Officieel: de compleet nieuwe Peugeot 2008

Auteur: , 43 Reacties

De 208, maar dan in de hoogte.

Na een nieuwe 208 kon je er donder op zeggen dat er een nieuwe 2008 zou volgen. Hier is ‘ie dan. Oneerbiedig gezegd kijken we naar een hoge 208, want de overeenkomsten met de kleine hatchback zijn groot. Niet zo heel vreemd overigens, beide auto’s staan op hetzelfde platform.

De nieuwe 2008 heeft het snoetje gekregen van de hatchback. Wel is de grille iets anders vormgegeven om er nog iets unieks van te maken. De voorwielaangedreven SUV is 4,30 meter lang. Daarmee is de Fransoos 14 centimeter gegroeid in vergelijking met zijn voorganger. De auto heeft een wielbasis van 2,60 meter. Het vorige model had nog wat MPV-trekjes, dat heeft Peugeot weggepoetst door het dak met twee centimeter te verlagen.

Officieel: de compleet nieuwe Peugeot 2008

Aangezien de auto zijn platform deelt met de 208, klinkt het aanbod van motoren inmiddels bekend in de oren. De 2008 komt er met benzine, diesels én als volledige elektrische variant. De 1.2 PureTech benzinemotor komt in drie varianten. Met 100 pk, met 130 pk of met 155 pk. De 1.5 BlueHDi kent twee varianten, 100 of 130 pk. De volledige elektrische e-2008 zal het moeten doen met een 50 kWh accu en een actieradius van 310 kilometer.

Officieel: de compleet nieuwe Peugeot 2008

Het interieur is eveneens een feest der herkenning voor fans van de 208 en 508. Je heb het stuur voor je neus, met een digitaal scherm daarachter. In het midden een scherm voor de infotainment. Standaard is dat scherm 7-inch groot. Optioneel kun je, zoals het model op de foto’s, 10-inch krijgen.

De nieuwe Peugeot 2008 verschijnt volgend jaar op de markt. Prijzen zijn nog niet bekend. In eerste instantie zal de SUV leverbaar zijn met benzine- en dieselmotoren. Pas in een later stadium komt ook de e-2008 beschikbaar. Kleine broer 208-e is al wel te reserveren.



43 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Heerlijk ding. Als ik geen angst had om niet-premium te gaan rijden, dan was dit een serieuze kandidaat.
@intimrasiert: angst om niet-premium te rijden. Ik moest oprecht lachen.
@intimrasiert: dashboard zal de tand des tijds niet doorstaan. Ik ben zelf 2m lang en dat stuur op mijn knieën is niets. Ben premium gegaan met een Merc waar niets op aan te merken was. Ik rij nu Giulia, van alles op aan te merken maar bij een Italiaanse schone vergeet je de makken. En mocht je dit nog niet vergeten zijn, stuur dan een bocht in en ga er vol gas uit. De premium boertjes noemden dat vroegah ‘standartantrieb’
@drsjeroen: Als je 2m lang bent kun je het stuur beter in zijn hoogste stand zetten, dan ligt het niet op je knieën en kijk je er gewoon overheen. Ik ben 2m lang maar ik wil niets anders meer dan het Playstation-stuurtje van Peugeot
Tja, heel wat mensen zullen het een fantastische wagen vinden. Persoonlijk vind ik het bagger…. De 208 is in alle opzichten beter.
Die is wel opgeknapt zeg! De vorige vond ik alleen als concept mooi. Goed bezig in Frankrijk.
@eklasse: die vorige was bij de introductie al verouderd. In elk opzicht zo’n ‘net niet’ design.
Wat ik echt lelijk vond was de daklijn, die bij de B-stijl ineens een paar cm omhoog gaat. Ja, hoofdruimte, maar wtf??!
Dit smoelt alweer een stuk beter!
Qua design vind ik de Franse auto’s best leuk om te zien, nu nog qua betrouwbaarheid goed in de boeken komen en ik zou het misschien gaan overwegen
De Peugeot voor babyboomers. Interieur is wel erg fraai voor dit segment.
Peugeot maakt steeds mooiere wagens, heel inovatief op design. Alleen naar mijn ervaring na 100k km’s op 4 jaar 508 rijden, zeer veel slijtage op het interieur en nieuwe trilgeluiden en dat zou echt wel beter moeten.
Niet onbelangrijk voor een SUV: de bagageruimte is 434 liter voor alle versies, dus ook de E-2008
@w0o0dy: zo hee. Bijna net zoveel als een babybenz uit 2005. Maar die babybenz, die ook nog eens serieus ruim is voor 4 flinke volwassenen is wel een halve meter minder lang!

Voor ruimte pak je een mpv, geen SUV. Kopers van deze waardeloze troep geven er geen ene flikker om dus.
@lekbak: Lol. Voor ruimte pak je geen suv. Ik heb gisteren nog 26 kratten met drank vervoerd in een Range Sport. En een Q7 past ook serieus veel in.
@loserboi932: schrijf je dit nu echt? Wil je echt zo graag bewijzen dat SUV rijders het verstand van een demente knikker hebben?
@lekbak: was cola, Fanta en Sprite voor een zeer groot feest. Geen 1 druppel alcohol. In Duitsland zit frisdrank ook in kratten. Dan hoef je niet zoals hier van die plastic 4-packjes te gaan zeulen.
@loserboi932: jij wilt een punt maken dat SUV’s ook ruimte hebben. En dan noem je SUV met een omvang van een middelgrote stad. Natuurlijk kan je daar meer in kwijt dan anderhalve boodschappentas. Maar in een mpv van dergelijke afmetingen zit heel, heel veel meer ruimte. Een SUV is gewoon triest inefficiënt in alle opzichten. Het is een triest type auto.
@lekbak: Dus jij rijdt een tweedehands Dacia Lohan MCV op LPG?

Een auto kopen is niet alleen rationeel. Sommige mensen vinden een iets hogere auto fijn. En het uiterlijk speelt ook een rol. Persoonlijk vind ik deze 2008 mooier dan de 208. Boeiend dat hij iets minder ver komt.

Het lijkt wel alsof je een persoonlijke vette hebt meer de SUV. Rustig aan joh!
@reactief: enig praktisch nut is gewenst bij een auto. We geven miljarden uit om het milieu te redden, ik moet persoonlijk krom liggen om de belastingen daarvoor te betalen en ondertussen is bijna elke nieuwe auto het toppunt van inefficiëntie. Het zou verdomme eens tijd worden dat iedereen een afkeer krijgt tegen een SUV!
@lekbak: persoonlijk krom liggen om belastingen te betalen. Wat een kul. Als je veel belasting betaald verdien je ook lekker.

En wat een ontzettend overdreven reactie op de SUV. Moet elke sportwagen dan ook verboden worden? Of mogen die wel inefficiënt zijn omdat jij dat leuk vind?
@reactief: ik verdien modaal, iets waarmee ik heel ruim zou moeten kunnen leven met mijn woonlasten, en toch valt dat als eenverdiener gewoon heel vies tegen. De belastingdruk is gewoon veel te hoog in Nederland en dus is het heel erg krom dat men massaal in SUV’s gaat rijden.

Een sportwagen word nauwelijks verkocht. Nu is bijna elke auto zo inefficiënt als een sportwagen. Dat is gewoon niet meer van deze tijd. Je kunt het gewoon niet goedpraten. Net als op vakantie met het vliegtuig trouwens, mensen die dat doen heb ik ook heel laag zitten (en ja, dat zijn er een hoop, dat weet ik).
@lekbak: Mensen die een SUV kopen triest vinden, mensen die vliegen laag hebben zitten. En dat allemaal mede omdat jij persoonlijk krom ligt door de belasting.

Ik vind je nogal overtuigd van je eigen gelijk. En dat zijn meestal mensen met tunnelvisie. Dus argumenten zullen niet veel zin hebben denk ik.

Maar probeer er eens vanuit te gaan dat jouw mening geen feit is, en andere mensen anders kunnen denken over bepaalde zaken. Jij vind de SUV en vliegen verachtelijk. Maar woon je zelf in een energiezuinige flat? Want dat is ongelofelijk veel efficiënter in grond- en energie verbruik! En ben je dan ook een veganist die z’n eigen spullen lokaal op de fiets haalt?

Niet dat dat moet van mij, maar om aan te geven dat waarschijnlijk ook goede manieren zijn om met het milieu om te gaan. Zo doet ieder wat hij zelf fijn vind. Dus laat elkaar lekker in waarde.

En over belastingen. Als een auto inefficiënt is betaal je meer belasting bij aanschaf en meer accijnzen bij gebruik. Dus jij hoeft daar persoonlijk niet krom voor te liggen.

Dat de belastingdruk en beetje krom is kan ik me trouwens wel in vinden. Maar dat is iets anders dan krom liggen door belasting.
@lekbak: jaja. Toch ben ik blij met m’n 4.4 V8 Range Sport HSE. Het hoge eigen gewicht van het voertuig is ook fijn bij het slepen van de speedboot. Als de trailer dan gek gaat doen om wat voor rede dan ook heeft de Range (2500kg) daar veel minder last van dan een station van 1800 kg.
@loserboi932: ik weet zo even niet hoeveel er in de c segment station past maar veel minder dan die 26 zijn het er denk ik niet aangezien de Sport 1761L maximaal biedt en mijn auto op 1740L zit…
@w0o0dy: is toch weer 21 liter.
; )
@lekbak: voor ruimte pak je een MPV of een station (600L+).
Wel is 434 meer dan de meeste c-segment hatchbacks.. dus als je uit je c segment hatchback switcht naar zoiets dan is er toch wel (iets) meer ruimte.
Wat trouwens het belangrijkste is aan deze auto’s staat er niet bij: de instaphoogte.
@lekbak: Je praat over waardeloze troep en komt zelf met een A-klasse uit 2005. Chapeau…
@87sandyd: vind maar eens een auto die slimmer met ruimte om gaat. Dat zijn er in de hele geschiedenis van de automobiel echt maar een handje vol.

Daarbij is de auto (nog steeds) erg veilig, comfortabel en erg betrouwbaar. Dat het lijkt op een ouwe lullen bak wil niet zeggen dat het een slechte auto is…
@lekbak: De Audi A2 is daarbij toch nog wat slimmer denk ik, daar past echt enorm veel in. Met de stoelen in de auto kunnen 4 volwassenen prima zitten en kan je nog 380 liter achterin kwijt, en dat met een lengte van 3,83m. Als je meer spullen hebt kan je de stoelen eruit halen en kan je zelfs een wasmachine er rechtop inzetten.
@lekbak: Mercedes Vito kan nog meer in.
Lachen, al die betaalde comments hier
@jules713: zo lelijk is ie niet hoor
Ziet er goed uit
Echt een enorme vooruitgang tov de oude versie. Als hij nou ook nog eens gevoel in zijn stuurtje zou krijgen zou het helemaal mooi zijn. De keer dat ik in die van mijn schoonouders reed zal me altijd bijblijven als de meest afstandelijke rij-ervaring die ik ooit heb gehad.
Ik vind het een tof ding om te zien! En van binnen ook mooi.

Zelf zou ik dit sowieso boven de 208 verkiezen. Ook al is een SUV in alle opzichten inferieur een het kwaad zelve volgens sommige hier.
Peugeot doet het weer, de eerste 3008 was een afzichtelijking ding en de huidige erg knap. Zelfde voor de 2008, van raar smal wiebelmodel met bochel naar een stoere en strakke compacte crossover. De Franse merken hebben op dit moment duidelijk de beste ontwerpers in dienst.
@mashell: beetje jammer dat die goede ontwerpers de plaats vervangen van mensen met ergonomisch besef. De nieuwe 508 is een prachtige auto, maar allemachtig wat is dat infotainment samen met die digitale tellers een grap zeg. Het werkt enorm traag, de animaties gaan met 10 frames per seconde en dat zorgt ervoor dat het de digitale zaken er ook niet zo gelikt uit zien. Alsof de designers zo veel voorrang kregen dat ze de techniek af konden raffelen. Echt een dealbreaker voor als ik in de markt zou zijn voor een dergelijke auto.
Alleen moeten ze dat Peugeot logo achter er even afkrabben, past totaal niet.
Leuk ding… even afwachten wat de prijzen worden, maar dit is een serieuze kandidaat voor mijn volgende auto…

En voor de azijnzeikers hier… heel veel mensen kopen geen (compacte) SUV voor ruimte… ze willen gewoon een beetje leuk ogende auto waar je als 50+er normaal in en uit kan stappen. Dat is met de gemiddelde (en vaak saaie) middenklasser al lastig, bij de wat sportievere modellen zit je vaak al helemaal laag bij de grond. Met mijn huidige Megane RS250 wordt het elke dag een grotere uitdaging…
Oh wauw. Dit is wel echt een gigantische stap in de goede richting. Van lelijk eendje met een gekke raamomlijsting die het ding doen lijken op die oude opel Combo’s en Volkswagen Caddy’s naar misschien wel de best ogende crossover in z’n segment. Hulde!
Vind m van schuin achter wel net de nieuwe Rav4
Wat een verschrikking is dat dashboard zeg.
Ok, niet mijn segment blijkbaar. Is hierboven godomme echt een discussie over de inhoud van de bagageruimte :-) haha. Bagageruimte staat niet echt op mijn wensenlijstje als ik een auto uitzoek, maar goed.
Maar die is lelijk zeg! De kneiters

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).