• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dieselrijders gaan kapot: hoogste dieselprijs in tijden

Auteur: machielvdd, gepost 10 november 2025 om 15:11 – 16 Reacties

De dieselprijs zit op het hoogste niveau in anderhalf jaar tijd.

Geen hond koopt meer nieuw een diesel. Afgelopen maand had diesel een marktaandeel van een schamele 0,5% in Nederland. Toch zijn er nog genoeg mensen die in een dieselbeuker c.q. walmende diesel rondrijden. Zij hebben het momenteel zwaar te verduren.

Diesel is op dit moment namelijk kneiterduur. UnitedConsumer houdt de prijsontwikkelingen van dag tot dag bij. Zij melden dat de dieselprijs het hoogste punt van dit jaar heeft bereikt. Sterker nog: diesel is al anderhalf jaar niet zo duur geweest.

De gemiddelde landelijke adviesprijs van een liter diesel ligt nu op €1,981. De laatste keer dat de dieselprijs zo hoog lag, was begin 2024. Toen schoot de prijs zelfs twee keer boven de €2 uit. Of we zulke uitschieters dit jaar ook gaan meemaken is nog even afwachten.

Dit jaar zijn de brandstofprijzen flink op en neer gegaan. In mei kon je nog je diesel volgooien voor minder dan €1,80 per liter. De benzineprijs volgt in grote lijnen dezelfde bewegingen, maar schommelt iets minder hard. Een liter Euro95 kost momenteel €2,174.

Of de dieselprijs nog verder gaat stijgen durft UnitedConsumers niet te zeggen. “De ontwikkeling van de olieprijs, de wisselkoers en transportkosten spelen allemaal een rol”, aldus Derk Foolen van UnitedConsumers. “Daardoor is het lastig om te voorspellen hoe de prijzen zich op korte termijn ontwikkelen.”

Gelukkig geeft de overheid nog een jaar langer accijnskorting, dat scheelt. Anders was de dieselprijs per 1 januari nog eens met €0,111 per liter omhoog gegaan.

Bron: UnitedConsumers

Foto: de BMW 320d van @amisos55

Ook interessant!

  • Kijk, de diesel is nog niet dood!
  • Gespot - De zaken gaan nog prima in Rusland
  • Levensgevaarlijk: matrixborden zijn vaak lang kapot
  • Skoda maakt EV-rijders jaloers: 2.831 km op één tank diesel

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, geld, Prijzen

Vorig bericht: « Scoor een echte M3 met nep carbon bij Domeinen
Volgend bericht: De ENIGE ECHTE AMG: Mercedes-AMG GT43 4-door #test »

Lees Interacties

Reacties

  1. verdebosco zegt

    10 november 2025 om 15:22

    Het is zo’n mooie techniek. Zeker met PHEV. Remember de VW XL1. Ruim 1:100 bijna 15 jaar geleden. Prachtig. Biodiesel erbij, goede katalysatoren en je tort zo 1200 km weg. Klimaatvriendelijk. Helaas.
    Noot: kan ook zijn dat ik gewoon die XL1 leuk vind. Mag ook benzine-PHEV.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      10 november 2025 om 16:36

      Klimaatvriendelijk kan niet. Wel minder belastend…

      Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    10 november 2025 om 15:44

    Is te merken inderdaad, maar niet alleen de Diesel is enorm duur, ook 98 octaan vind ik momenteel schreeuwend duur, verschil met 95 lijkt ook groter dan dat ht ooit geweest is

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      10 november 2025 om 16:19

      Vorige week zaterdag in België 98 getankt, €1,53/liter. Het loont voor mij de moeite om er voor heen en weer te rijden.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        10 november 2025 om 16:30

        Als het loont zeker doen, voor mij vanuit de regio haarlemmermeer heeft dat totaal geen zin,

        Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      10 november 2025 om 16:32

      Voor die 98 juice moet je naar Belgie bro. 1.73 euro. 🤑🫰🏾
      Jerrycans brrrrap. 💦 🛢️

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      10 november 2025 om 18:15

      @petroldrinker: Dat is inderdaad heel bijzonder. Het prijsverschil tussen 98 en 95 is in Nederland onverklaarbaar veel groter dan bijvoorbeeld in België. Dat kan niet in accijns zitten, voor zo ver ik weet, en er is vast ook geen speciale raffinaderij die uniek-Nederlandse 98 uitplast. Daar worden we wel lelijk uitgeknepen.

      Login om te reageren
  3. sabrerator zegt

    10 november 2025 om 16:11

    Blij dat ik sinds een maandje of twee op LPG rij!

    Login om te reageren
  4. monsieurleloure zegt

    10 november 2025 om 16:20

    Het schommelt hier al tijden rond de 1,65 euro.
    Blijf nog wel even rijden met mijn 3 liter diesel 6 in lijn..
    Die wegenbelasting van 200 euro per maand hakt er harder in….

    Login om te reageren
  5. GJZ zegt

    10 november 2025 om 16:32

    Oplichters zijn het in Den Haag, helpt het niet met zachte dwang of consistente maatregelen dan kloppen we de zakken leeg van de Nederlanders en kunnen ze ook niet rijden.
    Zo besparen we ook CO2…….

    Login om te reageren
    • Mini Joe zegt

      10 november 2025 om 16:53

      Je weet welke partijen de laatste jaren regeren…….

      Login om te reageren
  6. mashell zegt

    10 november 2025 om 17:39

    Wat vindt de transport sector? Die zijn normaal gesproken ook goed in klagen.

    Login om te reageren
    • markv70 zegt

      11 november 2025 om 08:51

      Vraag me af waar dan voordeel is om langs de grens te wonen. Diesel gisteren getankt voor 1.589 gewoon in Nederland overigens in Duitsland 1.649 gewoon lekker blijven dieselen .

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 november 2025 om 16:58

        Bij het Duitse tankstation dat ik hier uit het raam van mijn kantoor kan zien. Nu live, diesel inderdaad 1,649 en E10 1,669. Dat verschil is zo klein dat diesel niet meer loont.

        Login om te reageren
  7. ontploffer zegt

    10 november 2025 om 23:24

    Kapot ga ik niet hoor.. sinds juli wederom een hele jonge BMW 540xD G31 Lci gekocht. Als opvolger van de F11 530xD die ik had. Niks rijd zo heerlijk als een 6 in lijn diesel. En ja goedkoop is anders maar je rijd als een vorst. En zoveel scheelt het nou ook weer niet met zijn benzine 540i broertje… Tussentijds nog een half jaar een tesla model S 100D gereden, en dat was allerminst goedkoop zonder eigen laadpaal thuis. Was er sowieso snel van genezen. Binnen 5 maanden weer eruit. Mijn tip, niet teveel luisteren naar dit soort artikelen die zich negatief uitlaten over de diesels, en gewoon lekker kopen. Desnoods over de grens, daar zijn ze wel in overvloed en nog altijd net zo geliefd.

    Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      11 november 2025 om 07:40

      Goede keuzes

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North