Deze zeswielige zandvreter heeft een “vloeibare” motor

Auteur: , 30 Reacties

Vreselijk complex, maar wel enorm gaaf.

Op het eerste gezicht lijkt dit een “doodsimpele” All-Terrain Vehicle met zes wielen en een flitsend blauwe tint, maar niets is minder waar. In werkelijkheid is dit namelijk een uniek concept van het Australische bedrijf Ferox Advanced Vehicles Corporation, dat een wel héél vreemde aandrijflijn heeft.

De Ferox Azaris, zoals het apparaat heet, is een prototype dat wordt aangedreven door liefst vier in de ophanging geïntegreerde motoren. Ieder van deze motoren is verbonden aan een oliepomp, die op zijn beurt weer is verbonden aan een krachtbron – de motor van de BMW R1200GS. Het BMW-blok is met opzet achterstevoren in de Azaris geplaatst, zodat deze niet de wielen, maar de hydraulische pomp aan kan drijven. Waar (bij een motor) normaal gesproken het wiel direct wordt aangedreven, zit bij de Azaris de waterdrukpomp gemonteerd. Vanuit deze pomp komen vervolgens een aantal leidingen die stuk voor stuk verbonden zijn aan de vier achterste wielen. De leidingen lopen door de twee individuele swingarms (achtervorken), die door Ferox zelf zijn ontwikkeld.

Afgezien van het feit dat enkel deze constructie werkt om het idee van het Australische bedrijf uit te voeren, heeft de door Ferox ontwikkelde ophanging tevens als voordeel dat het voertuig uitermate stabiel op de weg ligt. De ophanging komt in zekere zin overeen met die van de Mars Rover. Ongeacht het terrein moet de Azaris zich dus redelijk goed kunnen redden.

Tegelijkertijd is het zo dat de ophanging waardoor deze complexe aandrijflijn loopt ook nog eens zeer efficiënt is. Volgens Ferox gaan slechts 2 procent van de geproduceerde krachten verloren. Het is momenteel niet precies bekend hoeveel pk en Nm de aandrijflijn momenteel produceert, maar de CEO van het bedrijf heeft in de tussentijd al laten weten dat elk van de vier motoren in de achtervork ongeveer 680 Nm kan produceren. Hiervoor is echter een krachtbron nodig die voldoende vermogen levert en sterker is dan het BMW-blok dat er momenteel in ligt.

Wie woest enthousiast is geworden van het merkwaardige idee achter de Ferox Azaris en er een wil aanschaffen, wandelt tegen de lamp. De Azaris is een experimenteel voertuig dat niet in productie zal gaan. Ferox wil met het project enkel aantonen wat er mogelijk is.



30 reacties

harstikke mooi, maar een klein beetje olieverlies en niks loopt meer, helemaal ofroad waar nog wel eens een leidinkje kaduuk kan gaan
@gove: Weleens op een tuinmaaier gezeten of een graafmachine aan de gang gezien? Werkt allemaal volgens dit principe van olie door slangetjes. Mega betrouwbare techniek.
@dare2think: en je remmen
@dare2think: je lichaam werkt zelfs op vloeistof die een bepaalde druk heeft
Dit principe wordt in zeker mate al gebruikt bij vrachtwagens genaamd hydro drive
@trust: Je bedoelt de PTO?
@dutchdriftking: dat is (tot zover mijn vrachtwagen kennis gaat) anders. Zoek maar een MAN hydro drive op. Doormiddel van olie worden de voorwielen aangedreven tot ~30km/h
@trust: ook op de meeste graafmachines wordt dit toegepast.
@trust: yamaha en ktm hadden dit enkele jaren geleden op hun enduros gemonteerd. Ook hydraulisch aangedreven. 2×2 motor dus.
Eerlijk gezegd snap ik het verhaal maar een klein beetje. Maar in feite is het motorfiets blok dus een aggregaat welke de olie pomp aandrijft? Hierdoor kan de aggregaat altijd het meest efficiënt draaien en hebben we in theorie en veel vermogen, en een laag verbruik. Klinkt wijs!
@dutchdriftking:

Het is gewoon een “hippe” versie van de aandrijving die in de gemiddelde graafmachine zit. Ben benieuwd of dit net zo’n lawaai maakt op snelheid
Een hydrostatische transmissie, wat is daar zo ‘nieuw’ aan? Welkom in 1965..
@dare2think: precies dat dacht ik ook. Maar er zit iets van BMW in dus daarom op AB.
@v6ti: een BMW fiets
@ikleesookoverautos: Een bmw i3 range extender natuurlijk!
@dare2think: dat deze volgens te tekst met een waterpomp werkt…. slecht verhaal gewoon.
Wat extra info. Schijnbaar is de overbracht van de energie toch wat anders geregeld dan bij eerder genoemde voorbeelden.

Usually in fluid motors, a central shaft rotates to drive the wheel. Because of our unique design and structure, the outer housing rotates… the propulsion and the movement of the motor is native to operating well in a wheel, Wheeler explained.

If the central shaft rotates, that’s not going to translate the torque and motion as effectively as the outer housing rotating. You could grab a standard pump and get it to try and rotate a wheel – it’s usually going to try rotate it by the internal mechanics of the pump moving, whereas with our system the outer housing rotating means it’s perfectly suited to the wheel motion.

We actually had someone, one of the workers, has done all sorts of hydraulic vehicles along the way. He said ‘I’ve never seen something that runs on fluids move like that’, because it’s just so different
@torsen: Dat hebben ze handig gedaan. Dat betekent dat de hydromotor niet een uitstekende as heeft die het wiel aandrijft, maar dat de olie van binnenuit de vaste as de buitenste ‘trommel’ voortduwt. Omdat de buitenste ‘trommel’ altijd groter is dan een inwendige as, kun je meer koppel overbrengen: de arm is langer. En nagenoeg alles is in het wiel weggewerkt, waar de motor beter beschermd is tegen rondvliegende stenen.
@dare2think: maar je moet meer olie rondpompen. De pomp zal een grotere overbrenging nodig hebben waardoor de maximale druk afneemt en je uiteindelijk net zoveel koppel hebt als de normale methode.
@bassx: Maar als de druk afneemt, kun je toe met kleinere leidingen, of meer druk in dezelfde leidingen. Dan wordt het toch beter, of vind jij daar wat anders van?
@dare2think: Met dunnere leidingen kan je minder liters p/m rondpompen waardoor de snelheid van het aangedreven object afneemt.
Als je met hydrauliek kracht wil hebben heb je druk nodig en voor snelheid heb je liters nodig.
Wat een onzin weer met dat koppel. Je kunt zelfs met een staafmixer motor een koppel van duizenden newtonmeters genereren. Wetende dat de nieuwsbrenger niet gehinderd is door enige kennis van zaken kunnen ze dus succesvol de grootste onzin in het persbericht zetten. Alle blogs en journalisten nemen het toch blind over.
@lekbak: koppel en vermogen het verschil zit ‘m in het toerental. Jij snapt het!
@lekbak: Kun je uitleggen hoe je met een staafmixermotor duizenden Nm aan koppel kunt genereren?
@alcantara: Ja, dat kan ik. Ik probeer al een tijdje hier op autoblog de onzin van koppel te doorbreken. Koppel heeft namelijk niks te maken met de energie die er geleverd word. En het lijkt me logisch dat je uiteindelijk energie nodig hebt om snel te gaan. Vermogen is wel energie. Dus alles, ook acceleratie en trekkracht draait om vermogen.

Als je met je staafmixer, waar een heel klein tandwieltje op de uitgaande as zit een enorm tandwiel aandrijft (of door middel van meerdere tandwielen, zoals een versnellingsbak) draait dat grote tandwiel nog maar heel langzaam rond. Het gevolg is dus een heel hoog koppel, tot wel duizenden nm’s als je vertraging groot genoeg is en een hele lage snelheid. Maar het vermogen van die staafmixer blijft gelijk.

In theorie kan je met een horloge motortje een tank uit een moeras trekken. Mits je vertraging maar groot genoeg is. Het gaat alleen heel erg lang duren. (in de praktijk zal de weerstand van je tandwielen zo hoog zijn dat er niks meer gebeurt).

Als je vermogen hebt kan je de snelheid omlaag brengen en daarmee het koppel vermeerderen. Als je echter een hoog koppel hebt zegt dat nog helemaal niks. Je weet dan nog niet hoe groot de vertraging is, daarvoor moet je eerst de snelheid weten. En koppel keer snelheid is vermogen, dus dan weet je het vermogen. Koppel alleen is daarmee voor ons autoliefhebbers een volkomen nutteloze waarde.
@lekbak: Dank voor uw uitleg. Alleen krijg je dan wel een heel groot tandwiel en massa die je dan in beweging moet krijgen om die staafmixer naar 1000Nm te brengen lijkt me, hoe groot wordt dat dan wel niet?
@alcantara: Ik heb er niet aan zitten rekenen, en dat ga ik ook niet doen want het is nogal onzinnig ;-).

Maar de motor van een staafmixer is in zekere zin helemaal niet zo anders dan een motor in een accuboor ofzo, en die hebben al snel 50nm koppel aan de uitgaande as. Omdat er een vertraging in zit door middel van een plantair tandwielstelsel. Compact, weinig weerstand en een grote vertraging en dus vermenigvuldiging van koppel.

Als je dus die staafmixer motor aan zo’n versnellingsbak van een accuboor zet, en daarmee drijf je een hydraulische pomp aan die heel weinig volume verzet maar een hoge druk aan kan heb je daarmee weer een vertraging. Zet er vervolgens een zware hydraulische cilinder op je hebt een enorme kracht die heel langzaam gaat. Dit is iets wat in de praktijk zeker zou kunnen werken. Onzinnig, maar functioneel.

En tevens vergelijkbaar wat ze bij bovenstaand voertuig hebben gedaan. Een motor levert de energie, die vervolgens dmv hydrauliek vertraagd word en je meer koppel krijgt. Wat dus ten koste gaat van snelheid. En daarom is koppel onzinnig.
In Nederland zijn we zo dol op dit soort mensen dat we ze nog sneller binnen willen laten door een niet bindend verdrag te tekenen waarin we een apart inlegvelletje bijvoegen met daarin de onderwerpen die nóg minder bindend zijn.
@jippie: huh? Dat heeft er niks mee te maken
Jammer dat dit puur voor de wetenschap wordt gedaan, zou wel willen zien wat zo’n apparaat uithaalt in Le Dakar bijvoorbeeld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).