Deze vijf provincies verhogen volgend jaar de wegenbelasting

Auteur: , 44 Reacties

Mag je in 2020 nog meer geld naar de overheid overmaken.

Deze vijf provincies verhogen volgend jaar de wegenbelasting

De wegenbelasting. Leuk is het niet om het ieder(e) maand, kwartaal of jaar te moeten betalen, maar de meesten doen het maar toch. Helaas wordt het volgend jaar voor bijna de helft van Nederland nóg minder leuk. Die provincies verhogen dan namelijk de provinciale opcenten, het deel van de MRB die de provincies als inkomsten binnenkrijgen.

De grootste stijger op de provincielijst is Friesland, daar stijgt de belasting namelijk met bijna een kwart. Een gemiddelde benzineauto van 1200 kg kost volgend jaar 240 euro aan provinciale opcenten, waar dat dit jaar ‘slechts’ 197 euro was. Een gemiddelde diesel van 1600 kg gaat van 330 euro naar 403 euro. Even een belangrijke nuance: met deze stijging gaat Friesland terug naar het niveau van vijf jaar geleden. Toen verkocht de provincie namelijk Nuon-aandelen, met die opbrengsten kon de provincie de belastingen verlagen. Nu is het Nuon-geld echter blijkbaar weer op, dus moeten de belastingen weer omhoog.

Drenthe blijft de duurste provincie voor de autobezitters, met 254 euro voor de gemiddelde benzineauto en 426 euro voor de diesels. Groningen volgt met 0,2 procent lagere tarieven. Noord-Holland is weer de goedkoopste provincie, daar kosten benzine- en dieselauto’s respectievelijk gemiddeld 187 en 312 euro.

Het is niet alleen maar slecht nieuws; in Gelderland gaan de provinciale opcenten juist omlaag. Gemiddeld betalen benzine- en dieselbezitters daar respectievelijk 5 en 9 euro per jaar minder. Toch is Gelderland de enige provincie waar de opcenten omlaag gaan. Naast Friesland, gaan de tarieven ook omhoog in Groningen, Utrecht, Flevoland en Noord-Brabant. Flevoland, Groningen en Friesland verhoogden vorig jaar ook al de provinciale opcenten. Oh, en heb je een oude diesel? Dan gaan je tarieven volgend jaar nóg verder omhoog.

Via BNR. Fotocredit: @mjj030 via Autojunk



44 reacties

Niet te hopen dat Friesland die belasting nog verder verhoogt, straks komen ze massaal naar de randstad!
@rhellema: gelukkig gaat er al wel decennia lang aardgas en olie geld vanuit Friesland en Groningen naar de Randstad.
@grasvreter: olie uit Friesland!?
@pascalio92: politie rijdt er ook in lambo’s, zoals het hoort in een oliestaatje
Afijn… op het provinciehuis in Haarlem lezen ze natuurlijk ook fanatiek autoblog… en daar valt een langzaam ontluikend oog van een alerte ambtenaar op het bericht dat N.Holland goedkoopst is qua opcenten… Ben benieuwd volgend jaar.
Verhoog het dan gelijk met 250 euro ofzo, want daar willen die klootzakken toch gefaseerd naartoe werken…
“Een gemiddelde benzineauto van 1200 kg kost volgend jaar 240 euro aan MRB, waar dat dit jaar ‘slechts’ 197 euro was.”

Ik snap het idee van de formulering, maar een “per kwartaal” zou het toch enigszins duidelijker maken. Dit zijn tarieven waarvan men in NL enkel kan dromen :(
@karhengst: dit zijn de provinciale opcenten per jaar.
@joel_d: Daar ging inderdaad iets mis, excuus
Ik betaal met m’n oude camper op diesel reeds meer dan voor mijn auto op benzine. Ondanks de 75% korting vanwege camperkenteken. Daar komt nu 15% bovenop, en dan gaan de provinciale opcenten ook nog omhoog…

Leuker kunnen we het niet maken, duurder wel!

En dat voor die 250km per jaar die ik ermee rij in Nederland. Dat is dus gewoon €2,- per kilometer :) :( Misschien toch eens op zoek naar een stalling net over de grens. Gewoon schorsen en er zo mee rijden, met verzekering gewoon doorlopend. Hoor het steeds vaker dat mensen dat doen… Maar puntje bij paaltje ben ik daar te netjes voor…
@reactief: camper verkopen en een hutje op de hei?
@erik2907: Ik gebruik die camper juist om ergens midden op de hei te staan. Mijn huis heb ik liever in de bewoonde wereld ;)
@reactief: Caravan, is dat iets?
@frank2b: Nee, mij niet gezien in een caravan.
@reactief: Ik weet niet uit welk jaar, maar stiekem wel klein beetje Fair toch? Gezien de vervuiling van die oude dieseltjes..

Al zou het wel eerlijk zijn om het naar gebruik te betalen, Maarja… dan kom je aan het heilige onderwerp rekening rijden
@olivier420: fair? Denk je echt dat een camper die een paar honderd km in Nederland maakt meer kan vervuilen dat een andere auto die er tienduizenden maakt? Alleen het remstof van een kilometervreter is al vervuilender dan zo’n camper die stilstaat.

Belasten op bezit is de meest unfaire manier van belasten. Je kunt het op geen enkele manier eerlijk praten, want dat is het domweg niet.
@lekbak: het gaat toch ook niet om de totale vervuiling? Het gaat om de concentratie aan vervuiling die het uitstoot. Je kan beter de uitstoot van een diesel met euro 4 norm in ademen dan van die oude walmende camper. De invloed van het ding is vele malen groter. Totale vervuiling is niet van belang.
@maotje: zolang die walmende diesel de uitzondering is en niet de norm, gaat het wel degelijk om de totale uitstoot. Een enkele walmende auto raakt wel weg in de lucht.

Overigens is het enige type voertuig wat mij als longpatient soms letterlijk op m’n knieën krijgt een slecht afgestelde 2takt. Een ouwe diesel stinkt voornamelijk.
@olivier420: Klopt. Het campertje is zeker niet de schoonste. Maar als het op basis van gebruik ofwel vervuiling in Nederland is gebaseerd, klopt de verhouding bij mij ondertussen allang niet meer vergeleken met mijn dagelijkse auto.

Ik snap ook wel dat er een lijn getrokken moet worden, anderen gebruiken hem weer heel vaak in Nederland.
Maar ik ga totaal toch bijna 20% meer betalen dan afgelopen jaar. Dat is een best forse verhoging. Gelukkig is het een camper, dus 75% korting, anders had ik best een flinke post geweest.

Klagen mag ik dus eigenlijk niet, zeker met de zeer lage verzekering voor een camper.
@reactief: Als je hem op eigen terrein geparkeerd hebt staan kun je hem ook prima schorsen, en dan uit de schorsing halen wanneer je op vakantie ermee gaat.

Of gewoon ergens een betaalde stalling, want het kan best dat je dan minder betaald dan aan wegenbelasting, terwijl hij binnen staat, wat natuurlijk beter is.
@fanboy: je kunt paar een paar keer per jaar schorsen. Als je er dus wat vaker een weekendje mee weg gaat, ook al is met maar een paar km van je huis, kan het al niet meer.
@lekbak: Je mag tegenwoordig zo vaak schorsen als je wilt. Maar hef je op binnen een maand, dan betaal je de kosten van schorsen (€24,10 voor een ouder voertuig) en de MRB alsnog. Dus het is ondertussen wel redelijk flexibel geworden.
@fanboy: Mijn camper staat gestald. Dat kost trouwens meer dan de MRB (eigen garage). Schorsen is interessant als je er langere tijd geen gebruik ervan maakt. Dat is in mijn geval onwenselijk, omdat ik toch wel probeer minimaal eens per 1 – 2 maanden ermee op pad te zijn. Daarnaast gebruiken vrienden en familie hem ook af-en-toe.

Zoals ik zei, het begint ondertussen steeds verleidelijker te worden die garage op te zeggen en er eentje te nemen net over de grens (dichtbij voor mij). Dan gewoon fulltime schorsen. Dat is grijs gebied, maar ik blijf liever gewoon geheel legaal om gezeur te voorkomen, dus voorlopig moet ik het er maar mee doen.
@reactief: Zoals je zelf schrijft is het schorsen behoorlijk flexibel. Je kunt het dus per maand bekijken als je dat zou willen, en kom je binnen een maand van schorsen kan het ook nog steeds alleen betaal je alsnog voor de hele maand MRB.

Kortom, in jouw geval, waar hij binnen staat, gewoon schorsen. Dat is super makkelijk online. Wanneer je hem gebruikt, dan haal je online even de schorsing eraf en rijden maar. 2 minuten werk en bespaart je veel.
@fanboy: Nee, voor mij is het dus niet niet handig. Daar gebruik ik hem toch net te vaak voor. In de zomer elke maand sowieso. In de winter minimaal eens per 2 maanden. Wanneer is dan het punt dat je hem schorst. Ik plan het niet voorruit wanneer ik weg ga, juist dat is het voordeel van een camper. Ik verwacht dat ik dan te vaak alsnog moet betalen en dus onnodige kosten van het schorsen heb gehad.

Maar goed. Dat is mijn manier van gebruiken. Ik wilde gewoon ff zeiken over de prijsverhoging aankomend jaar. Terecht of onterecht, ik moet het ermee doen :)
@reactief: Je schrijft dat je 250km per jaar ermee rijdt en de rest in het buitenland. Maar je gebruikt hem dus veel vaker?
Of je moet 2,5km van de grens wonen, dat kan ook.
@fanboy: Bijna, zo’n 15km. Laten we zeggen dat ik er 10x per jaar mee weg ga, dan zit ik op 20x 15km is 300km.

Die 250km was dan inderdaad wat laag ingeschat, want ik ga meestal ook nog wel een keertje in de regio weg.
Wauw, ik woon in Gelderland. Toch nog iets positiefs aan die provincie.
Compenseert dus mooi de verschillen in verzekeringspremie.

Conclusie: je betaalt je overal scheel voor je autootje 😬
Vaag dat juist Friesland, Drenthe enzo duurder worden, er is daar toch doorgaans minder volk op de wegen, dus je zou denken dat het juist goedkoper is. Minder gebruik van de wegen enzo..anyway zuur als je in Friesland straks 25% meer gaat betalen..
@ghost: Maar wellicht meer km weg per bewoner en dus minder bewoners om de kosten over te verdelen.
Uiteraard moeten belastingen omhoog. Belastingen lager maken of gelijk houden en gewoon je geld wat beter beheren is niet te doen voor ambtenaren…

Nog even en ze gaan het zelfs weer “bezuinigingen” noemen.
Nice, en volgend jaar nog even de fijnstofheffing erbij voor diesels van voor 2009!

In dit opzicht is Nederland niet een fijn land, wat een belastingdruk..
Ach ja, overheid is nu eenmaal ‘rupsje nooit genoeg’, dus stijgingen zijn helaas bij alle belastingen een gegeven. Ik rijd gelukkig sinds een half jaartje Tesla, dus deze is er (naast bijtelling) nu net eentje waar ik geen last van heb.
Belasting, belasting, belasting… In plaats van beter financieel management verhogen we de tarieven gewoon weer, waarom denken als je de bevolking weer kan laten bloeden? Ik zou bijna hopen op een “Marco Bakker” situatie bij iedere politicus…
@rike: de politiek zou inderdaad een stuk aantrekkelijker worden als ze zouden zingen als Marco Bakker.
Het geld dat nodig is om de wegen te herstellen (die sneller versleid door de zware elektrische auto’s) moet toch ergens vandaan komen.
Noord-Holland heeft zo zijn voordelen!
@dutchdriftking: NH is met name heel duur wat wonen en leven betreft. Zeker in Haarlem (waar ik woon) koop je bijna niks leuks onder een ton of vier. In Drenthe, Friesland etc. een vrijstaande woning voor 2,5 ton.

Een goedkope MRB is het enige wat hier goedkoop is.
@burgerbak: Zoals ik schets, het heeft zijn voordelen. Als ik mijn Noord-Hollandse huis nu voor de marktwaarde zou moeten kopen zou dit ook nooit lukken……. MRB laag, OZB hoog.
@dutchdriftking: van oudsher zijn de provinciale opcenten een vage belasting die bij de provincie in een bodemloze put verdwijnen. Er geldt geen verplichting dat de provincie dit ook aan het wegennet uit geeft. “Vrij besteding” heet dat bij de provincies. Auto bezitters zijn nu eenmaal makkelijke slachtoffers, dus ook de provincies blijven ons “uitknijpen” . Maar geen nood! Vanaf volgend jaar maart gaan we langzamer rijden, en de “centen” die we dan “op” de brandstof besparen omdat we zuiniger rijden, verdwijnen als ” opcenten” . Uiteindelijk veranderd er dus financieel niets……..
Wanneer gaan we nou eindelijk rekeningrijden? Ik kan maar beter wat vaker de auto pakken om meer waar voor mijn geld te krijgen…
@retetikker: Heel simpel, dat gaan we doen zodra dat de staat meer oplevert !!!
Straks gaat er een wegenbelasting komen voor EVs als er meer en meer komen en men geld gaat mislopen.

Dan komt dus die extra MRB voor EVs of we gaan opeens per KM betalen want dan kan dat technisch opeens …..
Als een wonder kan dat dan opeens terwijl dat nu te ingewikkeld is als je ze moet geloven.
Kortom, kwestie van tijd en de NLer zal straks onder de streep geen euro minder kwijt zijn met zijn uitstoot 0 auto want het kacheltje in DH zal moeten blijven branden.
Waar is het toch misgegaan in Nederland ?
Negativiteit wint het hier van positiviteit !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).