• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoen

Auteur: RubenPriest, gepost 6 november 2018 om 22:01 – 39 Reacties

Afbeelding Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoenAfbeelding Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoenAfbeelding Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoenAfbeelding Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoenAfbeelding Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoenAfbeelding Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoenAfbeelding Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoenAfbeelding Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoen

Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoen
Kunst op wielen levert nog steeds veel geld op.

Want kunst op wielen, dat is de Porsche 959 Paris-Dakar. Één van de zes bestaande exemplaren ging dit weekend onder de hamer bij een veiling van RM Sotheby’s. Het hele weekend stond bij het veilinghuis in het teken van het 70-jarige bestaan van Porsche.

De verwachting was dat deze bijzondere 959 zo’n drie miljoen dollar zou opleveren. Hoogstens 3,4 miljoen, mochten bieders in een goede bui zijn. En of ze in een goede bui waren. Er werd met geld gesmeten alsof het frikandelbroodjes waren. Uiteindelijk kwam het hoogste bod voor deze Group B Porsche uit op maar liefst 5.945.000 euro.

Hoewel deze auto’s de naam 959 dragen, zijn er onderhuids behoorlijk wat zaken anders. Neem bijvoorbeeld de krachtbron. Geen geblazen boxermotor waar de 959 zo om bekend staat, maar een natuurlijk ademende 3.2 zescilinder uit de 911 Carrera.

Deze 959 Paris-Dakar met de iconische Rothmans stickers staat fantastisch bij een serieuze autoverzameling. Niet zo vreemd dat er dan ook gretig is geboden op deze auto. Naast deze 959, werden nog tal van andere Porsches geveild. Onder meer een Porsche 918 Spyder, een 911 Carrera RS 2.7 Prototype, een 911 GT3 RS 4.0 en deze 956 gingen onder de hamer.

Ook interessant!

  • Niet eerder verkocht Porsche zoveel auto's, maar wat koopt men?
    Niet eerder verkocht Porsche zoveel auto's, maar wat koopt men?
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche Cayenne Platinum Edition: voor de grijze muis met geld
    Porsche Cayenne Platinum Edition: voor de grijze muis met geld
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

959, geld, Porsche, rally, veiling

Vorig bericht: « Zo doet de Ferrari Portofino het in Nederland
Volgend bericht: Meer Gazoo Racing dan dit wordt het niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. sel777 zegt

    6 november 2018 om 22:12

    Icoon! Deze had ik vroeger als Dakar behang. Stevige prijzen inmiddels :-0

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      6 november 2018 om 22:29

      @sel777: Prijzen van behang gaan door het plafond tegenwoordig!

      Login om te reageren
      • rob636 zegt

        6 november 2018 om 22:38

        @pallas: gelukkig het behang zelf niet!

        Login om te reageren
      • sel777 zegt

        6 november 2018 om 22:58

        @pallas: Hihi plafond hoeft gelukkig niet

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          7 november 2018 om 00:16

          @sel777: hangt ervanaf. Als je de ruimte echt klein wilt laten ogen dan zou ik zeker voor behang gaan in een donkere tint op het plafond. Dan heb je gelijk het idee dat het op je af komt.

          Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      6 november 2018 om 22:56

      @sel777: hahaha, nu je het zegt!

      Login om te reageren
  2. granlusso zegt

    6 november 2018 om 22:13

    Gaaf apparaat! Volgens mij weleens van gehoord.
    Weet iemand waarom deze auto een ongeblazen blok heeft in plaats van het geblazen exemplaar uit de 959? Zijn atmosferische motoren geschikter bij een race als Paris-Dakar?

    Login om te reageren
    • panam1 zegt

      6 november 2018 om 22:17

      @granlusso: het heeft meer te maken met het calibreren van de bougievonkjes – en dat deze synchroon lopen met de deiningen van de Sahara Mistral wind – waardoor de pneumatische druk in t vooronder niet te hoog oploopt en t blok geen haarscheurtjes krijgt.

      Login om te reageren
      • serialchiller zegt

        6 november 2018 om 22:21

        @panam1: ja precies dat, daar had ik het gisteren toevallig nog over met mijn vriendin

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          6 november 2018 om 22:25

          @serialchiller: bij mij loopt de druk in het vooronder nog wel eens hoog op maar dat komt doordat m’n vriendin daar geen haar(scheurtjes) heeft

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            6 november 2018 om 22:32

            @str8six: die winden van ‘r echter…

            Login om te reageren
          • jaspervdwinden zegt

            6 november 2018 om 23:00

            @str8six: raar verhaal jongens… ?

            Login om te reageren
        • kenner zegt

          6 november 2018 om 22:36

          @serialchiller: tegen mij zei ze wat anders

          Login om te reageren
    • p993 zegt

      7 november 2018 om 02:51

      @granlusso: geschikter als in betrouwbaarder, vermoed ik ja…spreken hier nog over jaren tachtig…was ook niet nodig omdat competitie het ook niet had, of…?

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      7 november 2018 om 08:42

      @granlusso:
      In ’84 nam Porsche deel, en won het ook, met een aangepaste 911; de 953. In ’85 werd reeds deels gebruik gemaakt van de 959, maar echter nog met de atmosferische 3.2 van de 911. In ’86 ging het geheel om een 959, inclusief motor (met net wat minder vermogen (nu 400pk) om te kunnen draaien op benzine van Afrikaanse kwaliteit)…
      Hier heb je het volledige verhaal:
      https://drivr.be/2013/01/18/gastbijdrage-86-parijs-dakar-per-porsche-959-rally/

      Login om te reageren
      • ramshoek zegt

        7 november 2018 om 09:45

        @stijnb: Dank Stijn voor je toelichting.
        Uit welk jaar is de 959 van dit artikel? ’85 of toch ’86?
        Die koeler onder de achtervleugel brengt me een beetje aan het twijfelen. Gezien de dikte ervan zou ik haast denken dat het een luchtkoeler / intercooler is. Iemand meer info?

        Login om te reageren
        • maxidyne zegt

          7 november 2018 om 11:11

          @ramshoek: oliekoeler. De Groep B quattro’s hebben de oliekoeler ook op deze plaats.

          Login om te reageren
  3. kle500 zegt

    6 november 2018 om 22:19

    Smijten met frikadellebroodjes. Doodzonde..

    Login om te reageren
    • sjeemsbond zegt

      7 november 2018 om 09:02

      @kle500: idd. Heb nog nooit met broodjes gegooid. Geld daarenetegen…

      Login om te reageren
  4. Harald.370 zegt

    6 november 2018 om 22:27

    Aangegeven bedrag klopt niet; het is $5,945M en niet €5,945M. Nog steeds veel geld, maar toch…

    Login om te reageren
    • gasmonkey zegt

      6 november 2018 om 22:37

      @harald111: dus wat is het verschil?

      Login om te reageren
      • Harald.370 zegt

        6 november 2018 om 22:41

        @gasmonkey: het moet $ zijn maar er staat €

        Login om te reageren
        • gasmonkey zegt

          6 november 2018 om 22:44

          @harald111: aah, nu zie ik het inderdaad, de bril niet op in bed ?

          Login om te reageren
      • peug206 zegt

        6 november 2018 om 22:57

        @gasmonkey: de wisselkoers?

        Login om te reageren
        • gasmonkey zegt

          6 november 2018 om 23:11

          @peug206: lekker optijd ?

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            6 november 2018 om 23:14

            @gasmonkey: app refresht niet als je minimaliseert om snel nog een appje te sturen, maar al in reacties zit…

            Login om te reageren
  5. tge1 zegt

    6 november 2018 om 22:30

    Ik vind dit geen mooie auto. Dan weten jullie dat.

    Login om te reageren
    • joostie zegt

      6 november 2018 om 22:33

      @tge1: Bedankt voor de update, terug naar de studio waar Helga ons meer kan vertellen over het weer van komende week!

      Login om te reageren
    • p993 zegt

      7 november 2018 om 02:53

      @tge1: ik vind em wat hoog op de poten voor een race porsche…

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        7 november 2018 om 05:50

        @p993: hoe denk jij dat ie anders de Dakar rally zou kunnen uitrijden

        Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    6 november 2018 om 22:46

    Dit is het debuut in 1985 van de 959 in Parijs Dakar, gereden door René Metge heeft hij de eindstreep niet gehaald, de andere 2 deelnemende 959’s haalden de eindstreep ook niet.
    Een jaar later won Metge wel met een echte 959, deze lijkt technisch meer op de 4wd 911 waar Metge de Dakar in 1984 gewonnen had.
    Eigenlijk gek veel geld voor een uitvaller en hoewel René Metge neer bereikt heeft in le Dakar, zal de naam van Jacky Ickx, zijn teamgenoot iedereen bekender in de oren klinken.
    Metge heeft volgens mij ook Le Mans gereden in een 959.

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      6 november 2018 om 22:57

      @desjonnies: En Ickx heeft le mans 6 x gewonnen, een record dat gebroken werd in 2005 door Tom Kristenson.
      Deze info kan nog wel bij op uw harde schijf die mijn inziens al goed vol zit met autohistorie :-)

      Login om te reageren
  7. Robert zegt

    6 november 2018 om 23:41

    Technisch gezien is dit de allereerste coupé-SUV? In ieder overklast -ie qua terreincapaciteiten de BMW X6 en Mercedes GLC op alle fronten. En hij is gewoon gekentekend, dus daarmee mag -ie ook op de openbare weg rijden.

    Maar helaas, ook na 33 jaar kan ik hem nog steeds niet mooi vinden, al heb ik bij de ‘gewone’ 959 eigenlijk ook altijd al gehad. De proporties kloppen gewoonweg niet, vooral en profil.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      7 november 2018 om 07:44

      @rrrobert:
      Je moet de 959 zien als Porsche’s Groep B wedstrijdwagen die te laat op het toneel is verschenen en daarom door Porsche getransformeerd is naar Supercar. Net als Peugeot, wat de 205 T16 Groep B rallywagens transformeerde naar succesvolle le Dakar deelnemers, die zelfs nog onder de naam Citroen ZX gereden hebben in le Dakar.
      En weescht eerlijk, een RS 200 is nie mooi, een Metro 6R4 is nie mooi, een BX 4TC is ook nie’mooi zelfs een Delta S4 is nie mooi om te zien noch te Quatro S1, het zijn wel DE groep B kanonnen, dat weer wel dan !

      Login om te reageren
  8. lacker zegt

    7 november 2018 om 08:36

    Hèt icoon van Dakar! Okay…, samen met Jules de Rolls Royce, dan.

    Login om te reageren
  9. edhageman zegt

    7 november 2018 om 12:01

    vergis ik mij als ik zeg dat Porsche in 1938 werd opgericht? en niet 70 jaar geleden. Ik hoor het wel van de kenners.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      7 november 2018 om 19:07

      @edhageman: we kunnen, nee moeten er vanuit gaan, dat Porsche AG zelf het beste weet wanneer ze begonnen zijn. En die hebben het het hele jaar al over ‘70’. Hetgeen doet vermoeden, dat dat het juiste getal is.

      Login om te reageren
      • healey zegt

        28 november 2018 om 18:56

        @amghans: Misschien even je geschiedenis bijspijkeren: Ergens rond de 40 – 45-er jaren was ene meneer Hitler nogal populair bij onze oosterburen. Ferdinand was nogal fan van deze meneer en ontwierp een autootje voor hem. De in de “kraft durch freude” fabriek poepte de volkswagentjes en masse uit. Je kon er voor sparen met een bonnen boekje. Maar Adolf wist al dat de kans dat de auto geleverd zou worden minimaal was. Dus ook wanneer het op naaien aankwam was het eigen volk eerst.

        Na de oorlog, toen Ferdinand zich verveelde (er waren immer noch amper bevolkingsgroepen om uit te roeien) bouwde hij z’n eerste sportwagentje, met veel Kever onderdelen. En noemde het Porsche. Dat zal zo ca. 70 jaar geleden zijn.

        Login om te reageren
  10. jippie zegt

    7 november 2018 om 12:31

    Van oud vrouwtje geweest, slechts 15.000km op de teller.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North