De Italianen hebben een boekje opengedaan over de aankomende SUV.
Stefano Domenicali, voorheen de capo van het Ferrari F1-team maar tegenwoordig CEO bij rivaal Lamborghini, heeft wat fijne informatie gegeven over de nog te introduceren Lamborghini Urus. Je weet wel, die SUV die voor het merk uit Sant’Agata Bolognese moet dienen als een cashcow, beetje à la Porsche Cayenne. Het ding moet in de Verenigde Staten ongeveer 200.000 USD gaan kosten en daarmee vraagt Lamborghini evenveel geld voor de Urus als voor de Huracán. Voor de vergelijks: in Nederland maakt een nieuwe Huracán je minimaal 260.000 euro lichter.
Dankzij de Urus moet de productie van Lamborghini verdubbelen naar 7.000 stuks per jaar. Best een heftige stap, als je je bedenkt dat er in 2001 nog maar 297 Lambo’s in elkaar werden geschroefd. Dit waren voornamelijk Diablo’s en een handvol Murciélago’s. Om de toegenomen productie waar te kunnen maken worden 500 extra medewerkers gerekruteerd en komen er 28 dealers wereldwijd bij, om uit te komen op een totaal van 160 stuks.
Verder kunnen we over de Urus melden dat een plug-in hybrideversie eraan zit te komen, verwacht ‘m ergens rond 2020. Ook zou er een volledig elektrische versie op de markt worden gebracht, die mooi kan concurreren met de Aston Martin DBX en natuurlijk de Tesla Model X, voor zover die laatste als een concurrent kan worden beschouwd. Er gaan tevens geruchten over autonoom spul. Daar houden we niet van, dus daar gaan we het verder niet over hebben.
De gewone Urus komt als het goed is in 2018 en wordt in eerste instantie waarschijnlijk voorzien van een geblazen V8 van Porsche.
UPDATE: na de onthulling van de Lamborghini Urus werd er gesproken over een prijs vanaf 171.429 euro (in Europa), exclusief alle belastingen. De Nederlandse prijs is inmiddels ook bekend.
45 reacties
En komt de res’ (welleke res’? nâh onderstel/platform) dan niet gewoon uit de Touareg/Q7/Cayenne hoek ?
met een ander italiaans bakkie erop geschroefd?
Dus hoe kan je dat Huracan prijzen vragen voor een SUV met 500-600 pk, met de Porsche V8 erin. Gaan ze dan opeens naar luxe en stijlvol?
Niet helemaal voor de massa dus
Dit is gewoon weer een Q7 (niks mis mee) uitkakken met een andere jasje en voor een merk als Lamborghini vindt ik dat zonde.
Dus reïncarnatie van de LM002. Geen cayenne met lambo koplampen maken svp!