Deze Porsche werd dit weekend verkocht voor 6 miljoen

Auteur: , 39 Reacties

Kunst op wielen levert nog steeds veel geld op.

Want kunst op wielen, dat is de Porsche 959 Paris-Dakar. Één van de zes bestaande exemplaren ging dit weekend onder de hamer bij een veiling van RM Sotheby’s. Het hele weekend stond bij het veilinghuis in het teken van het 70-jarige bestaan van Porsche.

De verwachting was dat deze bijzondere 959 zo’n drie miljoen dollar zou opleveren. Hoogstens 3,4 miljoen, mochten bieders in een goede bui zijn. En of ze in een goede bui waren. Er werd met geld gesmeten alsof het frikandelbroodjes waren. Uiteindelijk kwam het hoogste bod voor deze Group B Porsche uit op maar liefst 5.945.000 euro.

Hoewel deze auto’s de naam 959 dragen, zijn er onderhuids behoorlijk wat zaken anders. Neem bijvoorbeeld de krachtbron. Geen geblazen boxermotor waar de 959 zo om bekend staat, maar een natuurlijk ademende 3.2 zescilinder uit de 911 Carrera.

Deze 959 Paris-Dakar met de iconische Rothmans stickers staat fantastisch bij een serieuze autoverzameling. Niet zo vreemd dat er dan ook gretig is geboden op deze auto. Naast deze 959, werden nog tal van andere Porsches geveild. Onder meer een Porsche 918 Spyder, een 911 Carrera RS 2.7 Prototype, een 911 GT3 RS 4.0 en deze 956 gingen onder de hamer.



39 reacties

Icoon! Deze had ik vroeger als Dakar behang. Stevige prijzen inmiddels :-0
@sel777: Prijzen van behang gaan door het plafond tegenwoordig!
@pallas: gelukkig het behang zelf niet!
@pallas: Hihi plafond hoeft gelukkig niet
@sel777: hangt ervanaf. Als je de ruimte echt klein wilt laten ogen dan zou ik zeker voor behang gaan in een donkere tint op het plafond. Dan heb je gelijk het idee dat het op je af komt.
@sel777: hahaha, nu je het zegt!
Gaaf apparaat! Volgens mij weleens van gehoord.
Weet iemand waarom deze auto een ongeblazen blok heeft in plaats van het geblazen exemplaar uit de 959? Zijn atmosferische motoren geschikter bij een race als Paris-Dakar?
@granlusso: het heeft meer te maken met het calibreren van de bougievonkjes – en dat deze synchroon lopen met de deiningen van de Sahara Mistral wind – waardoor de pneumatische druk in t vooronder niet te hoog oploopt en t blok geen haarscheurtjes krijgt.
@panam1: ja precies dat, daar had ik het gisteren toevallig nog over met mijn vriendin
@serialchiller: bij mij loopt de druk in het vooronder nog wel eens hoog op maar dat komt doordat m’n vriendin daar geen haar(scheurtjes) heeft
@str8six: die winden van ‘r echter…
@str8six: raar verhaal jongens… 😅
@serialchiller: tegen mij zei ze wat anders
@granlusso: geschikter als in betrouwbaarder, vermoed ik ja…spreken hier nog over jaren tachtig…was ook niet nodig omdat competitie het ook niet had, of…?
@granlusso:
In ’84 nam Porsche deel, en won het ook, met een aangepaste 911; de 953. In ’85 werd reeds deels gebruik gemaakt van de 959, maar echter nog met de atmosferische 3.2 van de 911. In ’86 ging het geheel om een 959, inclusief motor (met net wat minder vermogen (nu 400pk) om te kunnen draaien op benzine van Afrikaanse kwaliteit)…
Hier heb je het volledige verhaal:
https://drivr.be/2013/01/18/gastbijdrage-86-parijs-dakar-per-porsche-959-rally/
@stijnb: Dank Stijn voor je toelichting.
Uit welk jaar is de 959 van dit artikel? ’85 of toch ’86?
Die koeler onder de achtervleugel brengt me een beetje aan het twijfelen. Gezien de dikte ervan zou ik haast denken dat het een luchtkoeler / intercooler is. Iemand meer info?
@ramshoek: oliekoeler. De Groep B quattro’s hebben de oliekoeler ook op deze plaats.
Smijten met frikadellebroodjes. Doodzonde..
@kle500: idd. Heb nog nooit met broodjes gegooid. Geld daarenetegen…
Aangegeven bedrag klopt niet; het is $5,945M en niet €5,945M. Nog steeds veel geld, maar toch…
@harald111: dus wat is het verschil?
@gasmonkey: het moet $ zijn maar er staat €
@harald111: aah, nu zie ik het inderdaad, de bril niet op in bed 😉
@gasmonkey: de wisselkoers?
@peug206: lekker optijd 👍
@gasmonkey: app refresht niet als je minimaliseert om snel nog een appje te sturen, maar al in reacties zit…
Ik vind dit geen mooie auto. Dan weten jullie dat.
@tge1: Bedankt voor de update, terug naar de studio waar Helga ons meer kan vertellen over het weer van komende week!
@tge1: ik vind em wat hoog op de poten voor een race porsche…
@p993: hoe denk jij dat ie anders de Dakar rally zou kunnen uitrijden
Dit is het debuut in 1985 van de 959 in Parijs Dakar, gereden door René Metge heeft hij de eindstreep niet gehaald, de andere 2 deelnemende 959’s haalden de eindstreep ook niet.
Een jaar later won Metge wel met een echte 959, deze lijkt technisch meer op de 4wd 911 waar Metge de Dakar in 1984 gewonnen had.
Eigenlijk gek veel geld voor een uitvaller en hoewel René Metge neer bereikt heeft in le Dakar, zal de naam van Jacky Ickx, zijn teamgenoot iedereen bekender in de oren klinken.
Metge heeft volgens mij ook Le Mans gereden in een 959.
@desjonnies: En Ickx heeft le mans 6 x gewonnen, een record dat gebroken werd in 2005 door Tom Kristenson.
Deze info kan nog wel bij op uw harde schijf die mijn inziens al goed vol zit met autohistorie :-)
Technisch gezien is dit de allereerste coupé-SUV? In ieder overklast -ie qua terreincapaciteiten de BMW X6 en Mercedes GLC op alle fronten. En hij is gewoon gekentekend, dus daarmee mag -ie ook op de openbare weg rijden.

Maar helaas, ook na 33 jaar kan ik hem nog steeds niet mooi vinden, al heb ik bij de ‘gewone’ 959 eigenlijk ook altijd al gehad. De proporties kloppen gewoonweg niet, vooral en profil.
@rrrobert:
Je moet de 959 zien als Porsche’s Groep B wedstrijdwagen die te laat op het toneel is verschenen en daarom door Porsche getransformeerd is naar Supercar. Net als Peugeot, wat de 205 T16 Groep B rallywagens transformeerde naar succesvolle le Dakar deelnemers, die zelfs nog onder de naam Citroen ZX gereden hebben in le Dakar.
En weescht eerlijk, een RS 200 is nie mooi, een Metro 6R4 is nie mooi, een BX 4TC is ook nie’mooi zelfs een Delta S4 is nie mooi om te zien noch te Quatro S1, het zijn wel DE groep B kanonnen, dat weer wel dan !
Hèt icoon van Dakar! Okay…, samen met Jules de Rolls Royce, dan.
vergis ik mij als ik zeg dat Porsche in 1938 werd opgericht? en niet 70 jaar geleden. Ik hoor het wel van de kenners.
@edhageman: we kunnen, nee moeten er vanuit gaan, dat Porsche AG zelf het beste weet wanneer ze begonnen zijn. En die hebben het het hele jaar al over ‘70’. Hetgeen doet vermoeden, dat dat het juiste getal is.
@amghans: Misschien even je geschiedenis bijspijkeren: Ergens rond de 40 – 45-er jaren was ene meneer Hitler nogal populair bij onze oosterburen. Ferdinand was nogal fan van deze meneer en ontwierp een autootje voor hem. De in de “kraft durch freude” fabriek poepte de volkswagentjes en masse uit. Je kon er voor sparen met een bonnen boekje. Maar Adolf wist al dat de kans dat de auto geleverd zou worden minimaal was. Dus ook wanneer het op naaien aankwam was het eigen volk eerst.

Na de oorlog, toen Ferdinand zich verveelde (er waren immer noch amper bevolkingsgroepen om uit te roeien) bouwde hij z’n eerste sportwagentje, met veel Kever onderdelen. En noemde het Porsche. Dat zal zo ca. 70 jaar geleden zijn.
Van oud vrouwtje geweest, slechts 15.000km op de teller.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).