Vergelijking: de nieuwe Peugeot 508 SW vs. de oude

Auteur: , 45 Reacties
Peugeot 508 SW

De Franse pakezel onderging een ware metamorfose.

Het uitgaande model van de Peugeot 508 is een gevalletje “close, but no cigar”. Hij kwam uit een overgangsperiode waarin Peugeot af wilde van de “grote-bek-auto’s”. Auto’s zoals de 207, 308 gen. 1, 407 en 3008 zullen niet de boeken ingaan als Peugeot’s beste werk en dat zie je direct. Het waren allemaal prima auto’s voor een bepaalde doelgroep, maar wel een beetje suf. Met name de 407 had hier last van, omdat die een combinatie van een “reguliere” D-Segment stationwagon en de designtaal van Peugeot wilde zijn. Qua proporties klopte er niks van, evenals de frontoverhang.

Terug naar de 508. Zoals bekend heet hij geen 408 omdat hij het midden moest zijn van de 407 (occasion-advies) en de 607. Vooral de SW kwam hierdoor een stuk beter uit de verf. De proporties neigden terug naar de 406 SW, laag en lang. Maar los van of je de SW mooi vindt of niet, in tegenstelling tot de Berline zie je deze nog vaak rijden. De auto kwam met een BlueHDi-dieselmotor, wat zorgde voor gunstige bijtelling.

Dit was echter één van de weinige verkooppunten van de 508. Vergeleken met de concurrentie was het vlees noch vis. Geen overdreven fijne aandrijflijn, niet het toppunt van luxe en ergonomie en zoals gezegd een controversieel uiterlijk. Eén van de grootste problemen was dat de auto geen ruimtewonder was. Klein is anders, maar in die tijd speelde de concurrentie hard in op ruimtegebrek en de Peugeot raakte daardoor in achterstand.

Peugeot faceliftte de 508 en de SW, maar het was tevergeefs. Het ruimtegebrek bleef en ook de bijtellingsregels veranderden ten nadele van de BlueHDi. De 508 werd naar 20% bijtelling verhoogd en de interesse voor de auto kelderde als een baksteen. Het was dus toch geen 406. En naar mijn bescheiden mening werkte het nieuwe frontje prima, maar de auto werd er geen schoonheid door.

Exterieur
Vooral dat laatste heeft Peugeot geprobeerd op te lossen met de nieuwe 508 SW. Sterker nog, het model is 5 cm gekrompen ten opzichte van zijn voorganger. De vorige SW hing letterlijk en figuurlijk met zijn billen over het randje als je kijkt naar de proporties: zowel de wielbasis als de achteroverhang zijn groot, maar hij komt er mee weg.

De nieuwe SW krijgt een wat klassiekere uitstraling met een langere motorkap en de voorruit verder naar achter geplaatst. Zo levert de auto op praktisch gebied weinig in terwijl hij een totaal ander aanzicht krijgt. Het valt verder duidelijk te zien dat de nadruk van de nieuwe SW ligt op design. De grote hoekige achterlichten die de hele achterkant vullen, de inmiddels bekende “slagtanden” als dagrijverlichting en de vele hoeken en vouwen in het plaatwerk zijn daar enkele voorbeelden van.

508 oud
508 nieuw

Een uniek detail van de 508 SW is dat ook hier de deuren geen stijlen hebben. Een dergelijk design is bekend van de Berline, maar werd vooralsnog alleen maar uitbesteed aan vierdeurscoupés. De enige “estate” die dit ook had is de Mercedes CLS Shooting Brake. Die vergelijking is een compliment voor Peugeot, al is het te hopen dat de verkoopaantallen beter uitpakken voor de Fransen.

508 oud achterkant
508 nieuw achterkant

Interieur
Hier geen verrassingen ten opzichte van de vergelijking van de Berline, maar het interieur moet even benoemd worden. Het interieur van de oude 508 was zeer recht-toe-recht-aan, wat niet slecht is maar wel saai. De nieuwe designrichting van Peugeot tekende zich al door een klein stuurtje met hooggeplaatste tellers (ja daar is ‘tie weer, @viezefreddyw), daar voegt Peugeot de i-Cockpit uit de 3008 aan toe. Het zorgt voor een modern aanzicht in het interieur.

Qua ruimteaanbod is er goed, slecht en slechter nieuws. Het goede nieuws: als je de achterbank plat legt (uiteraard in twee delen met twee hendeltjes) is het nieuwe model bijna 200 liter ruimer. Het slechte nieuws is dat de “Shooting Brake”-daklijn ervoor zorgt dat die ruimte gewonnen wordt op het deel bij de achterbank, want met de stoelen omhoog neemt de ruimte juist met dertig liter af.

Het nog slechtere nieuws is dat het totaal van 530 liter verbleekt bij de concurrenten: ruimtekoning Skoda Superb doet het bijvoorbeeld met 130 liter meer. In flessen water heb je dan een maandvoorraad extra in de Tsjech. Daarmee blijft één van de grootste problemen van de vorige 508. Nogmaals, in de 508 SW ligt de nadruk op design en op dat front scoort de Fransoos goed. Maar je wilt natuurlijk wel dat praktische randje: het is de reden waarom men voor een stationwagon kiest. En dat zal ten opzichte van de concurrentie dus geen verkoopargument voor de 508 worden.

508 interieur oud
508 interieur nieuw

Techniek
Vooralsnog is de 508 SW niet leverbaar met half of volledig elektrische motoren. Daardoor volgt de nieuwe SW niet het pad van zijn voorganger qua bijtellingsvoordeel. Ook zijn de motoren anderhalf- of tweeliter, niet groter. Qua vermogen betekent dat van alles tussen de 130 en 225 pk, verdeeld over twee benzine- en vier dieselmotoren. Wat dat betreft blijven de motoren vrij gelijk aan de vorige 508, die ze niet groter kreeg dan 2.2 liter. Oftewel: de motoren blijven gelijk qua grootte, persen er meer kracht uit en zijn relatief nog schoner ook. Klinkt als een win-win-win-situatie. Bijna alle motoren zijn enkel leverbaar met de welbekende EAT8 bak, een achttraps automaat. Verder staan er ook voor de SW hybrides en plug-in hybrides op de planning.

Conclusie
Het ontbrak de huidige 508 vooral aan praktische inzetbaarheid tegenover concurrenten en de nieuweling biedt hier op papier geen oplossing voor. Wat de nieuwe 508 wel doet is laten zien hoe een stationwagon ontworpen moet worden. Strak, goede proporties, zonder saai te zijn. Een aantal gewaagde designzaken moeten je ding zijn maar het geheel klopt en het is een zeer mooie auto om te zien. Als wagonfreak zou een 508 nog hoger op mijn lijst komen dan de nieuwe A6. Dan drink ik maar wat minder water en mag Tsjechië die 130 liter houden.



45 reacties

Wat zou Lincoln ervan vinden ?
@tjongejongejonge: tjongejongejonge…
@tjongejongejonge: wat zou opel hier van vinden?
@tjongejongejonge: wat maakt jou dat uit?
Neus/koplampen heeft nu wel weer wat meer weg van de 406. Ik vind hem mooi!
via Android app
Ik vind ze beide echt zó ontzettend mooi! Helaas vallen ze buiten mijn (lease)budget, maar anders zou ik graag de nieuwe 508SW voor de deur willen.
Ik vond de oude al een fraaie auto maar de nieuwe vind ik echt heel goed gelukt. Echt een hele mooie auto geworden! Mooiste station van z’n segment!
@allesmetturbo: ik vond de oude echt niet om aan te zien. De nieuwe daarentegen is echt een plaatje!
@allesmetturbo: Nu maar hopen dan de kwaliteit en de rijeigenschappen in de buurt van de looks komen….
@johnhert: jup, de vorige zag er leuk uit maar was op zn zachtst gezegd niet sportief te noemen. Hopen dat dat bij deze wel zo is en er een lekker blok in komt
De nieuwe 508 zou zomaar eens op de shortlist kunnen komen voor mijn nieuwe leasert
Waarom heet ie eigenlijk niet 509?
@sr20det: volgens mij zijn ze bij Peugeot gestopt met het ophogen van typenummers bij het introduceren van de opvolger van de 308.

Toen men in de jaren tachtig besloot het merk Talbot de nek om te draaien, stond er net een nieuw Talbot model klaar voor de verkoop. Deze werd daarom maar als ‘Peugeot’ in de markt gezet, maar paste eigenlijk niet tussen het toenmalige gamma van Peugeot modellen 104, 205, 305, 405, enz. Dat nieuwe model werd daarom de 309 genoemd. De opvolger van de 308 wilde men een aantal jaar terug niet meer associëren met deze ‘bastaardzoon’, vandaar dat Peugeot besloot de typenummers te bevriezen.
@sr20det: wat @rrrobert zegt idd.

Tevens is nu alles in één lijn: alle modellen in het Peugeot gamma eindigen nu op een 8 (108, 208, 308, 508, 2008, 3008, 5008) die aangeeft dat dat de topmodellen van Peugeot zijn. Er zijn ook “budgetmodellen” die met een 1 worden aangegeven, zoals de 301 die duidelijk op een lager niveau staat maar je betaalt er ook minder voor. Moet ik er echter wel bij zeggen dat ik zo niet nog een voorbeeld heb liggen van een ander model die op 1 eindigt…
Ik behoor waarschijnlijk opnieuw tot de minderheid, maar ik vind de vorige een stuk mooier. De lijnen kloppen helemaal en weinig op aan te merken aan het ontwerp. Zowel interieur als exterieur. De nieuwe vind ik wat extreem, maar dat zijn we gewend v.d. Fransen.
De Talisman of 508?, en waarom.
@mmot05: 508 omdat de Talisman een opgerekte Megane is. De meerprijs valt nauwelijks te verdedigen.
@awesome: de Peugeot heeft natuurlijk direct een voorsprong omdat de Talisman alweer bijna 3 jaartjes onder ons is. Neemt niet weg dat de Talisman inderdaad niet een geweldige auto is, vooral op bediening en materiaal gebruik, de materialen zijn duidelijk op bespaard en het infotainment is niet geweldig ingericht, plus het touchscreen is niet top. Nou heeft Peugeot daar ook last van gehad, dus ik ben benieuwd hoe de 508 daarin verbeterd is.
@awesome: Volgens mij was de Talisman er eerder dus is het dan niet andersom?
Schitterende auto, geweldig mooi interieur en het zal ongetwijfeld een fijne reisauto zijn.
Peugeot is terug van weggeweest. Eindelijk weer eentje die ik wel zou willen bezitten ooit. Even wachten op de dikke GT…
Knappe auto’s, zowel de oude als de nieuwe!
SW’s hebben ook altijd een glazen dak bij Peugeot. Toen dat net uitkwam grapte ik dat SW stond voor Sunroof Wagon.
De C-style van de oude 508 SW vond ik wel mooier staan bij de nieuwe 508 SW. Maar dat is een klein detail, verder een prachtige auto!
Nieuwe met de wielen van oude!
Hele mooie verbetering waar vooral het interieur veel heeft gewonnen. Prachtig ontworpen.
“De enige “estate” die dit ook had is de Mercedes CLS Shooting Brake.”

Ahem. De Subaru Legacy van een jaar of 20 geleden zegt hallo.

Verder is de 508 echt enorm knap geworden, maar ik vind dat hooggeplaatste tellerhuis en dat kleine stuurtje echt een afknapper. Ik heb een aantal Peugeot’s die dit hebben gereden, en kan er maar niet aan wennen. In de 208 is het al onnatuurlijk, en dat wordt alleen maar erger op het moment dat je het in een grotere auto hebt.
Beide zijn mooi, de oude elegant en de nieuwe strak en dynamisch. Persoonlijk heb ik meer met het laatste en vind de nieuwe er écht heel goed uit zien. Prachtig.
Dat gelul over stijlloze ramen in de deuren. Dit hadden vele autos al in de 80s so what gives? Toch beter als n filmpje vol onzin en nasale stemmetjes die proberen grappig te zijn.
@niex: heb je slecht geslapen?
Geeft mij de oude maar, vele malen mooie en strakker!
Qua interieur design kan het model gewoon met de premium merken meekomen, heel mooi gedaan en met een typische Peugeot stijl zowaar. De stoelen ogen ook als stevig met veel ondersteuning, maar hopelijk zonder Duits-hard te zijn.

Mijn grote vraag voor dit model is vooral of de auto qua luxe mee kan komen: hoe stil is de auto, hoe is de bediening en ergonomie? Als ze hier geen punten laten liggen hebben ze een winnaar die we hopelijk vaak mogen zien.

Opel, Renault, Volvo, Mazda en nu Peugeot. Stuk voor stuk merken die toch behoorlijk hebben aangehaakt wanneer je van auto’s houdt die gezien mogen worden.
@karhengst: persoonlijk vind ik Opel niet in dat rijtje thuishoren. Hun laatste modellen (Insignia uitgezonderd) vind ik ronduit saai en gemiddeld. Maar Renault, Volvo, Mazda en nu zeker ook Peugeot maken inderdaad mooie auto’s! Het enige waar ik (zoals velen) niet aan kan wennen bij Peugeot zijn de hoge klokken die verdwijnen achter de rand van het stuur waardoor je (in mijn geval) niet kunt zien wat je snelheid is… Grote afknapper
@henk_he: En de Insignia is nu net het model wat tegenover de 508 staat. Toegegeven, het is wel de minste in vergelijk met de overige merken. Ze zorgen qua blik op de klokkenwinkel deel ik, ik heb er nog geen ervaring mee maar vraag me af of ik een goede combinatie voor mezelf zou kunnen vinden.
Die oude heeft toch een veel fraaier interieur? Ik ben nooit fan geweest van dat afschuwelijke nieuwe dashbord met dat kleine stuur en die tellers ver naar achteren geperst…
wat was die 2tronic automaat ruk om mee te rijden, hopelijk wordt deze beter
@gove: 2-tronic is een gerobotiseerde handbak. De eat8 is een volautomaat. Dus dat gaat er zeker op vooruit.
Dit is iets om voor mij in de gaten te houden als mijn 208je over een paar jaar te klein is als hoofdauto
De sedan is te duur. Deze dus ook waarschijnlijk. De vorige 508 werd ook geprezen bij zijn introductie. Ik zie ze geregeld rijden maar het was blijkbaar niet het succes waar Peugeot op hoopte. Deze kan in elk geval drie jaar ‘beste keus uit Frankrijk’ zijn. Daarna mag de C5 weer.

Vorige week was de V60 nog de mooiste station, daarvoor de 159. Het kan snel gaan in de fictieve garages..
@eklasse: als ik een kleine 40K te besteden had aan een station, dan zou ik toch zonder enige twijfel kiezen voor de V60.
Ik vind hem heel mooi, enkel die voorkant doet me iets te veel denken aan deze jongen…
http://moviepedia.wikia.com/wiki/File:Diego.png
@cossiekiller: Link werkt niet… Diego, de leeuw van Ice Age dus.
Ook ik schaar mij onder een aantal degenen met een voorkeur voor het oude model. Ziet er beter uit zowel van binnen als buiten. De achterkant van de nieuwe zou een mislukte facelift kunnen zijn van de bijna goddelijke AR 156 SW.
De oude was net een aangespoelde walvis, vooral met het originele front.
Peugeot lijkt eindelijk z’n design weer wat op orde te krijgen na al die walgelijke *07 modellen.
Dit sluit mooi aan op de geslaagde *06 modellen.
Dat stuur. Wat een idiote plek. Je kan niet eens normaal je toerentellers bekijken. Zelfde heeft o.a de 308 ook. Maf

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).