• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda RX-01: vergeten concept (1995)

Auteur: RubenPriest, gepost 1 januari 2016 om 18:31 – 17 Reacties

Afbeelding Mazda RX-01: vergeten concept (1995)Afbeelding Mazda RX-01: vergeten concept (1995)Afbeelding Mazda RX-01: vergeten concept (1995)Afbeelding Mazda RX-01: vergeten concept (1995)Afbeelding Mazda RX-01: vergeten concept (1995)Afbeelding Mazda RX-01: vergeten concept (1995)Afbeelding Mazda RX-01: vergeten concept (1995)

Mazda RX-01
Twintig jaar geleden. We schrijven tijdperk MX-5 en RX-7. Mazda kwam met een bijzonder concept genaamd RX-01.

De Japanse autobouwer toonde het concept op de Tokyo Motor Show van 1995. De rode vierwieler moest de volgende generatie RX-7 voorstellen. Gelukkig(?) ging het concept nooit in productie en bleef de befaamde RX-7 naam bespaard.

Mazda lepelde de bekende 1.3 liter grote wankelmotor in het concept, die goed was voor 220 pk. De Japanners plaatsten het blok achter de vooras voor een perfecte gewichtsverdeling. Een strategie die het merk al jaren toepast, onder andere bij de nieuwste MX-5. De auto moest beter sturen dan de RX-7 die destijds op de markt werd verkocht. Echter trok Mazda in 2002 de stekker uit het model en er kwam tot op heden dan ook geen échte opvolger. Gelukkig kun je bij de Japanners het spreekwoord ‘een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken’ goed toepassen. Twee maanden geleden kwam het merk met het RX-Vision concept die een wankelmotor zal gaan krijgen.

Wie de plaatjes op zich in laat werken ziet de typische Mazda-lijnen er in terugkomen, maar ondergetekende voelt ook wat aanwezige Honda-trekjes. Echt mooi kan ik ‘m niet noemen en ‘k zal er dan ook zeker niet om rouwen dat Mazda het concept niet in productie genomen heeft. Als je het doet, doe het dan goed. De RX-Vision is hét positieve snoepje waar men twintig jaar op gewacht heeft.

Was de RX-01 dan een prullenbak ontwerp? Nee, integendeel. Mazda gebruikte de basis van het concept voor de latere RX-Evolv (1999) wat uiteindelijk op zijn plaats weer de RX-8 zou worden in 2003. En dat model had ik toch zeker niet willen missen. Was dat malle conceptgebakje uit ’95 dan toch nog ergens goed voor.

Ook interessant!

  • Puntgave Mazda RX-7 op Marktplaats is heerlijk retro
  • Mag de Mazda RX-Vision er ook komen met 'gewone' motor?
  • Mazda stelt toch de rotatiemotor weer uit
  • Mazda RX-7: de volgende onbetaalbare Japanner

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, vergeten-concept

Vorig bericht: « ‘Dieselgate doodsteek voor diesels in VS, Japan en China’
Volgend bericht: Rallykoning Sébastien Loeb maakt terugkeer in het WRC »

Lees Interacties

Reacties

  1. jobberns zegt

    1 januari 2016 om 18:34

    Gaaf! Jammer dat ze m nooit echt gemaakt hebben, Mazda RX-modellen zijn in mijn ogen altijd gaaf!
    (Ik hoop ook op een opvolger van de RX-7, wat een gaaf ding blijft dat toch!)

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    1 januari 2016 om 18:36

    Hoeveel geld zou Mazda al hebben moeten bijleggen aan auto’s met rotatie motor per unit ..

    Knap dat ze stug volhouden hoor ..
    Maar winst zal er nooit echt gemaakt zijn ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      1 januari 2016 om 18:48

      @lincoln: Denk niet jij je zorgen hoeft te maken over Mazda, zijn geen duitsers..

      Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      2 januari 2016 om 08:04

      @lincoln: is die uitspraak op basis van feiten of is het een grote aanname?

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    1 januari 2016 om 18:42

    Heel mooi kan ik de auto eerlijk gezegd ook niet vinden….

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      2 januari 2016 om 07:11

      @dutchdriftking: mooi gaat het niet om. Zoals gebruikelijk slaat de schrijver van het artikel flink de plank mis. Niet dat het hem te verwijten valt, velen gingen hem voor.

      Japanse styling gaat maar om twee dingen. Punt 1: functionaliteit. Elke detail moet zijn doel hebben. Tweede punt: het gaat niet om het totaalbeeld, maar de delen ervan. Als een achterlicht mooi is, is het mooi. Ook al staat het totaal niet bij de rest van de auto. Zelfde geldt voor de spoiler. Kijk maar maar de Silvia S15 of Skyline R34: alle details zijn perfect. Dat het geen homogeen geheel is, is meer iets voor Europeanen die er niet zo veel van begrijpen. Het detail is fraai, het is functioneel, dus het is mooi. Zeker ook omdat de auto in basis uitstekend is. Dat is de reden waarom er auto’s zijn als de Integra Type-R, Silvia Spec R Aero en Celica GT-Four.

      Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    1 januari 2016 om 18:48

    Erg gave concept! T design is wel een beetje over the top. Maar, t is een Japanner… Dus niet zo gek, dat t over the top was.

    Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    1 januari 2016 om 18:59

    Knap dat je er niet rouwig om bent dat een auto beter stuurt dan de RX-7. Laatst genoemde is een van de best sturende auto’s, ehhh, ooit.

    Qua uiterlijk lekker quirky en origineel. Had een leuke 200SX tegenhanger van Mazda kunnen zijn.

    Login om te reageren
  6. pagani86 zegt

    1 januari 2016 om 19:10

    In dit soort gevallen ben ik blij dat bepaalde concept cars niet worden geproduceerd. Ik denk dat als dit de RX-7 zou zijn in 1995 dat ik geen fan zou zijn zoals ik nu wel ben van de rex7…

    Login om te reageren
  7. kars zegt

    1 januari 2016 om 19:12

    Ik vind ‘m niet lelijk. Beetje SVX/Eclipse invloeden.

    Login om te reageren
  8. mout zegt

    1 januari 2016 om 19:15

    Dat aero-dubbeldek front, die ronde achterkant: Schiet mij maar lek, maar zeker in het paars van de Mazda F uit die dagen zou ik hem héél graag rijden!

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    1 januari 2016 om 19:25

    Deze concept doet me denken aan de Ferrari 288 GTO Evoluzione. Uiteraard niet qua uiterlijk, maar wel qua functie. Bij de 288 GTO Evoluzione zag je zowel heel erg de kenmerken van de 288 GTO erin, als zijn opvolger, de F40. Datzelfde vind ik bij deze auto, je ziet heel erg dat het een verbouwde RX-7 is (vooral aan het dak en de raampartij), maar in het neusje zie je toch ook wel duidelijk de designrichting van de RX-8 terugkomen

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      1 januari 2016 om 21:11

      @Edge: verrek! Je hebt volkomen gelijk. Een soort ‘ontbrekende schakel’ tussen de modellen. Ik vind hem overigens erg gaaf, typisch jaren 90 Japanse styling.

      Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    1 januari 2016 om 19:38

    Mooi merk dat gekke Mazda…

    Af en toe laten ze de designers helemaal los en opstaan de gekste creaties…

    Zoals deze concept, maar ook genoeg buitenissige modellen die ze gewoon in productie nemen, zoals de MX3, MX6, RX7, RX8, Xedos 6 en de 121 bolhoed met berenvelgen.

    Login om te reageren
  11. clarkson zegt

    1 januari 2016 om 20:51

    Hij lijkt toch wel aardig op de rx8. Wat een geweldige auto is dat ook.

    Login om te reageren
  12. z3cabby zegt

    2 januari 2016 om 11:16

    Misschien een rare link, maar ik zie een paar raakvlakken met de uitstraling van de Coupé FIAT uit die tijd.

    Login om te reageren
  13. themsdosnerd zegt

    2 januari 2016 om 12:25

    Review: https://www.youtube.com/watch?v=BVgvCd2g9Dw

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North