• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelheidsverlaging naar 100 km/u vanaf 16 maart

Auteur: machielvdd, gepost 2 december 2019 om 17:26 – 103 Reacties

Snelheidsverlaging geldt vanaf 16 maart


We hebben nog zo’n drie maanden om te emigreren of gewoon te wennen aan het idee.

Halverwege maart gaat het er toch echt van komen: dan zullen langs de snelwegen overal de borden met 100 km/u verschijnen. Minister van Verkeer Cora van Nieuwenhuijzen laat dit middels een schrijven weten aan de Tweede Kamer. De borden zullen om precies te zijn tussen donderdag 12 maart en maandagochtend 16 maart vervangen worden. Vanaf dat moment is het klaar met 130 rijden.

Deze datum is overigens wel onder voorbehoud. Als het weer bijvoorbeeld roet in het eten gooit worden de werkzaamheden verplaatst naar het volgende weekend en kunnen we nog een weekje langer 130 rijden.

Zoals al bekend was, geldt de snelheidsverlaging alleen tussen 6 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds. De ‘rotmaatregel’, om even in de woorden van Rutte te spreken, werd vorige maand aangekondigd in het kader van het hele stikstofdebacle. Het was voor de overheid vooral een snelle manier om de bouw weer op gang te brengen. Hoewel sommige automobilisten in navolging van de boeren een bouwvakkers naar het Malieveld wilden trekken is het daar niet meer van gekomen. Dat zou waarschijnlijk toch een zinloze onderneming geweest zijn.

Fotocredit: Cora van Nieuwenhuijzen in vrolijker tijden op de strooiwagen

Ook interessant!

  • Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
    Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

cora-van-nieuwenhuizen, maximumsnelheid, snelweg

Vorig bericht: « BMW M135i xDrive: rijtest en video
Volgend bericht: Dit gaat jouw uitvoering van de Volkswagen ID.3 kosten »

Lees Interacties

Reacties

  1. MercMeister zegt

    2 december 2019 om 17:32

    Ik ben nog nooit stikstof tegen gekomen, of ik reed gewoon te hard. Zou het dan toch echt bestaan?

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      2 december 2019 om 18:19

      @mercmeister: Of u rijd altijd tussen 19:00 en 06:00 uur, auto’s schijnen dan geen stikstof uit te stoten!

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        2 december 2019 om 20:24

        @ot92: Net zoals Schiphol, de uitstoot van vliegtuigen wordt tot maar 100m hoogte gemeten; de overige 99.999% van de vlucht wordt keihard genegeerd in de cijfers. Het pleps moet bloeden zodat de multinationals lekker door kunnen gaan met massa-vervuiling, met als kinderporno-excuus ‘economische groei’ en baangarantie geneuzel (uiteraard niet onderbouwt) :(

        Login om te reageren
  2. jesper_schouten zegt

    2 december 2019 om 17:34

    Beste verjaardagscadeau ooit! ?‍♂️?

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      2 december 2019 om 18:16

      @jesper_schouten: Je voelen als een vis uit het water die dag.

      Login om te reageren
    • philippeamg zegt

      2 december 2019 om 19:48

      @jesper_schouten: haha ik wordt 15 maart, 18 jaar ……

      Login om te reageren
      • jesper_schouten zegt

        2 december 2019 om 19:53

        @philippeamg: eigenlijk maakt het helemaal niks uit, te hard rijden doen we toch wel. Alleen zou de boete nu een stukje hoger zijn.

        Login om te reageren
      • katoenboer zegt

        2 december 2019 om 22:39

        @philippeamg: Ik 31 maart, nu maar naast mijn ‘coaches’ genieten van de 130…

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        3 december 2019 om 01:09

        @philippeamg: Zijn je ouders er al uit of het een rijcursus wordt of wat lessen Nederlands?

        Login om te reageren
  3. VeniVidiVici zegt

    2 december 2019 om 17:35

    Nou fijn, doen we niks mee! #Flitsmeister

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      2 december 2019 om 18:19

      @venividivici: Mwa… wel iets. Tot voor kort zag ik 165/170 als acceptabel maximum. Dat moet nu toch wel zo’n 30 omlaag…

      Login om te reageren
      • seba zegt

        2 december 2019 om 18:31

        @gandini: Het lekkerste snelheid 160km/h, heerlijk. Nu word het 140km/h nieuwe standaard helaas…

        Login om te reageren
  4. okdoei zegt

    2 december 2019 om 17:38

    Laat ik nou waarschijnlijk voor die tijd t land verlaten. Zat nog in dubio, nu weet ik t zeker. Dikke doei!

    Login om te reageren
    • schobbejak zegt

      2 december 2019 om 17:40

      @okdoei: Doe je je naam wel een eer mee aan. Laters..

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      2 december 2019 om 18:11

      @okdoei: ok doei

      Login om te reageren
    • vroom11 zegt

      2 december 2019 om 19:26

      @okdoei: Doeg! Ik zelf ben al een tijd geleden snel het land uitgereden…

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        2 december 2019 om 19:30

        @vroom11: Hoe bevalt het?

        Login om te reageren
        • vroom11 zegt

          2 december 2019 om 19:39

          @ot92: heerlijk! lekker rijden – geen bpm of zulks – lage btw – hoge lonen… mis alleen die bitterballen wel hoor! ? Nou, ook doei, hè!

          Login om te reageren
          • Ot92 zegt

            2 december 2019 om 19:44

            @vroom11: Nu ben ik erg benieuwd naar welk land u bent geëmigreerd

            Login om te reageren
            • vroom11 zegt

              2 december 2019 om 20:23

              @ot92: stuur je me dan een family pack bitterballen?

              Login om te reageren
              • Ot92 zegt

                2 december 2019 om 20:28

                @vroom11: Ik zal mijn best gaan doen.

          • ghost zegt

            3 december 2019 om 09:58

            @vroom11: Zwitserland?

            Login om te reageren
            • vroom11 zegt

              3 december 2019 om 23:05

              @ghost: ja ook

              Login om te reageren
    • robicide zegt

      3 december 2019 om 13:42

      @okdoei: “Zat nog in dubio”
      Maar je nam geen enkel risico? Hebt getwijfeld over België?

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    2 december 2019 om 17:40

    En moet zoiets niet nog langs de eerste kamer? Daar is de FvD samen met hun splinter de grootste. Kunnen die ook eens wat nuttigs doen. Want hoewel ik een groen hart heb is dit een verkeerde maatregel. Zonder ultra strenge politiestaatachtige handhaving gaat bijna niemand 100 rijden, doen ze immers nu ook al niet bij een geopende spitstrook, en daarmee is het slechts opnieuw een schijnmaatregel.
    Als 40+% van de stikstof uit de agrarische sector komt en die veel meer produceert dat de lokale markt vraag is dat de eerste plek om in te grijpen. Dat zet zoden aan de dijk en schaadt de minste mensen. Kamerleden, senatoren en gedeputeerden, overwin uw tractor angst!

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      2 december 2019 om 18:09

      @mashell: en wat de boeren produceren is heel andere stikstof nl NH3 waar planten van groeien, tereijl auto’s NOx uitstoten waar mensen van doodgaan of op zijn minst behoorlijk last van hebben.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 december 2019 om 18:16

        @kobus1967: je romantiseert de boel. NH3 noemen we ammoniak en dat is geen fijn spul.
        Van het RIVM: Stikstof (N2) is een kleur- en reukloos gas dat overal om ons heen is. Ongeveer 78% van alle lucht bestaat uit stikstof. Stikstof is van zichzelf niet schadelijk voor mens en milieu. Maar er zijn ook verbindingen van stikstof in de lucht die wel schadelijk kunnen zijn voor mens en milieu. Dit zijn stikstofoxiden (NOx, een verbinding van stikstof en zuurstof) en ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof en waterstof). De hoeveelheid stikstofoxiden en ammoniak in de lucht heet de concentratie.

        Stikstofoxiden (NOx) komen vooral in de lucht terecht door uitlaatgassen van het verkeer en de uitstoot van industrie.

        Ammoniak (NH3) komt met name van dieren in de veeteelt. Een klein deel komt uit overige bronnen zoals industrie, de bouw en het verkeer. Boeren gebruiken mest van dieren en kunstmest om hun land te bemesten. Een deel van die mest verdampt als ammoniak en komt zo in de lucht.

        Login om te reageren
        • kobus1967 zegt

          2 december 2019 om 18:39

          @mashell: eerst maar eens goed meten wat er echt gebeurt in plaats van aannames hanteren met foutmarges van 70%.

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 december 2019 om 18:14

      @mashell: Mijn idee. Is er iemand uit de eerste kamer die zijn vingers hier aan durft te branden?

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        3 december 2019 om 10:02

        @dutchdriftking: durven zeker maar ze nemen lever de steekpenningen aan. Stelletje boomtorren!

        Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      2 december 2019 om 20:23

      @mashell: in 1e kamer krijgen ze gewoon steun van PvdA en GroenLinks.

      Login om te reageren
  6. thomasthomas zegt

    2 december 2019 om 17:44

    Autos worden steeds veiliger en ook schoner maar Nederland gaat naar 100km. Duitsland 5x zo groot zonder maximum snelheid, snapt u het nog.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2019 om 17:49

      @thomasthomas: dat er in Duitsland geen maximumsnelheid is ook maar een fabel hoor. Niet alleen is er de praktische maximum snelheid van 190, met meer dan 100 km/h snelheidsverschil een ander (vrachtwagen) inhalen is rasen (een vorm van roekeloos snel rijden) en dat wordt bijzonder zwaar bestraft. En dan heb je nog de duizenden Baustellen…

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        2 december 2019 om 18:13

        @mashell: Volgens mij is het nog niet direct rasen als je 1 vrachtwagen met 260 ofzo voorbij vliegt. Als het er nou een stuk of 5 zijn die je met 200+ voorbij vliegt, dan zou ik het wel rasen noemen.

        Login om te reageren
      • BaRa zegt

        2 december 2019 om 18:14

        @mashell: Bovendien heb je heel grote stukken mét snelheidsbeperking. De stukken zonder beperking zijn vooral in dunbevolkte gebieden met slechts sporadisch een afslag. Nederland is tot nader order niet dunbevolkt, als je de bevolking hier op Autoblog mag geloven.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      2 december 2019 om 18:23

      @thomasthomas: euh ja hoor ik snap t wel. Nederland 41.500km2 / 5000 km snelweg duitsland 357.000 km2 / 15.700 km
      0,12 km snelweg / km2 voor nederland tegen 0,044 km snelweg /km2 in duitsland. Dat is bijna een factor 3!
      Maar dat had je zelf ook kunnen uitrekenen he google is je vriend. Doe het zelfde sommetje met bevolking en dan zul je zien dat daar ook bijna een factor 2 in zit.

      Login om te reageren
      • SvenskaAeroplanAB zegt

        2 december 2019 om 18:38

        @maotje: goed punt

        Login om te reageren
  7. faalhaas zegt

    2 december 2019 om 17:47

    Kunnen we niet overal 180 of 200 op de borden kalken met een zwarte spuitbus?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      2 december 2019 om 18:07

      @faalhaas: Rode rand grijs maken en een diagonale streep er door.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      3 december 2019 om 10:04

      @faalhaas: zat ook te denken aan stickers die je erop kan plakken met 160. Zou een mooi signaal zijn naar de overheid!

      Login om te reageren
  8. henkhupelschoten zegt

    2 december 2019 om 17:51

    weet je wat pas echt een rotmaatregel is? al die pakketjes van Wish en Ali eens belasten zodat er niet om de dag een schip vol meuk naar europa hoeft te varen. of het treinnet aanpakken waardoor er er geen complete bevolkingslagen met ryanair hoeven te vliegen voor hun all in vakantie… wat een K*t partij is het toch ook…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2019 om 17:59

      @henkhupelschoten: die pakketjes zijn al belast met invoerheffingen en mogelijk gemaakt door een superdeal van de postwerken omdat China een 3e wereldland is. Dat schip is niet zo’n probleem, per kilo vracht is de uitstoot veel kleiner dan die vrachtwagen van Wojtek die leeg door Nederland rijdt in de hoop ergens een vrachtje te scoren zodat hij terug naar Wroclaw kan. En al maak je de trein nog zo goedkoop, als het vliegtuig snel en niet extreem duur is dan maken de mensen op rationele gronden nog steeds de keuze daarvoor. De oplossing voor de stikstof crisis ligt in de stal en dan heb ik het niet over kindeke Jezus.

      Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        2 december 2019 om 18:13

        @mashell: andere vorm van stikstof in de stal, veel minder schadelijk dan wat auto’s produceren. En er ligt al een rapport van Wageningen UR wat aantoont dat het veel minder in natuurgebieden terechtkomt dan aangenomen.
        Maar politiek gaat vooral over wat er afgesproken is, niet wat waar is.

        Login om te reageren
  9. iphonistvongates zegt

    2 december 2019 om 17:58

    Kudos voor het getoonde doorzettingsvermogen van onze wetgevers. Nu nog de bonusmaatregel invoeren; de autoloze Zaterdag/Zondag/Woensdagmiddag/Donderdagavond/Vrijdagochtend. Ik heb overigens één van de eerste persoons-teleportatiegizmo’s besteld bij de Wehkamp. De gizmo wordt ergens in September 2051 geleverd….joepie de puppy!

    Login om te reageren
  10. frederik zegt

    2 december 2019 om 18:07

    Ze hadden het gewoon altijd op 120 moeten houden.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      3 december 2019 om 01:13

      @frederik: Je moet wat als VVD wanneer je de PVV koste wat kost de wind uit de zeilen wilt nemen.

      Login om te reageren
  11. piebepost zegt

    2 december 2019 om 18:09

    tip: https://www.flitsmeister.nl/one/ kost maar €35 en je kunt met een veilig gevoel 140 blijven tuffen.

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      2 december 2019 om 18:14

      @piebepost: Wat mij betreft meer dan gerechtvaardigd, want de maatregel treft mij ook in de portemonnee. Als verkoper rijd ik vanuit Friesland door heel het land, en een ritje naar Utrecht kost me gewoon 20 minuten extra. En ik moet ook nog terug en ik moet tussendoor nog wat ritjes maken: Ik kan straks maar 2 adressen doen inplaats van 3.

      En dan van al die linkse lamzakken met hun nepbanen maar moeten aanhoren dat “je dan maar gewoon wat eerder van huis moet” Ja rot op, ik heb ook het recht om ’s avonds thuis te zijn.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        2 december 2019 om 18:44

        @piebepost: Je hebt het recht om ’s avonds thuis te zijn?! Misschien ga je wel zoveel brandstof besparen en kan je jezelf veroorloven om wat minder hard te werken.

        Login om te reageren
        • piebepost zegt

          2 december 2019 om 20:58

          @pallas: Ik denk dat jij niet zo goed kunt rekenen.

          Login om te reageren
          • Pallas zegt

            2 december 2019 om 21:05

            @piebepost: is inderdaad niet mijn sterkste punt, maar gelukkig ben ik knap

            Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      2 december 2019 om 18:15

      @piebepost: Ik citeer” Bestel nu voor 49,95” , verwachte levertijd is wel pas media januari 2020

      Login om te reageren
      • piebepost zegt

        2 december 2019 om 18:24

        @ot92: Ooh ja ik zie het. Ik had zelf nog een early-bird deal.

        Maar goed dan nog, als je er 1 boete mee voorkomt dan is ‘ie er al uit.

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          2 december 2019 om 18:27

          @piebepost: Wat is de toegevoegde waarde van zo’n ding i.p.v. de app op je telefoon?

          Login om te reageren
          • piebepost zegt

            2 december 2019 om 18:36

            @ot92: Ja opzich terechte opmerking, voor mij is dat enkel dat ik wel eens vergeet om Flitsmeister aan te zetten en bovendien heb ik een probleem met connectiviteit: Mijn telefoon is verbonden met Bluetooth (voor de telefoon) maar geluiden van andere apps worden alleen afgespeeld als mijn radio op Bluetooth staat. Onderweg luister ik meestal gewoon naar een zender op FM.

            Als dat voor een ander niet het geval is, dan heeft dit ding weinig meerwaarde.

            Login om te reageren
            • Ot92 zegt

              2 december 2019 om 19:10

              @piebepost @galgootje: Aha… duidelijk. Bedankt voor de uitleg.

              Login om te reageren
          • galgootje zegt

            2 december 2019 om 18:40

            @ot92: automatisch starten van de app zodat je t niet vergeet

            Login om te reageren
            • ghost zegt

              3 december 2019 om 09:37

              @galgootje: kan ook zonder One. En als je Flitsmeister zo instelt dat het geluid niet over je Bluetooth gaat maar gewoon via je telefoon en altijd op 100% staat bij afspelen, gaat er niks mis. One is IMO een overbodige luxe.

              Login om te reageren
              • galgootje zegt

                3 december 2019 om 10:03

                @ghost: ik weet het, het werkt met in principe ieder bt device, heb in de auto van de dame een ble tagje van 8 euro van Ali. Werkt exact hetzelfde.

    • VeniVidiVici zegt

      2 december 2019 om 18:31

      @piebepost: Ho ho… wel in je achteruitkijkspiegel blijven kijken, want onopvallende petten in een auto meld Flitsmeister niet.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        3 december 2019 om 09:38

        @venividivici: daarvoor is er Target Blue Eye. Kost wat meer, maar dan zit je sowieso goed.

        Login om te reageren
    • tstile zegt

      3 december 2019 om 10:59

      @piebepost: Flitsmeister One? Kan je niet netzogoed/beter een oud mobieltje uit de kast trekken en die standaard in de auto leggen?
      Hotspotje op je gewone telefoon en gaan.

      Login om te reageren
  12. reactief zegt

    2 december 2019 om 18:13

    Ik heb het idee dat velen zich al hebben aangepast. Ik rijdt meestal op het gemakje zo’n 100/110km/u. Slechts een stukje van nog geen 10km over de snelweg.

    Eerst moest ik vaker even inhouden of gas bij geven bij vrachtwagens. Nu steeds minder omdat het overige verkeer gelijke snelheid of langzamer rijdt.

    En gelijk hebben ze. Het scheelt amper tijd, veel brandstof en het is vooral rustgevender.

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      2 december 2019 om 18:16

      @reactief: Ja ik merk het ook. En nee, ze hebben geen gelijk. Het scheelt mij en veel anderen met mij wel degelijk veel tijd en voor mensen die in de vrije sector werken betekend tijd nog altijd geld.

      Login om te reageren
      • gilettelubbers zegt

        2 december 2019 om 18:25

        @piebepost: precies, en dat geneuzel over dat het “rustgevender” is om 100 te rijden vind ik ook zo’n natte uitspraak. Ikzelf zit bijvoorbeeld rustiger achter het stuur als ik lekker 130 kan (door)rijden ipv 100 aan het tuffen ben

        Login om te reageren
        • piebepost zegt

          2 december 2019 om 18:32

          @gilettelubbers: Het lijkt me zelfs levensgevaarlijk, onbewust ben je dan toch minder bezig met het rijden en zit je veel eerder om je heen te kijken. Ik heb geen cijfers om het te kunnen onderbouwen maar volgens mij is een grote verklaring (naast dat het gewoon druk is) van kop-staart botsingen in bestaande files ook gewoon onoplettendheid bij lage snelheid. Voor mijn gevoel komen kop-staartbotsingnen zelden voor bij snelheden van 130.

          Als het mij overkomt dat ik keihard op de rem moet, is dat ook zeker 9 van de 10 keer terwijl ik traag rij. Als ik 100 rij kijk ik veel verder vooruit.

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            2 december 2019 om 18:51

            @piebepost: Als je je gaat vervelen bij lagere snelheid is het inderdaad niet veiliger. Dan gaan je afleiding zoeken.

            Maar ik ben gewoon met autorijden bezig, of ik nou 100 of 130 rijdt. En met 100 sta je wel eerder stil.

            Login om te reageren
        • reactief zegt

          2 december 2019 om 18:50

          @gilettelubbers: Waarschijnlijk omdat jij je laat opfokken om ergens snel te willen zijn. En dan voelt 100 ineens erg langzaam als je daarvoor nog 130 reed.

          Ieder zijn ding. Van mij mag je hoor! Helaas voor jou, mag het zometeen niet meer van de overheid.

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            3 december 2019 om 10:06

            @reactief: bullshit! In Oostenrijk is 140 ingevoerd op de snelwegen. Het heeft slecht tot 0,2% meer uitstoot geleid, maar veeeel minder verkeersongevallen.

            Ik geloof toch meer in praktijkresultaten dan het zoveelste Rijksuniversiteitje / TNO nipo’tje dat onderzoek doet naar iets dat er niet is…

            Login om te reageren
            • reactief zegt

              3 december 2019 om 10:29

              @ghost: Ten eerste snap ik niet echt waarom je reageert met bullshit. Ik geef mijn mening over mijn eigen situatie. Dat is geen bullshit, tenzij jij mijn gedachtes beter begrijpt dan ik zelf…

              Ten tweede ben je erg enthousiast over jouw onderzoek. Prima, maar daar zitten aardig wat haken en ogen aan. De snelheid is op twee snelwegen verhoogd van 130 naar 140. Kleine verhoging, in de praktijk bleek de snelheid zelfs maar 3/4 kilometers te versnellen.

              Veeeel minder verkeersongevallen is nogal overtrokken, aangezien op de overige snelwegen een vergelijkbare daling te zien was. Dat vergeten ze vaak te vermelden…

              En misschien moet je ook eens kijken naar hoe het onderzoek uitgevoerd is en door welke partij. Want uiteindelijk is deze praktijk test onderbouwd met theorie uit het verleden en gedaan door een gelijkwaardig bureau als bijvoorbeeld TNO. Maar deze uitkomst bevalt je, dus is betrouwbaar.

              Als aanvulling: Wat mij betreft is 140 ook prima hoor. Ik rijdt toch mijn eigen snelheid. Meestal dus lekker op het gemak. Maar soms ook op veel hoger tempo.

              Login om te reageren
        • reactief zegt

          2 december 2019 om 18:52

          @gilettelubbers: Geneuzel… Dat is het niet. Een andere mening, dat wel.

          Login om te reageren
        • karhengst zegt

          3 december 2019 om 01:16

          @gilettelubbers: In een truttenschudder zal het vast rustgevender zijn. In een fatsoenlijke auto voelt 130 zen genoeg en wordt het boven de 180 pas een beetje inspannend.

          Login om te reageren
      • reactief zegt

        2 december 2019 om 18:56

        @piebepost: Ik ben benieuwd of je daadwerkelijk goedkoper uit bent door harder te rijden. Zou best kunnen, afhankelijk van je uurtarief, maar de gemiddelde bouwvakker is sowieso niet goedkoper uit met zijn veel hogere verbruik in een busje met hoge snelheid.

        Ik ben trouwens ook zelfstandig hoor. Dus tijd kost bij mij ook geld. Maar die tijd in de auto wordt gewoon betaald als ik naar klanten moet. En op dat korte stukje vaste route scheelt het maximaal een minuut of twee.

        Maar ieder zijn ding. Van mij mag je gewoon hard rijden hoor. Ik hou je niet tegen en ga ook niet onnodig naar links ;)

        Login om te reageren
        • piebepost zegt

          2 december 2019 om 20:55

          @reactief: Dat is goed om te horen. Maar bij mij wordt het niet betaald en scheelt het me op de ritjes bezuiden Utrecht minstens 40 minuten per dag, en dat doe ik ongeveer 2 keer per week.

          Wat je zegt over brandstofgebruik lijkt me niet helemaal waar. Bij mij vorige werk zaten er 4 man in een busje en ook daar wd vanuit Friesland door het hele land geleverd (bouw). Die mannen kostten aan salaris incl. werkgeverslasten €23,– per uur. Bouw CAO, dus reisuren betaald als werkuren. Als die nou ook 40 minuten extra onderweg zijn, dan is dat 2:40 manuur. Dat maal €23 = €61,–. Nu weet ik niet hoe vaak ze tankten met die busjes, maar die €61 haal je er echt niet uit.

          Die 61 euro’s kun je waarschijnlijk wel betaald krijgen, als je ze tegen kostprijs weggeeft. Veel erger vind ik dat die jongens straks gewoon langer weg zijn van vrouw en kinderen, terwijl ze al hele lange dagen maakten. Dat zal ze die gaat €13 die ze er netto aan overhouden echt niet voldoende motivatie voor zijn.

          Login om te reageren
          • tatog zegt

            2 december 2019 om 21:30

            @piebepost: het meest debiele is wel dat een bouwvakker of installateur vanuit het Noorden of oosten aan klus gaat in het zuiden of westen van het land en dat de westerlingen of zuiderlingen ook het halve land door moet crossen om zijn of haar klus moet klaren… dat kan slimmer lijkt mij…

            Login om te reageren
          • reactief zegt

            2 december 2019 om 22:28

            @piebepost: Oké. Maar 4 man in een bouwvakkers busje is wel een uitzondering. Ik kom vaak op de bouw als opdrachtgever, en mijn ervaring is dat ze grotendeels met z’n tweeën zitten als ze voor een baas werken. En alleen als ze zelfstandig zijn. Drie man gebeurd ook, maar is al uitzonderlijker. Vier stuks heb ik nog niet gezien.

            Maar goed, dan nog steeds klopt het dat het op brandstofkosten minder bespaard dan ik had verwacht. Ik kom uit op zo’n 20,- besparing als je 400km rijdt. En dat moet je toch wel minimaal rijden om 40min. tijdwinst te hebben. Al is het in de realiteit eerder 500/600km. Maar dan nog is het niet heel veel besparing t.o.v. het loon.

            Maar wat ook al gezegd werd, een bouwvakker heeft wat mij betreft niks zo ver van huis te zoeken. Misschien de specialistische gasten, maar de huis, tuin en keuken jongens kunnen wat mij betreft gewoon een werkgebied aanhouden van 50km. Dat is meer dan zat. De rest is onnodige belasting voor het wegennet.

            Login om te reageren
    • rutger97 zegt

      2 december 2019 om 18:26

      @reactief: ja veel mensen rijden inderdaad 20 kilometer minder hard dan de maximum snelheid. En dat mogen ze van mij best blijven doen maar ga wel naar rechts, en daar schort het nogal aan in dit land. Van mij mogen ze daar echt eens goed op gaan handhaven. Zoveel mogelijk rechts tenzij je een inhaalactie maakt. Een inhaalactie maak je zo dat je geen achterop komend verkeer moet laten inhouden. Echt mijn irritatie no 1

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        2 december 2019 om 18:48

        @rutger97: Tjaa.. Elke situatie is anders. Ik houdt wel degelijk rekening met mensen die harder rijden, daarom gaf ik al aan dat ik moet inhouden of bijgassen bij vrachtwagens. Maar de weg is niet van jou of van mij. We moeten gewoon rekening houden met elkaar.

        Voor mij is het ook storend als mensen links blijven rijden, want dat belemmert mijn doorstroming net zo goed.

        Maar tegelijkertijd zijn er ook genoeg mensen die iemand er niet tussen willen laten als je naar links wilt, wanneer je net ruimte hebt gegeven door naar rechts te gaan tussen een groepje vrachtwagens.

        Ik denk dat daardoor mensen weer minder snel naar rechts gaan, want dat is nogal vervelend om klem gereden te worden achter een vrachtwagen.

        Login om te reageren
        • rutger97 zegt

          2 december 2019 om 18:55

          @reactief: klopt. Het hele rechts rijden principe wordt door ons Nederlanders niet goed toegepast, en ook zeker niet voldoende tijdens de rijopleiding benoemd. Ik heb 4jaar geleden ongeveer 10kilometer snelweg gehad in m’n rijopleiding en veel meer stadsverkeer (r’dam) of 80km wegen.

          Login om te reageren
      • mclovin zegt

        2 december 2019 om 20:58

        @rutger97: Gewoon beter leren anticiperen. Ik ben ook een hardrijder, maar laat me vrijwel nooit verassen door een auto die ineens naar links gaat, waardoor ik op de rem moet. Vaak kun je er al rekening mee houden dat een auto naar links gaat door te kijken wat ervoor rijdt. Gewoon even gas los, heel even geduld en je kan er zo langstuffen. Net als in de file, kijk niet wat de auto voor je doet, maar kijk 5-10 auto’s verder en dan weet je wanneer je van het gas af moet. De echte linksplakkers mogen ze van mij wel aanpakken. Gewoon stug 120 blijven rijden op de linkerbaan, terwijl op de rechterbaan alle ruimte is. Alsof ze alleen zijn op de wereld. Als dat te lang duurt, knal ik er gerust rechts langsheen.

        Login om te reageren
  13. rutger97 zegt

    2 december 2019 om 18:23

    Ik heb afgelopen weekend weer een behoorlijk stuk richting de schoonouders gereden. Veelal 120/130. 4 baans, ik dacht toen wel: los of het tijd scheelt of niet wordt het wel ontzettend saai om te rijden op dat soort trajecten

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      2 december 2019 om 18:35

      @rutger97: Met dat gevoel van ‘ik val zo in slaap’ vraag ik me toch serieus af of dat de verkeersveiligheid wel ten goede komt! Maar ja, 0,06% stikstofverlaging schijnt belangrijker te zijn pfff?

      Login om te reageren
      • rutger97 zegt

        2 december 2019 om 18:39

        @venividivici: volgend jaar is het aantal verkeersdoden op de autosnelweg weer opgelopen en dan kunnen ze weer alle auto’s zonder actieve veiligheidsvoorzieningen verbieden. En het jaar erna alle auto’s onder de 40k zodat de normale mens geen recht meer heeft op een auto en de linkse elite vrij spel krijgt

        Login om te reageren
      • piebepost zegt

        2 december 2019 om 18:42

        @venividivici: Uit Geheime documenten van het RIVM is gelekt dat voor de overheid 1 mensenleven gelijk staat aan het leven van zo’n 6 elfvingerige langteen koraaljuffers. Daarom is 0,06% al voldoende.

        Login om te reageren
  14. elemento zegt

    2 december 2019 om 18:49

    Dit gaat voor gevaarlijke situatie zorgen.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      2 december 2019 om 20:14

      @elemento: ik zou niet weten waarom.

      Login om te reageren
      • piebepost zegt

        2 december 2019 om 21:03

        @maotje: https://mobly.be/nl/blog/maximumsnelheid-oostenrijk/

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          3 december 2019 om 05:37

          @piebepost: wat wil je daar mee zeggen? Je vergelijkt de verkeerssituatie van oostenrijk met die van nederland? Denk je serieus dat t in oostenrijk net zo druk op de wegen is als innederland? Zijntwee totaal verschillende situaties.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 december 2019 om 10:19

        @maotje: omdat ongeveer 30% van het verkeer er zich aan zal houden, 30% het straal negeert en gewoon 140 blijft rijden en 30% een compromis ergens tussen 100 en 130 kiest omdat ze de flitsmeister niet goed aan de praat krijgen, 10% rijdt met een variabele snelheid zoals ze nu ook al doen, conclusie het wordt een grote chaos qua gebruikte snelheden.

        Login om te reageren
  15. racerx zegt

    2 december 2019 om 18:52

    Graag een autoloze zondag, trek ik mooi de motor tevoorschijn ;-)

    Login om te reageren
  16. driver28 zegt

    2 december 2019 om 18:58

    Als ze dan ook eens overal inhaalverbod op vrachtwagens doen bij een 2baans snelweg ? (ook na 1900)…scheelt ook weer afremmen/optrekken enzo ?

    Login om te reageren
  17. RiKe zegt

    2 december 2019 om 19:01

    Je mag al blij zijn als je de 100 haalt in de spits. Buiten de spits is het nog steeds 130, dus de “winst” op de uitstoot is verwaarloosbaar

    Login om te reageren
  18. ghost zegt

    2 december 2019 om 19:34

    In Oostenrijk is de snelheid naar 140km/u gegaan. 0,2% meer CO2 maar aanzienlijk minder ongevallen. Nu Nederland nog!

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      2 december 2019 om 19:51

      @ghost: gaat in Nederland niet gebeuren, hier luistert de huidige politiek liever naar minderheden om een goed imago voor Brussel te krijgen terwijl ze paniekvoetbal doen over onderwerpen die ze niet snappen. Zodra je met feiten komt dan stoppen ze met luisteren.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        3 december 2019 om 09:41

        @rike: je hebt – helaas – gelijk.

        Maar denk dat de schuld bij ons zelf ligt soms. We hebben allemaal wel eens mensen in de klas vroeger achtergesteld. Je had altijd die types die met gym standaard als laatste werden gekozen, die iets te vaak het middelpunt waren van de pesterijen en dat waren, in ieder geval in mijn geval, de types die een opleiding politicologie gingen doen na het vwo. En nu, nu zit dat wrok om; wie het laatst lacht lacht het hardst er nog keihard in…

        Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      2 december 2019 om 21:26

      @ghost: Heb al 2x op zo’n traject in Oostenrijk gereden en ik moet eerlijk zijn, het rijd heeeeerlijk.

      Login om te reageren
  19. flik2punt0 zegt

    2 december 2019 om 19:37

    Wat een stom verjaardagscadeautje dit :(

    Login om te reageren
  20. stikstofjunky zegt

    2 december 2019 om 20:24

    We halen de Trabant weer uit de stalling. Die kan maar 100. Lekker Vol gas naar Amsterdam.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      3 december 2019 om 10:15

      @stikstofjunky: zolang je maar uit Amsterdam
      Weg blijft want je mag er niet meer in met je Trabant. Directe boete als gevolg bij negeren daarvan.

      Login om te reageren
  21. slowland zegt

    2 december 2019 om 21:07

    Ze zouden ook eens kunnen overwegen om wat meer boompjes te planten….. Schijnt ook te helpen tegen stikstof….

    En wat betreft dat emigreren… Niet allemaal hierheen komen graag :):)

    Login om te reageren
  22. Shaw zegt

    3 december 2019 om 08:17

    Verschrikkelijk. Steeds meer betalen en steeds strengere regels. Zeker in verhouding tot het bbp betaalt de Nederlandse automobilist het meest ter wereld. En we moeten dadelijk zelfs langzaamst van heel Europa. Autohatenden pesterij is toch niet meer uit te leggen? Snel verkiezingen!!

    Login om te reageren
  23. kennone zegt

    3 december 2019 om 13:06

    Mooi, nu ik net een turbo upgrade voor mijn Abarth heb besteld??‍♂️

    Login om te reageren
  24. rutgerg zegt

    3 december 2019 om 15:12

    Wat ik nu mis in alle berichtgeving (niet alleen Autoblog) is of dit een tijdelijke maatregel is. En zo ja hoelang dan? Of is het permanent? Of tijdelijk zonder einde m.a.w. ook permanent. Ik neem namelijk aan dat als de stikstof weer naar beneden is we weer terug kunnen toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North