Dit gaat jouw uitvoering van de Volkswagen ID.3 kosten

Auteur: , 45 Reacties

De prijzen voor meeruitvoeringen zijn niet mals.

Dit gaat de ID.3 echt kosten

Het is misschien wat voorbarig om te spreken van de nieuwe Golf, maar de ID.3 gaat hoe dan ook een belangrijk model zijn voor Volkswagen. Begin september konden we al veel details al melden, maar naar de Nederlandse prijzen was het nog raden. Nu kunnen we daar wat meer over vertellen.

De eerste modellen die we in Nederland krijgen zijn 1st-uitvoeringen. Zoals de naam al doet vermoeden zijn dit extra rijk uitgeruste introductiemodellen. Deze komen er in drie smaakjes: de normale 1st, de 1st Plus en de 1st Max. Alledrie beschikken ze over een 58 kW accu die goed moet zijn voor een actieradius van 410 km. Van de gelimiteerde 1st komen er een paar duizend exemplaren naar Nederland die allemaal al gereserveerd zijn.

ID.3 1st
First things first: de goedkoopste versie moet circa €38.000 gaan kosten. De exacte Nederlandse prijzen heeft Volkswagen nog steeds niet wereldkundig gemaakt, maar dit zijn de prijzen die gedeeld zijn op een PON evenement vandaag. Voor dit bedrag krijg je en ID.3 die is uitgerust met parkeersensoren, navigatie, lane assist en 18 inch velgen.

ID.3 1st Plus
Voor een beetje leukere uitvoering betaal je echter een stuk meer: de Plus kost namelijk €44.000. Dan krijg je er een achteruitrijcamera, inklapbare buitenspiegels, keyless entry en speciale LED Matrix koplampen bij. De Plus is daarnaast in twee kleuren uitgevoerd. De velgen zijn ook een maatje groter, namelijk 19 inch.

Dit gaat de ID.3 echt kosten

ID.3 1st Max
Ga je voor de Max dan moet je €49.000 betalen. Dan heb je bovenop de genoemde opties ook een dodehoeksensor, draadloze telefoonoplader, panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, een head-up display en een Beats audio. De velgen zijn uitgekomen op 20 inch.

Alle versies van de ID.3 1st zijn leverbaar in vier kleuren (of eigenlijk maar één): gletscher white metallic, moonstone grey unilak, makena turquoise metallic en mangan grey metallic.

Mocht je deze prijzen wat aan de hoge kant vinden, dan moet je nog even geduld hebben. Later zullen namelijk goedkopere uitvoeringen volgen. Ter indicatie: in Duitsland ligt de vanafprijs van het instapmodel (wat nog NIET leverbaar is en dus lagere accuspecs heeft) onder de €30.000.



45 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Geen id welke ik moet kiezen
@lompey: ook af te halen op het gemeentehuis, afdeling burgerzaken?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Goedkope uitvoeringen komen later, waar hebben we dat eerder gehoord?
@baidu: Volkswagen zou toch nóóit tegen ons liegen?
@baidu: vrijwel alle merken beginnen leveringen met rijk uitgeruste modellen waarna de kalere instap versies met lichtere motorisering in een later stadium volgt, hierin is VAG absoluut niet de enige.
@escort77: Nee, maar dat beweert baidu toch ook niet?
Waarom dat grote prijsverschil met DLD? Kan niet de bpm of btw zijn??
@alloallo: de markt, vraag en aanbod. Hier verkopen die dingen toch wel.
@detroitv8: Niet mee eens, hier zullen ze slecht verkocht worden, maar goed in de lease. Als particuliere verkoop eens los getrokken wordt van lease (huur) constructie dan zie je ineens schrikbarende cijfers hoe erg onze auto markt vermoord is door de belastingen
Ook weer waar! Maar toch niet handig qua bijtelling @rike:
@rike: lease is ook verkoop, lol. Redelijk normaal om daar als merk op te focussen. >€20.000 wagens worden merendeels zakelijk aangeschaft.
@detroitv8: maar lease sloopt óók de kopersmarkt. Voorbeelden genoeg, als je kijkt naar de subsidieregelingen van de afgelopen 15 jaar:

De verkoopprijzen van bijtellingsvriendelijke auto’s worden afgestemd op de geldende subsidies; prijzen kunnen dus zowel naar boven als naar beneden worden bijgesteld.

De export explodeert; auto’s die goedkoper in de markt werden gezet, gingen/gaan massaal naar het buitenland, want daar konden de fleet owners betere prijzen krijgen dan via de dealers en autohandel hier. Geen gezeur met garantie, en mocht er onverhoopt toch nog iets van BPM over zijn betaald, kon dat deels ook nog een keer worden teruggevraagd.

Auto’s die hier duurder in de markt werden gezet (bijvoorbeeld de vele ‘spaardieseltjes’ omdat deze werden vrijgesteld van BPM afdracht, dus met meer marge konden worden verkocht), bleken na hun leasecontract de vrijstelling kwijt te raken, en daardoor te duur voor de particuliere koper (vanwege de hogere MRB die geldt voor diesels en voor hybrides met een zwaar accupakket aan boord).

Door deze massale export, ontstond er voor de Nederlandse occasionmarkt de merkwaardige situatie dat er een te kort ontstond aan jonge occasions, die dus weer via de import naar Nederland werden/moesten gehaald. Met als gevolg dat alle stappen en maatregelen die moesten leiden tot het ‘vergroenen’ van de automarkt, een averechts effect genereerden, want het waren juist die ‘vuile’ auto’s die als jonge occasion zo in trek waren (en zijn).

Gelukkig hebben onze politici, van VVD en CDA tot D66 en Groenlinks, in een zeldzame eendrachtige vorm van samenwerking, besloten dat ook in het huidige klimaatakkoord men collectief de kop in het zand zal steken, zodat enige negatieve neveneffecten vakkundig kunnen worden genegeerd. Mooi hè, dat poldermodel.
@RRRobert: nou, nou, we hebben al heel lang de situatie dat de zakelijke markt vooral diesel wil en de particuliere markt om benzine wagens vraagt. Dus dat er wat internationale handel met occasions is dat is niet nieuw of slecht. Je doet het voorkomen als iets slechts maar dat is echt kortzichtig. Het is juist fijn dat als de overheid een stimuleringsmaatregel heeft met een lagere bijtelling de markt die heel goed aanneemt. En dat de handel daarna er voor zorgt dat vraag en aanbod weer passen. Als we ergens vanaf moeten dan is het de handel met schadewagens, daar heeft de particulier hinder van, die koopt een goedkoop opgelapte schadewagen voor teveel geld.
@mashell: wat jij omschrijft als ‘wat internationale handel’ bedraagt zo tussen de 70 en 80% van alle(!) auto’s die door de leasemaatschappijen als auto met lage bijtelling aan de man of vrouw brengt. Al jaren lang. Al die overheidssteun gaat binnen vier tot vijf jaar de grens over. Prius II en III, Civic Hybrid, Ampera’s, enz., ooit stonden ze net zo hoog in de verkoop top tien als de Tesla Model 3, en nu zijn ze net zo voorkomend in het straatbeeld als pak-em-beet een Subaru, Lancia of eh… elke andere Honda van zes jaar of ouder. De uitstroom van de Metsubsidie PHEV en alle stekkerauto’s van bijvoorbeeld VW is ook al begonnen.

Toen minister Wiebes nog staatssecretaris van Financiën was, draaide hij de toenmalige regeling de nek om, met de mededeling dat ‘die met 6 miljard euro wel erg veel belastinggeld had gekost’. Onbegrijpelijk ook dat juist die man feitelijk alle nieuwe regelingen weer als oude wijn in nieuwe zakken aan de man heeft gebracht.
@rrrobert: er gaat helemaal geen overheidssteun de grens over. De overheid wil dat we zuinige auto’s leasen, heeft daarvoor een belastingkorting voor leaser in het leven geroepen, aan het eind van het lease contract gaat de auto de grens over en komt er een benzine model voor in de plaats. Er is geen probleem, het idee dat de Nederlandse markt helemaal zelfvoorzienend zou moeten zijn slaat nergens op. Overigens denk ik dat het met elektrisch rijden (dus niet die zuipende hybride modellen) helemaal anders gaat, die hebben lage gebruikskosten en dat is de droom van de particulier.
@mashell: ik neem de aanschaf als particulier gewoon mee in het plaatje hoor. Als een beetje EV mij €65k kost en heb vervolgens enkel vrijstelling van MRB, vind ik niet dat er veel voordelen aan kleven. Tanken kost geld, stroom ook, zeker in de toekomst gaan de energieprijzen door het dak, was gisteren nog op het nieuws. Al die vraag naar meer en meer stroom, heeft simpelweg zijn prijs. Nu heb je wellicht lagere kosten, 3 jaar van nu, kost het net zoveel en had je gewild dat je nog heerlijk benzine aan het verstoken was.

De tijd zal ook leren of er echt een klimaatcrisis is of niet. Ik vermoed zelf van niet, maar ach, ik ben geen pessimist, eerder een realist, en ik denk dat we zorgvuldiger om kunnen gaan met veel dingen, maar de automotive tak gaat niet de oplossing zijn van de klimaatproblemen.
@RRRobert: eens met je maar wat ik nooit heb gesnapt is,

Wij zijn 1 Europa volgens Brussel.
Begin dan ook eens met 1 uniforme prijs voor alles, 1 uniforme snelheid om de snelwegen, etc. Onhandig als de malle. Import zal wederom floreren op deze manier. Alsmede de export na verloop van tijd op auto’s die in NL zijn aangeschaft.
@RRRobert: dat poldermodel zal wel blijven met zoveel partijen. Waar is de goedeouwe tijd gebleven dat er maar 3-4 grote partijen waren.
@alloallo: mijn eerste gedachte was ook: “parallelimport kom er maar in!”. Erg vreemd inderdaad. En om deze 1st edition nu als luxe te beschrijven. LM, navi, parkeersensoren en lane assist mag je toch wel als standaard verwachten op een nieuwe elektrische auto.
@bakboord1: exact! Kortom over een paar maanden een demo of company car opduikelen In DLD
@bakboord1: vergeet niet dat je nog 0 euro bpm kunt aftikken bij import..
@alloallo: dat is de uitvoering met 300 km actieradius die pas later komt
@alloallo: lees goed, dat is de basisversie met kleinere accu waarvan de prijs hier nog niet bekend is.
Geen gekke getallen. Nogmaals de bevestiging dat een Hyundai Kona overpriced is.
@detroitv8: rijker uitgerust, meer bereik en betere service.
En de zoveelste e-auto die rond de 40k of meer kost en dus niet door Jan en alleman gekocht kan worden. Zal wel weer een lease kanon worden en een absolute flop in de particuliere verkoop (as usual)
@rike: Geef de techniek nog een paar jaren en de prijzen zullen wel gigantisch dalen
@ty5500: Dat is te hopen, en dan tevens het bereik omhoog, en de tijd voor opladen omlaag
@rike: Jan en alleman kochten toch al geen nieuwe auto’s, dat gebeurt dus bij een electrische auto ook niet. Maar de naïviteit van Jan en alleman is onuitroeibaar, het idee dat een nieuwe electrische auto voor iedereen betaalbaar zou moeten zijn is net zo absurd als dat een grachtenpand in Amsterdam voor iedereen betaalbaar zou moeten zijn.
@mashell: Als de overheid mensen praktisch wil forceren om over te gaan naar de EV dan moet deze wel betaalbaar zijn. Je kan wel het gebruik van een BEV ontmoedigen door deze zwaarder te belasten, maar dan raak je de toekomstige kopers juist in hun koopkracht waardoor de overstap naar een EV alleen maar lastiger wordt. Kortom, ze schieten zichzelf (zoals altijd) in de voet door kortzichtigheid.
@rike: er wordt niet geforceerd, er is geen E-day, er wordt alleen gestimuleerd bij de nieuw verkopen (de enige plek waar dat kan). Een elektrische wagen is duur in aanschaf maar goedkoop in gebruik (en door het “we moeten van het gas af” wordt elektriciteit steeds goedkoper ook nog). Elektrische wagens zullen tweedehands erg gewild zijn.
Beats audio? Serieus?
@svenskaaeroplanab: Volkswagen, Volksaudio.
@svenskaaeroplanab: veel te harde bass en overal lelijke logo’s, en daar betalen mensen nog voor ook. Bijzonder eh.
@grasvreter: Gelukkig heb je een equalizer om de overtollige bas er uit te filteren. Het is best mogelijk om Beats nog aardig te laten klinken
@svenskaaeroplanab: volgens Dre is een ID3 the shizzle
Zit er ook een warmtepomp in de standaarduitrusting? Zo niet zal de actieradius in de winter om te janken zijn…
@monsieurleloure: Begin alvast maar met janken dan, want wordt in NL niet op de 1st geleverd.
@kisman: De komende 30 jaar komt hier zeker geen VW op de oprit, dus ik hoef daar niet om te gaan janken…
Pon / VW zou er goed aan doen om de 1st Max onder de 45k te houden ivm bijtellingsregels van 2020..
> parkeersensoren, navigatie, lane assist en 18 inch velgen
Niets mis mee toch?
De plus kost 6000 euro meer. Dat is veel geld! Wat krijg je daarvoor?
> achteruitrijcamera, inklapbare buitenspiegels, keyless entry en speciale LED Matrix koplampen.
En twee kleuren lak en iets grotere velgen.
Tja. Dat is me echt geen 6000 euro waard.
Vroeger was een VW voor de gewone man……………nu voor de gesitueerde zeg maar.
Exemplaren onder de 30k met zo’n 300km range moeten grote groepen leaserijders overhalen naar “tThe dark side” dus.
Is er een optie zonder die jaren 80 console? Waarom niet het interieur van de Golf 8… kan ik echt niet vatten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).