
Superioriteit. Met de Tesla Model Y Performance krijg je meer.
De Model Y is een opgehoogde Model 3, dus de Model Y Performance is eigenlijk een opgehoogde Model 3 Performance. Toch? Toch? Rustig Jan-Peter Balkenende. Er zijn inderdaad veel overeenkomsten, maar nu is er toch een belangrijk onderscheid. Tenminste, belangrijk. Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Maar stoplichtsprintjes zijn heeel belangrijk voor Tesla-rijders. Dus wat dat betreft..
Van nul naar..
Twee elektromotoren, vierwielaandrijving, een sprint naar de 100 km/u in 3,5 seconden. Dat is nauwelijks langzamer dan de Model 3 Performance. Maar nu komt het: de Model Y Performance heeft wél launch control. De Model 3 Performance niet.
Een Tesla-geïnteresseerde spotte in een showroom hoe dit werkt en deelde zijn bevindingen op Reddit. Op het centrale scherm verschijnt een aparte Launch Mode, die Tesla zelf omschrijft als de optimale instelling voor “gesloten circuits en ondergronden met goede tractie”. Het is dus gewoon een vorm van launch control. Rem intrappen. Gas pedaal vloeren, even wachten tot het systeem meldt dat het klaar is, rem los en gáán.
Het voordeel van launch control is dat het systeem ervoor dat de krachten netjes verdeeld worden. De tractie wordt optimaal benut en dat je keer op keer dezelfde messcherpe sprint kunt neerzetten. Dus eigenlijk is launch control heel belangrijk, als je er zo over na denkt. Super nuttig.
De Model 3 Performance moet het voorlopig nog zonder deze feature doen. Dat is ideaal voor kersverse Model Y Performance-rijders bij het stoplicht. Mocht je nou naast een Model 3 Performance staan dan ben je dankzij launch control misschien wel net zo snel of zelfs sneller dan de gestroomlijnde sedan. En daar draait het immers om in het leven: wie de snelste is bij het stoplicht.
Nee, onzin natuurlijk. Maar wel opvallend. Misschien dat het later nog naar de Model 3 Performance komt. Uiteindelijk is het allemaal software geneuzel. Een update en hop, je M3P heeft het ook.





Ik had even de hoop op een neutraal artikel over een nieuw Tesla-model, maar Ruben mist die kans weer met bravoure. Hij lijkt de Tesla Performance te verwarren met de Golf GTI’tjes – die knetterende, carbonovergoten Duitse premiumblikjes die je bij elk stoplicht in Den Haag tegenkomt. Voor sprintjes hoef je dus niet naar Fremont te kijken, een middagje Vaillantlaan levert genoeg gratis materiaal voor een spannend Autoblog-verhaal.
Wat zeur je nou? Dit is het meest neutrale Tesla artikel in tijden! Musk, nazisme, instortende beurskoers, absurde bonus, belabberde kwaliteit, pijnlijk design, veel te lang op de markt worden allemaal niet genoemd… Het gaat gewoon over de launch control van de Model Y performance.
Haha ja precies, dit voelt bijna historisch neutraal 😄
Er is een belangrijke irritante overeenkomst tussen de Y en de 3 en dat is: Elon Musk. Zonder die feature zou Tesla nog een future hebben bij mij. Maar deze graaier, opportunist en manipulator, deze figuur kunnen we missen als kiespijn. En daarmee Tesla ook. Koop Europees. Renault, BMW, VAG of Mercedes.
Snap je punt hoor. Musk is voor velen een afknapper, maar het product zelf kan daar soms verrassend los van gezien worden. Gelukkig hoeft niemand een Elon-abonnement te nemen bij de auto 😅
Outdatet, met dank aan zijn CEO
Dat hoor je vaker, al zie ik het zelf meer als een CEO-probleem dan een product dat outdatet.
Voor 20k minder heb je nagenoeg dezelfde prestaties en rij je ook nieuw.
Maar, voorlopig, geen track mode. Waarschijnlijk ook geen vraag na?!?