Dit is Audi van plan in de komende jaren

Auteur: , 63 Reacties

Terwijl jij weer in je werkplanningen duikt, deelt Audi hun werkplanning voor 2019 en 2020.

e-tron GT voorkant

Concreet, daar houden we van. Natuurlijk kun je over speculaties ook wel een leuk artikel maken, maar hard nieuws is hard nieuws. Daarom is het arriveren van de welbekende man in okergele regenkledij vandaag een beetje dubbelzijdig. Het is een planning van Audi. De informatie lijkt concreet, maar goed, de info komt van de man in regenjas, niet van Audi zelf. Vandaar dat we je opdragen om dit te zien als voorlopige informatie, bijgeleverd zat een disclaimer dat enige veranderingen wellicht plaats zullen vinden.

Tot die tijd gaan we er even vanuit dat de informatie zo ongeveer klopt en dan zien we best interessante veranderingen. Facelifts, geheel nieuwe modellen, nieuwe motoren: de hele rits. Het zou gaan om de Belgische planning van Audi, wanneer de nieuwe modellen in de showrooms komen te staan in het laatste deel van 2019 en 2020. Het gehele overzicht vind je op de grote plaatjes hier en hier, voor als onderstaande niet duidelijk genoeg zijn.

Audi planning
Audi planning

Want Audi heeft hun best gedaan om deze twee planning zo vol mogelijk te proppen. Daarom zullen we de belangrijkste en opvallende dingen er even uitpikken. In september is het belangrijkste nieuws de twee nieuwe RS’en, de RS6 maar ook de RS7 zullen dan het Audi-gamma verrijken. Er komt een nieuwe topversie van de A8, de 60 TFSI e. Dat is een hybridevariant van de A8 met 450 pk. Een lekkere krachtbron. Verder in 2019 zal de A5 een facelift ontvangen, de nieuwe RS Q3 komt ook als Sportback eveneens als de e-tron, die ook een ‘coupé’-variant krijgt. In november mogen we eveneens genieten van een nieuwe Q5 en de dikste RS-SUV tot nu toe: de RS Q8. Een laatste opvallende dingetje vinden we dat de gefacelifte A4 en A5 ook nog als g-tron aangeboden gaan worden. De aardgas-‘hype’ lijkt een beetje achter de rug te zijn, maar Audi gelooft er nog in.

Het jaar daarna, in maart, zal de nieuwe A3 ten tonele treden. Samen met een nieuwe S3 die 310 pk levert en een S3 Berline (geen Limousine meer) in april. We wilden bij de A4 zeggen dat de g-tron aandrijflijn uitschot is van de huidige A4 en A5 die het kregen toen het nog ‘relevant’ was, maar ook de nieuwe A3 komt als g-tron. De e-tron en de te onthullen e-tron Sportback komen ook als S-versie. Deze worden aangeduid als 60 quattro (de versie met 408 pk is de ’55 quattro’ en de versie met 320 pk is de ’50 quattro’) en zullen 500 pk leveren. Serieuze elektropower in 2020 dus. Daarentegen krijgt diens benzine-derivaat, de SQ8 (momenteel alleen als diesel), een benzinebroer, de 4.0 BiTFSI met 507 pk. Samen met een hele rits nieuwe motoren voor het hele gamma en om af te sluiten: de welbekende e-tron GT zal volgens deze planning in November 2020 verschijnen.

Nogmaals, de data staan niet allemaal vast en zijn georiënteerd op de Belgische markt, in Nederland kan het één en ander afwijken. Helemaal de e-tron GT hekelt rond verschillende onthuldata, dus neem dat met een korrel zout.



63 reacties

Audi, tja het is veel geld voor een luxe Volkswagen.
@mikje90: Lekker on topic 😂
@lecomte: wellicht offtopic maar niet zo heel gek, als je kijkt naar wat Volkswagen nu aanbied, en Audi daarnaast, snap ik eigenlijk de meerwaarde van Audi niet meer (dat was 10 jaar geleden anders imho)
@lekkaah: Van wat VW aanbiedt word ik anders ook niet warm van
@lekkaah: rijdt al jaren Audi en VW en had de laatste jaren ook het idee dat Audi eigenlijk geen meerwaarde bood echter na een weekend weer in een nieuwe Audi gereden te hebben weet ik weer waarom een Audi duurder is. Prijsverschil is misschien iets te groot maar dat een Audi duurder is snap ik nu wel weer.
@sdv: rijd met een d
@sdv: Want waarom is de Audi nou terecht duurder? Dat mis ik nog in je verhaal.
@gforce: zachte kunststoffen! Infotainment! Sluitnaden!
@jeroenwz: die 3 dingen heeft Hyundai nou ook wel voor elkaar. Wat maakt Audi nog premium? Voorwiel aandrijving?
@gasskaas: Excuses voor de verwarring. Volgende keer zal ik er voor zetten
[sarcasme modus aan]
en erna
[sarcasme modus uit]
@jeroenwz: kijk, Ik programmeer. Zo snap ik het wel.
@gasskaas: ik ben blij dat ik je heb geholpen! ;-)
@lekkaah: Dat ben ik met je eens een klein jaartje geleden zat ik in een gehuurde Passat, en een week later in een gehuurde A4. De A4 was meer van hetzelfde, maar de Passat was al voldoende van hetzelfde. Toegevoegde waarde voor mij als bestuurder was in ieder geval nul. Sterker nog: ik vond het Passat-dashboard veel rustiger op het netvlies liggen dan dat van de A4. Enige dissonant in het Passat-dashboard was dat verdwaald ogende ronde klokje, waar het A4-dashboard toch veel meer een designkermis was.
@vaakbenjetebang: je hebt echt ballen om hier op Audiblog je gal te spuwen over de A4, ik bewonder je!
@raoufff: Het is geen gal spuwen, ik vond het vrijwel identieke auto’s qua rij- en stuurgedrag. Niks mis mee, maar ook niks om enthousiaste verhalen over naar het thuisfront te appen. Prima auto’s op dezelfde manier dat mijn Zanussi was-droogcombinatie een prima apparaat is: doet wat het moet doen, en stoort me niet met een ingewikkelde gebruiksaanwijzing. Ik heb echter ook nooit de neiging om een keer een wasje te draaien, gewoon omdat het kan.
@vaakbenjetebang: een Passat staat op een verlengd MQB platform (zoals de golf) voor dwarse motoren en de A4 staat op een verkort MLB platform (zoals de A6) voor langsgeplaatste motoren. Die zijn dus veel minder vergelijkbaar als iedereen denkt.
@poeperman: Who cares?
@poeperman: Ja, dat is me bekend. Sterker nog, ik heb (oprecht) de motorkap van de A4 geopend om te kijken of het echt zo was. In dagelijks verkeer inclusief een enthousiast genomen knijpende afrit is er namelijk geen verschil waarneembaar in een modaal gemotoriseerde huurauto. Nul. Nakkes. Nada. The square root of jack. Knappe jongen die het verschil dubbelblind voelt; helaas kun je dat experiment niet uitvoeren.
@lecomte: Best wel want meestal prijs ik Alfa Romeo nog even de lucht in, maar dat heb ik bij mijn vorige comment niet gedaan en ik voel me daardoor heel volwassen😁.
@mikje90: Ben blij voor je dat jij en anderen nog voor VW warm worden
@lecomte: hahaha ik wordt alleen warm van de 5 cilinders.
@mikje90: dat is nou ellende wat je noemt. Alfa Romeo.
@mikje90: er gaan geruchten dat Xerox grootaandeelhouder gaat worden van Audi.
@mikje90: een Volkswagen in NL is ook allang niet meer betaalbaar voor het volk, dus hou maar op.
Die header foto maakt wel erg lekker moet ik zeggen! Als we ervan uit mogen gaan dat die stijl zich doorzet in de huidige en nieuwe modellen dan ziet de (nabije) toekomst voor Audi er prima uit.
@densk: precies en de nieuwe rs6 is ook een mooie auto geworden. Audi is weer terug op design gebied
@sonnybonds: en nogsteeds koning op gebied van het interieur
@sonnybonds: hé ben je er nog, dacht dat je na de 812 klaar was met AB?
@lekkerlinksrijden: scherp. Maar hij heeft ‘m niet verdiend, die Joel! 😉
@lekkerlinksrijden:ja ja, ben al weg hoor. Maar ga de leuke reacties wel missen
@sonnybonds: gewoon blijven, als er een artikel is wat je interesse niet heeft sla je m over. Er is nog zat wat wel leuk is
Nieuwe motoren zonder olieverbruik en met een goeie distributieketting?
@jupke: Electrisch bedoel je?
Niet meer sjoemelen met uitstootwaarden
Geen olieverbruik meer
Geen distributieketting meer die klapt
Ik ben benieuwd, het ik vind Audi echt weer een gaaf merk geworden.

Heel anders dan de ingetogen klasse die de modellen rond de eeuwwisseling hadden wat ik wel kon waarderen. De modellen die erna kwamen vond ik vaak net iets te schreeuwerig om stijlvol te zijn, en te ingetogen om echt te imponeren.

Bij de huidige generatie stralen de meeste modellen echt iets uit, er staat serieus wat. En het past ook bij de Audi’s van nu, nu het merk zich zo omhoog heeft gewerkt dat het een geduchte tegenstander voor Mercedes Benz, BMW, maar ook een merk als Jaguar is.
@moveyourmind:
Vind het eigenlijk nogal voorspelbaar kinderachtig design de laatste jaren.
Nog agressievere lijnen, nog bozere lampjes, nog grotere wielen.
Sta je dan in de file, met je doorgesnoven design. Begint allemaal een beetje sneu te worden.
@harrie: haha, ja wel mee eens eigenlijk
@harrie: de duitse auto’s zijn sowieso extreem overstyled aan het worden. En dan heb je nog die extreem lelijke suv coupés van mercedes en bmw. Kots
@harrie: Ja, dat is precies het woord dat bij het design van de laatste Audi’s past, en dan met name de RS-versies. Doorgesnoven. Dank!
@harrie: ja klopt, maar ik ben eigenlijk al lang blij dat ze überhaupt iets aan design doen ipv een kopie van hun vorige versie te maken. Dan nog komt ’t Duitse design niet echt uit de verf, maar misschien omdat we ook een beetje zijn vergeten dat ze ’t überhaupt (mooi woord hè) kunnen? Stiekem wilde wel die BMW of Audi die enkel marginaal afweek van hun voorganger… 🤔
@drdre1: wel = we
@harrie: alles beter dan die EV’s met een downsyndroom design vind ik. Daar word ik persoonlijk ook treurig van, alsmede van de file.
Als Audi hebt gereden dan snap je de meer prijs wel het is Misschien wel wat veel de meerprijs maar het gevoel speel hier bij ook wel een rol het voel alle maal beter aan heb ander merken gehad ik blijf bij Audi
@ben2: Jemoetnietappenenrijdentegelijk
@ben2: wat?
@ben2: Ik kreeg een regelrechte beroerte toen ik dit las.
Die nieuwe E-tron is zo’n onwijs strakke bak. Daar gaat zelfs m’n BMW hart sneller van kloppen. Sexy mofo.
Ik las in de AMS dat de nieuwe A5 een KLEINERE grill gaat krijgen. KLEINER! Lezen we even mee, BMW?
@560pk: dat duurt nog even, wat je nu ziet bij BMW is de reactie op de single frame grille van Audi van 2003.
@mashell: Haha.. het is nog zo ook.
Voordat ik het bericht opende was ik nog benieuwd wat Audi in petto zou hebben. Vervolgens een hoop cng-motoren die in 2014 nog ietwat vernieuwend was en een een verdwaalde hybride met veel te veel vermogen, kortom wat een deceptie.

Waar blijft de voorsprong door techniek?!
Phoe wat een hoop modellen dat kan niet goed gaan.. en dan nog wat e-mail auto’s ontwikkelen..
Gemiddelde lease a4 ziet er toch een stuk goedkoper uit dan de gemiddelde lease mercedes c klasse. Overigens in belgie binnen de lease prijzen van de c op zo een 450 euro voor de audi is dit 530 euro. Dus toch een aanzienlijke afschrijving. Een Giulia begint trouwens op 535 als je toch wat spannends wilt. Ik moet helaas kiezen tussen een a4 avant of een arteon. Moeilijke keuze. Heeft iemand raad?
@fabian159: wat me dus laatst opviel… Weet je dat ik oprecht echt weinig A4’s zie van de nieuwe generatie? En met +120 km dagelijks verkeer door de randstad heb ik denk ik een prima doorsnee verkeersbeeld.
@olivier420: klopt je ziet ze inderdaad uitzonderlijk. Ik rij dagelijks op en neer naar belgie en ik zie ze ook heel erg zelden. Ze vallen natuurlijk ook niet op.
S5 cabriolet TFSI BENZINE. Typefout of waar?
@p3r0x: is waar. Toen aangekondigd werd dat de S5 een diesel is geworden was het ook enkel de coupé en sportback. De cabrio kon je nog steeds in benzine krijgen toen.
Vergeet de S8 niet, dit jaar nog.

Verder een mooie lijn motoren, die voor een aantal modellen misschien te laat komen, maar Audi zet design van interieur en exterieur op een hoger plan en daarom is het denk ik wel de moeite waard om te wachten op een aantal, mocht je zoekende zijn.
@bitd: s8 staat er bij hoor…verwacht november
@dt89: ja in de sheet wel, maar in de autoblog tekst wordt er verwezen naar een A8 hybride top model of zoiets, vandaar
@bitd: de S8 is een tijdje geleden al onthuld. Over de A8 60 TFSI e was (nog) niks bekend. Dus die benoemde ik even 😅
@720s: ah ok, heb die destijds gemist, leuk ff teruggekeken.

Ik kan bijna modellen facelift etc niet meer bij houden. Elke 3 jaar facelift

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).