• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze RS6 heeft wel 900 pk maar geen tractiecontrole

Auteur: willeme, gepost 14 april 2023 om 11:02 – 14 Reacties

CN Cobra RS6

Een RS6 met 900 pk klinkt als veel. Maar het is echt veel in de juiste context.

Het is toch de ultieme roadster: de Cobra. Een van de fraaiste koetswerken ooit, Britse handling met Amerikaanse power. Heel erg veel beter gaat het niet worden. Het is nog steeds de populairste kitcar aller tijden. Op basis van een oud Sierra-platform kun je al wat bouwen, maar aan de andere kant van de markt zijn er ook mogelijkheden.

Naas het origineel van Shelby en AC Cars, heb je ook nog Superformance, Weineck en in dit geval CN Racing die Cobra-esque auto’s bouwen. CN Racing houdt zich veelal bezig met het opvoeren van Camaro’s en Corvette’s die in Duitsland resideren. Onze Oosterburen betalen niet extreem veel belasting om zo’n toffe yank te kunnen besturen.

CN Cobra RS6

CN Cobra RS6

Deze Cobra van CN Racing past meer in het rijtje van de Weineck Cobra’s: extreem veel vermogen in een zeer lichte auto. Echt, serieus, zelfs @wouter zou zeggen dat deze Cobra ietsje te veel vermogen heeft. De auto in kwestie is de CN-Cobra RS6. Er zijn dus meerdere honden die Fikkie heten. Zelfs voor een Cobra is deze wel erg puristisch. Er is geen voorruit, maar wel een een kaal interieur en een niet helemaal volwaardige bijrijderstoel. ABS, ESP en andere hulpmiddelen zijn ook niet aanwezig.

CN Cobra RS6
CN Cobra RS6
CN Cobra RS6

Dat zou geen overbodige luxe zijn, want de V8 is namelijk voorzien van een mechanische compressor. De basis is de LS7-motor, de 7 liter grote zestienklepper die we kennen uit auto’s als de Chevrolet Corvette Z06, Chevrolet Camaro ZL1 en de Holden Commodore W427 (ja, echt!).

Standaard is dat blok al goed voor 515 pk, maar in dit geval is er een Whipple supercharger gemonteerd, waardoor je 900 pk en 1.100 Nm tot je beschikking hebt. Van 0-100 km/u sprinten duurt 3,3 seconden. De 0-200 km/u sprint moet in minder dan 8,8 seconden gedaan zijn. Grappig: het zijn tijden die je moet kunnen halen. Sneller is volgens RN mogelijk, maar dat is afhankelijk van je talent.

En wat kost dat dan allemaal?

Om het een beetje in toom te houden is er een KW schroefset aanwezig. De remmen komen bij Brembo vandaan: voor 355 millimeter schijven en remklauwen met zes zuigers. Achter 310 millimeter schijven met remklauwen met vier zuigers. De velgen zijn driedelige BBS RS-kruisspaakwielen met Michelin Pilot Sport 4S-rubber rondom. Achter zijn ze 315/30 ZR18 groot, voor 245/30 ZR18.

CN Cobra RS6
CN Cobra RS6
CN Cobra RS6

Tot slot het interieur. Dat is zoals gezegd bijzonder kaal. De afwerking is nog wel fraai (de CN Cobra is alsnog een Duitse auto uiteraard), maar alles is overduidelijk dusdanig dat de bestuurder zich kan concentreren op de weg. De prijs van dit alles valt best mee, de CN Cobra RS6 kost slechts 159.900 euro inclusief MwSt.

In Nederland komt daar nog een kleinigheidje BPM bovenop, maar dat kan nooit veel zijn. Mocht je afvragen of er ook een CN Cobra RS3 of RS4 is: ja, die zijn er ook. De RS3 heeft 530 pk en kost 102.900 euro. De RS4 heeft 580 pk en is er vanaf 109.900 euro.

Meer lezen? Dit zijn 8 tweezits roadsters met supercharger op een rij!

Ook interessant!

  • Brabus 900 Crawler: bizarre off-roader met 900 pk
  • Brabus Maybach GLS met 900 pk is de allesovertreffende trap
  • Kijk nou, een Duitse pick-up met 900 pk!
  • Hertz laat je een Mustang met 900 pk huren
    Hertz laat je een Mustang met 900 pk huren

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Tesla verlaagt prijzen NOGMAALS, en flink ook!
Volgend bericht: Deze zilvergrijze E90 M3 bracht €173.000 (!) op »

Lees Interacties

Reacties

  1. c-ad zegt

    14 april 2023 om 11:15

    Nice!
    5e alinea moet 1.100 NM zijn denk ik?

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    14 april 2023 om 11:18

    Gezien het erg lage gewicht moet 0-100 met de RS3 ook wel in 3,3 seconden (of sneller) te halen zijn. Een 911 GT3 RS, die veel meer weegt kan dat ook. Al heeft die dan het voordeel van een PDK-bak.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      14 april 2023 om 11:52

      Zo indrukwekkend vind ik die 3,3 seconden nu ook weer niet. Een Delta S4 bijvoorbeeld, weegt +/-1200 kilo, doet de 0-100 in 2,4 seconden, en dat alles zónder PDK-bak of andere driver-aids. En dat in 1982 ;-)

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        14 april 2023 om 12:38

        Dat geeft allemaal aan dat de tijd van 3.3s traction limited is. De sprinttijd kan nog ver omlaag kan met (überhaupt) een (slimmer) traction controle systeem. Een GT3 RS heeft wél een geavanceerd systeem.

        Login om te reageren
        • rwdftw zegt

          14 april 2023 om 13:48

          Engineering Explained heeft het heel goed uitgelegd : https://www.youtube.com/watch?v=9LTq45o0ttQ&pp=ygUVZW5naW5lZXJpbmcgZXhwbGFpbmVk

          Dodge probeerde met vaagheden en truucjes om een mooie 0-100 tijd neer te zetten (1.6 sec), maar daar trapte EE niet in. Hint: het is niet alleen motorvermogen en tractie. Het is ook de plek van het zwaartepunt.

          Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        14 april 2023 om 13:59

        @rollingstoned: Een Delta S4 weegt 890 kilo, heeft turbo’s -> daardoor 550 peekaa, 4-wiel aandrijving -> daardoor veel betere tractie op de eerste meters en (want voor de rallysport) hele korte bakverhoudingen. Dat laat zich dus hoegenaamd niet vergelijken met deze CN RS3 (of een GT3 RS). Dat laat onverlet, dat het voor de 80-er jaren van de vorige eeuw wel een supercapabel kanon is.

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          14 april 2023 om 16:41

          Sorry, je hebt gelijk. Ik was even abuis met het gewicht van de Stradale versie van de S4. Dat het een rallyauto is weet ik, ben zelf best fan de rallysport (en dan groep A en B in het bijzonder). En hij mag dan wel een korte bak en 4WD hebben, het is wel technologie die al 40 jaar oud is i.t.t. deze CN3 RS (of een GT3 RS) ;-)

          Login om te reageren
    • pa045 zegt

      14 april 2023 om 12:09

      Volgens de tekst kan het sneller. Afhankelijk van jouw talent.
      Ik durf te stellen dat het eerder afhangt van de dikte van jouw cojones..
      Wat een bizar apparaat!

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        14 april 2023 om 13:53

        Dit smeekt gewoon om een Autoblog rijtest. Volgens mij is er nog nooit een Cobra “replica” getest. Ik weet van een Caterham, een viper en een Ariel Atom. Hardcore ja, 900 PK…. net niet.

        Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    14 april 2023 om 11:41

    Abbonement nemen bij kwikfit voor de bandjes

    Login om te reageren
  4. jjcp zegt

    14 april 2023 om 17:11

    Zo een licht gewicht en dan zo’n vermogen op alleen de achterbanden. Moet leuk zijn als je ervan houdt om het gaspedaal 1 a 2 mm in te trappen voor je al wheelspin krijgt. Pppfff nerveus gedoe. Kan me toch niet anders voorstellen dan dit alleen een beetje leuk te rijden in superwarm weer met zeer plakkerige slicks op een fatsoenlijk wegdek. En anders kop je toch echt de eerste de beste boom.
    Maar leuk dat het kan.

    Login om te reageren
  5. Benny_Weisz zegt

    14 april 2023 om 18:42

    Haha…..leuk, hoor…..elk jaar rond Kerst een leuke kaart krijgen van Michelin: “Bedankt voor de extra omzet!”

    Login om te reageren
  6. mustang750supersnake zegt

    14 april 2023 om 20:54

    ………………maar dat kan nooit veel zijn…………🤣🤣🤣🤣🤣

    Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    14 april 2023 om 22:34

    Leuk bakkie..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North