Deze triturbodiesel was zijn tijd ver vooruit

Auteur: , 36 Reacties

Diesel zou het helemaal gaan worden, toch?

Mercedes-Benz SLK 320 CDI Triturbo Concept

We zitten op dit moment in een transitieperiode waarbij de verbrandingsmotor aan zijn einde lijkt te komen en alternatieve aandrijvingen (elektromotor, waterstof) het gaan overnemen. De eerste tekenen zijn dat de dieselmotor langzaam wordt uitgefasseerd. Volkswagen scheen een beetje moeite te hebben om de uitstoot binnen de perken te houden en Volvo is er helemaal klaar mee. Maar ook Toyota dat vrij weinig met diesels doet, de motor uit de Avensis is gewoon een BMW blok. Is dat jammer? Nou, in sommige gevallen wel. Met name Dikke Diesels (minimaal 6 cilinders) zijn bijzonder prettig. Enorme golven van koppel, voldoende vermogen voor een hoge topsnelheid en een verbruik dat enigszins binnen de perken blijft. Voor lange wintersportritten is er geen fijnere motor denkbaar. Een Audi RS6 de ultieme wintersportmobiel? Dacht het niet: dan moet je om het anderhalf uur tanken. Een Tesla Model S? Dan moet je om het anderhalf uur een copieuze driegangenlunch nuttigen om de (laad)tijd te doden. Met een dikke diesel zet je de cruise control op 200 km/u en knap je in één keer die kant op.

Mercedes E350d Allterrain

Persoonlijke favoriet van ondergetekende is de Mercedes E350d Estate All Terrain. Een fijne diesel, luchtvering en iets meer rijhoogte zonder het desastreuze verbruik en gewicht van een SUV. De zwarte bumpers zijn niet zozeer mooi dan wel handig met parkeerschades en dergelijke. De maximale dieselmotor is nu nog de 350d. Gelukkig heeft Mercedes onlangs een nieuwe topdiesel aangekondigd  komen en dat was eigenlijk wel nodig. Bij Audi kun je de 3.0 BITDI krijgen (320/326 pk) of de 4.0 TDI (426 pk) terwijl BMW natuurlijk de 35d/40d Biturbidiesels heeft en een 50d met maar liefst vier turbo’s. Daar stak Mercedes een beetje schril bij af met een 350d als topdiesel. Niet dat dat een stakker was, maar van de prestige-verslaafde Duitsers mag je meer verwachten. In de nieuwe S-klasse is de nieuwe 2.9 liter grote ‘M256’ zes-in-lijn leverbaar met 290 en 340 pk.

Mercedes-Benz M256

Dat is eigenlijk bijzonder laat, want het merk uit Stuttgart dacht er in 2005 al over na. Toen toonde het een concept in de vorm van de SLK 320 CDI. Het blok was een 3.0 V6 diesel met maar liefst drie turbo’s. Twee kleine turbo’s aan de zijkant van het blok draaien bij de lagere toeren. Bij vollast neemt de grote turbo in het midden van het blok het over. Zodoende leverde de diesel 286 pk en 630 Nm. Hiermee was het mogelijk om de 100 aan te tikken in 5,3 seconden, mede dankzij de 7G-tronic automaat. Uiteraard was de topsnelheid begrensd op 250 km/u. Het verbruik was toen (met 7,5l/100km) erg zuinig voor zulke prestaties.

Mercedes-Benz SLK 320 CDI Triturbo Concept

Om de auto lekker op te laten vallen op de beursstand, kreeg de SLK320 CDI de complete SLK55 AMG bodykit en diens velgen. Dik. Op die stand werd deze superdiesel vergezeld door een misschien nog wel vreemdere auto, de SL400 CDI. Deze had een 4.2 liter V8 onder de kop met ‘slechts’ 2 turbo’s. Deze leverde 315 pk (de benzine SL500 zat toen nog op 300 pk) terwijl het koppel een machtige 720 Nm bedroeg. Deze speedboat op wielen was eveneens op 250 km/u begrensd. De standaardsprint was in 5,8 seconden al weer voorbij.

Mercedes-Benz SL400 CDI Biturbo Concept

Beide concepts waren er eigenlijk om een andere motor in het zonnetje te zetten, namelijk de OM642. Dit was een V6 diesel met enkele turbo en werd bijna in elke Mercedes-Benz geleverd: C, CLK, CLS, E, G, GL, ML, R, S en V-Klasse, alsmede een paar Amerikanen waar Mercedes toen nog zaken mee deed (Chrysler 300, Jeep Commander, Jeep Grand Cherokee). De SL 320 CDI en SL 400 CDI waren er om Diesel sexyer en salonfähig te manken.

Mercedes-Benz Diesel

In het begin had de motor 225 pk en 510, tegenwoordig levert deze 265 pk en 620 Nm. Zoals bekend gaat de nieuwe zes-in-lijn de oude V6 opvolgen. Helaas voor de veel-rijdende zonaanbidder met haast: geen van beide auto’s is in productie genomen. Gelukkig hebben we de foto’s nog.



36 reacties

Diesel is het nog steeds, maar het wordt door pers verketterd, inclusief Autoblog. Tegenwoordig moet men op kernenergie rijden, want dat is het nieuwe correcte rijden.
@johnwaters: heeft wel een voordeel; onze longen blijven langer gezond, maar ja…als je echte petrolhead bent zou je het zelfs snuiven.
@sulobb: jouw sociaal gevoel is ontroerend, zo begaan met de medemens. Ik raad aan om vandaag nog te stoppen met autorijden en alle verplaatsingen met de fiets te doen. Veel succes!
Wauw.. De D van diesel maar dan met auto’s. Echt ge ni aal.
@rikus: wel een D met umlaut dan, of niet?
Niks prettiger dan een dikke diesel. Vermogen zat, verbruik is zalig, toerental laag, stil, grote actieradius, wat wil een mens nog meer? Als je maar genoeg km’s per jaar rijdt is de MRB ook wel weer te vergeven. Maar ook als je geen 40dkm per jaar rijdt kan een diesel nog steeds lonend zijn. Kijk maar eens wat de kosten zijn als je dezelfde specs wil op benzine.
@jxrr: ik ben net naar Düsseldorf gereden met m’n redelijk bescheiden E220d (190pk) en weet weer waarom ik diesel rijdt. Heerlijk koppel, loopt vlot 240km/h en na enig aandringen ook nog wel 250km/h (op de teller) verbruik: 1:16.
Heerlijk! Straks nog lekker een ritje terug! 😀
@phevtreb: met 240 op de klok rij jij echt geen 1:16…

Ik rij in een Mondeo Mk4 uit 2010 met een 2.0 tdci en als ik overal 120km/u rijd dan is 1:16 haalbaar, meestal zo’n 1:15,8…

*zucht*
Zo vaak hoor je dat mensen hun ‘eigen verbruik’ gewoon verzinnen, omdat de boardcomputer dat aangeeft…
@nathanael:

*zucht* als ik 240 km/h rijd dan haal ik geen 1:16 nee, maar het gemiddelde van de hele rit was 1:16. En dat heb ik inderdaad van de boordcomputer, maar ik weet dat deze (vrijwel) precies klopt, omdat ik dat al verschillende keren heb nagerekend.

Overigens: als ik overal netjes 120km/h per uur rijd, dan rijd ik zomaar 1:25. Die nieuwe 2.0ltr diesels van Mercedes zijn gewoon echt super zuinig.

@nathanael: @phevtreb die ford TDCI is een hopeloos verouderde motor.
De CDI en zeker de nieuwe is zeer zuinig, mijn vader heeft een nieuwe 220cdi en idd met gemak 1 op 20.
@jxrr: hou met de kosten van diesel ook rekening met de afschrijving. Naast de hogere aanschaf verkoop je hem na een paar jaar ook voor minder. De vraag voor auto’s met 2 ton op de teller is minimaal. En bij een nieuwe auto moet je echt richting de 50 of 60k p/j gaan om voordeliger uit te zijn.

Zelf heb ik niks met diesel. Sta vaker te wachten met diesel dan met een elektrische aandrijving.
@flutterby: ik heb dus een diesel en rijdt 10.000 tot max 12.000 km per jaar, kan nooit uit dus. Maar ik vind het zoveel fijner, en heb er daarom extra geld voor over.

Als ik mijn auto over een jaar of 3 – 4 inruil heeft hij nog geen 50.000 km gelopen. Ik denk niet dat ik dan meer afgeschreven heb als wanneer ik een benzine had gekocht. Hij is dan juist zeldzaam, een diesel met zo weinig kilometers!
@phevtreb: Exact.
@roeldriesvink: Het duurt veel langer voor een diesel op bedrijfstemperatuur is. Korte stukjes rijden voor een diesel is dan ook niet goed daar alles “dicht slipt”. Een gebruikte diesel aanschaffen met “slechts” 50dkm van 4 jr oud zou bij mij iig een dikke nee zij. Is de auto een jaar oud met 50dkm dan zou ik m direct aanschaffen.. maar ik begrijp dat je t lekker vind rijden. Veel koppel bij lage toeren, maar dat kan ook met een Amerikaans blok… V8 5.7 oid. Omgerekend voor jou zou dat dan niet uit moeten maken..
Die V8 diesel is er toch gewoon gekomen later? In de E, G, ML en S klasse als ik me niet vergis. Of is dat een andere motor?
@e34m5touring: Klopt. Die motor is uiteindelijk wel geleverd, alleen niet in de SL.
@willeme: Is dat ook die twin turbo? Of single?
@e34m5touring: Volgens mij zijn alle achtcilinder diesels van Mercedes biturbo’s.
@willeme: Ja je hebt gelijk.
Pssst, waterstof gaat het ‘m ook niet worden.
Deze ken ik nog heel goed. Was een artikel over in een tijdschrift.
Tja, als een A6 BiTDI met 20k per jaar nou eens zinvol was! Met wat aanpassingen maak je het een RS6 erg lastig!
Ik heb altijd diesel gereden en ik rijd nog altijd diesel terwijl ik de laatste jaren niet eens meer zoveel kilometers maak. Als vervoermiddel om in comfort van A naar B te komen is een dikke diesel inderdaad de beste optie. En wat mij betreft begint een dikke diesel al bij een 5 cilinder.
Nooit geweten dat er een diesel tri-turbo concept van de SLK was. Leuk artikel!
Wat en gelul allemaal. Een benzine V8 is veel fijner. Tuurlijk die diesel begint lekker te trekken als je bij 120 het gaspedaal diep intrapt. Gaat ie er meteen vandoor. Fijn voor je. Heb je een benzine V8 dan stamp je op dat pedaal, schakelt de bak een verzetje of 2 terug en krijg je pure oor porno ipv een John Deere soundtrack. En over dat tanken. Fijn voor je dat je na 900km als een stijve hark met een volle blaas uit die traktor stapt, leuk. Ik pis ff tussendoor en gooi ‘m vol met geil ruikende 100 octaan bij de Aral. Pak nog een bak koffie en knijp m’n wijf in haar reet. Vervolgens start ik die lekkere V8 weer en ga ik verder.
@garp: jij moet een keer een artikel schrijven, ik heb gelachen 😂
@garp: Hahaha heerlijk
900 km haal ik ook niet met mijn dikke diesel. Maar met een vergelijkbare benzine uitvoering zeker niet, tenzij er een dubbele tank onder is gebouwd. Maakt verder ook allemaal geen zak uit, iedereen moet doen wat ie denkt dat het beste bij hem past, rekening houdend met justitie etc. (zucht)
@marinepower: Ik haal 850 km ( met een fluwelen voetje ) met m’n 2.3 benzine. Een tank van 75 liter, weliswaar.
Een cabrio rijden met een dieselblok. Ik snap dat nog steeds niet…
@joostvd: Zijn enkel mensen die bij de vuilophaling werken. Die zijn stank gewoon.
Diesel zit zwaar onterecht in het verdom hoekje, komt mede door dieselgate.
De moderne direct ingespoten benzine motoren zijn vervuilender voor onze gezondheid maar daar hoor je gek genoeg niemand over.
@m54b30: Je hebt een punt, maar als binnen een paar jaar de nikkel valt bij de juiste instanties, zullen roetfilters en dergelijke ook verplicht worden bij benzinewagens…en terecht.
De hoogtijdagen van diesel vielen samen met die van de brandstofprijzen. We staan er nu wel even anders voor! Omslagpunt Benzine-Diesel bij het gros van de laatste generatie auto’s ligt ergens tussen de 40k en 50k km’s. Dus diesel is nog maar voor een relatief kleine groep interessant. De diesel hype is ook alleen maar in europa aangeslagen, dus ja de diesel gaat een langzame dood te gemoed.
is het dan zo’n ramp dat je een keer extra moet stoppen op weg naar de Alpen? Neem lekker een verse bak koffie en loop een rondje. Scheelt vast een ongelukje hier en daar.
Mooie techniek, maar als ik dieselwalmen ruik dan ben ik weer helemaal zeker… voor mij hoeft dat niet.

Doe mij maar een tri-turbo direct injectie 3.0l V6 blok met aardgas, in een dikke break waarin de gastank (in composiet) deel uitmaakt van het (retesterke) chassis op hydro-pneumatische luchtvering met minstens 680l koffer een ruime achterbank,…. voor de verre verplaatsingen.
Maar ja die dingen maken ze niet… 😩
En een elektrische auto voor de korte ritjes.
De M256 is trouwens de nieuwe benzine 6 cilinder. Niet de diesel. De nieuwe diesel 6 cilinder is de OM656.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).