• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze prachtige liftback is ontworpen door een ex-BMW designer

Auteur: machielvdd, gepost 11 september 2023 om 16:57 – 14 Reacties

Zeg nou zelf: deze auto is mooier dan alles wat BMW momenteel in de showroom heeft staan.

Van alle IAA primeurs die we behandeld hebben was het grootste deel gewoon Duits. De eerlijkheid gebied te zeggen: dat was vooral omdat we die interessanter vonden, niet omdat er geen Aziatische merken stonden. De Chinezen waren namelijk in grote getale aanwezig in München.

Het blijkt dat ze op de beurs ook gewoon een prachtige liftback onthuld hebben. Die auto hebben we compleet gemist, maar het is eigenlijk zonde om ‘m niet met jullie te delen. Het is een auto van het Chinese merk Avatr, maar het interessante is: deze is ontworpen door een voormalige BMW-designer, Nader Faghihzadeh.

Die naam zegt je misschien niet zoveel, maar Fazhadgigha was verantwoordelijk voor een van de fraaiste BMW’s van de laatste jaren: de derde generatie 6 Serie. Hij tekende zowel de coupé als de cabrio en de Gran Coupé (misschien wel de mooiste van de drie). Fahdzhigheh was tevens verantwoordelijk voor de vorige generatie 7 Serie (de G11, voor de kenners).

Fighahehzah is nu dus aan de slag gegaan voor de Chinese start-up Avatr en daar heeft hij ook weer puik werk afgeleverd. De Avatr 12, zoals deze auto heet, heeft een clean design, zonder gekke fratsen. De koplampen zijn misschien iets te Chinees, maar de achter- en zijkant zien er heel strak uit. Hier kan BMW nog wat van leren.

Avatr 12
Avatr 12
Avatr 12
Avatr 12

Met een lengte van 5,02 meter is de Avatr 12 een flinke sloep, die groter is dan een Tesla Model S of een Lucid Air. De auto heeft ook een indrukwekkende wielbasis van 3,02 meter. Dankzij de hatchback-vorm heeft de Avatr 12 tevens een hele ruime kofferbak.

Het zicht naar achteren is dan weer niet optimaal, want een achterruit schittert door afwezigheid. Met alle camera’s is een achterruit tegenwoordig geen must-have meer, want deze ontbrak ook al op de Polestar 4.

Over de specificaties van de Avatr 12 is nog niks bekend, maar we weten wel dat batterijgigant CATL betrokken is bij deze start-up. Avatr is namelijk een joint-venture van Changan (een van de Grote Vier), CATL en Huawei (jullie allen welbekend).

Avatr wil zich niet beperken tot China, want ze hebben in München aangegeven dat ze ook plannen hebben om de Europese markt te betreden. Ze hebben natuurlijk niet voor niks een Europese beurs gekozen om hun nieuwe model te introduceren.

Ook interessant!

  • BMW i5 met M-goodies is het einde van een tijdperk
  • Autoblog @ IAA 2023 - BMW Neue Klasse, 435 pk MG4 XPower
  • BMW i Vision Dee
    BMW Neue Klasse is bijna productierijp!
  • De grille van de BMW Neue Klasse is... prachtig

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Avatr, BMW, iaa-2023

Vorig bericht: « BMW M2 – test en video
Volgend bericht: Volkswagen ID.2All en ID. GTI gaan géén Golf of Polo heten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    11 september 2023 om 18:04

    Dit is inderdaad een fraaie auto. Of het uiterlijk onderscheidend genoeg is om op te vallen in de invasie van Chinese EV’s moet evenwel nog maar blijken, want de meeste kopers (lees: leasemaatschappijen) kijken in deze categorie toch wel naar de kilometerkosten, de restwaarde en pas op prioriteit drie (of lager) naar het uiterlijk.

    Login om te reageren
  2. leaper035t zegt

    11 september 2023 om 18:30

    Geef die man asap zijn job terug bij BMW.

    Login om te reageren
  3. JelmerS zegt

    11 september 2023 om 18:31

    Gave sloep, die achterkant deed me beetje denken aan de Laguna Coupe. Leuk ook dat fabrikanten weer meer met bijzondere kleuren werken.

    Login om te reageren
    • skid zegt

      12 september 2023 om 09:08

      Die vergelijking met de Laguna Coupe zie ik er ook wel in inderdaad, wat ik overigens nog steeds beschouw als een hele mooie lijnvoering voor een achterzijde. Al vanaf de eerste conceptauto (toen nog Fluence genoemd), was die combo van een trapezium-achtige achterruit met smalle en brede achterlichten zeer aangenaam op het oog. Mercedes E-coupe 2012-2020 daarmee idem dito.

      Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    11 september 2023 om 18:48

    Mwa, echt mooi vind ik m niet en nog een Chinees erbij? Nee dankjewel

    Login om te reageren
  5. adyton zegt

    11 september 2023 om 18:58

    In china durven ze tenminste leuke kleuren te gebruiken in interieurs. Wat een verademing. Hopelijk volgen de Europese merken ook eens. Ben het echt beu om steeds tussen zwart grijs, beige en heel af en toe een bruintint te moeten kiezen

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      11 september 2023 om 21:34

      Audi rijder zeker?

      Login om te reageren
      • adyton zegt

        12 september 2023 om 01:34

        Nope. Veel meer merken zijn daar schuldig aan.

        Login om te reageren
  6. iphonistvongates zegt

    11 september 2023 om 19:17

    Een retro 4-deurs Porsche 924 met de kont van de Porsche 928 S en de neus van Techno Mecanicus’s papa’s automerk.

    Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    11 september 2023 om 19:28

    Deze Avatr kan er ook wel bij hoor ;) :D :P

    Login om te reageren
  8. 560pk zegt

    11 september 2023 om 19:56

    Nadir Fahghizadeh is, nog meer dan Karim Habib (weg) en Nicolas Huet (ook al weg) de briljantste ontwerper die. BMW in de afgelopen jaren in dienst had.
    Maar deze auto vind ik (dus een puur subjectieve mening) niet zo mooi.
    Er is blijkbaar zelfs bij toppers toch wat sturing nodig (zie Hendrik Fisker, die na z’n beeldschone Aston Martins de niet bepaald geslaagde Fisker tekende).
    Het moet voor BMW ook niet meevallen om topdesigners vast te houden, met alle Aziaten die met onbeperkte geldbuidels rammelen om je designers weg te kopen. En dan krijg je dat alleen de mindere goden overblijven om je auto’s te ontwerpen. Dan laat je je nieuwe 5 serie ontwerpen door de designer van de 2 grand tourer bejaardenbus (Anders Thøgersen)

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      12 september 2023 om 08:26

      Van mij mag Chris Bangle terugkomen. Die auto’s waren ook controversieel maar verouderen mijn inziens goed. Ik moet dit nog maar zien met enkele modellen van de huidige lineup.

      Login om te reageren
  9. driver79 zegt

    11 september 2023 om 22:06

    Ik dacht dat het een Acura was…

    Login om te reageren
  10. Fernando zegt

    12 september 2023 om 12:52

    Eerlijk gezegd is dit de eerste Chinese auto die ik best knap vind

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North