• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kia EV4: geen 800V, wel 630 km range

Auteur: machielvdd, gepost 27 februari 2025 om 13:02 – 21 Reacties

Kia EV4

De Kia EV4 is nu officieel onthuld, inclusief alle specificaties.

Dit is een update van een eerder gepubliceerd artikel.

Terwijl Volkswagen voor heel 2025 geen nieuwe EV-lanceringen op de planning heeft, geeft Kia juist vol gas. De EV3 is net op de markt gekomen en vandaag tijdens EV Day presenteert Kia de Concept EV2, de PV5 en de EV4.

Sedan en hatchback

In 2023 zagen we al de Concept EV4, maar nu gaat het om de productieversie. De concept car was een sedan-achtige, maar de productieversie komt er in twee varianten: een sedan én een hatchback.

Kia EV4
Kia EV4 sedan
Kia EV4
Kia EV4 hatchback

De sedanversie is dus de Concept EV4, die vrijwel ongewijzigd in productie gaat. Kia lijkt hiermee weer een nieuwe niche uitgevonden te hebben. Het is een crossover met een fastback-profiel, maar de achterruit gaat niet mee omhoog. Het is dus een sedan die er niet uitziet als een sedan.

De EV4 hatchback is compleet anders vanaf het achterportier. Niet alleen de daklijn is anders, maar ook de achterlichten en de achterbumper. Daarmee lijkt haast een apart model. De neus van beide versies is wel gewoon hetzelfde. Op de plaatjes zie je twee verschillende voorbumpers, maar dat is omdat de ene een GT-Line is en de ander niet.

Kia EV4
Kia EV4

Formaat

Het uiterlijk hadden we al te zien gekregen in de aanloop naar Kia EV Day (dat is vandaag), maar nu weten ook de specificaties. De positionering is een beetje lastig, want de EV4 sedan is langer dan de EV6. De EV4 is 4,73 meter lang, waar de EV6 4,68 meter lang is. De hatchback is wel korter, met een lengte van 4,43 meter. Hiermee zit de EV4 een beetje tussen het C- en D-segment in.

De bagageruimte van de sedan is ook net zo groot als die van de EV6, met 490 liter. De hatchback heeft een kleinere kofferbak, met 435 liter. Uiteraard kun je wel de hoogte in met je bagage, maar de inhoud wordt altijd gerekend tot de hoedenplank.

Specificaties

De Kia EV4 is verkrijgbaar met twee accupakketten. De instapper heeft een 58,3 kWh accu. Met de sedan heb je dan 430 km range en met de hatchback 410. Dan is er de EV4 Long Range, die een 81,4 kWh accu heeft. Daarmee kom je tot 630 km ver, mits je de sedan kiest. De hatchback schopt het tot 590 km. Het vermogen is in alle gevallen hetzelfde: 204 pk.

In tegenstelling tot de EV6 heeft de EV4 géén 800V-technologie, maar moet je genoegen nemen met 400V. Het snelladen neemt dus iets meer tijd in beslag. Kia noemt geen maximaal laadvermogen, maar laden van 10 tot 80 procent duurt ongeveer een half uur.

Interieur

De buitenkant van de EV4 hadden we al eerder gezien, maar de binnenkant nog niet. Hier zien we weinig verrassingen. Het design en de lay-out zijn vergelijkbaar met de EV3 en EV9. Op het dashboard prijkt een 30 inch ‘breedbeeldscherm’, wat in werkelijkheid drie geïntegreerde schermen zijn.

Prijs

Wat je tot slot wil weten is natuurlijk de prijs. Helaas is die nog niet bekend. Uiteraard zal de EV4 goedkoper zijn dan de EV6, hoewel de sedan dus niet eens kleiner is. Reken op een vanafprijs tussen de 35 en 40 mille.

Ook interessant!

  • Goedkope Kia EV2 is in aantocht!
  • Autoblog video: Kia EV3, jouw nieuwe leaseauto!
  • Kia Sportage heeft een compleet nieuwe neus
  • Vernieuwde Kia EV6, meer range!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ev4, Kia

Vorig bericht: « Video: vrouw heeft alle geluk van de wereld
Volgend bericht: Kan de Cybertruck nog lelijker? Ja dus »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    17 februari 2025 om 11:13

    Ik vind die Kia EV’s er wel goed uit zien, maar ik heb het idee dat niemand ze wel okay vindt. Mensen vinden ze of mooi, of lelijk. Een C segment EV spreekt mij wel aan, deze hatchback ook. Jammer dat de station dood is, die hadden ze hier ook wel van mogen maken van mij.

    Login om te reageren
  2. utregcity zegt

    17 februari 2025 om 11:29

    Inmiddels ben ik wel weer uitgekeken op het herhalende design van KIA.

    Login om te reageren
  3. krisp zegt

    17 februari 2025 om 11:59

    Ik mis oprecht de station. Nu is er een versie met volwaardige kofferbak maar met een veel te kleine ingang, en een versie met een halve kofferbak met volwaardige deur. Kennelijk is de rest van de wereld het er niet mee eens, maar een C-segment station is voor mij iig het ideale model.

    Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      17 februari 2025 om 12:25

      @krisp, ook mee eens. Het valt me op hoeveel de ID.7 rondrijdt als station, deze zie ik veel vaker dan de sedan. Dus de vraag is er wel..

      Login om te reageren
      • drtim zegt

        18 februari 2025 om 10:07

        Helaas is Nederland daar redelijk alleen in..

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          23 februari 2025 om 09:32

          @drtim: valt mee hoor. Duitsland houdt ook nog van de estate en Zweden ook. Veel verder dan dat gaat het helaas niet als je het hebt over nieuwverkoop.

          Login om te reageren
  4. Motomoto zegt

    17 februari 2025 om 12:21

    Oef, ligt niet heel lekker op het netvlies…

    Login om te reageren
  5. gezondverstand zegt

    17 februari 2025 om 13:13

    Wat een geknutselde vormen de laatste tijd bij Kia. Kia zal hierdoor van shortlists geschrapt worden verwacht ik.
    Zuster Hyundai is ook al zo belabberd bezig. Kona, Ioniq6 en Inster kunnen ook meedoen aan de lelijkste in zijn soort.

    Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    17 februari 2025 om 23:30

    Hopelijk met 800V. Mijns inziens de enige reden om voor een E-GMP model te kiezen.

    Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    27 februari 2025 om 12:43

    Geen 800v dus, gezien de lange laadtijden. Tegenvaller, dat was namelijk de reden dat ik wel interesse in deze auto had. Wachten tot Mercedes de CLA succesvol verkoopt en er meer merken het aandurven om in die klasse 800v aan te bieden. Want een CLA hoef ik niet :D

    Login om te reageren
  8. THSD zegt

    27 februari 2025 om 13:15

    Die mag zo terug naar de tekentafel en ziet er niet uit.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      27 februari 2025 om 13:55

      Toch zou het me -als de prijs een beetje te pruimen is- niet verbazen als-ie goed gaat verkopen.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        27 februari 2025 om 21:58

        Liever een ev6 dan.

        Login om te reageren
  9. pier zegt

    27 februari 2025 om 14:10

    Ik vind dit dus helemaal niks, zoals bijna alle elektrische Kia’s. Technisch zullen ze wel goed zijn maar dit is geen auto maar een vervoersmiddel.

    Login om te reageren
  10. racerx zegt

    27 februari 2025 om 14:26

    Kia bouwt prima spul… helaas is deze niet om aan te gluren, zeker die ‘sedan’ werkt niet als crossover-achtige m.i.

    Login om te reageren
  11. ty5550 zegt

    27 februari 2025 om 15:19

    Ben wel benieuwd waarom alle laatste nieuwe modellen geen 800v hebben. Is dit omwille van de kosten (de laatste nieuwe zijn in lagere segmenten), is dit omwille van flexibiliteit voor markten waar er minder 800 v laders zijn (VS?), geen idee. Die 800v was immers toch wel wat hun paradepaardje.

    Login om te reageren
  12. Fernando zegt

    27 februari 2025 om 16:39

    Is hier effectief een designer aka ontwerper aan te pas gekomen of heeft men AI laten doen?
    Ziet er niet uit, zelfs de Pontiac Aztek is dan een beauty als auto.

    Login om te reageren
  13. tmon zegt

    27 februari 2025 om 17:02

    oei wat een moeilijke achterkant… die hatch klopt wel, maar die sedan… oef.

    Login om te reageren
  14. beetec zegt

    27 februari 2025 om 21:33

    Die achterkant van die blauwe (is dat nu de sedan?) bahbah.. EV2 is ook al zo’n gedrocht. Lekker bezig KIA.

    Login om te reageren
  15. pignon zegt

    27 februari 2025 om 22:21

    Prachtig licht interieur!

    Login om te reageren
  16. HZW zegt

    23 augustus 2025 om 07:52

    Ik kan echt niet zeggen dat ik de nieuwe generaties KIA’s mooi vind.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North