Cupra begint zijn eigen designtaal te creëeren.
Heel veel automerken zijn relatief oud. Dat betekent dat we te maken hebben met bekende normen, waarden, technische eigenschappen en designkenmerken. Denk aan een zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een Hofmeisterknik. We verklappen niet welk merk het betreft.
Begin je met een nieuw automerk, dan zijn er veel meer dingen mogelijk. Je kan gebruik maken van nieuwe technieken en een nieuwe design-taal. Bij Cupra, een divisie van Seat, is het wat lastiger. Voorheen waren Cupra’s gewoon snelle Seats. Nu is het een merk dat op zich zelf staat. Natuurlijk, we hebben de Cupra Ateca al gehad en Cupra Formentor gaf een idee van toekomstige Cupra’s. Deze Cupra Tavascan borduurt voort op de nieuwe designtaal.
De Tavascan is (natuurlijk) een SUV-coupé die voorzien is van een geheel elektrische aandrijflijn. De auto heeft een accupakket van 77 kWh. Volgens Cupra moet 450 km op één lading mogelijk zijn. Maar het belangrijkste aan de auto is natuurlijk de designtaal. Het borduurt voort op dat van de Cupra Formentor. Dat gaat overigens de eerste écht unieke Cupra worden die daadwerkelijk op de markt komt. Kijk er echter niet raar van op als er later een Cupra op de markt verschijnt die in hoofdlijnen gelijk is aan deze Tavascan.
11 reacties
Nu zou je denken dat je met dit sportieve label ook meteen echt sportieve auto’s gaat maken, zoals ze dat bijvoorbeeld bij Renault met Alpine doen. Maar nee, we maken twee SUV’s, en dat is het dan. Zelfs de Ibiza welke alweer een poosje oud is, en waarvoor er een fantastische aandrijflijn klaar ligt (Polo GTI) pakken ze niet aan. En maar raar vinden dat Seat en Cupra nooit écht succesvol is. Het lijkt wel of ze het expres doen.
Dankzij de SUV’s. Vreemd, want die zijn toch niet echt om aan te gluren.
Dankzij de SUV’s. Vreemd, want die zijn toch niet echt om aan te gluren.