Nee. Gewoon nee. Deze is gewoon af.
Het is bekend dat de elektrische auto meer en meer ‘een dingetje’ gaat worden. Links en rechts duiken er steeds meer modellen op en de voorspelling is dat die zich gewoon door gaat zetten. Nu wordt vaak aangenomen dat we dat heel erg jammer vinden.
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Elektrisch rijden heeft een groot aantal voordelen, ook voor de liefhebber van autorijden. De directe koppelafgifte is bijvoorbeeld hilarisch. In een Hyundai Kona EV kun je er al om gniffelen, maar in een Tesla P100D met Ludicrous Mode is de acceleratie bijzonder indrukwekkend. Tuurlijk, boven de 100-120 neemt de acceleratie af en komen de V8 biturbomonsters weer voorbij zetten, maar je bent ze altijd te snel af. Dus elektrisch rijden gaat ook veel goeds brengen. En laten we eerlijk zijn, een 1.0 TSI, 1.6 EcoBoost, 1.4 EcoTec of al die EcoPureGreenDuraMotion motoren klinken ook voor geen meter. Dan is een beetje rust wel lekker in je hatchback of crossover.
Met een Shelby GT500 ligt dat even anders. De 7.0 liter V8 in de motor is een integraal onderdeel van de auto. Het máákt de auto tot wat het is. Enorme reserves aan vermogen, koppel, toeren die via de achterwielen (zonder hulpmiddelen) op de weg gebracht dienen te worden. Luisterend naar de V8, de vibraties voelend dirigeer je het Amerikaanse icoon over de wegen. Die V8 is niet weg te denken bij de auto. maar daar denken sommigen anderen over. In The Fast & The Furious: Tokyo Drift lepelden ze een Nissan RB26DETT in het vooronder van een Mustang. Het Britse Charge Automotive gaat een stap verder en lepelt er een elektrische motor in.
De Mustang Mk1 is voorzien van een accupakket van 64 kWh. De elektromotoren leveren gezamenlijk 480 pk. Volgens Charge Automotive is de elektrische Mustang veel sneller dan het origineel uit 1967. Goh. De 0-100 km/u sprint is 4 seconden achter de rug, wat eigenlijk een beetje teleurstellend is voor een auto met 1.200 Nm (!) mét vierwielaandrijving (dat heilige huisje hebben ze ook omgestoten). De nieuwe Shelby GT500 is aanzienlijk sneller. Op een volle accu kun je zo’n 320 km ver komen.
Maar Charge Automotive gaat verder met het niet begrijpen van klassieke Muscle Cars. Zo beloven de Britten een ‘high end’ interieur met fantastische afwerking en fraaie materialen. Dat hoort niet. In een Shelby el je skai, plastic, chroom en nephout. Nu woren wij u denken: is Charge Automotive overmatig ambitieus? Maar natuurlijk. Men wil graag 300.000 Britse ponden per verkochte elektrische Mustang zien. Er worden ‘slechts’ 499 exemplaren van gebouwd.
spacemoon24 zegt
Tjongejonge, kunnen ze geen andere auto gaan verpesten? Laat een Shelby voor wat het is en lepel je elektrische motor maar in je eigen koets of een wagen met minder geschiedenis.
flatsixx zegt
@spacemoon24: lijkt op een Equus Bass
deeberton zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
detroitv8 zegt
@spacemoon24: en dan te bedenken dat een Eleanor een creatie is van de 00’s. Poeh poeh, heiligschennis!
Nee. Die Eleanor had überhaupt nooit gemaakt moeten worden.
gokartmozart zegt
@detroitv8: zo is het. Dit ding hier is gewoon een vintage look Tesla. Leuk toch. Vind je hef niet leuk koop je er 1 met dikke V8 . Prima allemaal.
ary777 zegt
@spacemoon24: Doe dan een Charger! Dan klopt i.i.g de naam :)
qvdweide zegt
Welkom in anno 2019… zonde zeg.
mcshine zegt
There’s no substitute for KiloWatthours…
boomhauwer zegt
Doe voorlichten… Waarom altijd de auto style cataloog daarvoor gebruiken. Its ugly.
drdre1 zegt
Droomauto dit, geweldig uitgevoerd. Totdat de motorkap opengaat… ?
gove zegt
komop man, dat doe je toch niet met een van de mooiste iconen uit het verleden, doodzonde,
Gulli zegt
@gove: ik ga ervan uit dat ze een glasvezel replica-body oid gebruiken. Die worden nu nog steeds gemaakt
str8six zegt
facepalm…
knooierd zegt
Blaten over een premium interieur, maar vervolgens geen foto’s van het interieur… Laat staan renders. Vind het eeuwig zonde om hier een mustang voor te gebruiken.
beefcake zegt
Uiteraard is het algemeen wenselijk om je schande hiervan te spreken, maar dit gaat wel de toekomst worden. Elektrisch rijden gaat gemeengoed worden. En op deze manier loop je straks in ieder geval nog de kans om iets moois tegen te komen op straat in plaats van al die compromiskarretjes.
O plaat zegt
@beefcake:
Een Mustang en zeker een oldtimer koop je voor het geluid, de motor en de uitstraling, in die volgorde. Deze heeft geen één van de drie meer. Ik zie niet in waarom iemand dit zou willen. Zelfs als elektro karretjes de standaard zouden worden zie ik dit niet veranderen want een originele 67er mag gewoon elke milieu zone binnen.
reactief zegt
Zo’n Eleanor vind ik helemaal niks.
Liever een redelijk standaard ogende Mustang.
Maar dan nog vind ik elektrisch ook niet echt passen bij een muscle car.
O plaat zegt
@reactief:
Je hebt 100% gelijk. De Elanore lijnen verkrachten de originele uitstraling van de auto volledig. En wat is het punt van zo’n lange neus als je er een elektrokarretje van maakt. Dit is een droeve kermis attractie.
fendercd60 zegt
@shiva: wow…
lambowambo zegt
Kan me moeilijk voorstellen dat mensen die in de markt zijn voor een mustang van 3 ton dit zouden verkiezen boven een tot in de puntjes gerestaureerd origineel exemplaar.
ericc zegt
Hij trekt sneller dan het origineel…. wat een belachelijke uitspraak. In 1967 koste deze wagen toch ook geen 300.000 euro!
reactief zegt
@ericc: Hoe zouden ze het dan moeten verwoorden?
Want hij is gewoon sneller dan het origineel toch?
toyotafortuner zegt
300k? Dan ga ik liever zelf aan de slag. Manmanman, wat een heiligschennis
enrique zegt
Je mist een flink stuk beleving met deze wagen maar anderzijds is het misschien ook wel een mooie manier om een toffe wagen te rijden met elektromotor. Ik vind het ook wel een fijne aanvulling op alle Zoë’s, Leafs, en dat soort visuele ellende.
dieselkameel zegt
Van sommige zaken blijf je af omdat ze perfect zijn. Men covert Bohemian Rhapsody niet en men maakt een Mustang niet elektrisch. Er zijn etische grenzen waarover een weldenkend mens niet heen gaat. Daden van de duivel zijn dit
Dutchdriftking zegt
Tja, geen hond die het wil. Deze auto koop je wegens het geluid toch?
stanny zegt
@Willeme:
RWD en burnout mode zijn beschikbaar
https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/06/Screen-Shot-2019-06-20-at-10.40.15-PM.jpg?quality=82&strip=all
willeme zegt
@stanny: Maar je zit wel met veel te veel gewicht op die vooras. Iets dat je niet wil in een premium sportcoupé.
stanny zegt
En nog een promo video
https://youtu.be/Rbp12ux8QcU
roberto zegt
Net een jaartje te laat! Vorig jaar nog een volledig 4%-er.. had hem dan maar op de stoep gezet!
emping zegt
Zou het knap vinden als ze die allemaal gaan verkopen.
bassx zegt
Heb er niet zoveel moeite mee dan iedereen hierboven. De Eleanor uitvoering heeft op zit al weinig met het origineel meer te maken. Behalve de stoelen, ladderchassis en dashboard is er helemaal niets origineel (ook de motor niet). Dat je dan een ander soort krachtbron kiest is, prima.