Dit topstukje uit de Porsche-geschiedenis is duur

Auteur: , 11 Reacties

Duur, maar hij is het waard.

Hang de slingers maar al vast op, want Porsche is jarig! Al is dat oud nieuws, want het verjaardagscadeautje aan henzelf is al uitgepakt, in de vorm van de 911 Speedster Concept. Het cadeautje van RM Sotheby’s is echter een veiling, die op 27 oktober gehouden wordt in het Porsche Experience Center in Atlanta. De meest bijzondere Porsches uit de geschiedenis worden gevonden, aangeboden of soms zelfs gebouwd.

De geschiedenis van Porsche is divers en op vele manieren supergaaf. Straatauto’s, heftige versies van die straatauto’s, raceversies van de heftige versies en zelfs rallyauto’s behoren tot het portfolio van het merk uit Zuffenhausen. De motorsport heeft er ook voor gezorgd dat er vele totaal niet straatlegale (uitzonderingen daar gelaten) super-raceauto’s uitgebracht werden.

De meest bekende daarvan zijn waarschijnlijk de Le Mans racers 917 en 962. De voorganger van laatstgenoemde, de 956, is misschien nog wel toffer. Tot en met dit jaar was een 956, bestuurd door Stefan Bellof in 1983, de recordhouder van het snelste rondje ooit op de Nordschleife. Grappig detail: 1983 is 35 jaar geleden, waardoor die datum praktisch het 70-jarig bestaan van Porsche in tweeën deelt.

956 in actie

Terug naar de veiling. Er staat een hoop waardevol spul, maar het meest waardevolle wat er momenteel (naar schatting) bij de veiling onder de hamer gaat, is een 956. Hij moet ergens tussen de 5.250.000 en 6.750.000 dollar opleveren (4.550.000 tot 5.850.000 euro). Da’s een flinke smak geld, ook voor een raceauto. Maar het CV van de auto verklaart een hoop:

Overall winner of the 1983 Brands Hatch 1000 KM
Overall winner of the 1983 Can-Am Road America
The only 956 to compete and win on American soil in period
Two-time 24 Hours of Le Mans competitor in 1983 and 1984
Successful racing history with the legendary John Fitzpatrick Racing
Driven by John Fitzpatrick, David Hobbs, and Derek Warwick, amongst other greats
The most original surviving example of the nine WEC privateer 956s
Documented history from new; returned to 1983 Le Mans livery in 1984, post LM
Only three private owners; current tenure in prestigious UK collection since 2002
To be featured in the upcoming John Fitzpatrick Porsches book by Mark Cole

956 occasion

Het is niet zoveel geld als de eerder gelinkte 917, die leverde een slordige 14.000.000 dollar op. De wat modernere 956 heeft misschien wat minder geschiedenis, maar 35 jaar lang het record voor de ‘Ring op zijn naam hebben, is toch heel wat. De 956 in kwestie komt in een gebruikte staat, maar dat draagt bij aan het ‘in-actie’-aspect van de auto. 27 oktober dus, de dag waarop deze en vele andere Porsche-toppers een nieuwe eigenaar gaan vinden, voor een hele hoop geld.

UPDATE: de auto is niwt verkocht, het hoogste bod was 3.500.000 dollar.



11 reacties

Bruut. Wat een monster. Toen er nog kerels achter het stuur zaten en zonder computer of domme regels geracet werd. Ik wou dat ik toen tiener was…
@peug206: Borsthaar, fraaie snor, zaterdag feesten en zondags winnen. Klinkt heel mooi romantisch, maar als een coureur zich nu zo flamboyant gedraagt, spreken we er schande van. Er is heel veel kritiek op de levensstijl van Hamilton. Ik verwacht dat we over 20 jaar met smart terugkijken op nu. Toen reden we nog met verbrandingsmotoren, verbale strijd tussen Verstappen en Vettel, de flamboyante strapatsen van Hamilton. Vroeger was alles beter.
Aan de ene kant natuurlijk een hele smak geld maar aan de andere kant; Hoe vaak kan je nou werkelijk zo’n auto kopen? De meeste van dit soort racelegendes staan in musea.
Dit zou wel tof staan in een mancave
Gaaf apparaat vind de livery er alleen niet zo spannend uit zien.
@ikleesookoverautos: ach, dan haal je die er toch gewoon af.
John Fitzpatrick, levende legende en van origine een zeer geroutineerd toerwagen rijder die o.a. met de legendarische Ford Capri 3 liter heeft geraced.
Stefan Bellof, een supertalent à la Schumacher, was knettergoed in de 956 en de 962 groot all round rijder, verongelukt in 1985 op Spa.
Alleen al voor deze twee namen zou ik dat bedrag voor deze wagen willen neerrellen!
Die JDAVID livery was overigens een Amerikaans investeerder die de boel gruwelijk heeft besodemieterd en ook John Fitzpatrick was één van zijn slachtoffers, Fitzpatrick keerde als berooid man terug naar Engeland
Één brok karakter en emotie zo’n auto. Prachtig. Inderdaad niet de meest spectaculaire livery, maar o o o wat gaaf om alleen al op foto’s te zien. Nog uit een tijd dat dit soort monsters afgewerkt werden met ty-raps en tape. Want dat volstaat immers ook. Genieten, meer van dit aub )
5/6 mil is wel heel veel gemiddeld doet een 962 zo’n 1.4 miljoen…
Veel geld voor een tracktoy.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).