Dit deel van de 300 mph-Chiron is wél het snelste

Auteur: , 30 Reacties

Bij de rest van de auto is het verhaal namelijk wat lastiger.

Michelin record Bugatti

Vandaag is het gesprek van de dag de Porsche Taycan, de sportauto van de toekomst. Het gesprek van de dag eerder deze week was de sportwagen van het verleden, die een indrukwekkende prestatie neerzet. De Bugatti Chiron klokte 304 mph (490 km/u) en is daarmee volgens de fabrikant zelf de snelste auto ter wereld én de eerste auto die de 300 mph-barrière doorbreekt. Dat laatste zijn de meningen over verdeeld. Het is je misschien opgevallen dat de Chiron in kwestie een fraaie ‘longtail-versie’ is, voor betere aerodynamica. Ook zijn de bumpers anders. Dus de auto is aangepast voor de topsnelheid, je kan hem niet zo kopen. En als modificaties mogen, dan is een recordpoging uit april waar een aangepaste Ford GT 300 mph klokte de eerste. Helemaal aangepast, wel straatlegaal. Volgens sceptici ligt het record daarom nog of bij die Ford GT, of Koenigsegg. Over die laatste gesproken: de meeste fans van het Bugatti-aartsrivaal zijn onder de indruk, maar niet zó onder de indruk, blijkt uit de Ghost Squadron-Instagrampagina.

View this post on Instagram

Here’s a breakdown and our opinion of the Bugatti 300mph record: First of all we have to say that the figure of 304.7 mph is mindblowing. Respect to the engineers, the whole team at VW and Michelin and especially respect to Andy Wallace. Now let’s come to the breakdown. Bugatti CEO Winkelmann said in an interview that they are proud to be the first at 300mph – that’s also what many people and news outlets claim. However the MK2 Motorsports Ford GT hit 300,4 mph earlier this year. This means Bugatti was not the first to build a petrol engine powered car to hit 300mph. Second: The car which drove record is a pre-production prototype which was most likely not road legal which leads to the conclusion that this can’t be the fastest road legal car. Also questionable is on which tires the record was driven – the only information we have is that they used „a new rubber by Michelin“ Now let’s come to another point: the worlds fastest production car. As I mentioned above the record car is a prototype so Bugatti would have to build at least 25 road legal units, which are for sale in at least two public markets to achieve this record. Koenigsegg just took a customer car and ran it without any modifications. The „Chiron“ was purposely built to achieve a new record which contrasts the spirit of the Agera RS. And finally: would FIA or Guiness World Records accept this record in general? No, they wouldn’t as you would have to make a run in the opposite direction within 60 minutes which Bugatti didn’t do. So all in all Bugatti made this prototype despite the fact Winkelmann said last year they won’t try to reach 300mph just to get the attention of the record before Hennessey or Koenigsegg would do it. Bugatti didn’t set a valid FIA or Guiness World Record, and neither set a record for road legal cars nor for production cars. Frankly I think Koenigsegg will just name the Jesko 300 Jesko 500 and set a new record soon so let’s wait! Please feel free to share you opinion and discuss in the comments✌🏼 📸: 1, 5, 6: @zachbrehl for @koenigseggautomotive / 2, 3, 4: @bugatti / 🚘: @277.9mph / 🐞: @bugatti

A post shared by Ghost Squadron by Koenigsegg (@ghostsquadron.koenigsegg) on

Goed, recordpoging of niet, feit blijft dat er op een zeker moment 490 km/u op de teller van een Bugatti Chiron heeft gestaan. Iets wat lange tijd onmogelijk leek. Bij de Bugatti Veyron SuperSport (434 km/u) waren er twee grote problemen: de banden zouden het kunnen begeven op die snelheid, wat waarschijnlijk niet gebeurde want de volle tank benzine is daarvoor al er doorheen gebrast. Bij nog eens 86 km/u daar bovenop stuit je op een probleem, dan is de levensduur van zowel de banden als de volle lading brandstof minuscuul. Wat voor banden zijn dat nou die deze recordpoging hebben geflikt?

Bugatti is Frans, dus het hoeft geen verrassing te zijn dat de welbekende Franse ‘pneusboer’ Michelin hier aan bij heeft gedragen. Je zou nu zeggen dat zij een door Bugatti gefinancierde überband hebben ontwikkeld die je ook niet op je Opel Corsa kunt bestellen, maar dat blijkt ook iets anders te liggen. Het gaat om Pilot Sport Cup 2-banden, hetzelfde type als wat onder vele sportauto’s af fabriek ligt en een beroemde keuze voor straatlegale sportbanden. Het gaat om een zeer nauw verwante versie van de PSC2, de PSC2 BG (BG=Bugatti). Oké, deze passen alleen onder de Chiron, maar een zeer vergelijkbaar type is kennelijk al sterk genoeg om de meeste auto’s langdurig van zolen te kunnen voorzien. Bij een recordpoging wordt dat slijtageproces ietwat versneld, maar de limiet is meer dan 490 km/u.

Sterker nog, de testmachine, een NASA-approved Space Shuttle-tester, kan snelheden tot 510 km/u aan en dat hielden de Sport Cups gewoon vol. Voor een eventuele 500 km/u, de volgende magische mijlpaal en maar 10 km/u meer dan wat de Chiron nu deed, kunnen de Sport Cup 2 BG’s dus eveneens een rol spelen. Tot die tijd blijft het record van de Chiron een beetje vaag, maar één ding is zeker: de banden van de recordpoging zijn wél de snelste.



30 reacties

Dus kom op Bugatti jongens, nog een bagagebox op een twinnyload erachter zodat de kont nog wat langer wordt en dan snel die 500km/h grens doorbreken.
The measuring dicks content contiunes.

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Maar een 500km/h jesco of regera zou ik wel heel graag zien…
@tjorque: idd, het is mss dick measuring, maar technisch een verbluffend resultaat. Over de 500km/h gaan lijkt me al helemaal niet te bevatten.
@drdre1: ik ben niet tegen… hoewel ik liever tieten en lekkere (vrouwen) konten vergelijk
@tjorque: okay, nou doe je ogen dicht en stel je voor dat die vrouwenkonten 500km/h gaan! Da’s toch helemaal geweldig?? 😉
@drdre1: ssst ik ben aan het werken! ;)
Tja, omdat dit dus geen officieel record is voor een productieauto, heeft Bugatti dus helemaal niks aan deze poging behalve leuke publiciteit. Want het snelheidsrecord voor auto’s met aangedreven wielen staat al sinds 1964 op naam van Donald Campbell met een snelheid van 403mph.
@bullgod76: hoe kom je bij dat laatste statement?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Production_car_speed_record
@hiostu: Wikipedia is in feite gewoon een slechte bron!
@ghost: dat is echt zo’n onzin. Je moet gewoon opletten naar de bron verwijzingen. Er staan gewoon links in naar de bronnen die dit bevestigen, namelijk de site van Guiness Book of Records.
@hiostu: je moet wel z’n reactie goed lezen. Hij heeft het over niet-productie auto’s.
@torsen: je hebt gelijk en ook 403mph, ik las 403km/u. Daar zat mijn verwarring.
Tja VAG. De jongens van Bugatti zullen na het dieselschandaal vast gedacht hebben dat de naam staat voor Vendre Absurdité Gigantesque.
Dikke publiciteit, binnenkort een gelimiteerde oplage van 25 longtails, en 500km/h reccord .
Ben ik oud als ik zeg dat ik nog kan herinneren dat 320km/u nog echt gezien werd als een grootse prestatie?
@jamesbond007: zo oud als mij schat ik zo 😁
@jamesbond007: ik zit ook bij die categorie. Toen een snor en borsthaar onderdeel uitmaakten van de veiligheidsvoorschriften om zo hard te mogen rijden.
@jamesbond007: toen een Ferrari 308 255pk had, in 6,5 sec. naar de 100 snelde met een topsnelheid van 252 km/u. Een beetje diesel haalt dat nu ook (kennen jullie de MB 200D nog? 50pk, 27,4 sec. naar de 100 en 135 km/u als topsnelheid. Het bleef wel rijden…..)
@bobje: wat te denken van de Ford Siërra 2.3 D? Ook zo traag als wat maar onverwoestbaar. De auto zelf was eerder op dan de motor.
@jamesbond007: heb ik ook…de Ferrari F40 en de Porsche 959, auto’s die boven de 320 km/h kwamen. Allebei stonden ze op de RAI, heb er uren kwijlend naar staan te kijken!
In 1986 was het snelheidsrecord nog 319, dus valt wel mee
Car and Driver heeft een reeks foto’s. Op een daarvan is een formulier te zien met in dikke letters:

Bugatti Chiron Super Sport 300 Edition Prototype

Nou nou wat zijn ze zuur zeg. Ding komt de volgende beurs gewoon als limited oplage op de markt en dan is er niets aan de hand.

Wel fijn dat andere er zo ook nog wat publiciteit uit halen enz.
Los van het feit of er dit nu wel/niet helemaal correct is, moet ik denken aan de recordpoging van James May om de Veyron naar 417km/h te krijgen. In de video zie je de Veyron echt kruipen naar de laatste kilometers. In de video met deze Chiron zie je de 417km/h met alle gemak sneuvelen. Ongeloofelijk eigenlijk….
Sorry Autoblog, geef dan Bugatti ook niet de aandacht door dit artikel, geef liever Koningsei wat meer aandacht. Trouwens, de banden van de recordpoging zijn NIET de snelste. Wat dacht je van de banden voor een Top Fuel Dragster. Officieel en straatlegaal wel of niet doet er niet toe, dat zijn pas écht de snelste rubbers! 11.000 pk hebben die te verwerken, en al die kracht wordt geleverd door een paar bias-ply drag slicks vervaardigd in Akron, Ohio. Zesendertig centimeter lang, 17,5 centimeter breed en met een gewicht van 48 pond per stuk, zijn ze onderdeelnummer 2747 in de Goodyear Racing-catalogus, $ 917 per band. En gaan op 1.000 meter in 3,7 seconden sowieso tot 335 mph / 536 km/u.
ik vond het filmpje veel te gemaakt, rollingshots die uit een film of top gear zouden kunnen komen. Als je naar de Koenigegg Agera film kijkt, dat is gewoon een action cam o.i.d. die de hele setting filmt. Daarbij is de Bugatti op het circuit getest van Volkswagen, als er zaken bij VW getest worden moet je de resultaten altijd met een korrel zout nemen.
De Long Tail staat de Chiron, dat op zich een ernstig aanstellerig ontwerp is, goed. Een McLaren F1 LT is bijv. een giga lelijk ding.
Dit is net zo iets als het ronderecord van de Porsche 919evo van een tijdje terug. Begrijp me niet verkeerd, het is zonder meer indrukwekkend wat er gepresteerd word, maar met een auto die buiten de regelementen valt is het net wat makkelijker om een nieuwe mijlpaal te zetten. Koenigsegg neemt een auto van een klant die daar bij wijze van spreke elke dag de boodschappen mee doet, en rijdt daarmee “even tussendoor” 484 kilometer per uur mee. Zonder aanpassingen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).