Mazda RX-01: vergeten concept (1995)

Auteur: , 17 Reacties

Twintig jaar geleden. We schrijven tijdperk MX-5 en RX-7. Mazda kwam met een bijzonder concept genaamd RX-01.

De Japanse autobouwer toonde het concept op de Tokyo Motor Show van 1995. De rode vierwieler moest de volgende generatie RX-7 voorstellen. Gelukkig(?) ging het concept nooit in productie en bleef de befaamde RX-7 naam bespaard.

Mazda lepelde de bekende 1.3 liter grote wankelmotor in het concept, die goed was voor 220 pk. De Japanners plaatsten het blok achter de vooras voor een perfecte gewichtsverdeling. Een strategie die het merk al jaren toepast, onder andere bij de nieuwste MX-5. De auto moest beter sturen dan de RX-7 die destijds op de markt werd verkocht. Echter trok Mazda in 2002 de stekker uit het model en er kwam tot op heden dan ook geen échte opvolger. Gelukkig kun je bij de Japanners het spreekwoord ‘een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken’ goed toepassen. Twee maanden geleden kwam het merk met het RX-Vision concept die een wankelmotor zal gaan krijgen.

Wie de plaatjes op zich in laat werken ziet de typische Mazda-lijnen er in terugkomen, maar ondergetekende voelt ook wat aanwezige Honda-trekjes. Echt mooi kan ik ‘m niet noemen en ‘k zal er dan ook zeker niet om rouwen dat Mazda het concept niet in productie genomen heeft. Als je het doet, doe het dan goed. De RX-Vision is hét positieve snoepje waar men twintig jaar op gewacht heeft.

Was de RX-01 dan een prullenbak ontwerp? Nee, integendeel. Mazda gebruikte de basis van het concept voor de latere RX-Evolv (1999) wat uiteindelijk op zijn plaats weer de RX-8 zou worden in 2003. En dat model had ik toch zeker niet willen missen. Was dat malle conceptgebakje uit ’95 dan toch nog ergens goed voor.



17 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Gaaf! Jammer dat ze m nooit echt gemaakt hebben, Mazda RX-modellen zijn in mijn ogen altijd gaaf!
(Ik hoop ook op een opvolger van de RX-7, wat een gaaf ding blijft dat toch!)
Hoeveel geld zou Mazda al hebben moeten bijleggen aan auto’s met rotatie motor per unit ..

Knap dat ze stug volhouden hoor ..
Maar winst zal er nooit echt gemaakt zijn ..
@lincoln: Denk niet jij je zorgen hoeft te maken over Mazda, zijn geen duitsers..
@lincoln: is die uitspraak op basis van feiten of is het een grote aanname?
Heel mooi kan ik de auto eerlijk gezegd ook niet vinden….
via iPhone app
@dutchdriftking: mooi gaat het niet om. Zoals gebruikelijk slaat de schrijver van het artikel flink de plank mis. Niet dat het hem te verwijten valt, velen gingen hem voor.

Japanse styling gaat maar om twee dingen. Punt 1: functionaliteit. Elke detail moet zijn doel hebben. Tweede punt: het gaat niet om het totaalbeeld, maar de delen ervan. Als een achterlicht mooi is, is het mooi. Ook al staat het totaal niet bij de rest van de auto. Zelfde geldt voor de spoiler. Kijk maar maar de Silvia S15 of Skyline R34: alle details zijn perfect. Dat het geen homogeen geheel is, is meer iets voor Europeanen die er niet zo veel van begrijpen. Het detail is fraai, het is functioneel, dus het is mooi. Zeker ook omdat de auto in basis uitstekend is. Dat is de reden waarom er auto’s zijn als de Integra Type-R, Silvia Spec R Aero en Celica GT-Four.
Erg gave concept! T design is wel een beetje over the top. Maar, t is een Japanner… Dus niet zo gek, dat t over the top was.
Knap dat je er niet rouwig om bent dat een auto beter stuurt dan de RX-7. Laatst genoemde is een van de best sturende auto’s, ehhh, ooit.

Qua uiterlijk lekker quirky en origineel. Had een leuke 200SX tegenhanger van Mazda kunnen zijn.
In dit soort gevallen ben ik blij dat bepaalde concept cars niet worden geproduceerd. Ik denk dat als dit de RX-7 zou zijn in 1995 dat ik geen fan zou zijn zoals ik nu wel ben van de rex7…
Ik vind ‘m niet lelijk. Beetje SVX/Eclipse invloeden.
Dat aero-dubbeldek front, die ronde achterkant: Schiet mij maar lek, maar zeker in het paars van de Mazda F uit die dagen zou ik hem héél graag rijden!
Deze concept doet me denken aan de Ferrari 288 GTO Evoluzione. Uiteraard niet qua uiterlijk, maar wel qua functie. Bij de 288 GTO Evoluzione zag je zowel heel erg de kenmerken van de 288 GTO erin, als zijn opvolger, de F40. Datzelfde vind ik bij deze auto, je ziet heel erg dat het een verbouwde RX-7 is (vooral aan het dak en de raampartij), maar in het neusje zie je toch ook wel duidelijk de designrichting van de RX-8 terugkomen
@Edge: verrek! Je hebt volkomen gelijk. Een soort ‘ontbrekende schakel’ tussen de modellen. Ik vind hem overigens erg gaaf, typisch jaren 90 Japanse styling.
Mooi merk dat gekke Mazda…

Af en toe laten ze de designers helemaal los en opstaan de gekste creaties…

Zoals deze concept, maar ook genoeg buitenissige modellen die ze gewoon in productie nemen, zoals de MX3, MX6, RX7, RX8, Xedos 6 en de 121 bolhoed met berenvelgen.
Hij lijkt toch wel aardig op de rx8. Wat een geweldige auto is dat ook.
Misschien een rare link, maar ik zie een paar raakvlakken met de uitstraling van de Coupé FIAT uit die tijd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).