Deze 13 auto’s zijn beter met een elektromotor

Auteur: , 62 Reacties

Ja, zo ook deze G65 AMG. En niet vanwege het milieu

G65

Het is een beetje een hot-topic onder de auto liefhebbers. Elektrisch rijden. Het is het automobiele equivalent van naar een bejaarden tehuis gestuurd worden: het is afgelopen en vanaf nu gaat het alleen maar bergafwaarts. Alle lol is er af. Maar is dit ook het geval?

Uiteraard is het duidelijk dat elektrisch rijden niet door iedereen omarmd wordt. In het geval van een Aston Martin, Lamborghini of Ferrari is dat niet meer dan logisch. Bij dat soort auto’s is de motor een integraal onderdeel van het concept de auto. Maar is elektrisch rijden nu wel zo erg? Je hebt veel trekkracht vanaf stilstand en het is lekker stil. Een Golf, Fiesta of i10 zouden best kunnen profiteren van een elektromotor. Of maakt het nu echt uit dat er een 1.2 TSI, 1.0 EcoBoost of 1.0 GDI in ligt? Dat is een beetje waar het wringt. De tijd dat alle merken hun eigen oplossingen en karakter hadden is er niet meer. Het brommen van een Alfa boxer, het hoge janken van een Honda VTEC, het turbine-gehuil van een atmosferische BMW zes-in-lijn, de roffel van een vijfcilinder Volvo, het geblaat van een 2CV, het gesnerp van een tweetakt Saab 96 of het gezoem van een Mazda rotatiemotor: het wordt nauwelijks meer gemaakt. Bijna allemaal zijn het drie,- of viercilinder lijnmotoren met turbo, aangezien dat de meest efficiënte oplossing is. Daarom de auto’s die het beste zouden gedijen met een elektromotor:

Audi A8
In de topklasse is de technologische blauwdruk bijna altijd gelijk: grote auto, grote motor in lengte voorin met automaat en achterwielaandrijving. Audi deed het net ietsjes anders, want traditioneel was het merk met de vier ringen pionier in iets wat Subaru al jarenlang deed: vierwielaandrijving. Hierdoor zit het blok voor de vooras en is daardoor verantwoordelijk voor een wat ‘neuszware’ wegligging. Ondanks dat Audi uitstekende motoren levert in de A8 (rijtest), springt niet eentje er echt uit, op die 4.2 diesel na. Met een elektromotor kun je ook enorm veel koppel opwekken en nog handiger: de gewichtsverdeling optimaliseren. En vierwielaandrijving is bij een elektromotor goed toe te passen.

Audi A8

Jaguar XJ
Deze moeten we even toelichten. Want wie houdt niet van de Supercharged V8 van de XJ-R (rijtest)? Precies. En de V6 motoren zijn eveneens veel karaktervoller dan wat de concurrentie biedt. Nee, het gaat om de instapper, de XJ 2.0 SC. In tegenstelling tot wat de naam belooft huist er hier een 2 liter motor met turbo onder de kap. Op zich goed voor prima prestaties (een XJR uit 1992 rijd je zoek), maar met name de loop van zo’n motor past gewoon niet bij een Jaguar. Dus dan is een elektrische versie een prettigere gedachte. Kun je in alle rust voortzoeven. Grace, Pace en Space: ook met elektromotor heeft de XJ alle Jaguar-kenmerken.

Jaguar

Mazda RX-8
Misschien een vreemde keuze, want de motor is het Unique Selling Point van deze auto. De 1.3 liter tweeschijfs rotatiemotor heeft een uniek trillingsvrij karakter en een zeer kenmerkend geluid. Maar de motor is ook meteen de grootste makke van de RX-8 (rijtest). Ten eerste het exorbitante olie,- en brandstofverbruik alsmede hoge kosten voor het onderhoud. Dankzij de motor vergeten we vaak hoe goed de RX-8 als auto is: uitgewogen onderstel, aangenaam interieur, fijne bediening en nog redelijk praktisch ook. Met een elektromotor heb je vooral meer koppel om het onderstel beter tot zijn recht te laten komen.

Mazda

Renault Espace
Hoe vervang je een icoon? Want zo mogen we de Espace gerust omschrijven. Het was een idee van Matra waarvoor P.S.A. vriendelijk bedankte en Renault mee aan de haal ging. De eerste paar generaties waren een behoorlijk succes. De markt was in de tussentijd behoorlijk veranderd waardoor een full-size MPV zich nogal lastig laat verkopen. Dit zag Renault ook en zodoende is de vijfde generatie Espace een behoorlijk ander type auto geworden. Een grote, comfortabele crossover met zowaar stijl. De motoren zijn op zich allemaal prima, maar enkel 1.6’jes. Klinkt zo raar. Gewoon een elektromotor in lepelen, past uitstekend bij een Espace.

Renault

Rolls Royce Phantom
Of je nu wel of niet houdt van de Phantom, het is een zeer indrukwekkende automobiel. Rijdend in een Phantom (rijtest) voel je je altijd koning. Maar heb je daar echt een V12 voor nodig? De V12 wordt gebruikt omdat deze stil, trillingsvrij en koppelrijk is. Exact de kenmerken van een goede elektromotor… Waar een Bentley af en toe zachtjes mag blaffen, moet een Rolls altijd sereen zijn. Precies wat je krijgt met een elektromotor.

Rolls-Royce

Dodge Viper
Maar de V10 is toch het bestaansrecht van deze auto?? Klopt. De V10 is de hoofdattractie van de spirituele opvolger van de Cobra. Tegelijkertijd is het ook de ondergang, want hoe je het ook went of keert, de 8 tot 8,4 liter grote V10 zorgt ook voor wat beperkingen, denk aan rendement en verbruik. Maar als we blijven hameren op de V10 doen we het uiterlijk schromelijk te kort. Want het is een intimiderende en stoere auto, het design is al weer 25 jaar oud en nog steeds herkenbaar Viper. Dus een flinke elektromotor zou wel passen bij de Viper, aangedreven op enkel de achterwielen, uiteraard. En een Viper hoort geen uitlaten aan de achterkant te hebben, dus uit designoogpunt ga je ze daar niet missen.

Dodge

Mitsubishi Lancer Evolution X
Jazeker. Ook de Evo is elektrisch een betere optie. En ook bij de Evo (rijtest) moeten we dat even toelichten. Als de Evo X nog het oude 4G63 blok had, stond ie er niet tussen. Maar Mitsubishi besloot dat de Evo een andere motor moest hebben, namelijk de 4B11T motor. Heel kort door de bocht: de gietijzeren 4G63T motor dreef alle Rally Evo’s en snelle (eveneens rally) Galants aan. De 4B11T is een aluminium blok ontwikkeld met Hyundai. Niet slecht ofzo, maar een stuk minder legendarisch. Alhoewel, het verbruik van de Evo X is desastreus en in combinatie met een pipet als brandstoftank ben je al vaak aan het tanken. Daarnaast, een Evo heeft andere troeven achter zijn hand gehad. Denk aan een briljante wegligging en grootse sprintkwaliteiten. Kan ook met een elektromotor gerealiseerd worden. In elk wiel een elektromotor, aangestuurd door slimme computers. Waarom niet?

Mitsubishi

Opel Cascada
Dit is typisch zo’n auto die zijn badge tegen heeft. Althans, voor sommigen die het niet begrijpen. De Cascada is een erg goede auto: de bouwkwaliteit is dik voor elkaar en het interieur mag er zeker zijn. Het koetswerk is eveneens fraai te noemen. Als er een premium-logo op had gestaan stond de PC Hooft vol met deze auto’s. De Cascada is te krijgen met prima viercilinder turbomotoren op diesel en benzine. Op zich niet verkeerd, maar het draagt niet bij aan het luxueuze gevoel dat de auto uitstraalt. Een volledig geruisloze aandrijflijn met honderden newtonmeters koppel bij nul toeren maakt dit misschien wel de meest ideale cruiser.

Opel

Renault Clio Renault Sport
Ondanks dat de Clio R.S. onlangs is opgefrist (rijtest) weet deze nog steeds niet geheel te overtuigen. Het is absoluut geen slechte auto, maar in vergelijking met de vorige snelle Clio’s valt met name de motor een beetje tegen. Ook de automaat draagt niet bij aan het hot hatch-karakter van de auto. Dus met een elektromotor wordt het misschien helemaal saai. Aan de andere kant, als er één afdeling in staat is om magistrale rijdersauto’s te produceren is het Renault Sport wel. Een fijne motor is maar een enkel onderdeel van een Hot Hatch. De besturing, wegligging en remmen zijn drie andere. Renault Sport zou zo maar eens de leukste betaalbare elektrische auto kunnen maken. Moet er wel een appje in zodat je kunt kiezen uit een motorgeluid van bijvoorbeeld een Clio V6, Nissan GT-R of oude Alpine. Oh, wacht: dat zit er al in.

Mitsubishi

Honda NSX
De originele Honda NSX was een briljante auto. Niet alleen de auto zelf maar ook de gehele ontwerpfilosofie. Dankzij de NSX kwam er een McLaren F1 en besloot Ferrari de kwaliteit enorm te verhogen. De nieuwe NSX lijkt de handen wat lastiger op elkaar te krijgen. Het design is nog altijd typisch Japans, gelukkig. Maar de aandrijflijn is te gecompliceerd. Een V6 met twee turbo’s en een elektrische motor. Normaliter zouden we zeggen: gooi de accu’s en de elektromotoren eruit en geniet. Iets wat misschien gaat gebeuren met de NSX Type-R. Ons advies: doe het andersom. Honda wist 25 jaar geleden de concurrentie het zuur te maken met een kleine V6. Als ze dat kunstje kunnen herhalen met een volledig elektrische supersport auto hebben ze weer een legendarische opvolger.

Honda NSX

Mercedes-Benz G65 AMG
De G-klasse gaat al weer een tijdje mee. Sinds 1979 staat deze in de prijslijsten. De G65 is de ultieme middelvinger naar alles wat links is. Karakter kan de auto zeker niet ontzegd worden. De motor is enorm sterk, 1.000 Nm trekkracht maar liefst en 630 pk. Maar de auto is dermate zwaar dat de prestaties net aan adequaat zijn. In een S65 AMG ben je de koning tussen de 180 en 280, terwijl een G65 boven de 200 al wat issues krijgt met de luchtweerstand. Daarbij klinkt de V12 lang niet zo goed als de G63 AMG, laat staan de G55 AMG. Dus ook hier is het simpel: elektromotoren kunnen zorgen voor nóg meer koppel bij nóg minder toeren. Daarbij is de G al een vrij zware auto, waardoor het extra gewicht van de accu’s relatief gezien meevalt.

G65

Citroen C6
Ook @Dizono doet een duit in het zakje. De Citroen C6 (rijtest) is de spirituele opvolger van de Citroen DS en dat was destijds net zo’n vooruitstrevende auto als de Tesla Model S nu is. De Citroen C6 is de meest stijlvolle auto in zijn klasse die je maar kon kopen. Het originele ontwerp is nu alweer 17 jaar oud maar de tijd krijgt er maar geen vat op. Het rijden staat in het teken van gerieflijkheid. Nergens in de folder stond het woordje dynamisch. Met name de Jaguar dieselmotoren waren erg prettig en willen we niet weg wensen. Elektrische aandrijving zou een goede optie zijn in plaats van de benzinemotor. Stil rond zoeven in je uber-comfortabele Citroen strijkijzer. Nog een voordeel: de C6 is vrij van pretenties. De Tesla Model S heeft nogal fanatieke volgelingen die zo irritant zijn dat je direct een Hummer wilt aanschaffen ter compensatie van dat gewauwel. Heb je bij C6 rijders niet.

C6



62 reacties

Jullie vergeten nog te vermelden, geluid bij speakertjes.
Zo’n elektromotor leuk, maar wel met ‘fake’ V10 geluid.
@rachid: nehhh geen BMW praktijken bitte.

By the weg. Willem heeft het “Article from Hell” geschreven.
Here comes the shitstorm (met nopetrolnofun voorop :-)
De Multipla zou de ideale elektrowaggie kunnen zijn, dubbele bodem voor de accu’s, goede wegligging en uitzicht en wat maakt het uit hoe je auto er uit ziet met je geitenwollen sokken in je sandalen.
@kobus1967: het kan altijd minder mooi design. Sanyyong Rodius. De rijdende dakkapel.
Ik houd zelf nooit zo van al die negatieve reacties onder een artikel. Maar dit artikel slaat echt werkelijk alles…
@tom0902: Is de brandstofmotor dan echt heilig voor je?
via iPhone app
@granlusso: dit artikel had beter ‘de wens is de vader van de gedachte’ kunnen heten
@granlusso: voor menig normaal mens, lijkt mij.
Mee eens, al speelt het vooral op bij de sportieve auto’s. De RX8 zal bijvoorbeeld echt niet beter gaan rijden met 500kg aan accus aan boord. Datzelfde geldt voor de viper en de Renault sport.

Zolang er geen lichtere manier is om elektriciteit aan boord mee te nemen, is, is de brandstofmotor superieur.
Doe mij maar een S-klasse met een stevige elektro motor. Lijkt me de ideale Autobahn cruiser!
@bmwm3gtr: haha ja inderdaad, een electro S zonder puf boven 140. De ideale autobahn cruiser
Leuk artikel! Het karakter van ‘vroegah’ is niet meer.
En de Espace heeft zelfs z’n naam al mee; E-space
@bmwalpina: Espace zal wellicht als hybrid assist versie komen, net als de nieuwe Scenic IV binnenkort ?
Hoe zit het met de aston Martin dbs. Of een Maserati quattroporte. Of moet ik nu heel hard gaan rennen
@kimhung: begin maar vast te rennen
@maak: heul hard
Een elektrische Evo lijkt mij wel wat. Maar het idee is niet nieuw toch?! In 2005 hadden jullie het er al over:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/10/24/mitsubishi_lancer_evolution_mi
@galant: moest ik ook gelijk aan denken. 4 elecromotoren in de wielen.. ook niets meer gehoord van die techniek
Met elektriciteit moet je strijken, niet rijden. Amen
Conclusie: elke type auto dat bestaat, van hatchback tot prehistorische terreinwagen, van decadente Rolls tot bescheiden cabriolet, ALLES moet elektrisch worden. Nou nou Willem, dat had ik niet achter jou gezocht ;-)
Met de C6 ben ik het absoluut eens. Dat ding zweeft sowieso al over de weg zoals alleen een grote Citroën dat kan. Het ontbreken van motor- en bijgeluiden, trillingen en dergelijke moeten alleen nog maar méér bijdragen aan de absolute sereniteit tijdens het rijden. Als je dán geen innerlijke rust meer vindt weet ik ’t ook niet meer…
via Android app
En toch blijf ik het raar vinden dat zoveel mensen iets tegen Opel hebben. Bij mijn weten zijn dit prima, degelijke, Duitse auto’s. Design is (de laatste jaren) ook wel dik voor elkaar. Waar komt toch dat anti-Opelsentiment vandaan?

OT: Leuk stuk! Elektrisch rijden is oke, verandering houd je toch niet tegen. Autonoom rijden hoeft van mij dan weer niet zo nodig, ik vind cruise control al saai genoeg.
@autodrop: Bekijk alle opels vanaf 1985 tot 2008. Bedenk daarbij het volk wat mer die hokken reed. Daar komt dat sentiment vandaan:)
@autodrop: bij mij zijn het vooral de schijtirritante reclames die ze je netvlies op slingeren die er voor zorgen dat ik een afkeer jegens Opel begin te kweken…
Voor het overgrote deel heeft de schrijver gelijk. Maar er zitten wel degelijk auto’s tussen waarbij de 4e dimensie het geluid is.
Bijvoorbeeld die RX-8. Laat ik voorop stellen dat ik helemaal niks met Japanse auto’s heb, maar het geluid van zo’n jankende wankelmotor is onbeschrijflijk. Dat stille gezoem van zo’n elektroding is dan toch niks! Voor luxe sedans is het prima maar dan wel mét chauffeur. Die niet net als de particuliere Prius rijders 45km/h in de stad gaan rijden omdat ze per-sé geen klote willen verbruiken…
Een elektrische Rolls voor tegen de motortrillingen, ik zou liever het concept V16 blok zien.
@klotskuukske: Das een beetje alsof je voortaan een schapendarm als condoom gebruikt, net zoals de Egyptenaren.
@klotskuukske:
De V16 is minder trillingvrij dan een V12.
Dat je een 1.4 4inlijn wil vervangen door een elektromotor begrijp ik. Met de range van een Tesla kom je al ver genoeg en geluid of rij beleving is er toch al niet. Maar een elektro Viper wie zal dat kopen? Zonder V10 ben je de muscle car liefhebbers kwijt om nog maar van de handbak en de sound te zwijgen. En wie in de markt is voor een sportwagen zal ook passen want Amerikaans.
Ik zou de nieuwe Viper boven een corvette, 911, GTR,… verkiezen maar zonder die V10 (of V8 als het echt kleiner moet) haak ik direct af.
Ik moet voor mijn werk 500km per dag kunnen rijden met een volledig geladen camionette. Bouw iets die dat kan elektrisch, ik zal de 1.6TD van Renault niet missen maar hou a.u.b rijders autos rijders autos. Doe het dan desnoods met hybride aandrijving zo als de Ferrari de Ferrari als het echt moet van de ecoridders.
Als er een sprong in batterij technolgie gemaakt gaat worden (waar het nu alle schijn van heeft) is het helemaal gedaan met verbrandingsmotoren in personenwagens. Kunnen alle geluidszemels weer hifi blaadjes gaan lezen en “ingebrande” gouden speakerkabels van 15,000e gaan kopen (dat geluid).
Iedere op comfort gebaseerde auto in dit lijstje is waarschijnlijk top met accu’s, gewicht gaat daar namelijk wel mee samen. Laten we de sportievere auto’s snel vergeten, zeker een rallykanon als de EVO X…. Gewicht gaat niet graag de bocht om.
Forensen met een acceptabele range is helemaal prima, en alleen als de geladen stroom 100% elektrisch is. Maar die stekker elke keer in en uit pluggen, in regen en weer, bij parkeerplek of geen plek… ik ga alsnog voor waterstof. Elektrisch laden is een tussenstation, zelf elektriciteit opwekken is de toekomst.
Hmm voor sommige auto’s (oa c6) zou een elektromotor misschien wel beter zijn (alleen elektromotor ja, niet het volledig elektrisch rijden ala tesla). Voor sommige auto’s (oa Evo) zou ik het een schande vinden, puur omdat het deel uit maakt van de beleving van de auto. Maar een beleving is persoonlijk, en een Evo zonder geluid zal nog steeds leuk zijn om mee te rijden.
Nee, de enige auto in de lijst waarvan ik echt zeker weet dat een elektromotor niet werkt is de G classe. Niet vanwege de prestatie, maar vanwege de betrouwbaarheid. Een G classe (misschien niet de AMG versies) moet kunnen werken in moeilijke omstandigheden, stof, extreme temperaturen (zowel koud als warm), water. En ik betwijfel of een elektromotor dat wel aankan.
Ik heb tijdens mijn stage in Canada (waar de omstandigheden nog niet eens zo extreem zijn) wat gekke dingen gedaan met een Ford F-150. En het was altijd de elektronica die er mee ophield, maar de motor bleef het altijd doen. Zelfs als zo ongeveer iedere sensor in de auto zei: Donder maar op, hier ben ik niet voor gemaakt. En het hele dashboard versiert was met waarschuwingslampjes kon ik er op vertrouwen dat de motor het bleef doen.
En ik vraag me serieus af of dat het zelfde zou zijn als de F-150 een elektromotor had. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de elektromotor de andere elektronika had gevolgd en er ook mee opgehouden was.
Voor een boodschappen autotje of luxe reis auto kan ik het volledig begrijpen. Voor een sportieve auto minder maar het is nog geen ramp. Maar een terreinauto of pick-up die zijn werk moet doen in omstandigheden waar een tesla nachtmerries van krijgt, daarin zal een elektromotor nooit beter zijn dan een verbrandingsmotor.
@robert110: de moderne G is een handtasje vol kwetsbare elektronica en met kwetsbare motoren. Of je moet al de professional hebben, maar die is geloof ik uit productie. En dat is technisch toch ook weer een hele andere auto. Minder elektronica, minder zwaar belaste motoren en degelijker techniek onder de auto.
@lekbak: nee de Professional is juist weer terug in het programma
Ik mis wel even het punt dat de electro auto een stuk zwaarder gaat worden ivm accupakket. Bij de RR of de C6 is dat niet zo’n probleem.

Maar je neemt toch wel wat fun weg uit een evo, rx8, Clio, etc.
@dedokter: Nog wel, maar de techniek staat nu nog in de kinderschoenen. Dat wordt ooit wel opgelost.
90% van de auto’s klinken echt voor geen meter, dus daar is geluid al geen argument meer voor de verbrandingsmotor… Volgens mij interesseert het geluid ook nog eens bijna niemand op een paar Autobloggers na…

Volgens mij is het nadeel van elektrisch gewoon de prijs, het opladen duurt lang en kan niet overal en voor enkelen de range. Als dat allemaal verbetert zie ik een gouden toekomst voor de elektrische mobielen…
@punicaoase: mij hebben ze dan iig over de streep… En voor de lol en vakantie huur ik dan wel af en toe iets heel leuks!
Zoals altijd is ‘ de idee’ in dit stuk proza degelijk en onderbouwd, dat zie je aan de keuze om miskent talent als die Opel Cascada (waarom zie je die niet veel vaker ipv die nogal duffe Golf en Audi) , de C6 en de Dinosaurus de G-wagen te electrificeren.
De Mits Evo is inderdaad gedegradeerd door die motor, de Espace wordt weer hip.
Nee verfrissende en inspirererde suggesties

Een C6 electrique zou ik ALTIJD boven een Tesla verkiezen.
Comfort et suspension
-edit: nutteloze bijdrage, enkeltje modlist-
Volledig eens met de strekking van het artikel. De voorbije twee jaar heb ik een aantal cabrio’s met stoffen dak getest aan de min of meer betaalbare sportievere kant van het spectrum. Vielen na testen consequent af: de door downsizing dichtgeknepen en van turbo’s voorziene blokken. Niet door slechte cijfers / prestaties, maar door een teleurstellend gebrek aan aantrekkelijk geluid en sensatie. BMW 228i, Audi TT 2.0 TFSI, Opel Cascada 1.6 Turbo met 200 pk, Fiat 124 Spider, Ford Mustang Convertible 2.3i Ecoboost: het ging allemaal vlot tot snel uit de blokken, en het voelde stuk voor stuk kunstmatig aan. Bij de BMW 2 stapte ik letterlijk uit met het gevoel: hier hadden ze net zo goed een elektrische bak van kunnen maken. Bleven over: de atmosferische blokken, zoals de MX-5 en de Nissan 370Z roadster (vooral die laatste is fenomenaal en rijdt op vlak van sensaties vlot een recente en meer dan dubbel zo dure Carrera naar huis). Dus ja, doe mij als volgende exemplaar maar iets elektrisch en zelfrijdend. Ik koop me dan wel iets “voor er bij”. En wie weet wordt ook dat wel een elektrisch geval, zoals bijvoorbeeld dit: http://www.morgan-motor.co.uk/wp-content/uploads/2016/02/ev3h8.jpg
110 jaar geleden stond er een precies hetzelfde stukje in de Detroit times ..
@lincoln:
Met daarnaast een advertentie waarom de stoomauto het beste idee is. ;-)
https://c1.staticflickr.com/7/6012/5940869530_567a39962b_b.jpg
Zouden fabrikanten nu bewust deze strategie volgen: zorgen voor zulke pruttelmotortjes, dat elektrisch een goed alternatief wordt? De diesel is op die manier ook succesvol om zeep geholpen. Wat voor lol heb je daar immers nog mee, bijvoorbeeld met je uitgeknepen 3-pitter (hallo BMW). Doe inderdaad dan maar elektrisch. Daar rijd je toch niet voor je lol in, dus dan boeit dat rijbereik ook niet meer.
Volgens mij maken jullie hier een enorme fout. Een elektromotor is namelijk heel goed en geschikt voor een auto maar doodsaai. Dus de rolls, a8, c6 en cascade prima. Dat zijn producten die gewoon goed moeten zijn. Dan heb je de evo en nsx die persee het snelst mogelijk moeten zijn met nieuwe techniek, ook prima. Maar de rest zijn toch auto’s gemaakt voor de lol en beleving. Daar hoort echt een inefficiënte verbrandingsmotor in. De G-65 hoort sowieso niet te bestaan. Die voegt niks toe tov de 63 maar heeft wel minder beleving. Elektrisch maken zou dan weer zonde zijn van het idee G-klasse.
@lekbak:
Wees eerlijk, rijden in Nederland is in zijn algemeenheid toch ook doodsaai?
Reed gisteren op lokale wegen in de Noordoostpolder, iedereen rijdt slaafs 70 of 80 per uur. we zijn allemaal als de deaud voor de flits-bromsnorren en terug -uiteraard net aan het begin waar je van de 100 ineens en zonder reden 80 moet rijden op de A27, daar stond het mobiele cash-stationnetje in de vorm van een VW busje.
Rijden, echt rijden hier is praktisch over.
@desjonnies: normaal rijden kan inderdaad saai zijn. Kán, want het hoeft niet persee. Zo kan je nog altijd bochten veel te hard nemen en een ‘adviessnelheid’ bordje als uitdaging zien (snelheid verdubbelen is meestal een leuk doel).

Zo rij ik in de vrije weekenden altijd heen en weer Friesland vanuit delft. Knooppunt emmeloord is echt een pleziertje voor mij. Kilometers van tevoren anticipeer ik al zodat de linkerbaan vrij zal zijn als ik er ben. 150 daar doorheen is geen probleem met mijn 190 (de a-klasse is wat minder goed) en dat knikje naar rechts aan het eind is dusdanig verraderlijk dat het niet zelden een heerlijke kick geeft.

Terug naar het zuiden heb je het begin van de a13. Die zal je ook wel kennen, de lange doordraaier naar links. Ook daar zou ik makkelijk mijn rijbewijs kwijt zijn als ik gepakt zou worden. Vervolgens bij delft zuid eraf en hopen dat de lichten op groen staan. Ook zo’n lekker bochtje want verkeer van links zie je goed aankomen (als het door rood rijdt) dus je kunt er de grenzen opzoeken.

Na de bocht ga ik weer als een braaf mannetje net boven de v-max op de teller rijden. Zo heeft elke rit wel een paar hoogtepunten. En die paar hoogtepunten maken voor mij de reis. En juist voor die paar momentjes wil ik een passende auto hebben. Dat de auto verder wat minder geschikt is voor de saaie stukken (99% van de tijd dus) neem ik dan voor lief.
Mooi verhaal wat maar eens al te duidelijk maakt dat elektrisch rijden de toekomst is. Natuurlijk hoor ik liever een V6 busso, maar laten we eerlijk zijn, die is al even niet meer op de markt…..
Jahoor, alle idioten komen weer uit hun Prius vandaan om rond te bazuinen hoe geweldig elektrisch rijden wel niet is. Laten we al die mensen naar Noorwegen sturen en zorgen dat ze nooit meer terugkomen, zou het straatbeeld wat opknappen.
Geen enkele auto is beter met elektro motor einde verhaal!!
Ik begin eigenlijk steeds meer uit te kijken naar de elektromotor. Voor woonwerkverkeer lijkt het me heerlijk. Rustig en stil zoeven naar je werk.

Maar autorijden kan uiteraard ook leuk zijn en dan weegt de elektromotor nog niet op tegen de verbrandingsmotor. Dus een elektromotor voor door de week en een verbrandingsmotor voor in het weekend. Dat zou ik de ideale combinatie vinden.
Audi A8 body, interieur en afwerking. Tesla P100D bodem: win win
G-Klasse met 4% bijtelling klinkt goed!!
Bij de meeste zou het best kunnen. Degene waar ik het niet mee eens ben zijn de: Mazda RX-8, Mercedes Benz G65AMG en de Viper. Die koop je echt om de motor. Dus daar vind ik het minder bij passen.
De C6 is een fantastisch idee! Motoren waren toch al nooit Citroen’s sterkste kant. Overigens heeft een handige klusser al een elektrische DS gemaakt:
https://www.olino.org/articles/2016/08/22/ombouw-van-klassieker-naar-elektrische-wagen/#more-106177

Overigens vind ik zelf de C6 wel dateren op een of andere manier. Veel meer dan de originele DS en CX, en zelfs de XM dat doen. Komt een beetje door die jaren-negentig vouwtjes in de zijkant.
@frederik: ik was juist extreem verbaast dat het design al zo oud is.. vind het nog steeds een vrij moderen wagen
En die enorme front overhang bij de C6 is erg lelijk. Maar dat zou bij een electrische versie anders kunnen zijn.
Prettigere?
In mijn saaie volumewagen, graag! In mijn woon-werkverkeer auto, graag. Op mijn offroad motorfiets, graag.

In mijn compacte sportwagen, liever niet. Op mijn motorfiets (nakedbike) liever niet. Voila, zo simpel is dat…
@tjorque: op gewone motorfiets miss. Wel eerder dan op een offroad.. op de weg heerlijk meteen al het koppel voorhanden. Naast de weg de vermogensopbouw van een benzinemotor.. lijkt mij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).