Deze spierbundel heeft een Italiaanse verrassing voorin

Auteur: , 44 Reacties
Deze spierbundel heeft een Italiaanse verrassing voorin

Kijk naar het logo en glimlach.

Officieel is de SEMA Show alweer enkele dagen voorbij, maar nog steeds vinden we in de rommel enkele parels. De zogenaamde ‘Corrupt Mustang‘ behoort zonder meer tot deze groep van écht toffe projecten. Het brein achter deze Amerikaan uit 1968, American Legends, ging tegen zijn eigen naam in en wierp een gespierde achtcilinder van Ferrari in de auto.

Met zijn ietwat heiligschennende engine swap weet de Mustang in ieder geval wel de trend te doorbreken. De SEMA Show is immers grotendeels een Amerikaans feest waar talloze producten van eigen bodem in de spotlichten worden gezet. Een toepasselijk voorbeeld is de Mopar Hellephant, die gebaseerd is op een Dodge Charger uit exact hetzelfde bouwjaar. Deze krankzinnige bolide heeft een 7-liter V8 die meer dan 1.000 pk en 1.200 Nm produceert.

Deze spierbundel heeft een Italiaanse verrassing voorin

Qua prestaties komt de bolide van American Legends niet dicht in de buurt van de Hellephant, maar dat betekent geenszins dat de Mustang een treurig verschijnsel is geworden. Integendeel: dankzij een 4,3-liter V8 uit de Ferrari F430 klinkt hij zo mogelijk nog lekkerder dan de creatie van Mopar. Fabriek af produceert deze atmosferische achtcilinder 490 pk, maar American Legends heeft de motor m.b.v. enkele ingrijpende aanpassingen flink op weten te schroeven.

Jammer genoeg heeft American Legends op het moment van schrijven geen exacte cijfers in handen, daar ze de auto nog niet op de dyno hebben gezet. Dat gezegd hebbende mikken ze op een minimaal vermogen van 700 pk. Om hierbij in de buurt te komen hebben de Amerikanen de V8 twee flinke slakkenhuizen van Nelson Racing gegeven, evenals een inlaatspruitstuk van de Ferrari California. De auto staat tevens op veren van RideTech en heeft remmen van Wilwood. (Bron: HotRod)

Deze spierbundel heeft een Italiaanse verrassing voorin



44 reacties

Om in stijl te blijven, hadden ze er ook nog Brembo’s ipv Willwoods in moeten lepelen.
Ik zeg maar drie woorden verder: Nelson racing turbo’s.
Vloeken in de kerk, een Italiaans blok.
@bmwfreak038: hoezo vloeken in de kerk? De gemiddelde amerikaan lepelt namelijk in elke Europese auto een dikke LS motor. Nu gebeurt het eindelijk eens andersom.
@bullgod76: zo had ik het dan weer niet bekeken.
@bullgod76: Niet alleen Amerikanen, wat te denken van Iso Rivolta, Facel Vega, Gordon Keeble, Intermeccanica, AC, De Tomaso…
@dizono: Gordon Keeble – hoe kóm je erop?!
Ik was al bijna vergeten dat ik die vergeten was!
@mout: ik check wekelijks even of ik er al eentje kan betalen. Wat een beauty…
@Dizono: Jensen Interceptor.
@e28forever: klopt! Net als diens voorgangers. En Trident, Allard, Bizzarini, Bitter en in zekere zin zelfs de Rover V8…
@dizono: Allemaal merken die verdwenen zijn. Toeval?
@bmwfreak038: Een Chevy V8 in een Ferrari lepelen zou pas vloeken in de kerk zijn.

Nu ja, ik vloek graag…
@Esprit_de_Flandre: Haha ja ik kan er ook wat van.
Of het je smaak is of niet, het ziet er weer uitstekend gebouwd uit
Dat hele ding ziet er niet uit, verspilling van de moeite
Ben benieuwd of de Ferrari jongens hier hun advocatuur voor aan het werk gaan zetten…
@tjorque: lijkt me een moeilijk verhaal worden.. de motor is immers van Ferrari. Dat hebben zij er zelf opgezet!
@w0o0dy: ja maar, mag dat van Ferrari wel om er een niet Ferrari koets om te hangen? Die paarden jongens kunnen wat dat betreft behoorlijke klepzeikerds zijn… zeker als het in tegenspraak is met de “klasse” waar ze voor staan…
@tjorque: tja, ze kunnen er wat van vinden, maar kunnen ze er ook iets tegen beginnen? Het lijkt me dat iedere juridische basis voor actie ontbreekt..
@tjorque: je hebt in de USA ook de welbekende “GT4586”, een Toyota GT86 uitgevoerd met de 4.5 van de 458. Waarom zou Ferrari hier iets over te zeggen hebben?
@kevdutchie: deze is immers alweer total loss gereden.
@dailydriver: is dat zo? Ik heb er niks van gezien en kan er ook niks over vind.
@tjorque: zolang de auto niet het uiterlijk heeft van een Ferrari, en je noemt de auto ook geen Ferrari is het helemaal geen probleem.
Wel erg duur en dan rij je nog rond met een Fiat blok in je Fordje
Wacht, ze doen een toeren-maken raceblok in een musclecar. En dan stoppen ze daar weer turbo’s op. Hmmm.
Zou geweldig zijn als dit blok het goed doet met Turbo’s natuurlijk.
@gregorius: Nelson racing turbo systemen zijn over het algemeen erg goed (ook in toeren draaien) dus het is niet zomaar boost verhogen tot die motor knalt. Dus waarschijnlijk draait deze nog steeds ruim 7000 toeren (al is dat ivt het orgineel misschien wat lager).
Zijn de Amerikaanse laspunten uit die tijd stevig genoeg om dat bijeen te houden.
@wimof:
Nope, tot 500pk lukt het met een aftermarket ophaning. Vanaf dan moet je je monocroque rails om te bouwen naar een soort van ladder chasis en moet je de vloerplaten boven de achteras verstevigen. Alle onderdelen hier voor kan je gewoon via een kitje kopen bij onderandere Maier Racing.
@shiva: monocroque!!! Woord van de dag!!!
Het geen wat ik me afvroeg, is dat speedhunters aangeeft dat het een 4.2L F136 is, enkel is de 4.2 een crossplane V8 geleverd in de masarati. Maar aangezien ze wel aangeven dat het een flatplane V8 is, lijkt het me inderdaad een 4.3 uit de F430, icm een California inlaatspruitstuk.
@kevdutchie: toevoeging, gewoon een California motor dus, aangezien dat ook de 4.3 is.
@kevdutchie: even de FB Page bekeken, het blok komt inderdaad uit de California.
Voor wie meer wil zien van dit project:
https://m.facebook.com/corrupttmustang/
Ruig project
Engine swaps zijn altijd een leuk weekend project. Alle respect voor het werk dat hier in zit. Alleen jammer dat hier technisch gezien de grootste zonde die je kan maken op vlak van muscle cars gemaakt word. Een Chrysler (FCA) blok in een Ford leggen. Om die reden had ik een challenger een betere gekeuze gevonden nu ja opinions are like assholes…
@shiva: Wat is je mening over de porschette van gas monkey?
@rob5nismo:
het grootste respect voor wie zo iets in één knutselt. Ik zou het alleen nooit kant en klaar kopen.
Flatplane klinkt ruk tov crossplane
Doe ook ff artikeltje maken over de 240z met een hart uit een e60 m5 @autoblog @dizono @willeme @ikschrijfookoverautos @casperh
@sr20det: Genoteerd!
@sr20det: Het joetjoep kanaal van die gast heet “B is for Build”. Is wel een aanrader voor liefhebbers van sleutelvideo’s.
@zelfbenoemdingenieur: al is het wel een ongelofelijke beunhaas die gast.
Wat je ook zegt of denkt maar dit is gewoon prachtig 2 verschillende paardjes samen gebracht!
Ik krijg altijd een bijgevoel als een Ferrari blok voorin wordt gelepeld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).