Dit betaal je voor de nieuwe Peugeot 508 SW

Auteur: , 45 Reacties
Peugeot 508 SW

Peugeot gaat ook aan de 'premium'-stationwagon, maar heeft die dan ook een premium-prijs?

Na een lange periode bij Peugeot, waar de ontwerpen een hoog love it or hate it-gehalte hadden, lijkt de nieuwe 508 een schot in de roos te zijn. De welbespraakte sedan kreeg in de zomer een SW-broertje erbij, die voorspelbaar ontworpen is ten opzichte van die sedan. Maar dat maakt hem niet minder mooi, mede dankzij het feit dat ook de 508 SW dat gedurfde doch goed gelukte design meekrijgt. Dat ontwerp is ook het verkooppunt van de SW, want praktischer dan zijn voorganger is hij niet op alle vlakken. Meer daarover in onze vergelijking.

De 508 doet het dus allemaal net even anders, ook qua plaatsing in de markt. In plaats van een sedan is het nu een soort vierdeurs coupé, à la Audi A5 Sportback. De SW is niet per definitie een ‘shooting brake’, à la CLA Shooting Brake, maar gewoon een stationwagon zoals we het gewend zijn. Maar dan premium. Of, nou ja, wat hoger in de markt geplaatst, want Peugeot moet nog een paar dingen aanstippen om écht premium te worden. Premium kost dezer dagen echter de hoofdprijs, dus wat dat betreft is het fijn dat Peugeot zich nog even inhoudt. Over die prijzen gesproken: via de welbekende man in de regenjas hebben wij alvast een brochure van Peugeot in handen gekregen. Daarin staan de prijzen van de nieuwe SW vermeld.

De goedkoopste Peugeot 508 SW mag de dealer uit voor 39.770 euro. Dan heb je een dieselmotor: de Active BlueHDi 130 met – verrassend genoeg – 130 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Wil je de Active BlueHDi 130 met de EAT8 achttraps automaat? Die kost gelijk bijna 3 mille meer, op 42.570 euro. De Allure is er in drie versies: BlueHDi 130 handgeschakeld (42.220 euro), BlueHDi 130 EAT8 (45.020 euro) en BlueHDi 160 EAT8, met iets meer vermogen (46.970 euro). De GT-Line is er alleen als diesel met EAT8, ook de BlueHDi 130 en 160. Die kosten respectievelijk 46.320 en 48.270 euro. Wat betreft de benzinemotoren is er momenteel alleen de PureTech 180 met EAT8 automaat, die als Active 43.040 euro kost en als Allure 45.490 euro. De PureTech 225 staat (nog) niet op de prijslijst.

Die prijs is moeilijk in context te zetten met ‘echte’ premiumauto’s. De Audi A4 Avant kost bijvoorbeeld standaard al ongeveer 11.000 euro meer, voordat je los bent gegaan in de optielijst. Kijken we naar de auto’s waar de vorige 508 SW beter mee te vergelijken was, dan kom je uit op auto’s als de Skoda Superb Combi of de Opel Insignia Sports Tourer. Die zijn toch net even een paar duizend euro goedkoper. Allebei die auto’s zijn in ieder geval vele malen ruimer dan de Peugeot, dus als praktische keuze is de Peugeot per direct oninteressant.

De prijzen van de 508 Berline waren al bekend, de 508 SW staat vanaf volgende maand bij de dealer.



45 reacties

Prijzen van 508sw waren ook al week bekend.
@sjonniedeluxe: mij niet, ik werk er niet en ben ook niet naar op zoek naar een Peug.
@porker: dus daarom lees je graag oud nieuws?
@sjonniedeluxe: maar dat is het fijne, als je het voor het eerst leest dan is het gewoon vers nieuws voor je.
overigens zou levering q3 2019 worden. Wanneer er ook een nieuwe bmw 3 toruing en gefacelifte passat en superb rondrijdt.
Nog zo veel diesels?
@tortuga: ondanks de zwartmakerij, wordt diesel nog steeds veel gebruikt. Onze poolauto’s (toch al gauw een paar honderd) rijden allemaal op diesel en dat zie ik ook nog niet zo snel veranderen… Kun je als fabrikant nu wel de diesel afserveren, maar dan loop je gewoon inkomsten mis.
Eerst maar eens de betrouwbaarheid afwachten, zn voorgsnger wad nou niet bepaald het voorbeeld daarvan. Haperende electronica en een hele vervelende robotbak.
Eerlijk is eerlijk, lelijk is ie niet maar een Peugeot sla ik over
@chriscross: same here
@chriscross: @str8six: Omdat het een Peugeot is?
@granlusso: ben al niet bepaald weg van Franse auto’s en daarvan vind ik Peugeot ook nog eens de minste.
Mij zou vooral een 180 PK diesel interesseren zonder alle elektronische hulpmiddelen. “Full option” is leuk maar wanneer de helft slechts onnodig gewicht is heb je er niks aan.

Zeker op die manier kan het gat tov Audi en consorten wat groter gemaakt worden. Maar vooral ook het gat tov een Mazda 6 gedicht.
Rare positionering in de markt. Qua totaalpakket zijn de genoemde Superb en Insignia volgens mij verstandiger keuzes, tenzij je de Peugeot puur kiest voor zijn uiterlijk.
@henk_he: juist!
@henk_he: nou heb de Opel regelmatig gereden en dat zou zeker niet mijn keus zijn, heb hiervoor een 506 gereden, nu de optima.

De Opel voelt op details aan als een auto uit een ander tijdperk. Deurknopjes die nog in je elleboog prikken als je leunt op je deur bijv en zo zijn er nog wel wat dingen te noemen.

Veel leaserijders die voor een station gaan die hebben ruimte nodig, maar 50 liter meer of minder maakt ze niks uit. Mij met 1 kind en een Duitse dog iig niet, past zo ook wel
@jvthof: ik heb ook in de insignia gezeten… de ruimte was ok, maar bij het interieur had ik zoiets van “hieraan kan ik geen +30k€ uitgeven”.
Een Audi A4 Avant voor €50k ?? Ik wilde het niet geloven totdat ik de configuratie startte… wauw. Wat hebben ze daar gegeten?

Ter vergelijking: een C estate begint bij €41k…

@olivier420:
Wow ja, nu snap ik waarom je die A4 niet zoveel meer ziet vergeleken met de eerdere generaties!!
Aangezien het elk moment in een jaren lang aanslepende bloederige burgeroorlog kan uitmonden kunnen we veilig zeggen dat de Fransen geen land kunnen besturen. Alsof ze dan wel auto’s kunnen bouwen.
@shiva: U bent niet kort door de bocht. U slaat hem gewoon volledig over.
@shiva: gelukkig besturen ze samen met Duitsland ons Europa. Hebben we post-Brexit toch op z’n minst één land in de EU met kernwapens en vliegdekschepen.
Het is een fraaie auto maar ik denk dat er niet veel mensen zijn die zoveel betalen voor een Peugeot. Zal wel een bijzondere verschijning blijven op deze manier.
Tamelijk grote kans dat ik dit apparaat bestel als opvolger van de Superb combi. Best fatsoenlijk uitgerust ook als ik de prijslijst bekijk.
@powerblue: tip: neem eerst een uitgebreide proefrit
@powerblue: ga je nog van terugkomen, als je de leasecalculator aanzwengelt. Afschrijving is a bitch
@bischero: hij staat gewoon op het “dit mag je bestellen lijstje” tussen andere treurige auto’s.
@powerblue: staat bij veel mensen in het lijstje, maar ik ken geen leasemaatschappij die een Peug aantrekkelijker prijst dan een VAG of BMW product.
Volvo en Alfa doen het beter dan de Fransozen inmiddels, en niet een beetje ook (en terecht)
@bischero: eens, het interesseert me echter niet wat de auto per maand kost. (afgezien van de bijtelling) De keuze die mijn werkgever biedt is max co2 uitstoot van 120gr/km. Dit gekoppeld aan een max nieuwprijs van ca 52k.
@powerblue: dat is een bijzondere regeling, good for you, geniet ervan!
@bischero: dankje. Er zit uiteraard wel ergens een maximum leasebedrag aan vast. Dit bedrag is me echter niet duidelijk.
@powerblue: I call bullshit. Het feit dat je zegt dat er wel een max leasebedrag is maar je niet weet hoe dit zit zegt genoeg. Ik werkte vroeger bij een leasemaatschappij en ik heb werkelijk waar geen 1 klant van de duizenden meegemaakt die een max catalogusbedrag had zonder leasebudget. Er kunnen namelijk dan op jaarbasis duizenden euro’s verschik in zitten tot aan tienduizenden euro’s over 4 jaar.
@chrisvonmeer: Ik zal het wat verduidelijken. Mijn werkgever heeft ca 700 leaseauto’s. Iedereen krijgt hetzelfde uitgangspunt (afhankelijk van de functie) waarop de leaseprijs is gebaseerd. 30.000km/jaar 60mnd) Daar past een leasebudget bij. Ik rijd ongeveer 70.000 per jaar, het leasetarief dat daar bijhoort is mij niet bekend. Ik heb alleen een lijst met auto’s waar ik uit kan kiezen. Hierin is al een voorselectie gedaan op courantheidsklasse. De 508 staat daar bijvoorbeeld nu bij en kan samengesteld max 52k kosten. Een A4 mag max 56K kosten, een Mondeo 46k. Dit heeft natuurlijk met restwaarde te maken. Nogmaals, het maandbedrag dat voor mijn specifieke situatie geldt, is mij niet bekend. Mand!
@bischero:
Toch klopt dat niet helemaal, ik zat gisteren toevallig een Peugeot 5008 2.0hdi GT full options te bekijken, en dat koste me 1050 ballen in de maand aan leaseprijs. De vergelijkbare VW Tiguan Allspace Highline kan ik leasen voor ruim 1300 euro. Als we de kale prijzen vergelijken ontloopt elkaar dat niet zoveel (5008, €53.500,00 en de Tiguan 56.390) maar in de lease is die Peugeot AANZIENLIJK voordeliger. Als ik dan 1300 ballen de maand zou gaan betalen zou ik bovendien niet eens naar VW gaan maar naar Volvo en ging ik met de XC90 naar huis 😁
@stationcar: de kale bedragen zeggen me niks. Zakelijke lease excl btw of private lease? Zelfde leasemaatschappij? Incl brandstof (daar lijkt het op)? 48m/45dkm?
Het verrast me wel als het ceteris paribus is.
@bischero:
Geen idee wat ‘ceteris paribus’ is, maar ik deed een berekening op een vergelijkingssite op basis van 40.000km en 48 maanden. Voor de brandstof heb ik een aparte pas dus dat zat er niet bij in.
@stationcar: ik weet niet waar jij kijkt maar ik heb een leasebedrag van 750 euro en lease via Alphabet een Tiguan Highline R.
@chrisvonmeer:
De motor maakt nogal verschil, ik keek naar de 2.0tdi. Daarnaast was het puur ter oriëntatie op een vergelijkingssite. Ik begrijp dat je als je bijvoorbeeld bij een groot bedrijf werkt je een andere prijs krijgt, en dat dat ook zo is als je serieus offertes gaat aanvragen.
Dat gaat een flop worden. Prijzen zijn niet concurrerend, afschrijving hoger dan de concurrentie en daarom oninteressant in de lease, toch waar deze het van moet hebben. De vorige was een goede propositie, deze niet.
@bischero:
Als ik de prijs van deze 508 vergelijk met de Passat is de 508 prima concurrerend, ook wat betreft de leaseprijzen. Dus ja, het kan een flop worden, maar niet op basis van de prijzen…
@stationcar: dat is niet waar. Of je het nu leuk vindt of niet, VW modellen zie je zoveel omdat ze juist gunstiger zijn lease tarief dan veel (ook Franse) concurrenten. Afschrijving (zoals hierboven beschreven) is daar inderdaad de belangrijkste factor in. Dat zal voor deze Peugeot niet anders zijn, aangezien leaseprijzen berekent worden op het verleden.

Ik heb even in mijn Alphabet calculator gekeken. Voor het leasebedrag van 750 euro kan ik een Passat station highline rijden t.w.v. 42k. Wil ik een Peugeot dan kan ik ongeveer gaan tot 36k. Nogal een verschil niet?
@chrisvonmeer:
Jouw Alphabet calculator is ook niet helemaal de ultieme waarheid, ik heb voor ik mijn reactie postte wel even de moeite genomen om de prijzen op te zoeken en de lease tarieven te vergelijken op een vergelijkingssite. Als ze bij Alphabet andere prijzen rekenen wil dat niet zeggen dat dat voor iedereen geldt, als ze bij Alphabet een betere deal hebben met VW dan met PSA voor wat betreft de inkoop kunnen ze die dus ook weer goedkoper leveren aan hun klanten. Enzo.
@stationcar: niet de hele wereld zit aan de lease, en niet iedereen doet het op dezelfde manier…
Pk zijn niet concurrend en 45 mille geven
De vorige was in NL succesvol vanwege zijn gunstige bijtelling. Ondanks dat deze mooier is gaat hij het daardoor toch een stuk zwaarder krijgen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).