazda 121 met die beertjes in de wielen de gaafste velgen ooit had, maar dit is nog beter. Bijna. Toch? (via jalopnik.com)

3



34 reacties

Prachtige auto! En leuk zo’n Japanse import (stuur rechts, spiegels op de flanken). Die wielen zijn waanzinnig. Mitsubishi had in die tijd als slogan “Mitsubishi. De gestaalde prefektie” (ja, perfectie met een K, want dat mocht toen gewoon…)
@jeroenwz: prefektie mocht toen ook ipv perfektie?
Zo lust ik hem ook wel. Lekkere verlaging, fijne wielen en verder snaarstrak doch origineel. Heerlijk.
Deze herkent iedere autoliefhebber van boven de 35 toch?

Ziet er wel smakelijk uit zo. Velgen over de top, maar hij kan het vreemd genoeg goed hebben imho.
@baardmijt: 34 jaar en ik herken hem niet. Your argument sounds valid
@nasty: 36 sinds 3 dagen en ik herkende em ook niet…
@jeroen82: dan dus geen Autoliefhebber 😉
@baardmijt: 24 en ik herken ‘m! Maarja ik rijd nu ook een metsubsidie uit diezelfde periode :)
@thijsj: Leuk man! Een niet alledaagse keuze. Hoop dat je er nog lang plezier van hebt. En ik ben nu ook wel benieuwd naar welke Mitsubishi het is… :-)
@baardmijt: het was ook niet echt een keuze, maar het goedkoopste wat er in de buurt was. Maar ik vind het echt een toffe wagen, een reis terug in de tijd. Het is een Colt glx uit ’87. Er staan wel een paar matige foto’s van op autojunk ;). Wellicht binnenkort even klein shootje doen met een fatsoenlijkere camera.
@baardmijt: ruim boven de 35 en herkende hem niet. Gewoon omdat Japanse wagens rond die tijd totaal oninteressant waren.
Dit zou zo slecht voor mij autistische trekjes… Nog erger als de climate control die links/rechts gelijk moet staan en op een heel getal afgerond.
@chrism: idd elke keer met parkeren zorgen dat alle wielen goed staan ;-)
@chrism: nog erger 3 van die ronde knoppen met een middenstand. Ventilatie in je bakker om de roosters ook netjes moeten staan. In de zomer te warm, in de winter te koud. Blij met die digitale dingen.
@jpoers: ik deel @CasperH zijn ergernissen rond de power-/volumeknop op VAG producten dan ook volledig. Wie verzint het om de meest gebruikte knop op de radio een logootje te geven dat meedraait als je de knop gebruikt!?!? Mijn lief durfde op een gegeven moment alleen nog maar te vragen of de radio harder of zachter mocht, of ze beroerde vanaf de passagiersstoel het knopje op mijn stuur ipv die in het dashboard. Een van de vele redenen waarom we nog steeds zo gelukkig zijn samen :)
@chrism: hahahaha heel herkenbaar. De temperatuur overal gelijk en het liefst op even hele getallen afgerond of op 20,5.
Geinige velgen, voor de rest heb ik het altijd een lelijk hok gevonden.
Met de coole spiegel op het voorspatbord en de nog veel coolere velgen lijkt het nog heel wat.

Maar om heel eerlijk te zijn vond ik deze generatie Lancer een verschrikkelijk lelijke wagen. Meestal zag je hem ook gewoon op 13 inch stalen velgen zonder wieldoppen. De voorganger daarentegen vond ik stukken leuker. Maar dat geldt voor het meeste Japanse auto’s. In de seventies hadden ze vaak veel weg van Amerikaanse auto’s, met bijna net zoveel chroom er aan, maar een stuk kleiner. Veel mooier dan de met de lineaal ontworpen eighies modellen.
ik dacht de Sapporo uit die tijd te herkennen…
Opvallend dat de 3 diamonds al wel in de velgen zitten, maar nog niet op het frontje.
@mout: heeft met de tijd te maken.
@mout: Dacht idd ook eerst aan de Sapporo.
Wat heerlijk om dit te zien op AB.
Zo een hebben mijn ouders ook gehad in knal oranje. Lekker vintage 🙈
Een buurman had destijds een gloednieuwe zwarte Lancer 2000 Turbo gekocht.
De beste man heeft de auto nog steeds en er staat nog geen 50.000km op de teller.
Dit vind ik nou de leukste blogs. Blogs over eigenaardigheden van een auto. Heerlijk!
Skitterend!
Ha, daar heb ik nog rijles in gehad.
Geinige wagen! Zelf de Galant Sigma gehad in die tijd. Superafgewerkte en betrouwbare wagen, met een heel stille motor-met-(on)balansassen. Sneller dan 100 moest je er alleen niet mee rijden, dan kwam de voorkant omhoog en begon de besturing toch wel heel erg vaag te worden…..
Ha! Mijn eerste, met eigen centen, betaalde auto. Met achterwielaandrijving!😂
Erg leuke verschijning.
De verlaging en de strakke velgen doen het helemaal.
Vind het wel een mooi model nu, erg eighties!
Ha ja, de Mitsubishi Lancer. Had die turbo uitvoering niet de tekst in spiegelbeeld op de voorspoiler?
Die Lancer Turbo was een gaaf ding. Werd in Nederland niet onverdienstelijk rally mee gereden, o.a. door John Bestebreurtje (verhaal op zich over te maken).
Dit is toch wel een erg gave wagen! 😍😍😍

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).