Peugeot heeft de prijzen bekend gemaakt voor hun nieuwe bestseller, de 2008.
Het is typisch zo’n auto die stiekem overal rondrijdt, de Peugeot 2008. Het is geen waanzinnig in het oog springende auto, mede door zijn compacte afmetingen en sierlijke lijnvoering, zeker voor zijn soort. Maar ondertussen is het in Nederland best een hit te noemen. In de afgelopen jaren heeft Peugeot Nederland van de vorige 2008 (afbeelding onder) namelijk meer dan 27.500 exemplaren weten te slijten.
In de topjaren 2016 en 2017 werden er meer dan 5.000 exemplaren van verkocht. Met zoveel modellen in de showroom tegenwoordig, zijn dat zeer solide getallen. Kortom, voor Peugeot is de nieuwe 2008 wederom een heel belangrijke auto. Aangezien in dit segment de prijs eveneens van belang is, zijn we benieuwd wat je nu neer moet tellen voor een verse 2008.
Instappen
De goedkoopste versie, de instapper, kost 25.670 euro. Voor dat geld heb je een 2008 Active 1.2 Puretech met 100 pk en handgeschakelde zesbak. De vorige 2008 in dezelfde specificatie koste 24.610 euro, maar dan had je wel 10% meer vermogen onder de kap. Voor 1.900 euro extra heb je de ‘Allure’-uitvoering met dezelfde aandrijflijn. De Allure heeft items als 17″ lichtmetaal, climate control en een achteruitrij camera standaard. Dieselen kan met de 1.5 BlueHDi met 100 pk. Deze kost 27.510 in Active-trim.
Sportief
Wil je een sportiever aangeklede Peugeot 2008, dan kan dat met de 2008 GT-Line en de 2008 GT. De 2008 GT-Line is er vanaf 31.260 euro en de 2008 GT kost 36.960 euro. Uiteraard zijn deze uitvoeringen veel completer uitgerust. Ook heb je automatisch een sterkere motor tot je beschikking.
Elektrisch
Het meest belangrijke is wellicht de Peugeot e-2008. Dat is namelijk de volledig elektrische variant van de 2008. Deze kost 40.930 euro. Op een paar kleine visuele details na, ziet ‘ie er hetzelfde uit als de gewone 2008. Het grote verschil zit onderhuids. De e-2008 heeft een 136 pk sterke elektromotor en kan op een volle lading 310 km ver komen.
Concurrenten 2008 benzine:
Als het gaat om de benzine 2008, lijkt het alsof deze vrij prijzig is. Zo heb je voor 19.800 euro al een Seat Arona 1.0 TSI Reference en een een Volkswagen T-Cross 1.0 TSI (95 pk) is de jouwe voor 22.655 euro. De duurste uit de Volkswagen Group is de Skoda Kamiq, die 23.790 euro moet kosten. Eh, Skoda was toch de betaalbare Volkswagen? Voor alledrie geldt namelijk hetzelfde: ze zijn vrij kaal uitgerust in vergelijking met de 2008. Andere concurrenten zijn de Ford Puma en Renault Captur, maar daarvan zijn de prijzen nog niet bekend.
Concurrenten elektrisch
Als het gaat om elektrische concurrenten is er minder te kiezen. De technisch identieke DS 3 Crossback E-Tense in ‘So Chic’-trim kost 43.190 euro. Die auto wordt iets hoger in de markt gezet, dus op zich een logisch prijsverschil. Dan is er nog de Hyundai Kona Electric Comfort die 41.595 euro kost. Deze is een half maatje groter, maar volledig elektrisch en een compacte crossover. Dus je zou ze beide kunnen overwegen. Hetzelfde geldt voor de Kia e-Niro DynamicLine, die 44.310 euro kost. Als laatste een outsider die op papier erg dicht in de buurt komt van de e-2008, is de MG ZS EV Comfort, waar 29.990 euro voor neergeteld moet worden.
De Peugeot 2008 staat in januari 2020 bij de Nederlandse Peugeot-dealers. Op de e-2008 zul je iets langer moeten wachten, die staat in de showrooms vanaf maart 2020.
berlinetta zegt
Er zit echt werkelijk geen één auto bij in dit artikel waar ik ook maar een beetje warm van word. Ik hoop dat die babyboom-crossovertrend snel overwaait.
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: ik hoop het ook maar vrees het ergste
bernoulli zegt
@berlinetta: de gemiddelde babyboomer is nu 75, dus die kans is groot.
mashell zegt
@berlinetta: wacht maar tot je ouder bent… Dan wil je ook de hoge instap en vind je het fantastisch dat de elektrische fietsen achterop goed uit de wind hangen.
9000cse zegt
@berlinetta: Hohoho, maatje! Je spreekt me wel rechtstreeks aan, hè! Jij met je babyboomers! Ik ben er één en kan daar ook niets aan doen. Maar ik heb echt niet om die SUV’s en crossovers gevraagd, hoor! Dat zat even anders in elkaar:
De vraag was, hoe de markt zou reageren op een model dat “anders” was dan wat we gewend waren. Zo creëerde “men” (ik weet niet meer wie de eerste was) de SUV. En dat bleek een schot in de roos te zijn. Alle andere fabrikanten konden er na enig verloop van tijd gewoon niet meer omheen en volgden. Die ontwikkeling zorgde er echter voor, dat die SUV voor velen de plaats ging innemen van de sedans en de stationcars en daardoor verdwenen er steeds meer traditionele modellen. Als uitgesproken sedan-, stationcar- en coupé-liefhebber betreur ik dat. Maar ik begrijp óók, dat fabrikanten het accent zullen leggen op die modellen, waarmee de grootste winst behaald kan worden.
En kijk eens op een realistische wijze om je heen. Geloof jij nu echt dat al die SUV’s en crossovers die jij nu op de weg ziet allemaal gereden worden door babyboomers? Echt? Wel! Dan moet ik je toch echt uit je droom helpen, want de meeste auto’s van dit type zijn toch echt leaseauto’s en wie rijden daarin? Juist ja! Mensen, die nog niet tot het ras der babyboomers gerekend kunnen worden! En het merendeel van die babyboomers rijdt liever door met hun traditionele auto, omdat de prijzen van die SUV’s en crossovers voor hen de pan uitrijzen en hun huidige auto nog te weinig gereden heeft om hem als waardeloos af te danken.
En onderschat die babyboomers ook niet zo! Dit 71-jarige exemplaar reed vorige week nog “even” een “ritje” naar Boekarest: Heen en terug: 4.222 km in 3 dagen tijd! Met een gewone Mondeo Combi. Wanneer heb jij dat voor het laatst gedaan? Nou?
lekkerlinksrijden zegt
Die “bolle” voorkant op heel veel modellen tegenwoordig, is dat vanwege botsproeven en dan vooral de voetgangers? Zie het heel veel op nieuwe modellen
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar een gewone 208.
bernoulli zegt
Het design van de huidige Peugeots is wel een verademing vergeleken met wat ze de de afgelopen 15 jaar de weg op hebben gestuurd.
chriscross zegt
@bernoulli: net als Renault zijn ze het gaan begrijpen qua design alleen durf ik mijn vingers er nog niet aan te branden. Al zou ik het wel durven dan ga ik voor een jong gebruikte want o mij God wat schrijven die dingen af.
rufctr01 zegt
@chriscross: andere merken niet? Afschrijving is zo’n jaren ‘90 verhaal.
2e hands zit er weinig verschil tussen een Franse auto en een VAGje
dare2think zegt
Gisteren heb ik inderdaad heel lang een 2008 kunnen bewonderen… de achterkant dan, met 69 km/h. Op de snelweg.
Trouwens, wat smoelt die Puma lekker zeg! Laat maar komen. @willeme: echt top gedaan door ze naast elkaar te zetten. Kun je ook meteen de looks vergelijken.
Edge zegt
@dare2think: Ja leuk he? De Puma doet mij op de een of andere manier denken aan een blije kwispelende puppy
willeme zegt
@dare2think: Thanks, alles voor onze lezers ;-)
koeberg zegt
De nieuwe Peugeot 208, best een mooi vlot model. “Hoe kunnen we die zo saai mogelijk maken?” moeten ze bij Peugeot hebben gedacht. Zie daar de 2008.
vondick zegt
Vreselijk
mpc007 zegt
De e2008 voor 40 mille, welke uitvoering krijg je dan? Zal wel de Allure zijn, want geloof er niks van dat Peugeot vrijwel hetzelfde voor e208 in GT-Line vraagt (39k) als voor de e2008 in dezelfde uitvoering. Met andere woorden; ik vermoed dat de echt vergelijkbare versie wel net zoveel gaat kosten als de DS3 Crossback. Wat het natuurlijk een bagger aanbod maakt; maar dat is wel duidelijk als je de tekst leest.
ingmar_vanderkraan-klompenhouwer zegt
@maarten_zoutendijk:
Wat zou de elektrische GT naar verwachting gaan kosten? €50K?
ingmar_vanderkraan-klompenhouwer zegt
@maarten_zoutendijk:
Ik denk eerder de Active uitvoering (i.v.m. vanafprijs). De Allure volgt daarna en als laatst de GT.