
En ze zijn al goed op weg.
Mazda is altijd een beetje een apart merk geweest. Ze doen veel dingen net even anders dan anders. Dat is tegenwoordig echt bijzonder knap, als je je bedenkt dat ze relatief klein doch zelfstandig zijn. Dat is een combinatie die je niet heel erg veel tegenkomt.
Tot voor kort onderhield Mazda innige banden met Ford, maar deze werden in 2008 verbroken. Sindsdien werkt Mazda samen met merken per model. Een goed voorbeeld is de Mazda MX-5, die in samenwerking met Fiat is ontwikkeld (eigenlijk is de Fiat 124 Spider een Mazda MX-5 met Fiat koets en motor). In 2015 sloot Mazda een overeenkomst met Toyota. Zo zou Mazda er zorg voor dragen dat Toyota voorzien wordt van SkyActiv benzinemotoren en dat Mazda gebruik kan maken van de hybride- en brandstofceltechnologie van Toyota. Het is een naam die je niet veel hoort voorbij hoort komen, maar Masamichi Kogai (de grote baas van Mazda) is wat dat betreft erg goed bezig.
Sowieso omdat Mazda met zijn hardware appelleert aan de eisen van de liefhebber van leuke auto’s. We halen nogmaals de Mazda MX-5 aan. Of denk aan de bovengemiddeld sportieve onderstellen. Of wat te denken van hun atmosferische motoren? Nu horen we op de redactie ons eigen @wouter protesteren. Hij vraagt gedeeltelijk af waar de hosanna vandaan komt. Die turboloze motoren hebben een serieus gebrek aan koppel (met name onderin), toeren maken doen ze niet graag en verder dan 194 pk gaan ze niet bij Mazda. En op de MX-5 na zijn het allemaal voorwielaandrijvers.
Maar daar komt verandering in. Zo kun je in de Verenigde Staten een Mazda 6 krijgen met 2.5 SkyActive met turbocompressor. Leuk, maar het gaat nog véél leuker worden. Zoals sommige geruchten laten weten is Mazda ook bezig met het ontwikkelen van zes-in-lijn motoren. In een aandeelhoudersvergadering zijn plannen naar boven gekomen die de geruchten bevestigen, zo meldt het Japanse BestCar. Maar daar blijft het niet bij. In plaats van wat Volvo en Daewoo hebben gedaan (een zes-in-lijn overdwars plaatsen), gaat Mazda achterwielaangedreven platforms ontwikkelen.
Mazda gaat deze techniek delen met Toyota en Lexus, dat de platforms wil gaan gebruiken voor de opvolgers van de volgende Lexus IS, RC en Toyota Mark X. Voor de duidelijkheid: de volgende Lexus IS staat nog op het ‘TGNA’-platform van Toyota (inclusief V6 motoren), het model daarna wordt gebouwd op het Mazda platform. De Mazda zes-in-lijn motoren maken gebruik van de SkyActiv-X technologie. Mazda en Toyota zijn al gezellig aan het samenwerken. Zo is de Toyota Yaris in de Verenigde Staten een Mazda2 en zijn beide merken een fabriek in Alabama uit de grond aan het stampen.
Mazda maakte al eens eerder grotere achterwielaangedreven auto’s. Afbeeldingen van boven naar onderen:
Mazda Cosmo (JC) ’95 (header)
Mazda Roadpacer AP (HX) ’75
Mazda Luce 4-Door Hardtop (HC)’86
Mazda 929 (HD) ’91
Mazda Sentia (HE) ’97
Mmmm een 6 in lijn in mooie auto’s met RWD. BMW eehhh Mazda is goed bezig!
Heerlijk ook dat de 6 in lijn komt #fuckdownsizing
@baklava: en als ’t een 1.6 zes-in-lijn hybride wordt?
@sirprize: een 1.6 is nog steeds prima. Zo lang het maar geen 1.4 of kleiner is
@baklava: hm een 1.6-in-lijn …..
@frank2b: Er zijn hele volksstammen die de Honda cbr 1000 (met een 1 ltr 6 cil.)helemaal geweldig vinden.
@nore: een 1.6-in-lijn hoeft natuurlijk niet per sé een zescilinder te zijn……
@nore: Je bedoelt de CBX.
@nore: cbr heeft bij mijn weten nooit een zes in lijn gehad, dat was de CBX 1.000
@sirprize: een 1.6 zes in lijn turbo met skyactive X technologie in een Mazda 6 break.
Ik zou voor m’n volgende wagen dan zeker bij Mazda eens gaan proefrijden!
Aaah Mazda, de 1e herinnering aan een auto. Aan Moeders auto. Een herinnering aan het kinderzitje vanachter in de auto waar ik niet in wilde zitten. Aan het stuur wou ik zitten. En soms mocht dat, op moeders schoot de laatste 20 meter naar huis aan het stuur. Drama toen de Mazda weg moest voor een Volkswagen Passat, ik herinner me het als gisteren, mijn 1e grote afscheid. Huilen van verdriet, mijn trouwe vriend die ik niet meer zou zien. Wat een Mazda betekenen kan…
Hoezo ’toeren maken doen ze niet graag’? In vergelijking met de meeste turbomotoren willen de SkyActiv-G motoren wel degelijk graag toeren maken. En het koppel onderin is misschien niet geweldig, maar 210 Nm voor een 2.0 liter motor met 145 pk is echt niet slecht (evenveel als een Honda S2000 met 240 pk). En door het lage gewicht komt de snelheid toch wel gemakkelijk, al voelt het misschien niet zo.
On-topic: srees dat zes-in-lijn voor Europa niet haalbaar zal worden vanwege de uitstoot. Maar ik kijk wel uit naar de SkyActiv-X, hoewel de prijzen van de Mazda inmiddels ook wel premium worden …
@raw68:
Uiteraard kan het verschil zijn in perceptie. In vergelijking met atmosferische motoren van enkele jaren geleden merk je dat ook de SkyActiv motor ‘geknepen’ aanvoelt, wat natuurlijk ook het geval is gezien de relatief gunstige uitstoot- en verbruikscijfers. De blokken hebben een wat lethargisch en lui karakter (wat niet per ongeluk is). Het koppel wordt pas gehaald bij 4.000 toeren en dan ook maar eventjes. Uiteraard zijn we verwend met de turbomotoren. Een beetje 1.6 Turbo pakt 300 Nm over een breder bereik. M.a.w: ja, de SkyActiv motoren zijn atmosferisch en dat vinden sommigen mensen fijn (weet even ook niet wie ;-)), maar het zijn niet de fijnste atmosferische viercilinders ooit gebouwd. Ook niet door Mazda.
@raw68: Premium prijs valt wel mee toch?
De Skyactiv X Mazda 3 is er vanaf net geen 28.000,-. En dan heb je dik 180pk.
Dat is net zoveel als een kale A1 met 150pk. Maar 7.000,- minder dan een kale A3 met 150pk.
@reactief: en dan nog maar niet beginnen over het standaard pakket, de Mazda is aardig bedeeld, wat je van de Audi niet kunt zeggen
@raw68: dat hele koppel zegt geen ene reet, en dat maak jij nu net heel erg duidelijk. Met een s2000 trek je nog geen zandkorrel van z’n plek terwijl er ook motoren zijn met 200nm die op het dooie gemakkie twee ton (achter een auto van 1,5 ton) trekken. Het verschil zit in het toerental, wat bij de Honda veel te hoog is (om trekkracht te hebben) en ook bij de Mazda zeker niet laag is. Het is geen strepentrekker…
@raw68: een collega van me wijt de luie karakter van z’n 2.0 Mazda 3 aan de versnellingsbakverhoudingen…
In tweede gaat die gemakkelijk tot 110km/h.
Gewoon omdat ze op zuunig gemaakt zijn.
oooohh, ik zie het voor me, een mx6, net een maatje groter zodat niet alleen liliputters erin passen, en dan een lekkere 6 in lijn turbo erin, met een pk of 350, en handbak. zet maar voor de deur
Mazda zal nooit Premium worden, dan hebben ze naast 6 cilinders ook 8 cilinder motoren nodig. Net zoals lexus en infiniti dat wel hebben, en uiteraard zal Mazda dan een hoger afwerkingsniveau en prijs moeten hanteren.
@jwcroy82: zeker niet in de laatste Mazda’s gekeken. Materiaal en afwerking zijn tegenwoordig op premium (wat dat ook mag zijn) niveau!
@jwcroy82: afwerking, infotainment, rij eigenschappen en kwaliteit van algehele afwerking tekent premium, niet het aantal cilinders dat een merk aanbiedt. Misschien vroeger, maar tijden zijn veranderd. Wat mij betreft ligt er zeker een kans voor Mazda.
@racerx: je vergeet het allerbelangrijste aspect van premium, de betekenis van het woord: een hoge prijs. Die aspecten die je opnoemt zijn allemaal argumenten die een hogere prijs zouden kunnen rechtvaardigen.
@mashell: Klopt helemaal. Premium is gewoon een marketingterm. Onze @Jaapiyo heeft er nog elke dag moeite mee om het te begrijpen. Een Audi A3 is wél premium en een Opel Omega níet. Dat kan die jongen nog altijd niet begrijpen. Misschien maar eens het grote boek van Kottler (Principles of Marketing) geven voor zijn verjaardag ;-)
@willeme: ahhhh Kottler…. nostalgie!
@tenaci: ha ja die ken ik ook nog
@mashell: wellicht, ik denk inderdaad dat prijs en het daarmee een stukje onbereikbaarder maken van een merk wel bijdraagt aan de ‘heb’ factor en daarmee een premium label.
@mashell: Voor mij is lol in rijden, betrouwbare technieken niet teveel blingbling premium.
@jwcroy82: wat een onzin, de meeste verkochte premium modellen hangt gewoon een 4 cilinder in en als de koper echt gek wil doen een 6 cilinder. 8 cilinders in een e-klasse zijn leuk maar hoeveel worden daar werkelijk van verkocht?
Ik verbaas me over het feit dat Mazda nooit een luxe premium merk heeft geïntroduceerd voor de Amerikaanse markt zoals Honda, Nissan en Toyota dat wel hebben gedaan met respectievelijk Acura, Infiniti en Lexus.
@AutomotiveDesigner: was dat niet de xedos 6 en 9?
@AutomotiveDesigner: zeker wel, was Xedos. Geen succes geworden.
@AutomotiveDesigner: Mazda has vroeger Xedos, dat was hun luxe divisie. Google maar eens op de Mazda Xedos 6 en Xedos 9. Die kon je vroeger gewoon in Nederland kopen.
@mopar: Vrienden van ons hier in Klausenburg (RO) hebben dus zo’n Xedos 6 met die kleine 6 cilinder. Ben jaloers op hun, niet afgunstig :)
@joejojo2012: Zijn ook hele gave auto’s. Heb persoonlijk die kleine koplampen van de Xedos 6 altijd een beetje apart gevonden. Op de 9 kwamen ze veel beter tot hun recht. Maar ik ben sowieso al van de grote sleeën :)
@automotivedesigner: Mazda had bijna Amati geïntroduceerd in Noord-Amerika. Er zou dan de Amati 300 (Xedos 6) komen, Amati 500 (Xedos 9, uiteindelijk als Mazda Millenia in de VS), Amati 1000 met (grote RWD sedan met W12) en een coupe. Het zou uiteindelijk te duur worden. Mazda had al ook al de submerken Autozam, Eunos en ɛ̃fini in Japan. Mazda deed een beetje teveel tegelijk wat niet handig was in ’92 toen de ‘Japanese asset price bubble’ gebeurde…
Misschien het merk Xedos weer in ere herstellen?
Had liever gezien dat Mazda zou gaan vrijen met Honda (én Suzuki), zodat ze een mooi blok (blok, snap je? ?) zouden vormen tegenover ‘t (te?) machtige Toyota.
Skyactive-x en 6-in-lijn…waar kan ik tekenen
Xedos modellen van vroeger kon ik altijd wel waarderen. Ook die samenwerking met Nissan doen. De toenmalige Mazda Xedos 9 werd ook als Nissan Maxima verkocht. Altijd een mooie wagen gevonden.
@mopar: Mazda die als Nissan Maxima verkocht is??
@mopar: nee joh, die hebben niks gemeen behalve dat ze beide uit het land van de rijzende zon komen.
@tenaci: Naja je hent gewoon gelijk! Maar geef toe, van achteren zien die Maxima QX en die laatste generatie Xedos 9 er wel heel erg identiek uit. Dacht altijd dat het gewoon dezelfde wagen was. I stand corrected!
@mopar: ok toe maar, ik geef je gelijk ?
Mooie techniek en mooi design. Lekker bezig Mazda!
Heb je dat interieur van die cosmo wel eens gezien? Echt gruwelijk gaaf, tijd ver vooruit. Snap niet dat die auto enkel met stuur rechts is uitgebracht…
Die Roadpacer is me toch ook ff een apparaat he? Dikke fullsize slee die volgens mij nog op een Holden gebaseerd is maar dan wel lekker eigenwijs met een wankelblok erin!
@mashell: Voor mij is lol in rijden, betrouwbare technieken niet teveel blingbling premium.
Ja, ik wil