• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Tesla Model 3 killer komt in de winter naar Europa

Auteur: jaapiyo, gepost 7 augustus 2022 om 16:02 – 11 Reacties

BYD Seal

Killer, attack! Jawel, we hebben weer een Tesla killer bij de kladden. En deze winter komt ‘ie naar deze contreien. Zo te zien rijdt ‘ie zelfs op water.

De elektrische toekomst van de auto biedt een uitgelezen kans voor nieuwe merken om zich een positie te verwerven op de oh zo conservatieve automarkt. Want conservatief dat was en is de automarkt natuurlijk. Aan de aanbodkant zijn gedurende de nu bijna anderhalve eeuw die de auto bestaat een aantal grote spelers uitgekristalliseerd, die in een oligopolie de markt verdelen. Klanten hebben tegelijkertijd in vergelijking met andere producten een grote binding met merken en waar die voor staan. Beide aspecten maakte het voor potentiële nieuwkomers erg lastig om de automarkt te betreden.

Doch Tesla heeft met haar focus op de EV als een breekijzer gediend. Primair voor zichzelf natuurlijk, maar je ziet dat ook allerlei andere spelers met wisselend succes het voorbeeld van Tesla proberen te volgen. Zo is daar de Chinees Wang Chuanfu, die aan zijn droom bouwt met het door hem in 2003 opgerichte BYD Auto de automarkt te bestormen. Kenners weten al dat BYD staat voor Build Your Dream, echter nog weinig Europeanen dromen van een BYD.

Daar komt misschien verandering in als eind dit jaar de BYD Seal naar Europa komt. De zeehond meert aanvankelijk aan in Duitsland en in Zweden en belooft een heuse Tesla Model 3 killer te worden. Qua looks is de op ‘Ocean Aesthetics’ gebaseerde zeehond een ietwat generiek doch in principe best prima ogend ding. Daarbij maken we wel een voorbehoud voor de oh zo belangrijke proporties. De Seal is met 4,80 meter namelijk langer dan de Model 3 (en ook wat hoger), maar tevens een dikke vijf centimeter minder breed. Mogelijk lijdt de Seal dus aan Alfa Romeo MiTo syndroom: mooie styling details die verloren gaan door slechte proporties.

Maar bij een EV als deze gaat het vooral ook om de harde hardware en de prijs. Dat is ook waar deze BYD op moet gaan scoren. Om te beginnen met de hardware: er is een versie met een 61.4kWh accu en een versie met een 82.5kWh accu (beide Lithium Ion Fosfaat). In de basis is de zeehond premium RWD, maar AWD is mogelijk. De batterijen zitten net als bij MacBooks en de modernste Tesla’s verwerkt in de karos en de koets heeft mede daardoor een betere torsiestijfheid dan de gemiddelde Porsche 911.

De absolute topperrrrr uit de range heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 523 pk. BYD claimt dat deze versie een BMWesque gewichtsverdeling van 50:50 heeft. Volgens de Chinese testcyclus komt dit model 650 kilometer ver op een volle accu. Maar de man die die cyclus bedacht heeft, vangt ook vissen van vijf meter lang die stiekem formaat goudvis hebben.

Dat ten spijt, moet het interessantste dan natuurlijk nog komen. Want ja, voor hoeveel dubbeltjes zit je op de eerste rang met deze BYD? Wel, in China zijn de modellen verkrijgbaar voor omgerekend circa 32.000 tot 43.000 Euro. Voordat ze op de Europese markt belanden, zal daar ongetwijfeld nog wat bijkomen. Maar dan heb je dus een kloeke EV sedan voor relatief weinag. Mits de Seal het gedroomde succes wordt voor BYD in Duitsland en Zweden, haalt Louwman de auto ongetwijfeld ook naar Nederland. Koop dan?

Ook interessant!

  • Tesla Model S Plaid komt met carbonkeramische remmen
  • Met deze bodykit komt je Tesla verder
  • De bestverkochte auto van Europa is... de Tesla Model 3
  • Video: Tesla Model Y politieauto achtervolgt Mustang
    Video: Tesla Model Y politieauto achtervolgt Mustang

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, Elektrisch, louwman

Vorig bericht: « Perez kan Verstappen verslaan, scoort liefst goedkope Taco’s
Volgend bericht: EV in La Belgique duurder om te rijden dan benzine/diesel »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeronimo81 zegt

    7 augustus 2022 om 16:13

    De lijnen van een zeehond… Ok dan… 🤔🙄

    Login om te reageren
  2. grrrrrene zegt

    7 augustus 2022 om 17:11

    Het woord “doch” was blijkbaar woord van de dag op de scheurkalender van de auteur :D De Seal ziet er niet verleerd uit moet ik zeggen. Probleem lijkt me voor dit soort nieuwkomers het dealernetwerk dat anderen wel hebben.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      7 augustus 2022 om 18:55

      Ligt eraan wie gaat importeren. MG deed het meteen lekker met Van Mossel erachter. Als een partij als Louwman of Broekhuis instapt dan redden ze het wel hoor.

      Login om te reageren
      • Svenska II zegt

        8 augustus 2022 om 08:52

        Louwman is al ingestapt, en is de officiële importeur van BYD inmiddels….

        Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    7 augustus 2022 om 18:52

    Als die 650km nou in de praktijk zo’n 500 zijn én hij mag ook nog 750 kilo trekken dan mag hij best m’n eerste elektrobak worden. Vind hem er echt niet slecht uitzien en alleen al het feit dat het géén crossover of SUV is levert hem kudo’s op!

    Login om te reageren
  4. chills zegt

    7 augustus 2022 om 19:08

    De velgen lijken verdacht veel op de Golf 8 Dallas velgen. Mooi spul!

    Login om te reageren
  5. pechweg zegt

    7 augustus 2022 om 20:15

    Hier wordt ook echt zowat iedere nieuwe EV ‘Tesla killer’ genoemd….

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    7 augustus 2022 om 21:47

    Wil BYD hier in Europa succesvol worden, zullen ze het kwaliteitsniveau wel naar Europese maatstaven moeten brengen. Dus niet zoals de bussen die ze aan Keolis hebben verkocht.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      8 augustus 2022 om 11:00

      Waarom ook van die chinese bussen? We hebben in Nederland ook een mooi bedrijf die elektrische bussen maakt (Ebusco)

      Login om te reageren
  7. 1ercoupe zegt

    8 augustus 2022 om 12:04

    Sorry jaapiyo maar je schrijfstijl is wel erg geforceerd.

    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    8 augustus 2022 om 13:35

    Ik moet t nog zien.
    De seal is niet per se mooier dan wat we hier mooie vinden in NL of Europa.
    Met 30-42k in China, zal dat snel 50-60k worden in Europa; dus voor de prijs hoef je t ook niet direct te doen.
    Geen giga-batterij. Geen super-pk’s.
    Daarnaast is het Chinees – dus minder premium.
    Over de kwaliteit weet je niks, dus ze zullen met aardige garantie en service voorwaarden moeten gaan komen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North