Dit bedrijf verkoopt carbon Porsche 993’s

Auteur: , 50 Reacties

Auto's worden op maat gemaakt.

In de States zijn ze gek op Porsches. Kijk naar het prachtige autobedrijf Singer bijvoorbeeld. Een andere firma in deze categorie is Gunther Werks. Dit autobedrijf uit Californië heeft tijdens de Monterey Car Week de nieuwste creatie gepresenteerd.

Wat je ziet is een compleet nieuw gebouwde carbon koets op basis van een Porsche 911 (993). De basis van de 993 blijft behouden, maar de body is geheel van carbon. Moderne technologie ontmoet het analoge gevoel, zoals Gunther Werks het zelf omschrijft. Bijkomend voordeel is dat het gewicht van de auto drastisch naar beneden wordt gebracht dankzij het lichtgewicht materiaal. De auto wordt vanaf het frame opnieuw opgebouwd.

Gunther Werks bouwt auto’s compleet naar smaak van de klant. In Monterey heeft de firma laten weten 25 bespoke 993’s te gaan bouwen met zo’n carbon koets. De oorspronkelijke motor is verwijderd en daar is een nieuwe 4.0 liter boxer voor in de plaats gekomen van Rothsport Racing. Het blok levert 400 pk en 447 Nm koppel. De Porsche komt op JRZ ophanging te staan en de keuze voor het rubber is gevallen op Pirelli P Zero Corsa’s. Klanten kunnen zelf een 993 brengen, of Gunther Werks gaat op zoek naar een donorauto. De eerste auto is inmiddels af. Het is een grijs exemplaar met rode details geworden. Je checkt deze 911 in de gallery.



50 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
De koplampen hadden niet gehoeven maar voor de rest erg gaaf!
@pier: Ik vind de koplampen net binnen de grenzen vallen. Doet me een beetje denken aan de koplampen van de 997, alleen net wat cleaner.
@pier: zonder koplamen is anders ook niks…
@jaspervdwinden: dan lijkt ‘ie te veel op een Panamera 😂
@pier: ik dacht precies hetzelfde, maar na 3 minuten nadenken en nog eens kijken is het nét te doen. Persoonlijk denk ik dat de originele mooier hadden gestaan.
De titel van het artikel loopt niet. Volgens mij moet het zijn: Dit bedrijf verkoopt Porsche’s 993 van Carbon.
@ghost: Dan vind ik de titel toch beter klinken
@ghost: Dit bedrijf verkoopt carbon Porsches 993.
Oei, gevalletje pokkewerk…maar wel heel erg gaaf…
Ziet er goed uit! De koplampen zijn ook gaaf!
En hoeveel lichter? Want een 993 Turbo heeft ook 408 pk!
@rufctr01: maar luchtgekoeld atmosferisch is toch wel sehr geil
Heel erg gaaf! Had persoonlijk gekozen voor blanke lak over het carbon ipv de grijze kleur, lijkt net grondverf. Hoeveel kg scheelt dit?
@allesmetturbo: ja daar dacht ik ook meteen aan. Ziet er best gaaf uit zo op de 1e foto.
Damn dat zal niet goedkoop zijn. Is er een prijs bekend?
@tvklarenbosch: probeer het volgende: het aantal verloren kilo’s vermenigvuldigen met het aantal gewonnen PK’s, en dat maal 2000. Dan zul je niet al te hard achterover slaan van de werkelijke prijs.
@ghengiskhan: aangenomen dat ze 100 kilo besparen zou dat op €22.800.000,- uitkomen. Das wel erg ruig lijkt me.
Ben wel benieuwd hoeveel kilootjes dit nou scheelt.
@berlinetta: Ik las op een US site dat ie totaal nu onder de 2600 pounds is. Kan het alleen nu ff snel niet terugvinden dus pin me er niet op vast.
@e34m5touring: 1.179 kg zou dat dan moeten zijn. Moet vast lekker rijden zo.
@berlinetta: Ja zeker! Ik zoek nog ff verder. Als ik het vind link ik wel ff.
@e34m5touring: Alle artikelen die over deze wagen gaan, zeggen ongeveer de gewichten die jij ook noemt. Uitgaande dat een 993 RS 1270 op de weegschaal legt, kan dat toch bijna niet waar zijn. Die carbon panelen moeten echt veel kilo`s schelen met de originele stalen. Ja deze is nog wel iets breder, maar dat zou niet alle winst moeten compenseren. vervelend is dat ze op de eigen site een enorme speclist hebben staan, maar gewicht er net niet tussen staat.
@KUYL: ik neem aan dat alleen buitenste body delen zijn vervangen. Dat kan ook niet zomaar aangezien het ding een zelfdragende carrosserie heeft, dus of alleen zichtdelen zijn vervangen, of er is extra versteviging aangebracht.
@davelepeef: nogal logisch ja. Maar dan alsnog kan je veel besparen tov de standaard stalen delen. Zelf zeggen ze in een artikel al 45 lbs te besparen met het dak. Wat op zich zou kunnen. Maar dan echt al het andere ook van carbon en dan net onder een RS uitkomen is gewoon een beetje apart.
@kuyl: als die dakconstructie volledig koolstofvezel is dan mogen ze ‘m lekker houden. Een 993 heeft al van die iele stijlen, zonder versteviging is enkel koolstof nooit sterk genoeg voor een flink klapper. Vergeet ook niet dat staal plaatwerk ook niet superzwaar is.
@davelepeef: het zal alleen het paneel zijn en niet de constructie. Maar (een goede constructie) carbon is sterker dan staal en kan ook beter omgaan met energie in een klapper.
@kuyl: mja. Met alleen het paneel win je geen 20kg.
Ligt Ruben te snurken.. dit artikel ademt lichtgewicht… fact & figures please!

#kiloknaller
Kan er een deukje komen in carbon? Of komt er meteen een gat in omdat het niet buigt maar breekt?
@dare2think: carbon kan wel iets buigen, maar veert terug of breekt.
@dare2think: Kapot = kapot bij carbon. Reparatie is volgens mij (nog) niet mogelijk. Vervanging van een paneel natuurlijk wel.
Echt iets voor mij, maar zal wel weer duur zijn zeker?
@alcantara: als je de vraag moet stellen is het antwoord altijd “ja”
2677 lbs, 1214 kg.
Start bij $ 525.000, zo’n € 450.000. Dat zal waarschijnlijk met aanlevering van een eigen chassis zijn.
Als je deze laat ombouwen hoeft er wellicht geen BPM afgedragen te worden anders komt dat er nog bij.
Gaaf apparaat hoor. Op hun website is de 911 versierd (of ontsierd) met een porny spoiler i.p.v. de ducktail.
@hotze: nah. Weg met die ducktail
Ziet er op het eerste zicht prachtig uit!
Weet niet of ik hem zou laten staan voor een Singer!
inderdaad waar zijn de fact & figures?
Een 993 Carrera RS woog 1270 kg. OK een normale 993 1370. Maar er moet toch wel wat vanaf wil het aantrekkelijk worden.
maar hoeveel? En hoe rijdt dat? Met relatief steeds meer gewicht op de achteras.
Het lijkt mij meer een gimmick.
@lightisride: Was met net voor, 1270 is gewoon een 993 RS. Of er gaat iets volledig mis en het carbon is puur voor de show, of de genoemde kilo`s in de comments kloppen niet.
Zie op de foto ook carbon/ceramische schijven, die rondom versus staal moeten al bijna verantwoordelijk zijn voor 56 kilo winst.
@kuyl: Dat lijkt me wel heel veel, wat wegen die stalen schijven dan?
@cazzo046: Ik weet niet hoeveel alle schijven precies wegen. Maar voor veel custom wagens worden de sets van de Corvette ZR1 gebruikt. Is zelfde set als op de Ferrari enzo.
Die wegen 13.5 lbs.
Tweedelige lichtgewicht stalen van RB 28 lbs.
Dus dat is al 14,5 lbs per wiel geeft al grofweg 33 kilo besparing rondom.
Bij eendelige stalen schijven nog wat meer winst, dus dan ben je al aardig op weg.
En ja het is een beetje nat vingerwerk, maar het verschil is echt enorm van die schijven.
Best onwerkelijk om ze vast te hebben na een stalen in de hand te hebben gehad.
@kuyl: Stom, klein foutje gemaakt, 33 moet zijn 26 kilo.
De basis is natuurlijk nog gewoon van staal. Tis geen RUF waarbij de hele body opnieuw ontworpen is.
Vind 1214kg voor een widebody niet slecht. Een 993 4S weegt 1430 kg volgens kenteken. Is toch >200KG lichter.
Vind de gewichtsbesparing overigens niet in verhouding tot de prijs.
Heerlijk. Vooral in adamskostuum
Wel grappig, carbon look was hip voordat de mat zwart hip was (en dat is al weer jaren uit) dit op een oud model toepassen is daarom leuk gevonden. Maar tjonge, wat blijft dat carbon er lelijk uitzien, snel een kleurtje er overheen.
Dit zou Horacio afkeuren! Trekt op niks die aansluitingen.
Wat zie je op foto 13? Een blauw gaspatroon?
@ouwedibbes83: Externe reservoirs van de JRZ dempers
Als RUF de CTR 2017 nou op een 993 had doen lijken, was ik daar voor gegaan. Nu weet ik het niet.
Absoluut voorstander van dit soort restauratie 2.0 projecten.
Hoeveel lichter is hij nu eigenlijk?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).