• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze velgen geven iedere auto vierwielaandrijving

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 29 november 2018 om 17:01 – 56 Reacties


Kijk, dat is nu eens handig.

Sommige innovatieve oplossingen liggen zó voor de hand dat ze juist weer gemakkelijk overzien kunnen worden. In de Verenigde Staten heeft een bedrijf een oplossing gevonden voor een ingreep die normaliter zeer veel tijd, geld en denkwerk in beslag neemt. Om een voorwielaandrijver te veranderen in een vierwielaangedreven voertuig moeten talloze obstakels worden overwonnen, maar Orbis, het bedrijf in kwestie, laat zien dat het ook anders kan.

Orbis heeft de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld waarmee een voorwielaangedreven auto, zoals de Honda Civic, gemakkelijk te transformeren is in een vierwielaangedreven versie van het origineel. Orbis bereikt dit door de achterwielen van de auto waaraan het zijn hand legt te voorzien van elektrische motoren. Het bedrijf legt het als volgt uit:

“The technology divides a wheel or cog into two essential parts, a stationary hub and a rim or ‘ring.’ The ring rotates about the stationary hub, driven by a lightweight, high-speed motor.”

De manier waarop Orbis de velgmotor maakt, brengt twee grote voordelen met zich mee. Allereerst bespaart het een berg aan gewicht, volgens de maker zelfs tot 40 procent. Daarnaast wordt de complexiteit van de aandrijflijn enorm gedrukt, omdat er nu geen ingewikkelde aanpassingen gedaan hoeven te worden. De velgen waarin de elektromotoren zijn verwerkt, worden simpelweg gemonteerd aan de assen en de klus is grotendeels geklaard. Als we Orbis mogen geloven is het 75 procent eenvoudiger dan het ombouwen van de aandrijflijn om te bouwen.

Vanuit het bedrijf wordt er gesproken over een toename in het vermogen van 50 pk en 95 Nm per velg, maar in de praktijk is gebleken dat het al meer kan zijn. Op onderstaande Honda Civic Type R, bijvoorbeeld, is het vermogen al met ongeveer 140 pk toegenomen. Uit een test van het Amerikaanse Motor Trend is al gebleken dat de Type R ruim een halve seconde sneller is in een sprint naar de 100 km/u dan hoe hij uit de fabriek komt rollen. Interessant is overigens dat de velgen niet eens zoveel wegen. Goed, met 16 kg per stuk zijn het allerminst hoenderveertjes, maar als je bedenkt dat er weinig tot geen verdere aanpassingen aan te pas komen, valt het reuze mee. Alles bij elkaar is de Civic net iets meer dan 80 kilogram zwaarder dan het origineel.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Honda Civic Type R (FK8) van Mark
    Mijn Auto: Honda Civic Type R (FK8) van Mark
  • Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
    Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
  • Onopvallende Civic Type-R
    Onopvallende Civic Type-R in het echt is incognito
  • nieuwe Civic Type R
    Aankomende Civic Type-R wordt absolute verkoophit

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

civic, Elektrisch, Honda, Hybride, motor, Techniek, type-r, velgen

Vorig bericht: « BMW 130i E87 (2005 – 2012) – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Komt Cadillac dan toch met een middenmotor-supercar? »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    29 november 2018 om 17:03

    Op de meeste BMW’s werkt dit dus niet.

    Login om te reageren
    • centric zegt

      29 november 2018 om 17:20

      @alcantara: Hoezo niet? Je Kunt ze toch ook op de vooras monteren? dat zegt hij ook in het begin van het filmpje (00:39).

      Wel zeer interessant dit, vraag me af wat dit kost.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        29 november 2018 om 19:26

        @centric: op een Subaru Impreza WRX STI werkt dat dus niet..

        Login om te reageren
        • sabrerator zegt

          29 november 2018 om 20:07

          @kennone: jawel, gewoon 4 stuks monteren.

          Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        29 november 2018 om 20:22

        @centric: meende ergens te lezen $10k

        Login om te reageren
  2. rutger97 zegt

    29 november 2018 om 17:20

    mooie techniek, nu nog in een mooier jasje. Want met 4 Eiffeltorens onder je auto rijden is niet heel sexy

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      29 november 2018 om 18:53

      @rutger97: da’s gewoon simpel op te lossen met een setje wieldoppen
      ??

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        29 november 2018 om 19:21

        @RRRobert: spinners baby! ?

        Login om te reageren
      • rutger97 zegt

        29 november 2018 om 20:18

        @RRRobert: smelt weg denk ik zo, dan heeft het hele systeem geen koeling meer

        Login om te reageren
  3. dare2think zegt

    29 november 2018 om 17:21

    Het is zelfs een vooruitgang voor elektrische voertuigen. Kijk eens goed wat er niet in de velg zit: remmen. Als remmen magnetisch kan en door de motor zelf dan wekt het én energie op én er slijt niets. Bovendien zijn er binnen in de auto ook geen differentieel en andere tandwielen meer nodig. Aandrijflijnverliezen zijn er niet, want er is geen aandrijflijn. Zelfs de klassieke ophangingsonderdelen kunnen veranderd worden, die waren tot nu toe meestal gemaakt om een as door te laten.

    Er zijn twee problemen die ik er nu nog mee zie:
    -een enorm nadeel is dat alles bijdraagt aan het onafgeveerde gewicht
    -de velg met motor erin moet zich ergens tegen afzetten. De ophanging moet daardoor zwaarder ontworpen worden, wat gewicht kost.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      29 november 2018 om 17:39

      @dare2think: eigenlijk moet de hele auto worden herontworpen. Het zwaartepunt veranderd en aandrijfassen verdwijnen.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      29 november 2018 om 17:39

      @dare2think: Ik zie gewoon een schijf en remklauw zitten hoor.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 november 2018 om 18:35

      @dare2think: onafgeveerd gewicht lijkt wel steeds minder belangrijk te worden. De wielen worden steeds groter. 16″ was op een Golf IV een groot wiel, nu is het een klein wiel. 18″, 19″ en 20″ zijn niet meer ongewoon en niet alleen voor SUVs.

      Login om te reageren
      • geertvn zegt

        30 november 2018 om 09:20

        @mashell: dacht ik ook meteen aan.

        Login om te reageren
    • dirkv zegt

      29 november 2018 om 18:42

      @dare2think: Misschien moet je het filmpje ook even kijken want in de velg zie ik een kanjer van een remschijf zitten. De remklauw is wel van mini formaat maar volgens de meneer uit het filmpje kan dat omdat de diameter van de remschijf zo groot is.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        29 november 2018 om 19:21

        @dirkv: Haha zal ik doen, ik fantaseerde alvast even vooruit..

        Login om te reageren
        • dirkv zegt

          29 november 2018 om 19:43

          @dare2think: Je idee is goed!
          Ik meen dat de Nissan Leaf zo’n soort systeem heeft. Die auto kan met één pedaal gereden worden en als je het gaspedaal lift wordt er sterk op de motor geremd en wint het systeem energie terug… of zo iets.

          Login om te reageren
          • kobus1967 zegt

            29 november 2018 om 20:13

            @dirkv: als de accu helemaal vol zit werkt dit niet goed, dan heb je echt de rem nodig.

            Login om te reageren
            • vondick zegt

              1 december 2018 om 09:25

              @kobus1967: Dat kan nogsteeds, met een simpele remweerstand kun je de overtollige energie affakkelen.

              Login om te reageren
      • Dizono zegt

        29 november 2018 om 20:52

        @dirkv: lijkt op de remschijf van een Buell-motorfiets. Die riepen ook altijd dat een enkele schijf op het voorwiel voldoende was door het grotere formaat. Maar dit zijn gewoon remklauwtjes voor een motorfiets-achterwiel, zou toch liever een paar goede vierpots hebben denk ik.

        Login om te reageren
        • Koenigsegg-fan zegt

          30 november 2018 om 17:55

          @dizono: Het regeneratief remmen op de motoren help ook aardig wat mee

          Login om te reageren
    • okdoei zegt

      29 november 2018 om 19:02

      @dare2think: onafgeveerde gewicht is geen probleem. Check het filmpje tussen 2m30 en 3m.

      Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      29 november 2018 om 19:09

      @dare2think: en de extra accu nog, die word nergens genoemd.

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        30 november 2018 om 10:46

        @kobus1967: Ook het filmpje niet gekeken dus…

        Login om te reageren
    • 560pk zegt

      29 november 2018 om 20:23

      @dare2think: een beetje remsysteem kan al snel 1000 tot 1500pk remkracht genereren. Dat gaat dus niet lukken met deze (overigens geniale) velgmotor

      Login om te reageren
    • 560pk zegt

      29 november 2018 om 20:26

      @dare2think: en dat onafgeveerd gewicht valt met 16 kilo ook wel mee: een 18 inch velg met een runflat van BMW legt zó 25 kilo in de schaal

      Login om te reageren
  4. loserboi932 zegt

    29 november 2018 om 17:25

    Hoe gaat dit in de winter met sneeuw en zout en andere rotzooi op de weg.

    Login om te reageren
  5. Design_Driven zegt

    29 november 2018 om 17:27

    Op zich best interessant, eigenlijk in wheel motors maar dan niet in het wiel. Een groot voordeel is dat het onafgeveerd gewicht ten opzichte van in-wheel-motors een stuk lager is.
    Zou wel liggen zien wat er gebeurd als je er een beetje zand in gooit, hij zegt dat hij daar niet gevoelig voor is maar gezien de set-up lijkt me dat sterk. Ja de motor niet maar de overbrenging wel. Ook lijkt me dat de overbrenging op de velg wel geluid maakt. Wel tof idee.

    Login om te reageren
  6. deepep zegt

    29 november 2018 om 17:28

    Lekker door de modder ploegen haha, en dan is je verbruik ineens een stuk hoger…

    Login om te reageren
  7. xiran zegt

    29 november 2018 om 17:36

    heel gaaf. Je kan met dit systeem ook auto’s electrische maken. Zoals een oude peugeot bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • hippopotamus zegt

      29 november 2018 om 19:08

      @xiran: nice! Accupakketje op de plek van de motor en lekker tuffen in je oldtimer uit 2008

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        29 november 2018 om 22:01

        @hippopotamus: verander tuffen in zoemen en je hebt een deal!

        Login om te reageren
  8. rutte2 zegt

    29 november 2018 om 17:46

    Nu nog een paar stofdichte putdeksels erover en knallen maar ?

    Login om te reageren
  9. Sir_Vmax zegt

    29 november 2018 om 17:48

    Ik loop dus al jaren met dit idee rond….

    Login om te reageren
  10. galverink zegt

    29 november 2018 om 17:51

    Dit had Michelin in 2004 al. Zijn ze niet mee doorgegaan.

    Login om te reageren
  11. tazmania zegt

    29 november 2018 om 18:08

    Minder gewicht, maar wel op de verkeerde plek. Wielen behoren tot het onafgeveerde gewicht van de auto. De Civic is dan misschien sneller, maar zal minder goed rijden.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      30 november 2018 om 11:10

      @tazmania: Dat dacht is ook, dus was dus ook sceptisch. Maar kijk het filmpje eens, dan zie je dat er reuze meevalt. De orginele onderdelen van het onafgeveerd gewicht (dingen als fusee en remmen vallen daar ook onder) wegen 18,2 kg in totaal, de onderdelen die ervoor in de plaats komen 18,6 kg. Dat is een toename van 2,2%. Met meeste aftermarkt velgen voeg je veel meer gewicht toe…

      Login om te reageren
  12. Onehp zegt

    29 november 2018 om 18:22

    Video gekeken:
    – Onafgeveerd gewicht is NIET hoger
    – Hij heeft goede remmen, en regeneratief remmen op de motor

    Groot nadeel dat ik zie:
    – dit werkt inderdaad alleen in sunny Californië. Zes skateboardwielen en de open tandwielen zullen zeer snel slijten als er vuil bij komt kijken. Totaal onbruikbaar voor 99% van automotive gebruik.

    Conclusie:
    Wat is er mis met de reeds bestaand hubmotoren? (A: Je kunt ze niet inbouwen achteraf)

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      29 november 2018 om 18:32

      @Onehp: dit kan je ook niet achteraf inbouwen tenzij er hele intelligente sturing op zit die werkt met input van het onderstel van de auto zelf. Simpelweg een paar wielen laten draaien onder een auto is weinig succesvol, waarom hebben we anders een differentieel. Ik heb de video niet gekeken maar het lijkt me sterk dat ze de aandrijving dus afhankelijk kunnen aansturen.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        29 november 2018 om 18:43

        @davelepeef: gekoppeld aan het signaal van het gaspedaal op de canbus, verder weet de auto niet dat dit systeem er is…

        Login om te reageren
    • tuutertuuter zegt

      29 november 2018 om 18:37

      @Onehp: ik neem aan dat er gewoon een behuizing overheen kan maar voor de show opengewerkt is.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        29 november 2018 om 18:47

        @tuutertuuter: dan zou later nog kunnen ontwikkeld worden, maar dan krijg je behoorlijke uitdagingen voor de koeling en de dichtingen, aangezien de electromotor, zeker de remmen en zelfs ook de skateboardieletjes behoorlijk warm zullen worden zonder rijwind…
        Dus leuk, maar nog veel huiswerk die overblijft…

        Login om te reageren
  13. Volvo_440_turbo zegt

    29 november 2018 om 18:45

    Ik dacht gelezen te hebben dat in het wielrennen ook zoiets in die zin (idee is hetzelfde maar technisch wel iets anders) bestaat ter vervanging van de elektromotortjes in de trapas, pokkeduur naar het schijnt en al gebruikt door topwielrenners. Als ik me niet vergis in Italië ontworpen.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      29 november 2018 om 18:49

      @volvo_440_turbo: serieus, een goede naafmotor voor inbouw achteraf is bv. BionX. Kost wel evenveel als drie basis Gazelles…

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        29 november 2018 om 23:11

        @onehp: hier een kort artikeltje maar google maar een beetje, je zal het wel vinden.

        https://www.wielerflits.be/nieuws/elektromagnetische-achterwielen-nieuwst-mechanische-doping/

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          29 november 2018 om 23:29

          @volvo_440_turbo: ik had je sarcasme door hoor, zelf oud fietssporter… En ik gaf een serieus antwoord, om aan te geven dat men het in dit geval beter heeft opgelost in de fietsenwereld dan in dit artikel…

          Login om te reageren
    • teammate zegt

      29 november 2018 om 19:30

      @Volvo_440_turbo: ik heb dat ook gehoord van een man in een regenjas in een kroeg in onze hoofdstad

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        29 november 2018 om 23:08

        @teammate: dan gaat die man in de regenjas wellicht het Belgische Nieuwsblad hebben gelezen, want daar stond het artikel in voor zover ik me kon herinneren, als je iets van elektromotoren weet is het eigenlijk een heel simpele techniek, het was de combinatie frame en wiel dat de extra kracht gaf aan de wielrenner en amper te detecteren, dus het wiel combinatie frame was in feite de elektromotor. Enfin eerder een hulpmiddel dat wat extra kracht gaf. Heel ingenieus… het systeem was wel wat beperkt want je kan maar een kleine accu verstoppen, maar voor een demarrage à la Cancellara is het wel nuttig natuurlijk…

        Login om te reageren
      • vondick zegt

        1 december 2018 om 09:32

        @teammate: Ik vind het eigenlijk helemaal geen goeie hoofdstad

        Login om te reageren
  14. agdesigns zegt

    29 november 2018 om 20:12

    De prijs zal wel roet in het eten gooien. Lijkt me geweldig om op mn c2 te leggen van 125 naar 225pk :)

    Login om te reageren
  15. allesmetturbo zegt

    29 november 2018 om 20:23

    Laatst al gezien, zeer fraai design.
    Mooi stukje techniek zo

    Login om te reageren
  16. dracae zegt

    29 november 2018 om 21:43

    Dit is geinig, maar heeft zeker ook nadelen.

    Een meer integrale oplossing, met een elektromotor op de niet normaal-aangedreven as daarentegen is waarschijnlijk de toekomst wat betreft 4wd, natuurlijk samen met de vol-elektrische aandrijving waarbij het sowieso op die manier gaat.

    Login om te reageren
  17. towi1989 zegt

    29 november 2018 om 22:19

    Wtf dit ding loopt dus op 6 rollen op de binnenkant van de velg. Alles is volledig open dus lijkt me bijzonder slijtagegevoelig.

    Leuk idee maar is nog zeker niet uitontwikkeld.

    Login om te reageren
  18. Koenigsegg-fan zegt

    30 november 2018 om 18:01

    Het Formula Student Racing Team van de TU-Delft rijdt al ruim 5 jaar met een dergelijk systeem:
    http://www.racecar-engineering.com/cars/delft-4/

    Voor straatauto’s zijn er vooral mogelijke knelpunten door slechte weersomstandigheden, stoepranden, algemene langdurige slijtage en andere dingen waar je niet mee te maken krijgt met een raceuto.

    Login om te reageren
  19. daniel1975 zegt

    2 december 2018 om 22:58

    Het idee spreekt me aan: launch control in 4wd mode! Maar het design…

    Login om te reageren
  20. robj zegt

    3 december 2018 om 17:47

    Jaaaaren geleden had Michelin al zoiets..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North