
Maar aan de hand van beelden kun je wel degelijk opmaken dat de Tesla Model Y Performance onderweg is.
Van de facelift Model Y zijn er momenteel drie smaken verkrijgbaar. De elektrische crossover is te krijgen als RWD, Long Range RWD en de Long Range AWD. Opvallende misser in dit rijtje is natuurlijk de Performance. Terwijl Tesla hier met geen woord over rept, kunnen we er veilig vanuit gaan dat deze gewoon gaat komen.
Dat weten we niet dankzij Tesla, maar dankzij spyshot-jagers Wilcoblok en Teslaplaidtok. Op Instagram delen ze een video van een opvallend gecamoufleerde Model Y op aan de Nordschleife. Tijdens industrietests is te zien hoe de EV rustig de pitstraat uitrolt. Geen keiharde actie en misschien doet Tesla dat wel bewust. Als in: doorlopen mensen, niets aan de hand.
Camouflage of niet, dit is hoogstwaarschijnlijk de Model Y Performance van na de facelift. De verwachting is dat de crossover dezelfde aandrijflijn krijgt als de huidige Model 3 Performance. Mik op zo’n 510 pk (of 462) en 750 Nm koppel, wat toch wel erg lekker is. 0-100 in iets meer dan drie tellen, zodat je in good ol’ fashion Tesla-style altijd de winnaar bent bij het stoplicht. Al weet iedereen dat trucje inmiddels wel.
Tesla’s zijn prima auto’s, maar niet bepaald voertuigen waar je als liefhebber het nou echt heel warm van krijgt. De Performance-versie maakt dat een klein beetje goed. Want als je de kinderen hebt afgezet op de hockey kan het toch wel geinig zijn om die 500 paarden aan te spreken. Een stuurmansauto wordt het nooit, maar een beetje boenderen is altijd leuk.
De grote onthulling laat naar verwachting nog even op zich wachten. De verwachting is dat Tesla de nieuwe Model Y Performance nog voor het einde van het jaar officieel gaat presenteren. De duurste Model Y begint bij ons bij 53.990 euro. De Performance zal richting de 60 gaan. Om je een idee te geven. Een Model 3 Performance begin bij 58.490 euro.
Tot het moment van de onthulling daadwerkelijk daar is moeten we het doen met Nürburgring-spotjes en speculatie. Maar één ding is duidelijk: Tesla probeert net te doen alsof er niks aan de hand is. Mooi niet, die nieuwe Model Y Performance is gewoon onderweg. Dus zeker even wachten en niet gaan voor een goedkopere variant, mocht je echt op de Performance zitten te wachten.





Alles van Tesla kan ik missen als kiespijn. Het is gewoon een smakeloze hap McDonalds die nog opgewarmd wordt als iets aantrekkelijks. De alternatieven zijn beter en leuker, zoals van Renault, BMW, KIA of Polestar.
Hoe is een Renault, BMW, KIA of Polestar beter en leuker?
Wij hebben zelf een Polestar 2 en een Model 3 en qua elektrische aandrijving is de model 3 de betere auto tov de polestar. Qua interieur kwaliteit kan de oude model 3 niet tippen aan de Polestar maar ik zou de nieuwe model 3 zeker verkiezen boven een polestar 2. Qua interieur en afwerking is de nieuwe model 3 een wereld van verschil t.o.v van de oude en doet absoluut ook niet meer onder voor de polestar. Los van het design is de nieuwe M3 gewoon een beter totaalpakket dan de polestar.
Ik ben 5 jaar lang heel blij geweest met de Model 3 performance. Helaas nu weer terug naar een viercylinder ICE. Viercylinders schijnen een luxe te zijn tegenwoordig.
Zal best een leuke nieuwe variant zijn maar echte vernieuwing is er niet meer bij bij Tesla. Ze liepen mijlenver voor. Hoe hebben ze dat nu uit hun vingers kunnen laten glippen.
Ik denk niet dat de schrijver met de nieuwe Model 3 Performance heeft gereden. Want dan zou je niet schrijven dat het geen stuurmans auto is. Want deze auto heeft echt een hele goede wegligging en stuurt ook nog eens goed. In die prijsklasse staat Tesla absoluut aan de top van een sportieve en snelle auto. Alleen zonder motorgeluid, dat wel. Maar ik hoor liever wat muziek (wat ook nog eens goed klinkt in de nieuwe model 3).