• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is China’s antwoord op de Tesla Model S Plaid

Auteur: machielvdd, gepost 15 november 2023 om 21:01 – 14 Reacties

Zo anoniem als de Model S Plaid is, zo opvallend is deze HiPhi A.

Een auto met 1.000+ pk rijden was tot voor kort alleen weggelegd voor de allerrijksten, maar tijden veranderen. Vandaag de dag heb je voor ‘slechts’ een ton al een 1.020 pk sterke Tesla Model S Plaid. En deze auto gaat nog concurrenten krijgen ook.

Deze concurrentie komt – hoe kan het ook anders – uit Chinese hoek. In september werd al de Zeekr 001 FR geïntroduceerd, met 1.265 pk. En nu is daar de HiPhi A, die daar nog eens overheen gaat. Deze auto heeft namelijk 1.305 pk.

De HiPhi A is de snelle versie van de HiPhi Z die we al eerder te zien kregen. Niet dat deze auto langzaam was, want de Z had ook al 655 pk. Het was echter geen Model S Plaid-killer, en dat is deze HiPhi A wél.

HiPhi A
HiPhi A

Oké, de term ‘killer’ is misschien wat overdreven, maar deze Chinese EV zou praktisch even snel moeten zijn als de Plaid. Die doet een sprintje van 0-100 km/u namelijk in 2,1 seconden, terwijl HiPhi “net iets meer dan 2 seconden” belooft. Zeekr zit ook op dat niveau, met een sprinttijd van 2,07 seconden.

Zoals je merkt: er valt weinig winst meer te behalen, want op een gegeven moment bereik je de grenzen van de natuurwetten. Veel harder accelereren dan dit is waarschijnlijk niet mogelijk met een zware vierdeurs auto. En dat moet je misschien ook niet willen.

Om dit voor elkaar te krijgen heeft HiPhi overigens de hulp ingeroepen van een echte supercarfabrikant. De auto is namelijk ontwikkeld in samenwerking met Apollo, het voormalige Gumpert. Apollo kennen we natuurlijk van de bizarre Apollo IE. Nu weet je ook meteen waar de letter A voor staat in de naam.

Zoals gewoonlijk bij EV’s is de topsnelheid minder indrukwekkend dan de sprinttijd, maar met een top van bijna 300 km/u heb je weinig te klagen. De HiPhi moet op dat punt wel zijn meerdere erkennen in de Plaid, want die loopt 322 km/u.

HiPhi A

Waar je Model S Plaid bijna een sleeper kunt noemen met zijn zakelijke uiterlijk geldt dat zeker niet voor deze Chinees. De HiPhi Z was al een bizarre verschijning, maar met de A zijn echt alle toeters en bellen uit de kast getrokken. Met deze auto moet het wel lukken om de aandacht van spotters te trekken.

Of de HiPhi A ook naar Europa komt is nog niet bekend, maar dat zou zomaar kunnen. De HiPhi Z (waar deze auto dus op gebaseerd is) komt namelijk ook deze kant op. Daardoor kunnen we alvast verklappen dat de HiPhi A geen koopje gaat worden. De Z kost in Duitsland namelijk al €105.000.

Ook interessant!

  • Dit is wat de Tesla Model S Plaid nog miste
  • Lucid Air Sapphire sloopt Tesla Model S Plaid op de sprint
    Lucid Air Sapphire sloopt Tesla Model S Plaid op de sprint
  • Joel Beukers gaat voor goud met zijn Tesla Model S Plaid
  • Tesla Model S Plaid Track Package: eindelijk 320 km/u
    Tesla Model S Plaid Track Package: eindelijk 320 km/u

Nieuwste artikelen

  • Krijgt jouw Tesla eindelijk Apple CarPlay?
  • Knappe Jaguar op Marktplaats heeft zich ontpopt tot een puike youngtimer
  • Video: Stoer doen met de Jetta gaat fout
  • Deze kleine atmosferische viercilinder klinkt geweldig bij 10.000 tpm (video)
FacebookTweetPinLinkedIn

apollo, Elektrisch, hiphi

Vorig bericht: « AC Schnitzer S2 is dikker dan de standaard M2
Volgend bericht: Stichting open deur: deuren kunnen open »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    15 november 2023 om 23:40

    Hipi-jaja-jippie-jippie-jeey!

    Sorry.

    Login om te reageren
  2. AudiRS zegt

    16 november 2023 om 06:00

    De 6000 SUX!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 november 2023 om 07:45

      https://robocop.fandom.com/wiki/6000_SUX?file=6000sux.jpg
      Heerlijk foute film was dat toch. Deze was recent nog weer op tv. Genieten.

      Login om te reageren
  3. lecomte zegt

    16 november 2023 om 07:25

    Ik blijf dit een soort Hot Wheels vinden. Het is anders, mooi weet ik niet. Na een maand ben je er denk ik op uit gekeken qua ontwerp.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    16 november 2023 om 08:20

    Ik vind het eigenlijk wel wat hebben, deze Chinese Badmobile met Citroën invloeden.

    Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    16 november 2023 om 08:54

    Schrijft waarschijnlijk nog sneller af dan een Maserati.. Voor mij dan liever een nette nieuwe 911 op dinosap..

    Login om te reageren
  6. ghost zegt

    16 november 2023 om 09:42

    Niemand geeft toch nog om 0-100 tijden..zeker als je dan gaat neuzelen over honderdsten achter de komma 🥴🥴

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      16 november 2023 om 12:19

      Wedstrijdje verpissen is het.
      Hoe snel slijten de banden van dit soort pk-monsters. Het zou fijn zijn als het volgende kabinet bpm gaat heffen per pk/elektrisch verbruik voor elektrische auto’s.

      Login om te reageren
  7. str8six zegt

    16 november 2023 om 10:00

    Vind t wel een vet design. Interessanter dan het prehistorische design van de model S.

    Login om te reageren
  8. audirs3 zegt

    16 november 2023 om 10:33

    De EV’s gooien de hele markt op zijn kop. Toch bizar dat je voor de snelste auto’s nu Amerikaans of Chinees moet gaan halen. Wie had dat 20 jaar geleden nou verwacht.
    En voor de mensen die denken “ja maar met een EV is veel vermogen veel makkelijker”, nou dat valt vies tegen, anders hadden we ook wel 1000pk ID.4’s gehad ofzo. Net als met een verbrandingsmotor is ook met EV de koeling best wel een ding bij zulke vermogens.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    16 november 2023 om 10:40

    Bij EV’s is veel vermogen ook gemakkelijker. Je hoeft niet meer cilinders of grotere turbo’s te monteren, een tikkie grotere elektromotor met een dikkere kabel doet het al. Je hebt er inderdaad ook een sterke batterij koeling voor nodig want een hoog vermogen betekend een sterke stroom maar die koeling had je toch al nodig voor het snel laden. Een 1000pk ID.4 is onzin maar een standaard ID.3 heeft twee keer zoveel vermogen dan een standaard Golf.

    Login om te reageren
  10. drtim zegt

    16 november 2023 om 10:49

    Vrij lelijk antwoord..

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    16 november 2023 om 11:14

    Je kan idd wel zien dat Gumpert invloed had op het design. Druk en futuristisch.. mss net iets te?

    Login om te reageren
  12. Snelle zegt

    17 november 2023 om 07:51

    Als je er goed naar kijkt is het gewoon een goed geslaagde auto. Die wielkasten zijn mooi uitgebouwd, hij ziet er lekker dik uit. Ondanks dat het een grote auto is krijg ik er een rally auto gevoel bij. Die spoiler hoeft niet. Wat mij betreft kan BMW hier nog wat van leren qua design. Ik hoop dat hij naar Europa komt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North