Porsche onthult Taycan Turbo (S), inclusief prijzen!

Auteur: , 181 Reacties

Het heeft eventjes geduurd, maar hij is er dan eindelijk!

Porsche heeft de spanning goed op weten te bouwen met zijn nieuwste model in de line-up: de Taycan. De auto begon zijn carrière als Mission E-Concept op de IAA in Frankfurt in 2015. Inderdaad: precies 4 jaar geleden. In de tussentijd kregen we telkens meer informatie, met 8 juni 2018 als belangrijkste datum.

Op die datum werd namelijk de naam van de auto onthuld, alsmede de specificaties. Normaal gesproken krijg je dan de afbeeldingen erbij en noem je het een onthulling, maar Porsche heeft daar een jaar en 3 maanden over weten te doen. Vandaag haalt Porsche het doek van de eerste twee modellen in de Taycan range. Jazeker, net als bij de andere modellen van Porsche komt er een hele familie aan versies en varianten. Overigens, over de toekomst gesproken, Porsche heeft zich ambitieuze doelen gesteld. Wouter, die nu aanwezig is bij het Taycan evenement, weet te melden dat een op de twee Porsches vanaf 2025 een geëlektrificeerde aandrijflijn zal hebben.

Porsche Taycan Turbo S '20

Topmodellen
Porsche begint meteen goed en lanceer de twee topmodellen, namelijk de Taycan Turbo en de Taycan Turbo S. Nee, Porsche heeft geen turbocompressor op deze auto geschroefd. Het is alleen om aan te geven dat de modellen bovenaan de Taycan-ladder staan. Op een later moment zullen er minder krachtige en snelle Taycans aan het gamma worden toegevoegd.

Porsche Taycan Turbo S '20

Taycan Turbo
We beginnen met de Taycan Turbo. Deze heeft een elektromotor die goed is voor 625pk en in overboost zelfs 680 pk, die over alle vier de wielen worden verdeeld. Daardoor kun je in 3,2 seconden naar de 100 km/u knallen. Van 0 naar 200 km/u kan in 9,2 seconden. Op de Autobahn kun je als de omstandigheden het toelaten 260 km/u halen. Porsche benadrukt dat de topsnelheid voor lange tijd achter elkaar gereden kan worden. Ook kun je de sprintjes vele malen achter elkaar doen. Leuk, al die snelheid, maar heb je dan nog een beetje actieradius, hoor ik u denken. Welnu, op een volle accu is het mogelijk om 450 kilometer te halen volgens de WLTP meetmethode.

Porsche Taycan Turbo '20

Taycan Turbo S
Een stapje hoger op de ladder staat de Taycan Turbo S. Deze heeft nóg meer vermogen in overboost, namelijk 761 pk! Ook de Taycan Turbo S is voorzien van vierwielaandrijving. De 0-100 km/u sprint is in slechts 2,8 seconden achter de rug. De topsnelheid is ook bij de Taycan Turbo S 260 km/u. Bijzonder aan beide Taycans is dat ze zijn voorzien van een systeemvoltage van 800 Volt, in plaats van de gebruikelijke 400 Volt. Mede daardoor is het mogelijk om erg snel te laden. In vijf minuten tijd kun je er 100 km bijtanken, iets wat Cayenne Turbo eigenaren bekend in de oren moet klinken. Een ander bijzonder aspect is de transmissie. De Taycan heeft namelijk op de achteras een tweetraps automaat. De eerste versnelling is om te zorgen dat je supersnel van je plek komt, de tweede versnelling is voor betere efficiency.

Porsche Taycan Turbo S '20

Interieur
Over het interieur kunnen we relatief kort zijn, want Porsche had ons vorige week al platen laten zien van de nieuwe Taycan. In vergelijking met andere Porsches is te zien dat Porsche minder knoppen heeft gebruikt dan normaal. De Taycan maakt vooral gebruik van touch-control en voice-control functies. Bijzonder is dat het interieur helemaal ledervrij is. Alle materialen die in het interieur zijn gebruikt, zijn gemaakt van gerecyclede materialen. Dan een praktische noot: de bagageruimte meet 366 liter. Ook heeft de Taycan een ‘frunk’, een bagageruimte aan de voorkant. Deze is 81 liter groot.

Porsche Taycan Turbo S '20

Onderstel
Uiteraard heeft Porsche zich druk gemaakt om het onderstel. Zo is de Taycan voorzien van het Porsche 4d chassis control systeem. Dit systeem analyseer en synchroniseert alle andere systemen denk aan PASM (Porsche Active Suspension Management), PDCC Porsche Dynamic Chassis Control en PTV (Porsche Torque Vectoring Plus). Je kan kiezen uit diverse rijmodi: Sport Plus, Sport, Normal en Range. De eerste is ongetwijfeld het leukst, de laatste het meest verstandig.

Porsche Taycan Turbo S '20

Prijzen
Mocht je een Taycan wensen in je leven wensen, dan is er goed nieuws, want je kan hem per direct bestellen. De prijzen zijn namelijk ook bekend. De Taycan Turbo kost 157.100 euro, de Taycan Turbo S moet 191.000 kosten. De Taycan staat vanaf januari 2020 bij de dealers.



181 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Zeer knap! Enkel het wit in de velgen vind ik wat kitsch, ik zou er dus andere nemen :) Wel weer stevige prijs al blijft het wel een Porsche …
@kevin_krystofiak: Vind zelf de actieradius nogal tegenvallen, met een pack van 93,4kW en ook nog eens een tweede versnelling en dan maar 450WLTP kilometers… dat is in het echt dus ruim 350km met een 100% accu… een Model-s doet met gemak 100 meer
@dutchneon: Ergens snap ik de vergelijking met de Model S wel. Anderzijds, het wordt oud…

Deze generatie auto’s (i-Pace idem) zitten op een heel ander afwerkingsniveau dan de Tesla’s.
Ik denk persoonlijk dat de keus momenteel elders ligt. Kies je een Tesla: maximale range, mindere afwerking, mooie gadgets. Of ga je voor een iets mindere range en een premium verpakking en afwerking.

Het is momenteel het één of het ander momenteel denk ik.
@vetnek: Tesla heeft een benchmark gezet en zelfs de lelijke model-3 komt flink verder op een lading. Met alle specs van de Taycan vind ik de WLTP score behoorlijk veel afwijken…. Let wel de Model-s 100D heeft een WLTP van 590km! zijn de tesla motoren dan echt zoveel efficiënter??

Verder is er een verschil van meer als 50.000 euro voor de afwerking, natuurlijk is er een markt voor… zien en gezien worden en genoeg Porsche fanaten, maar iedereen die rekent zal zich wel 800 keer achter de oren krabben….. Over een jaar of 2 is er zoveel anders te kiezen
Goed gelukt.
@mzonneveld: eindelijk, de eerste echt mooie ev..
@lckies: ik vindt de model S persoonlijk veel mooier
@mzonneveld: Een koopje en ook nog een lage bijtelling. Snel voor einde jaar op kenteken krijgen.
@hotze: ik weet niet wat jij een koopje vind en daarnaast voor 0,4 sec extra snel naar 100 betaal je €34k meer.. daar zijn ze echt niet goed…
De looks zijn niet mijn ding, de concept wa verder wel indrukwekkende wagen.
‘Jouw auto heeft een Turbo!’. Echt niet.
@marcow: type aanduiding eraf en je hebt er geen last meer van. Staat sowieso ook mooier.
@marcow: welke (nieuwe) auto heeft geen turbo (op elektrische na)?
@lekkaah: Mazda Skyactive X (en de rest)
@lekkaah: Hyundai i10 1.0
@lekkaah: Elke Lexus!
@svenska_aeroplan_ab: Lexus IS200d en IS220d hebben een turbo ;).

Oh, en de IS200t, RC200t en GS200t hebben ook een turbo :)
@willeme: Scherp… ‘Elke op dit moment in Nederland leverbare nieuwe Lexus’ dan! ;)
@marcow: modelnamen zijn zeker geïnspireerd op de namen die de Vegetarische Slager aan zijn producten geeft? Taycan Turbo is net zoiets als Vegetarische Kip-Shoarma.
@vroaaaaaaaaaar: LOL, dan worden ze in de toekomst misschien wel gedwongen de toevoeging ‘turbo’ te wijzigen, om misleiding van de consumenten te voorkomen…

Kiezen ze heel strategisch voor:
‘Türbo”
of ‘Törbo’
of ‘Tørbo’
of ‘Turb0’
of …enz.
De koplampen zijn even wennen, maar het is toch wel weer een mooie lange 911 geworden. Beter gelukt dan de Panamera. En het interieur is erg goed.

Met 366 liter bagageruimte houdt het bepaald niet over voor trips met vier personen. Dit krijg je er bij moeder de vrouw niet door als vervanger van een Model S als je twee kinderen hebt. Laat staan drie, die wel gewoon in een Model S passen.
@frederik: 447liter. Vind ik voor een sportmofrl best netjes. Komt ook nog een sportback touring kofferbakmodel als ok de concepten goed heb begrepen.
@jpoers: Hmm de frunk erbij tellen kan wel, maar waarschijnlijk heeft die zo’n rare vorm dat er toch weinig in past.
@frederik: wat ben ik blij met een vrouw welke het niets boeit welke auto er in ons gezin wordt gereden.
@rhellema: Jeetje. Stoer man.
@frederik: dus omdat het haar niets interesseert ben ik stoer? Die zienswijze moet je me echt even uitleggen want ik kan je niet volgen.
Vind de donkerblauwe echt gaaf! Zo’n elektrische aandrijflijn met een range van 450km is perfect voor de dagelijkse kilometers. Alleen het interieur komt iets te rommelig over met zoveel schermen.
@sanderp: veel strakker dan met schermen kun je het niet krijgen. Bijrijder scherm is overigens optioneel (en wat je er mee moet is me een raadsel).
@mashell: Ja, maar een overdaad aan schermen is ook niet alles. Ik vind het 911 interieur een heel stuk fraaier. Dat bijrijderscherm is trouwens volledig overbodig. Alles wat er mee gedaan kan worden is ook mogelijk met het centrale scherm. Misschien handig voor als je van je partner met een andere muziekssmaak af wilt door al het geruzie?
@sanderp: 911 interieur is juist erg rommelig vergleken bij dit. Allerlei knoppen op het klimaat bedienpanneel gepropt maar afdekplaatjes er naast, had dan een u vormig paneel zoals in Cayenne en Panamera gemaakt. Ook de centrale knoppenlijst oogt knullig en de uitlijning van het centrale scherm met de knoppenlijst en de bendienpanelen is knullig. Dit is wat mij betreft juist een betere versie van het 911 interieur.
Gaaf, wel wat clean, maar gaaf! En mooie prestaties per Euro voor een porsche! Gaat goed verkopen hier!
@n0zem: zelfs de laadklep is clean!
Is dat nou een soort van ‘schuifdeur’ constructie..?
-edit: Hahaha, klopt! Dank u, is inmiddels gefixt-
@okdoei: zoals vaker aangegeven, een beetje eindredactie zou niet verkeerd zijn. Z’n content is het waard.
@matter: ah het blijft een blog he
@okdoei: pfff….. vermoeiend.
Relatief gezien best een goede deal voor de auto die je krijgt. Comfort, prestaties, exclusiviteit.. schoonheid dan weer niet, want persoonlijk vind ik die voorkant echt niet om aan te gluren
Gaaf! Maar wat een prijzen… En de range valt me ook wel wat tegen, gelet op de grootte van het accupakket en de Cw-waarde.
Die aanduiding turbo 🙈
@jaapiyo: ach, hij heeft in ieder geval geen nepuitlaten :P
Turbo kan eigenlijk echt niet… dat ze daar niet even een goede marketing-meeting aan geweid hebben.
@cliosport2000: je bedoelt een hij-sessie?
@stephane8200: nu trap je wat vrouwelijke marketeers op de vijg. Je bedoelt zeer waarschijnlijk de hei-sessie 😜
@bischero:

Er zijn best wel genoeg leuke hij’s en zij’s samen op de hei tijdens een sessie……
@bischero: uhm, ‘geweid’ schrijf je met ‘ij’. Toewijden, uitwijden of tijd ergens aan wijden.

Niet ‘weiden’.

Was dus doelbewust zo geschreven.
@stephane8200: Foutje inderdaad… Kan het ook niet meer corrigeren. Bedankt voor de correctie ;-)
@cliosport2000: graag gedaan en was een beetje bedoeld om er een grap van te maken maar dat ging de andere kant op ;)
@stephane8200: je vergat “bezinga” toe te voegen ;)
@vroaaaaaaaaaar: lang geleden dat ik dat gehoord heb. Toevallig recent gespot op Netflix.
@stephane8200: hei-sessie
@2scan: nee, joh, echt?
@cliosport2000: Ach de 911 heeft tegenwoordig turbo’s zowel in de gewone als in de Turbo uitvoering… het betekent gewoon niet zoveel meer. Ik vind het wel geinig eigenlijk.
Ik EIS dat Porsche een turbo in de kofferbak legt.
Goed gelukt alleen de benaming mag van mij veranderd worden
@kennone: all the good names were Taycan, las ik ergens.
@pietertjep85d: heerlijk.
@kennone: Ze hebben speciaal voor Amerika een filmpje gemaakt hoe je Taycan moet uitspreken, dat het (in het Nederlands fonetisch) “Taai-kan” is en niet “Thee-kan”. Als dat nodig is, kun je beter gewoon een andere naam kiezen die overal lekker in de mond ligt. Die Alfa SUV concept idem: Tonale, al die Amerikanen spreken het uit als toe-nail.
@edge: Huawei en Dr. Oetker zijn het niet met je eens.
@edge: Amerikanen spreken Hyundai ook uit als ‘hun-déé’
@Edge: net als die tenenkrommende iPhone X roepers, terwijl het iPhone 10 is dus…
@svenska_aeroplan_ab: als je na de iPhone 8 met een iPhone X komt dan is het geen 9 en ook geen 10, dan is het gewoon X.
@Edge: marketingtechnisch gezien is het natuurlijk briljant dat men het om DIE reden over de naam van de auto heeft!
@Edge: De 525 tds was ook briljant in dat opzicht. Vooral omdat het juist een diesel was die afrekende met de oude generatie diesels.
@Edge: gaat me meer om het Turbo (S) gedeelte. Want nu wil ik ook herrie uit de uitlaat horen!
@Edge: Ze hebben voor de Amerikanen ook een filmpje over de uitspraak van Porsche, dat miljoenen keren bekeken is. ‘Als dat nodig is, kun je beter gewoon een andere naam kiezen die overal lekker in de mond ligt.’
Super gaaf ding. Heel benieuwd naar het high end niet-leren interieur. Hier had ik het laatst over toen lezers naar hun favo materialen gevraagd werd! Droombak.
@nout: dat interieur is toch gewoon in de fotogallerij te zien? Stoffen stoelen met een alcantara stuurtje. Als er wat kleur te krijgen is zou dat ook mijn keus zijn.
Mooi ding. Prestaties ook behoorlijk goed en verder ook in orde. Ik blijf me verbazen dat alleen Tesla de range goed voor elkaar heeft want WLTP 450km is real life 300-350km.
@stephane8200: Tegenwoordig hoef je niet heel gek te doen om op, of in de buurt van de WLTP waarde te komen. Uit eigen ervaring! :)
@michiel_vandelft: toevallig recent een test gelezen in Autovisie. De e-tron heeft vergelijkbare WLTP maar die haalt het bij lange na niet. De praktijk gaat het ons leren hoe het bij Porsche is.
@stephane8200: Klopt, maar een e-niro heeft ook een vergelijkbare wltp range en die haalt het wel, zegt dus niet ontzettend veel.
@sanderp: ik zou verwachten dat de e-Niro meer heeft dan de e-Tron, maar dan vergis ik me dus. Goed punt dan.
@stephane8200: Denk dat dat gauw minder wordt als je het gas wat intrapt ….. 200 – 250km is dan realistischer ….
@autodrome: dat zou kunnen kloppen. Hangt van verbruik af. Als een Tesla Model S 85D ongeveer 250km haalt bij 190-200 km/u is dat wel realistisch. Verbruik is dan dus 40-50 Kwh zo’n beetje waar 25-30 bij normaal verbruik realistisch is volgens mij.
Heel net ding, zou hem zeker overwegen, maar kom een ruime ton tekort 👀
Qua uiterlijk is het zo een beetje zoals die Honda concept e. Het productiemodel valt in het niets in vergelijking met de Mission E
En de Duitsers hebben weer een niche gevonden! Elektro fanaten die graag heel vaak heel hard rijden.

Eigenlijk keek ik best uit naar deze auto vanwege het 800V systeem, maar het is een beetje teleurstellend dat de Model 3 op ~400V meer km/5 minuten kan laden voor 1/3 van de aanschafprijs. Plus 400V laders zijn er en 800V (nog) niet.
@flutterby: ah, en nu, omdat tesla het hierop aflegt, is het ineens een niche maar oh oh oh wat ging jij er prat op dat zo’n oerlelijke tesla zo ontzettend snel kon optrekken. Hahaha
@rhellema: ja omdat een Tesla ook de efficiëntste EV op de markt is, ondanks het gewicht. De acceleratie is een leuke bijkomstigheid van de grote accu die nodig is voor snelladen en groot bereik.

Verder zou ik zelf eerder de E-tron of EQC verkiezen boven deze. Die zijn ook snel zat en kan je tenminste nog iets meenemen behalve alleen een te grote ego.
@flutterby: zoals ik al zei, eerst was het snelle optrekken een USP, nu is het een bijkomstigheid. Die fansla’s zijn nog veranderlijker dan het weer zodra hun grote liefde het niet meer bij kan benen.
@rhellema: het blijft ook heel leuk, maar het is niet de kern van het ontwerp. De Tesla blijft sneller naar de 100 ondanks dat de Porsche van de grond af aan ontwikkeld is op performance. De Tesla is van de grond ontwikkeld op bereik en is daardoor veel efficiënter.

Misschien is die niet zo mooi, maar wel veel ruimer en bijna de helft goedkoper. En dat voor een ontwerp dat in 2012 op de markt kwam.
Geen info over de levertijd(en)? Nu kopen = geleverd 3de kwartaal 2024?
“Wacht maar tot de serieuze autobouwers serieus elektrische auto’s gaan bouwen” zei men altijd. Dan zouden we Tesla met ons allen gaan uitlachen. Nou, ik wacht nog steeds op die auto van die serieuze autobouwers die de vloer aanveegt met Tesla…

Mooi model van Porsche hoor. Prima prestaties ook. Maar zou dit nu niet echt de Tesla-killer willen noemen waar men het altijd over had. Een Model S lijkt mij nog altijd dé keuze in dit segment. Ondanks dat ie ondertussen 7 jaar oud is…
@Rob: vergelijk zometeen de verkoopcijfers in EU van een model S met deze en je begrijpt de stelling.
@bitd: Nou dat moeten we nog zien. Deze is 60 tot 80.000 duurder. Hij zal zeker verkopen aan wat rijke lui.
Maar hij is ook allang te laat voor allerlei belastingvoordelen (ook buiten Nederland).
Hele gave auto, maar hier hebben heel veel mensen helemaal niks aan. Waar een Model S voor behoorlijk aan de weg timmerende freelancer of ondernemer in bereik was wegens belastingvoordeel.

En nu kan je een Model 3 Performance kopen voor 63.000 euro. Die vrijwel dezelfde prestaties haalt.
En waarbij je zelfs met wat planken op de openbare weg ook niet tegen de grenzen aan gaat lopen.
@fanboy: ik vergelijk de model S met deze idd. De model S is dood in NL… de model 3, ja die houdt het net zolang vol als de 4% bijtelling voor 50k, daarna ook dood.
@bitd: Denk je dat? Omdat je straks een Opel of VW kan kopen die even ver komt als de Model 3?
De Model 3 ligt erg goed op de weg en is in de meeste gevallen sneller en ook efficienter.

Als Tesla straks ook nog in Europa de Model 3 zou produceren dan is het helemaal hilarisch. Verkopen zal hier wel iets aflopen volgend jaar. Dit jaar is nieuw model en idd 4%. Zal wel nr2 van dit hele jaar worden, van alle auto’s.
Echter zal hij in de US en zeer binnenkort in China lekker blijven/gaan verkopen. Uiteindelijk verwacht ik volgend jaar hogere verkopen wereldwijd.
@fanboy: waarom zou Tesla produceren in EU? De fabriek is US draait nog steeds niet soepel. Import door een trucje van chassis plus separaat accu zorgt voor reductie invoerheffingen, neem aan ook op de Model3 van toepassing?
Ik denk dat een auto rond de 35k pas interessant zal zijn, zeker voor bijtelling NL, vraag me sterk af of Tesla daartoe in staat is. De competitie is wat aan het sparren en kijkt de kat uit de boom… daarbij valt ook op dat ze niet echt geloven in accu auto’s voor de massa.

De 2e hands markt draait op volle toeren voor ICE en 2e hands elektrisch is top export product van NL. Maw bijtelling NL kiest voor eigen portemonnee en laat bedrijf de kosten voor transitie betalen, maar gross van NL koopt EU leeg met ICE modellen van x aantal jaar oud…
@bitd: Model 3 fabriek draait nu super. Ze gaan richting de 500.000 stuks jaarlijks.
China komt straks online, zal nog wel opstart fase hebben.

Import heffingen zijn groot ding, want dan zou Model 3 nog veel interessanter zijn, ook tegenover nieuwkomende concurrenten.

2e hands markt is inderdaad nog ruk, prijzen zijn nog te hoog de export markt die meer neer wil leggen.
@fanboy: Op zich heb je gelijk, maar het is natuurlijk nog nooit zo geweest dat Porsche op prijs concurreert met zijn concurrenten (fijne zin, ik weet het). Er moet zeker ook voor de badge betaald worden. Als Porsche (lees: moeder Volkswagen) de Taycan nu al een prijskaartje meegeeft dat min of meer gelijk ligt met een op specificaties vergelijkbare Model S, waar moet men dan de onvermijdelijke Audi-derivaat op dit platform in de markt zetten? Onder de Tesla? Dat is onze Duitse vrienden natuurlijk een brug te ver. Persoonlijk denk ik dat mensen die voorheen voor een Panamera in de markt waren, een Taycan zullen overwegen, en niet zo zeer de Model S-kopers.
@rob: Laat staan als daar een nieuw model van komt. Dan kan de concurrentie helemaal fluiten.

Los daarvan is het wel top dat Porsche een Porsche-EV op de markt zet en niet 1 op 1 een concurrent met de Model S. Ze focussen zich op langdurige performance, maar dat is voor mij vooral marketingpraat, want het heeft toch geen zin om keihard met een EV te rijden, want je bereik gaat er toch flink van dalen. Gewoon lekker op de Autopilot en cruisen met tegenwoordig 500 ECHTE kilometers bij de Model S. Oogt wel goed.
@rob: maar wat is dan wel een Tesla killer? Het enige dat de Model S nog voor heeft op de Taycan is het supercharger netwerk. Voor de rest lijkt me dit in alles de betere auto. Ja, de Tesla kan verder op een lading, maar als actieradius zo belangrijk is dan overwoog je toch al nooit een Porsche of Tesla en reed je een diesel.
@mashell: belangrijkste factor is de prijs, maar ook de range
@laarhovenn: in het segment waar Porsche aanbiedt is prijs bepaald niet het belangrijkste, dan zouden ze niets verkopen.
@mashell: toch wel, want de prijs bepaald wel het segment.
@mashell: Tesla laad sneller dankzij de efficiency.
@flutterby: ik ben benieuwd naar de testen, ik denk dat de Porsche sneller laadt (introductie filmpje zei 275 KW, 5 min voor 100km). Bij het verhogen van de laadsnelheden heeft Tesla last van de wet op de remmende voorsprong, ze hebben al veel supercharger stations die aangepast moeten worden.
@mashell: Tesla laadt met 250KW en als je dat langer vol kan houden dan de eerste 5 minuten dan kan het sneller zijn.
@fanboy: dat is toch alleen de Model 3 die dat kan? Overigens is er volgens Tesla.com nog niet één supercharger station in Nederland die de 120kW te boven gaat.
@mashell: Volgens mij heb je gelijk. Model S zit nu op max 200KW.
Nieuwe Model S kan trouwens wel 600km.
(heeft voorin de nog efficientere motor van een Model 3 gekregen)
@fanboy: dat is waar Tesla technisch nog voorsprong heeft, de wagens zijn groter maar wel lichter en een stuk efficienter dan de concurrentie. Toch zijn ze niet van karton of zo, bij een crash scoren ze uitstekend. Dat moeten Audi en Porsche zien te kopieren.
@mashell: De superchargers doen tegenwoordig 150KW
@fanboy: die 250 kW bij Tesla resulteert in 120 km geladen in 5 minuten waar de Porsche met 275 kW dan “maar” 100 km laad. Voor de S ligt het ongeveer gelijk, maar kom op.. 2012!
@mashell: De Model S kost ook 60 tot 80.000 euro minder he!
@fanboy: maar is natuurlijk ook geen Porsche. Van de vier Duitse premium merken is Porsche altijd met afstand de duurste. En dat kan de klanten niet eens wat schelen.
@mashell: Prima, maar als je het over verkopen hebt is het wel relevant. Want er worden ook meer Audi’s dan Porsches verkocht om maar wat te noemen.

Kan hij wel hoogwaardiger zijn, maar of hij daadwerkelijk de Model S verkopen gaat “killen”, ik denk het niet.
@fanboy: de Model S verkopen zijn in Nederland natuurlijk al gekilled door de overheid en vooral door de Model 3. Ik vind het jammer dat Tesla haar energie steekt in rare side projects als de roadster, de vrachtwagen en de pickup terwijl eigenlijk de Model S wel een opvolger kan gebruiken om toonaangevend in zijn klasse te blijven.
@mashell: Ja de roadster is onnodig. Dat zou dan weer een Taycan killer worden, want die moet nog veel harder gaan en dan wel iets duurder dan de Taycan maar dan meer waar voor je geld.

De Pickup en de Semi zijn zo mogelijk nog wel belangrijker dan de Model S.
De Pickup is hier bijna niet relevant, maar in Amerika natuurlijk wel. Gigantische onaangeboorde markt.
Semi is echt een volgende stap naar elektrificatie van vrachtwagens, dat zou heel welkom moeten zijn overal.

Model S zou inderdaad wel vernieuwd moeten worden, maar dat zou dan eigenlijk alleen uiterlijk hoeven, technisch nauwlijks.
@fanboy: in Amerika rijden inderdaad veel pickups. Maar heel vaak niet omdat de mensen nou echt een pickup nodig hebben maar omdat het gewoon een goedkope wagen is. Ik ben bang dat een dure Tesla daar niet zal aanslaan. En dan heb je ook nog het redneck conservatisme.
@mashell: Ja maar het is wel Amerikaans en hij wil hem onder de 50.000 dollar houden. Duurder dan instap f150 maar zeker nog wel relevant en je kan je gereedschap erop gebruiken :)
Maar een beetje onduidelijk wat er komt.

In November worden alle elektrische pickups vermoedelijk gepresenteerd. Op LA auto show.
@fanboy: Dat zie je wellicht terug in afwerking, materiaalgebruik en bouwkwaliteit. Dit weekend zal ik de nieuwste Model S bekijken, heb ik een beetje goed referentie kader voor als ik maandag de Taycan zie
@willeme: De Porsche mag hopelijk wel beter zijn voor dit prijsverschil etc. En hun heritage etc. Mooi dat je ze zo kort op elkaar ziet.

Maar de Tesla verkopen gaat hij niet slopen, wereldwijd niet denk ik, omdat hij gewoon in een veel duurder/hoger segment is geplaatst.
@fanboy: Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben voornamelijk benieuwd naar de afmetingen. Ik denk namelijk dat de Model S een stukje groter en praktischer is.

Overigens, voordat de EV-hat0rs en Fansla’s met elkaar in de clash raken, de Model S heeft Porsche wel het een en ander in een stroomversnelling gezet. Anders had het tot 2030 geduurd :) Gaaf dat we in een tijd leven dat er meerdere performance sedans zijn!
@willeme: Hebben jullie geen filmpje van de voorstelling …? Zowat alle andere sites bieden dit aan.
@dwfc: Als iedereen nu een premium account neemt, kunnen wij dat ook gratis aanbieden ;)
@fanboy: fapboy, wat doet zo’n Model S qua tijd op een rondje op de ‘Ring? Ben wel benieuwd….dat 0-100 verhaal kennen we nou wel.
@mashell: aandrijflijn en reactie stroompedaal blijkt bij Tesla ook het prettigst te zijn. Dat is ook maar de vraag met 2 versnellingen, hoe dat gaat voelen natuurlijk.
Verder Autopilot dat steeds verder gaat, veeeeel meer kofferruimte (745 liter) en software/scherm die tot nu toe beter is dan de rest.
@mashell: De prijs is op dit moment nog het probleem. Met een Taycan die vooralsnog bij 150.000 vóór opties begint en een Model S die in de duurst mogelijke configuratie onder de 120.000 blijft kun je wat mij betreft nog niet echt spreken van een volwaardig concurrent. Maar aangezien Porsche in een later stadium ook goedkopere c.q. minder krachtige Taycans gaat aanbieden, zullen die auto’s op termijn ongetwijfeld in elkaars vaarwater komen.
@mashell: Prijs, range, ruimte, levertijd, laadnetwerk.
@rob: 1 vraag: Nissan GTR of een Porsche 911?
Eindelijk eens een porsche die er wat anders uitziet, vind hem goed gelukt. Alleen die benaming…
Ik snap al dat gezeur om de naam Turbo op een elektrische auto niet. Turbo staat letterlijk in het Cambridge woordenboek omschreven als een bijvoeglijk naamwoord dat “Groot, krachtig” betekent, en dat is hier op de Taycan zeker van toepassing.
@edge: maar de Oxford dictionary (op gebied van de engelse taal de norm) zegt “short for turbocharger”. En ons aller van Dale heeft als eerste omschrijving voor het bijvoegelijk naamwoord ook gewoon “voorzien van een turbo” en als 2e omschrijving “super”. De kritiek is dus wel terecht.
Neemt niet weg dat ik het geweldig vindt, als je afscheid neemt van een tijdperk dan kun je de namen uit dat oude tijdperk in het nieuwe tijdperk gewoon een nieuwe betekenis geven. Ik krijg opeens trek aan een vegetarische schnitzel.
@mashell: ik geloof je niet. Het is pertinent onmogelijk om een vegetarisch stuk “vlees” te willen. Dat zijn nou eenmaal de feiten van het leven.
@lekbak: Gevormde vleesproducten zoals schnitzels, gehaktballen, worst etc zijn ook geen echt vlees, er zit geen bot in en dan voelt het niet eens een als dood dier. En dan zijn de vega producten eigenlijk superieur, ze hebben dezelfde smaak maar een veel mooiere en gelijkvormigere consistentie.
@mashell: Dat laatste is precies wat je niet wilt in een stuk vlees…
@mashell: goede marketeers door hun geschiedenis mee te nemen in het EV verhaal… ze hebben dan ook een geweldige historiek tov anderen.
@edge:
Mwah, vind het een gemiste kans dat ze hem niet Turbo Injectie 16V Intercooler Lambda Sonde hebben genoemd.
In ieder geval meteen de meest begeerlijke EV op de markt.
@willeme: ik mis nog de specs van de Accu, hoeveel kWh en hoeveel hij daarvan werkelijk verbruikt bijvoorbeeld
@dutchneon: Ja dat zegt mij toch allemaal niks. Ik heb nog te weinig interesse voor EV’s om me daarin te verdiepen.
@berlinetta: lol gaat iets mis, check mij tag ik probeer Willeme te bereiken….
Erg gaaf ding. Benieuwd hoe dit zich in de praktijk TOV een Tesla verhoudt. wel even andere wielen onder de Turbo-S, dit is geen gezicht.
Nu snap ik dat Porsche aanvankelijk zei dat het geen Model S concurrent zal worden: qua ruimte is de Taycan niet on par en hij is gewoon 1,5 tot 2 keer zo duur! Spreekt een ander soort koper aan dan een Tesla denk ik.
@balboni: toen deze Porsche aangekondigd werd was de model s bijna net zo duur.
@lekbak: tja dan praat je wel over een andere tijd, toen kostten batterijen nog het 6 dubbele
Auto is best toonbaar, maar veel te duur voor de normale stervelingen (het is dan ook een Porsche). Wat mij ook niet helemaal duidelijk is, hoe groot is hij werkelijk?, formaat 3 serie, 5 serie?
@rudy: duidelijk kleiner dan een Panamera. Pakweg 5 serie formaat.
Deze wil ik. Sterker, ik ga hem bestellen ook.
Na mij de zondvloed. Hoppetee en kopen dat kreng!
Zou je met de Taycan een ronde volgas kunnen rijden over de Ring?
@tazmania: ze hebben een ring tijd van 7 minuten nogwat gepubliceerd in het filmpje dus het lijkt me dat het wel kan.
Ik had er weinig vertrouwen in, maar moet al mijn kritiek op het design nu wel terugnemen.
Het belangrijkste, oogt het beter van binnen dan een Tesla? een volmondig JAAAA (ondanks dat dat ook niet heel moeilijk is natuurlijk), verder het blijft een EV, niks om excited over te worden dus
Wow, ik vind ‘m vet! Doet qua design en afwerking een heel stuk verfijnder aan dan welke Tesla dan ook (voor zover dat nog een concurrent is, met zulke prijzen). Is dat dan toch wat ze bedoelen met premium? In mijn ogen in elk geval heel geslaagd.

De hele aanloop naar de lancering van dit model maakt overigens al hebberig. Af en toe een originele teaser en géén ‘gelekte’ foto’s vooraf. Hebben ze goed gedaan bij Porsche.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
0-200 KM/H voor de Turbo is 10.6 en voor de S zelfs maar 9.8 seconden, een M5 Competition doet er 10.4 seconden over van 0-200, het is maar om maar een idee te hebben van hoe snel dat is.
@ottosk: Is ook niet gek met dat vermogen. Dat is supercar-terrein.
@berlinetta: Wat ze er niet zo heel duidelijk bij zeggen is dat het top vermogen alleen tijdelijk (ik geloof 15 seconden) bij de overboost functie beschikbaar is ;) Ben er nog niet helemaal onder de indruk van, misschien wel na een proefrit.
Leuk, maar hebben we geen bal aan. Te duur, geen onderscheidende prestaties ten opzichte van de concurrentie. Zal het wel weer goed doen in de snob wijken.
Nu graag een vergelijking door Autoblog van de top Tesla en de Turbo-S Porsche.
‘Turbo’ dat kan echt niet hoor. Als ze nou gewoon de Taycan en Taycan S zouden doen, zou het prima kunnen maar het basismodel een Taycan Turbo noemen (die niet eens sneller is dan een Tesla), nee dat is wel erg nep.
@fastshifter: ga er maar vanuit dat de gewone en de ‘S’ nog geïntroduceerd gaan worden.
Das best wel een lelijke dure Porsche met weinig aansprekende prestaties t.o.v. Tesla….
lelijke auto. te weinig range. veels te duur. Maar zal wel eer een succes worden net als de panamera en cayenne
Mag dat, “Turbo” zetten op een auto die geen turbo heeft?

Is dat niet misleidende marketing? Je mag toch ook geen vanillebloemen zetten op yoghurt met nep-vanille…
Ik vind hem erg gaaf…. maaaaar… ik vraag mij af wie dit gaat kopen. Voor dit geld heb je ook een panamera met een mooie 6 pitter. In de bijtelling issie ook niet aantrekkelijk. De Model S en Model X worden ook niet meer verkocht om deze reden. Dus ik ben erg benieuwd…..
@rutgerg: mee eens, ik vind hem ook gaaf, maar al jouw alternatieven zijn praktischer. Model S en X zijn ook nog eens sneller.
en goedkoper, ruimer en grotere range…
Zou zelf voor een Cayenne Coupe gaan als ik nu in de markt was.

Ik denk dat dit alleen een goed alternatief voor een 911 is, voor erbij als je echt in de slappe was zit en Porsche liefhebber bent?
@hehe: ik bedoel meer dat zonder enjge stimulans vd overheid er bijna niemand zo gek is om een ev te kopen. Waarom zou je? Een panamera is goedkoper, ruimer en kent geen beperkingen zoals range en beperkte plekken om op te laden.

Ik bedoelde niet dat de model S en X beter waren maar dat ze niet meer verkocht worden om bovenstaande reden.
@rutgerg: okee, niet mee eens. Haha.
Ik heb zelf een EV en de combinatie van snelheid en comfort van een EV is geweldig.
Zaken als range, daar loop ik in het dagelijks leven nauwelijks tegen aan. (Okee, het is onze tweede auto, wintersport rijden we op benzine)
Dus ik snap de keuze wel. De verkoop is volgens mij ingestort omdat iedereen die het overweegt er al één heeft.
@hehe: De verkoop is ingestort vanwege de komst van de Model 3 en omdat de overheid de regels heeft aangepast. Niet iedereen die er een wil, heeft er al een. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die ook zo goedkoop willen rondkarren.
Daar is ie dan, de Porsche Taycan.
Qua formaat komt hij aardig overeen met de Model S, dus hier een kleine vergelijking van de specs±
Porsche Taycan Turbo vs Tesla Model S 100d Performance
Prijs: 157.100 euro vs 104.700 euro
Range (wltp): 450 km vs 590 km
0-100: 3.2 s vs 2.6 s
Wielbasis: 289.8 cm vs 295.9 cm
Gewicht: 2322.85 kg vs 2241.2 kg
Max laadsnelheid: 275 kW vs 200+ kW

Het grote voordeel van de Porsche lijkt vooralsnog de bouwkwaliteit en de rijkwaliteit (verwacht). De Tesla heeft als grote voordeel een grotere range, een veel lagere prijs en een supercharger netwerk.
@pietertjep85d: Waarom niet de turbo S nemen? Die is dus bijna 90.000 duurder.
@crepito: vanwege het al grote prijsverschil. Al verwacht ik niet dat de Taycan in de turbo en turbo s trim veel kopers bij Tesla wegsnoepen. Daar is het prijsverschil te groot voor.
Wat was het concept toch mooi he…
Turbo..? Serieus??
Wat ik ook niet begrijp is waarom EV’s met elkaar vergeleken worden op prijs. Ja de porsche is duurden dan een Tesla model S en een model 3 is duurder dan een Kia hoe heet dat ev ding.

Maar in de gewone autowereld is een Mercedes E klasse ook duurder dan een net zo ruime Skoda Superb. En een Porsche Cayenne is ook duurder dan een net zo grote Kia Sorento. Natuurlijk zegt iedereen dan. Maar waarom kijken we niet gewoon naar EV’s zoals we naar normale auto’s doen.

De porsche zal qua rijbeleving, afwerking, materiaalgebruik etc echt wel op een hoger niveau staan dan een Model S. Daarnaast betaal je gewoon voor de badge zoals altijd.
@rutgerg:
Misschien omdat Porsche het zelf vol bravoure had over een Tesla killer.
@rutgerg: Omdat Porsche inderdaad de Model-s zelf op de korrel nam… en als je nu naar harde specs kijkt Porsche inderdaad een electrische race auto heeft gebouwd. Maar als je kijk naar de specs voor dagelijkse bruikbaarheid valt het wel erg tegen. Word geen leuke auto om even naar je huis in Zwitserland te rijden…. elke 200km laden bij autobahn snelheden, waarbij een model-s makkelijk 300km haalt tussen de superchargers bij hoge snelheden.
En dan heb ik het uiteraard niet over topsnelheden, want dat gaat met beide niet lang lukken, de Tesla gaat dan de Accu beschermen en de Taycan trekt hem in no time leeg
Wat enorm kansloos om een ev ‘turbo/turbo s’ te noemen. Doet afbreuk aan het model wat een fantastisch mooie wagen is geworden.
@ethylestra: Dat is inderdaad een beetje dom zoals Maxima dat ooit zei over Prins Pils ….
Foto 20: heel veel dichter bij een 5-deurs 911 gaat het niet komen..
Qua uiterlijk best dicht bij het concept gebleven, maar de verhoudingen kloppen helaas precies niet meer.
Ik had overigens serieus verwacht dat deze qua prijs direct zou concurreren tegen een Model S, maar die tering zeg. Ben ook benieuwd wat de Audi E-tron GT dan gaat kosten, lijkt me helemaal kansloos.
.
En de naam Turbo, kom op jongens.
@balboni: Een Audi Q7, VW Touareg, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga en Lamborgini Urus zijn ook geen concurrenten, ook al zijn ze vergelijkbaar.
Deze hadden ze gewoon de Porsche 2000 moeten noemen. Net zo jaren 80 als Tujjbo maar zonder de techniek geweld aan te doen.
Best duur nog.
Is het bewust dat ze deze auto bij de Niagara watervallen hebben gepresenteerd?
Er staat daar een standbeeld van Tesla….
@coubie74: volgens Mark Webber was dat omdat de Niagara watervallen (net als die locatie met de zonnepanelen in Duitsland en die met de windmodels in China) een toonbeeld van hernieuwbare energie was.
Vanuit bepaalde hoeken best ok .. maar zij-aanzicht op foto 20. Komt vreemd over. Concept wa echt een plaatje. Dit niet
Mijn mixer in de keuken heeft een turboknop.
Als je zoveel geld uit kan geven aan een auto dan lijkt mij bijtelling niet echt relevant, maar dat maakt in NL deze auto ook irrelevant…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).