Eindelijk weten we wat de fraaie Fransoos moet gaan kosten.
Het was één van de meest aangename verrassingen van de Autosalon van Genève ‘voor de gewone man’. Tussen al het supercar geweld was er maar weinig baanbrekend nieuws op het gebied van betaalbare auto’s, maar Peugeot had met de 508 een sterke troef in handen. Het heeft enkele maanden moeten duren, maar nu is duidelijk voor welk bedrag er straks eentje bij je op de stoep staat.
De goedkoopste is de 508 BlueHDi 130 Active met handgeschakelde versnellingsbak. Je moet 37.690 euro op tafel leggen voor de voordeligste variant. Wie de EAT8 automatische transmissie wenst moet 2.800 euro bijbetalen. Naast deze diesel zijn er nog twee dieselvarianten met deze motor. Dit zijn de BlueHDi 130 Allure voor 43.740 euro en de BlueHDi 130 GT voor 55.340 euro. Deze laatste twee varianten komen met automaat.
Alle benzinevarianten krijgen standaard een automaat. Instapper is de PureTech 180 S&S EAT8 Active met een prijskaartje van 42.190 euro. Dan volgen de PureTech 180 S&S EAT8 Allure voor 44.540 euro, de PureTech 180 S&S EAT8 GT-line voor 48.140 euro en de PureTech 225 S&S EAT8 GT voor 54.790 euro.
De nieuwe Peugeot 508 staat vanaf september in de showroom.
Ik vind het echt een hele knappe bak! Gewoon een dik ding zo.
Duur! Een passat is 4k goedkoper, een Talisman 5K.
@jwstoop: Als je een Talisman met de 130pk DCI wil is ie zelfs 4k duurder dan de Peug. Want dan zit je automatisch aan een duurdere uitvoering. Wel ff appels met appels vergelijken he ;)
@e34m5touring: Moet je dat zelf ook doen slimmerd… Gelijkwaardige diesel en spec ontlopen ze elkaar nauwelijks.
@jwstoop: maar wel mooier dan die twee
@jwstoop: deze is berekend op WLTP prijzen de oudere Passat en Talisman nog op de huidige CO2 meeting
Ligt het aan mij of zijn die prijzen vrij fors? Ik dacht dat auto’s uit deze klasse toch meestal wel voor onder de 40k te krijgen waren (met opties).
@berlinetta: Hier komt ook nog wel een 110pk HDI onder hoor. Een Talisman met de 130pk dci (gelijk aan deze qua vermogen) is 41k.
@E34M5Touring: Ik vind het toch absurd veel. Sta je dan met je 130 pk middenklasser auto.
@berlinetta: Ja goed, maar die krengen zijn ook niet meer zo kaal als 5/10j geleden natuurlijk. En de tijd van de dikke 6 pitter diesels zijn we helaas voorbij. Daarom is de import ook booming nou. Want alles met meer dan 1.6l inhoud wordt hier niet meer verkocht.
@e34m5touring: ja eens, ik hoef alleen niet al die opties. Een auto is om te rijden imo. Helaas verandert dat steeds meer.
@berlinetta: Zeker bij de Franse merken zit bij een bepaalde motor ook een bepaald uitrustingsniveau. De Talisman kan je in basisuitv. enkel als 110pk DCi krijgen. Als je dan een 130pk DCi wil ga je direct ook 2 uitrustingsniveau’s omhoog. Zo wordt het vanzelf duur. Bij bijv. BMW kun je gewoon een ramkale 330d oid bestellen.
@e34m5touring: Klopt. Dat zie je wel vaker bij de ‘niet-premium’ merken. Heeft niet mijn voorkeur moet ik zeggen. Ik begin het liefst met een kale auto en vink enkel de opties aan die ik echt wil hebben. Helaas is dat bij de Duitsers ook niet altijd mogelijk want als je de ene optie wil, moet je ook automatisch een andere optie aanvinken.
@berlinetta:
Lieverd, ik begrijp je niet, toen Mercedes de 190 uitbracht in de tachtiger jaren liep iedereen te zeuren dat het ding kariger was uitgerust als het gemiddelde hondehok, ik heb auto’s gehad die uitgerust waren met één tellers, blikken deuren die nog net in de kleur van de auto gespoten waren en een dashboard waarop mijn Afrikaanse buurmeisjes kokosnoten kraakten, m.a.w. waar heb je het over ?
Ik vind de weldaad van climate control, centrale vergrendeling, stuurverkagtiging, ruitenwissers met variabele interval allemaal fantastisch.
@desjonnies: Maar dat zijn opties die tegenwoordig elke klant wil, ik dus ook. Dat zit er tegenwoordig ook allemaal wel standaard op. Juist die dingen die niet iedereen wil, mogen wat mij betreft een optie blijven. Niet alleen om de prijs te drukken, maar ook het gewicht. En wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan.
@desjonnies: dat kokosnoten kraken…. is synoniem voor wat precies ?
@berlinetta: nieuwe meetmethodes voor CO2 uitstoot doen alle nieuwe modellen de da’s om, hoe groter hoe harder de klap. Kijk ook maar hoeveel duurder die V60 geworden is…
@griffendahl: Nou ik word liever voor de gek gehouden met afwijkende meetresultaten dan dat ik extra moet betalen voor kloppende cijfers. Nu moet de consument betalen om niet meer misleid te worden.
@berlinetta: dus was het wel misleiding voor de consument is de vraag?
@mb10: Voor de wet wel. En dat telt.
@berlinetta: vergeet je niet dat met name deze klasse ook hard geraakt wordt door de nieuwe WLTP verbruiksmetingen een leuk bedrag aan extra CO2 heffing in de prijs erbij hebben gekregen? 1500 euro erbij tov vorig jaar kan zomaar…
@w0o0dy: Dat is ook wel zo, maar ik vind het belachelijk dat consumenten moeten gaan betalen voor eerlijke cijfers.
@berlinetta: De auto is altijd een melkkoe geweest en zal het blijven; voor de overheid maakt het geen reet uit of jij in een Peugot 108 van 55K of een 508 van 55K naar je werk rijdt … en naar je werk zal je moeten; dus zolang multinationals meer lobbyen dan de ANWB, blijft de automobilist altijd de gebeten hond.
Ik heb altijd de Audi’s de meest cleane auto’s gevonden maar deze ziet er beter uit dan die nieuwe Audi modellen met de rare neus..
Vind hem echt dik, dikker dan een Audi a5 tegenwoordig..
@volvonerdy70: ouwdie en clean in 1 zin?? Wow…jij moet wel heel lang onder een steen hebben gelegen.
Kolere…wat een typeaanduidingen zeg!!! Daar mogen de verkopers wel heel goed op oefenen.
@rhellema: overigens, wel een hele fraaie auto, that’s for sure!!
@rhellema: Je bedoelt de typeaanduiding of welke motor erin ligt? Achterop de auto gaat niks meer staan dan 508 BlueHDI namelijk ;)
@720s: zover was ik zelf ook al gekomen????
@rhellema: Ik dacht dat je bedoelde dat “Peugeot 508 1.6 BlueHDI 130 Allure” niet zo lekker bekt. Ben ik met je eens maar als Audi stunts gaat uithalen om dat af te korten (55 TFSI etc) dan snap je er ook weer niks van ;)
Ik vind hem aan de dure kant, wel een mooie wagen!
In vergelijking met de concurrentie wel redelijk aan de dure kant. Wel een hele fraaie bak!
Oei, voor de prijs van de instap benzinevariant kan je ook een A4 krijgen met 190 pk of een 3-serie met 184 pk… neem daar de afschrijving van een Fransoos bij en ik weet al wat de meeste gaan kiezen… Jammer deze gaan we dus net zo vaak zien als de Giulia…
@punicaoase: Ik neem aan dat deze prijzen al WLTP prijzen zijn, en die van de Duitsers nog niet… Ko.t wel een milletje of 6 a 7 bij,zeker bij de diesels
@svenska_aeroplan_ab: plus dat je dan aansluitend bij Audi en BMW voor iedere wielmoer kan bij betalen!
@ds3thp: heb effe gekeken wat er standaard op bijv. een 320 zit: enige wat ik miste was navigatie.
CruiseControl, velgen, airco, elektr.ramen, lichtsensor zit er allemaal standaard op…
Maar we zullen zien… ik vind de Peugeot mooier dan een 320, toch denk ik dat mensen een BMW kiezen voor het zelfde geld of ietsje meer met M-pakketje…
@ds3thp: Bmw Grand coupe high ex 245 pk benzine 55.828 euro, Vw Arteon 4 motion R benzine 280 pk 56535 euro, Vw Arteon 4 motion high line R 240 pk diesel 56835 euro Ford Mondeo Ecoboost 203 pk vignale 48800 euro . Dit zijn de concurenten met betere specs en luxer uigevoerd.
@dijan: M’n BMW 440i coupe kostte net geen ton, zodra je maar iets als 19″ velgen of led koplampen wil hebben betaal je duizenden euro’s meer. Peugeot wordt veel voller aangeboden en zijn volgens mij ook WLTP prijzen. Ik snap dat mensen dan kiezen voor een vol aangeklede Peugeot in plaats van de meest saaie 4-serie omdat je een leuk aangeklede BMW niet kan betalen.
@bassx: Hoi , ben toevallig aanhet kijken naar een 440 i grand coupe van 1 jaar oud met 6000 km met alle opties. Vraagprijs nu; 62000 euro.
@dijan: Leuk! En serieus aan het afwegen om te kopen? Veel success bij het vinden van je nieuwe auto en rijplezier ga je met een 440i zeker beleven.
@svenska_aeroplan_ab: WLTP? Heb van alle merken gewoon de instapvariant genomen met ongeveer zelfde pk’s en automaat…
@punicaoase: ja? Wat heeft dat ermee te maken?
@punicaoase: de Fransen schrijven niet meer zo af als in de jaren ’90!
Zat laatst te kijken naar een C5 Tourer, zag ook een Audi er naast staan, er zat maar 500 euro verschil in. De auto’s hadden dezelfde leeftijd, kilometers en vermogen.
Mooie auto ,maar echt te duur ; Audi A5 sportback MHEV Design 252 pk benzine kost 56000 euro , Een Passat Disel 240 pk 4 motion high line met leer en veel extra s kost 58900. Maar dat heb je ook wel wat meer ij huis als bij deze Peugeot.
@dijan: dan zit je nog steeds naar een Peugeot interieur te kijken in je VAGje…?
@rufctr01: Liever als naar jouw flauw commentaar.
@dijan: dan
@dijan:
Met als verschil dat die Passat niet om aan te gluren is, de horror.
Niet goedkoop, concurrenten zijn voordeliger, weliswaar met minder PK’s
Ik was verbaast trouwens dat hij niet op de beurs in Beijing stond. Is de 508 alleen voor europa bedoelt?
Ik vrees dat we er niet veel gaan zien.
Verwacht dat er ook nog een 130 pk 3 cilinder benzine met 6 bak gaat komen.
Van het weekend deze combinatie gereden in een C4 Picasso.
In de C4 Picasso is dat ruim voldoende, dus dat moet met deze Peug ook goed komen.
@citroen4life: is ook het basisblok voor de nieuwe Cactus, schijnt goed van zijn plek te komen!
Ik vindt het met die rare lijn bij de lampen net een mimespeler die huilt… maar dat is vast om zijn Franse roots te showen
Een erg mooie auto, zeker voor Peugeot begrippen. Wel aan de dure kant maar de schuld daarvan moeten we geven aan de Staat.
Ontzettend mooie auto, zowel interieur als exterieur.
Nu nog een dik blok erin
Prijst zichzelf denk ik redelijk de markt uit in NL. Jammer, want het is een fraaie verschijning.
Vind het echt een hele chique auto. Wel een tikkie aan de prijzige kant niet?
De leaseprijzen (waar het grootste gedeelte van de rijders uit zal bestaan):
Blue Lease:
Benzine Uitvoering Prijs (€)
PureTech 180 EAT8 Blue Lease Active 41.290
PureTech 180 EAT8 Blue Lease Allure 43.750
Diesel
BlueHDi 130 Blue Lease Active 37.690
BlueHDi 130 EAT8 Blue Lease Active 40.490
BlueHDi 130 Blue Lease Allure 40.140
BlueHDi 130 EAT8 Blue Lease Allure 42.940
BlueHDi 160 EAT8 Blue Lease Allure 45.040
BlueHDi 130 EAT8 Blue Lease GT-Line 44.240
BlueHDi 160 EAT8 Blue Lease GT-Line 46.340
Leuk hoor; zo’n D-segmenter met 130pk diesel voor 55K; maar ik loop wel even door naar de Mercedes-dealer als je het niet erg vindt …
@dawwg: wat een geld he… zal best goed in de uitrusting zitten, maar toch…
@dawwg: staat fout in het artikel. Die diesel van meer dan 50k is de 180pk versie.
@dawwg: daar heb je dan nét een full option a-klasse voor
Even wachten tot volgend jaar met kopen, kans is groot dat ze door de prijs aan de straatstenen niet slijten en dan met korting de deur uit moeten.
Wat ontzettend duur zeg.
Deze auto gaan we nergens op de weg zien.
@audirijder: audi’s zijn ook te dure VW’s, die zie je ook overal!?
Ik heb er twee weken geleden eentje in Frankrijk zien rijden en was niet onder de indruk, terwijl ik hem op de foto’s ontzettend mooi vind.
Nette wagen maar gewoon te duur voor een Peugeot. Dit overigens met alle respect voor het merk Peugeot maar volgens mij was de kracht van Peugeot altijd; compleet en betaalbaar. Ik zeg interessant voor de tweedehands markt.
Leuk hoor..zo’n gerecyclede 607.Kies ik toch liever voor een vanafprijs van 45k voor een V60 T5
@reneole:
Koop er twee, ben je sneller van je complexen af denk ik zo..
Prijzen zijn in dit segment zijn kunstmatig hoog. Want de doelgroep zijn leasemaatschappijen.
Dit had gewoon qua prijs rind de 25K a 30K moeten zitten. Nu is het gewoon te duur.
@kilum: dat is weer beetje te onrealistisch
@kilum: dezelfde prijs als een Polo? Als deze op 25-30k zou moeten zitten volgens jou dan zou ik de Polo op 5K zetten en de Passat op 15!
@kilum: mijn Polo kostte al 26.000….
Bluehdi 130 GT moet 180 zijn.
Na 20 jaar eindelijk weer een mooie Peugeot