• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit deel van de 300 mph-Chiron is wél het snelste

Auteur: Loek, gepost 4 september 2019 om 17:58 – 30 Reacties

Michelin record Bugatti


Bij de rest van de auto is het verhaal namelijk wat lastiger.

Vandaag is het gesprek van de dag de Porsche Taycan, de sportauto van de toekomst. Het gesprek van de dag eerder deze week was de sportwagen van het verleden, die een indrukwekkende prestatie neerzet. De Bugatti Chiron klokte 304 mph (490 km/u) en is daarmee volgens de fabrikant zelf de snelste auto ter wereld én de eerste auto die de 300 mph-barrière doorbreekt. Dat laatste zijn de meningen over verdeeld. Het is je misschien opgevallen dat de Chiron in kwestie een fraaie ‘longtail-versie’ is, voor betere aerodynamica. Ook zijn de bumpers anders. Dus de auto is aangepast voor de topsnelheid, je kan hem niet zo kopen. En als modificaties mogen, dan is een recordpoging uit april waar een aangepaste Ford GT 300 mph klokte de eerste. Helemaal aangepast, wel straatlegaal. Volgens sceptici ligt het record daarom nog of bij die Ford GT, of Koenigsegg. Over die laatste gesproken: de meeste fans van het Bugatti-aartsrivaal zijn onder de indruk, maar niet zó onder de indruk, blijkt uit de Ghost Squadron-Instagrampagina.

https://www.instagram.com/p/B19QH1TI_sn/

Goed, recordpoging of niet, feit blijft dat er op een zeker moment 490 km/u op de teller van een Bugatti Chiron heeft gestaan. Iets wat lange tijd onmogelijk leek. Bij de Bugatti Veyron SuperSport (434 km/u) waren er twee grote problemen: de banden zouden het kunnen begeven op die snelheid, wat waarschijnlijk niet gebeurde want de volle tank benzine is daarvoor al er doorheen gebrast. Bij nog eens 86 km/u daar bovenop stuit je op een probleem, dan is de levensduur van zowel de banden als de volle lading brandstof minuscuul. Wat voor banden zijn dat nou die deze recordpoging hebben geflikt?

Bugatti is Frans, dus het hoeft geen verrassing te zijn dat de welbekende Franse ‘pneusboer’ Michelin hier aan bij heeft gedragen. Je zou nu zeggen dat zij een door Bugatti gefinancierde überband hebben ontwikkeld die je ook niet op je Opel Corsa kunt bestellen, maar dat blijkt ook iets anders te liggen. Het gaat om Pilot Sport Cup 2-banden, hetzelfde type als wat onder vele sportauto’s af fabriek ligt en een beroemde keuze voor straatlegale sportbanden. Het gaat om een zeer nauw verwante versie van de PSC2, de PSC2 BG (BG=Bugatti). Oké, deze passen alleen onder de Chiron, maar een zeer vergelijkbaar type is kennelijk al sterk genoeg om de meeste auto’s langdurig van zolen te kunnen voorzien. Bij een recordpoging wordt dat slijtageproces ietwat versneld, maar de limiet is meer dan 490 km/u.

Sterker nog, de testmachine, een NASA-approved Space Shuttle-tester, kan snelheden tot 510 km/u aan en dat hielden de Sport Cups gewoon vol. Voor een eventuele 500 km/u, de volgende magische mijlpaal en maar 10 km/u meer dan wat de Chiron nu deed, kunnen de Sport Cup 2 BG’s dus eveneens een rol spelen. Tot die tijd blijft het record van de Chiron een beetje vaag, maar één ding is zeker: de banden van de recordpoging zijn wél de snelste.

Ook interessant!

  • Échte Bugatti Chiron van rapper is nog geen 300.000 euro waard
    Échte Bugatti Chiron van rapper is nog geen 300.000 euro waard
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
  • Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
    Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
  • Bugatti Chiron 4-005 mag nu met pensioen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Bugatti, chiron, maximumsnelheid, michelin, record

Vorig bericht: « Carlos Sainz vindt Verstappen bijna beter dan Hamilton
Volgend bericht: Word de nieuwe picknick-koning met Ford »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    4 september 2019 om 18:03

    Dus kom op Bugatti jongens, nog een bagagebox op een twinnyload erachter zodat de kont nog wat langer wordt en dan snel die 500km/h grens doorbreken.

    Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    4 september 2019 om 18:06

    The measuring dicks content contiunes.

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Maar een 500km/h jesco of regera zou ik wel heel graag zien…

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      4 september 2019 om 21:49

      @tjorque: idd, het is mss dick measuring, maar technisch een verbluffend resultaat. Over de 500km/h gaan lijkt me al helemaal niet te bevatten.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        4 september 2019 om 22:26

        @drdre1: ik ben niet tegen… hoewel ik liever tieten en lekkere (vrouwen) konten vergelijk

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          5 september 2019 om 07:02

          @tjorque: okay, nou doe je ogen dicht en stel je voor dat die vrouwenkonten 500km/h gaan! Da’s toch helemaal geweldig?? ?

          Login om te reageren
          • tjorque zegt

            5 september 2019 om 09:34

            @drdre1:

            Login om te reageren
          • tjorque zegt

            5 september 2019 om 09:34

            @drdre1: ssst ik ben aan het werken! ;)

            Login om te reageren
  3. bullgod76 zegt

    4 september 2019 om 18:16

    Tja, omdat dit dus geen officieel record is voor een productieauto, heeft Bugatti dus helemaal niks aan deze poging behalve leuke publiciteit. Want het snelheidsrecord voor auto’s met aangedreven wielen staat al sinds 1964 op naam van Donald Campbell met een snelheid van 403mph.

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      4 september 2019 om 18:36

      @bullgod76: hoe kom je bij dat laatste statement?

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Production_car_speed_record

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        4 september 2019 om 18:42

        @hiostu: Wikipedia is in feite gewoon een slechte bron!

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          4 september 2019 om 18:47

          @ghost: dat is echt zo’n onzin. Je moet gewoon opletten naar de bron verwijzingen. Er staan gewoon links in naar de bronnen die dit bevestigen, namelijk de site van Guiness Book of Records.

          Login om te reageren
      • torsen zegt

        4 september 2019 om 18:56

        @hiostu: je moet wel z’n reactie goed lezen. Hij heeft het over niet-productie auto’s.

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          4 september 2019 om 19:21

          @torsen: je hebt gelijk en ook 403mph, ik las 403km/u. Daar zat mijn verwarring.

          Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    4 september 2019 om 18:23

    Tja VAG. De jongens van Bugatti zullen na het dieselschandaal vast gedacht hebben dat de naam staat voor Vendre Absurdité Gigantesque.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    4 september 2019 om 18:24

    Dikke publiciteit, binnenkort een gelimiteerde oplage van 25 longtails, en 500km/h reccord .

    Login om te reageren
  6. JamesBond007 zegt

    4 september 2019 om 18:35

    Ben ik oud als ik zeg dat ik nog kan herinneren dat 320km/u nog echt gezien werd als een grootse prestatie?

    Login om te reageren
    • niex zegt

      4 september 2019 om 18:42

      @jamesbond007: zo oud als mij schat ik zo ?

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      4 september 2019 om 19:34

      @jamesbond007: ik zit ook bij die categorie. Toen een snor en borsthaar onderdeel uitmaakten van de veiligheidsvoorschriften om zo hard te mogen rijden.

      Login om te reageren
    • bobje zegt

      4 september 2019 om 21:51

      @jamesbond007: toen een Ferrari 308 255pk had, in 6,5 sec. naar de 100 snelde met een topsnelheid van 252 km/u. Een beetje diesel haalt dat nu ook (kennen jullie de MB 200D nog? 50pk, 27,4 sec. naar de 100 en 135 km/u als topsnelheid. Het bleef wel rijden…..)

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        4 september 2019 om 23:01

        @bobje: wat te denken van de Ford Siërra 2.3 D? Ook zo traag als wat maar onverwoestbaar. De auto zelf was eerder op dan de motor.

        Login om te reageren
    • rhellema zegt

      4 september 2019 om 23:03

      @jamesbond007: heb ik ook…de Ferrari F40 en de Porsche 959, auto’s die boven de 320 km/h kwamen. Allebei stonden ze op de RAI, heb er uren kwijlend naar staan te kijken!

      Login om te reageren
  7. bbjorn zegt

    4 september 2019 om 18:39

    In 1986 was het snelheidsrecord nog 319, dus valt wel mee

    Login om te reageren
    • bbjorn zegt

      4 september 2019 om 18:39

      @bbjorn: reactie op @jamesbond007

      Login om te reageren
  8. galverink zegt

    4 september 2019 om 18:54

    Car and Driver heeft een reeks foto’s. Op een daarvan is een formulier te zien met in dikke letters:

    Bugatti Chiron Super Sport 300 Edition Prototype

    Login om te reageren
  9. Donstil zegt

    4 september 2019 om 20:01

    Nou nou wat zijn ze zuur zeg. Ding komt de volgende beurs gewoon als limited oplage op de markt en dan is er niets aan de hand.

    Wel fijn dat andere er zo ook nog wat publiciteit uit halen enz.

    Login om te reageren
  10. gerrelekker zegt

    5 september 2019 om 09:19

    Los van het feit of er dit nu wel/niet helemaal correct is, moet ik denken aan de recordpoging van James May om de Veyron naar 417km/h te krijgen. In de video zie je de Veyron echt kruipen naar de laatste kilometers. In de video met deze Chiron zie je de 417km/h met alle gemak sneuvelen. Ongeloofelijk eigenlijk….

    Login om te reageren
  11. jdpetrolhead zegt

    5 september 2019 om 09:47

    Sorry Autoblog, geef dan Bugatti ook niet de aandacht door dit artikel, geef liever Koningsei wat meer aandacht. Trouwens, de banden van de recordpoging zijn NIET de snelste. Wat dacht je van de banden voor een Top Fuel Dragster. Officieel en straatlegaal wel of niet doet er niet toe, dat zijn pas écht de snelste rubbers! 11.000 pk hebben die te verwerken, en al die kracht wordt geleverd door een paar bias-ply drag slicks vervaardigd in Akron, Ohio. Zesendertig centimeter lang, 17,5 centimeter breed en met een gewicht van 48 pond per stuk, zijn ze onderdeelnummer 2747 in de Goodyear Racing-catalogus, $ 917 per band. En gaan op 1.000 meter in 3,7 seconden sowieso tot 335 mph / 536 km/u.

    Login om te reageren
  12. henkhekje zegt

    5 september 2019 om 09:47

    ik vond het filmpje veel te gemaakt, rollingshots die uit een film of top gear zouden kunnen komen. Als je naar de Koenigegg Agera film kijkt, dat is gewoon een action cam o.i.d. die de hele setting filmt. Daarbij is de Bugatti op het circuit getest van Volkswagen, als er zaken bij VW getest worden moet je de resultaten altijd met een korrel zout nemen.

    Login om te reageren
  13. ericd zegt

    5 september 2019 om 13:44

    De Long Tail staat de Chiron, dat op zich een ernstig aanstellerig ontwerp is, goed. Een McLaren F1 LT is bijv. een giga lelijk ding.

    Login om te reageren
  14. capri288 zegt

    5 september 2019 om 22:01

    Dit is net zo iets als het ronderecord van de Porsche 919evo van een tijdje terug. Begrijp me niet verkeerd, het is zonder meer indrukwekkend wat er gepresteerd word, maar met een auto die buiten de regelementen valt is het net wat makkelijker om een nieuwe mijlpaal te zetten. Koenigsegg neemt een auto van een klant die daar bij wijze van spreke elke dag de boodschappen mee doet, en rijdt daarmee “even tussendoor” 484 kilometer per uur mee. Zonder aanpassingen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North