• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít is de auto van het decennium

Auteur: Loek, gepost 15 januari 2020 om 22:08 – 40 Reacties

Een onofficiële verkiezing wijst uit dat Volvo een sterke positie inneemt.

Dat wisten wij al lang! De XC90 kwam al voor in ons eigen lijstje met de meest baanbrekende auto’s van het afgelopen decennium. De XC90 is het eerste resultaat van een bult Chinees geld, geïnvesteerd door de nieuwe eigenaar Geely. Toch probeert de auto lekker Zweeds te zijn en tegelijkertijd meer richting ‘premium’ te kruipen.

Het begon dus met hun vlaggenschip, de XC90. Nu is – op de V40 na – het hele gamma op de nieuwe wijze in elkaar gezet. Een duidelijk familiegezicht, geen grammetje veiligheid verloren, investeringen in alternatieve aandrijflijnen: er is veel voor de nieuwe SUV te zeggen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

We moeten gelijk de kanttekening plaatsen dat ‘car of the decade‘ een onofficiële titel is. Degene die de eer uitroept is de Amerikaanse tak van AutoTrader. De auto combineert volgens de occasionsite perfect een luxe insteek met goede, schone aandrijflijnen. Volvo bewijst inderdaad wel dat je veel kunt met een viercilinder, getuige het feit dat de topmodellen van de XC90 bijna 400 pk hebben. Geen Yamaha-V8 meer, maar goed. Dat telt wel mee met de ‘vooruitstrevende aandrijflijnen’ wat de XC90 de auto van het decennium maakt. De auto heeft inderdaad een hoop voordelen en is toch op en top Volvo. Geef toe, dat is knap.

De in 2015 geïntroduceerde XC90 pakt dus plek één. Andere auto’s die goed scoorden in dit decennium zijn de Tesla Model S, Nissan LEAF, Toyota Prius, Honda/Acura NSX, het merk Genesis, de Kia Telluride, de Ford F-150 Raptor en de Porsche Macan. En zo gaat de lijst door en door. Wat ons betreft een lijstje toppers.

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
    Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
  • Volvo Concept Recharge
    Krijgt de opvolger van de Volvo XC90 deze naam?
  • Volvo vernieuwt V90/S90, ook nieuws voor XC90

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

Volvo, xc90

Vorig bericht: « Gelimiteerde AMG GT R Roadster 750 pk geven doe je hier
Volgend bericht: Deze Ford kan 5.440 kg trekken. Met een lier. »

Lees Interacties

Reacties

  1. davido89 zegt

    15 januari 2020 om 22:19

    Tja, ik denk dat dit decennium de geschiedenis in gaat als een van de dieptepunten in de autogeschiedenis. Er ontbraken gewoon echt auto’s die de wow factor hadden.

    De jaren ’50, ’60 ’90 en ’00 waren stuk voor stuk mooie decennia, terwijl ik de jaren ’70 en ’80 dan ook weer mwah vindt qua autogeschiedenis. Uiteraard zal dit decennium de boeken in gaan als het tijdperk waarin elektrisch rijden doorbrak alleen ontbreekt er een cadillac eldorado, jaguar e type of mclaren f1.

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      15 januari 2020 om 23:38

      @davido89: Ik kan helaas niet anders concluderen dan dat je volkomen gelijk hebt.

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      15 januari 2020 om 23:38

      @davido89: de 812 SuperSnel maakte bij mij wel het “wow factor” los hoor!

      Login om te reageren
    • veloce zegt

      16 januari 2020 om 00:27

      @davido89: de jaren 70 en 80 mwah? Toen gingen knotsgekke concept cars nog wel eens gewwon in productie of kon je homologatiespecials gewoon bij de dealer bestellen. Er zijn zó veel belangrijke en briljante auto’s gemaakt in deze periode.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        16 januari 2020 om 10:04

        @veloce: inderdaad, Delta HF Integrale, e30 M3, F40, 205 GTi, ik kan eindeloos doorgaan met gave jaren ‘80 auto’s.

        Login om te reageren
        • mrducky zegt

          16 januari 2020 om 11:37

          @griffendahl: precies. Renault 5 turbo, Audi UrQuattro, Skyline R32, Porsche 959, 190 Evo… Wat mij betreft heeft elk decennium tot nu toe iets unieks gehad. Dit decennium is voor velen gewoon niet zo bijzonder omdat de verbrandingsmotor gewoon redelijk uit ontwikkeld is en fabrikanten uit moeten wijken naar andere mogelijkheden. Dit decennium heeft zeker ook bijzondere auto’s gebracht maar de meeste mensen houden er niet van. Wacht maar tot de jongeren van nu over 10 jaar praten over auto’s. Dan is de 10s een prima decennium geweest want de elektrische auto kwam grootschalig op de markt. De formule E is begonnen etc….

          Login om te reageren
    • rezi zegt

      16 januari 2020 om 10:52

      @davido89: Dat denk ik dus niet. Sowieso is het lastig om een periode te duiden als je er pas net uit bent, maar qua innovatie is het afgelopen decennium misschien wel één van de beste ooit geweest. En kijk ook eens hoeveel beter, luxer, sneller en veiliger modale auto’s geworden zijn de afgelopen 10 jaar. Of naar waar wat het prestatiepotentieel is van een sportieve C-segmenter ten opzichte van één uit de jaren ’00. Of naar de doorbraak van elektrisch vervoer. Of naar exoten met topsnelheden van 400+ km per uur. En zelfs naar exotische concept cars/hyper cars die het gewoon tot een productiemodel hebben geschopt (Hellcat, I-Pace, Model X met vleugeldeuren, extreme Lambo’s, de Chiron, McLarens, one-offs van Ferrari, enz, enz).

      Login om te reageren
      • sntial zegt

        16 januari 2020 om 11:28

        @rezi: 400km/h, noem mij één iemand die hier iets aan heeft.

        Login om te reageren
        • rezi zegt

          16 januari 2020 om 11:34

          @sntial: Dat is het punt toch niet? Het gaat om wat het afgelopen decennium op autogebied al dan niet de moeite waard maakt. Het verleggen van grenzen hoort daar bij.

          Login om te reageren
  2. smijsie zegt

    15 januari 2020 om 22:23

    Ik moet nog steeds wennen aan de combinatie van Volvo en ‘premium’. Wel een hele knappe prestatie die Volvo heeft neergezet. In die zin dus ook dik verdiend. Wel jammer dat er geen opvolger van de V40 komt.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      16 januari 2020 om 00:31

      @smijsie: Ik moet nog steeds wennen aan de onzinnige term “premium”…

      Login om te reageren
      • troljedemoeder zegt

        16 januari 2020 om 06:36

        @johnhert: Ik moet nog steeds wennen aan Volvo.

        Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          16 januari 2020 om 08:29

          @troljedemoeder: ik moet nog steeds wennen

          Login om te reageren
          • sntial zegt

            16 januari 2020 om 11:29

            @2wheeler: ik moet ook

            Login om te reageren
            • koekwaus zegt

              16 januari 2020 om 13:33

              @sntial: als ze me zoeken …

              Login om te reageren
      • appeltaartislekker zegt

        16 januari 2020 om 10:26

        @johnhert: ik ben benieuwd als autoblog ook Lada klakkeloos overneemt, wanneer Lada zijn auto’s premium gaan noemen.

        Login om te reageren
    • slickrick zegt

      16 januari 2020 om 06:56

      @smijsie: het is met name een bijzondere prestatie van de Chinezen , een eigen premium merk opbouwen is vrijwel onmogelijk. Dus maar een bestaand merk kopen en omtoveren.

      Had Volvo nooit op eigen benen kunnen bewerkstelligen, zijn ze te klein voor.

      Login om te reageren
  3. kempenaer zegt

    15 januari 2020 om 22:38

    Nogal milieuhysterisch gedreven dit rijtje.
    Ik vind het een beetje een hypocriet ding die xc90. Een beetje te wannabe deugerig.

    Login om te reageren
  4. geelbarrel zegt

    15 januari 2020 om 23:30

    Sjoemeldecennium….

    Login om te reageren
  5. kennone zegt

    15 januari 2020 om 23:40

    Ik weet niet hoe ze nu zijn, maar toen die nieuwe XC90 uit kwam zat dat ding vol kinderziektes en dan vooral de T8!

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      15 januari 2020 om 23:42

      @kennone: (te snel op versturen gedrukt) ik weet niet of dat nu nog zo is maar dan ben je in mijn ogen niet “de auto van het decennium”

      Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      16 januari 2020 om 06:10

      @kennone: Bij mijn werk had een dozijn collega’s dat ding besteld in 1 batch voor wat korting.

      De helft heeft m na paar maanden ingeruild op een BMW X5 want het was één groot drama.

      Login om te reageren
  6. ericc zegt

    16 januari 2020 om 00:00

    3 mensen die ik goed ken hebben veel problemen met hun xC60. Vooral de EGR-klep is een ramp.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      16 januari 2020 om 00:11

      @ericc: komt vaak door het nieuwe (economisch) rijden. Paar jaartjes terug toen ik nog in de autobranche werkte moest ik regelmatig een rondje over de snelweg op in zijn 3! Zo brande ik de verstopte roetfilter en EGR klep schoon. Was voor de klant een goedkopere optie dan vervangen en het werkte goed! Dus gewoon af en toe het gaspedaal naar de bodem drukken..

      Login om te reageren
  7. superfunky zegt

    16 januari 2020 om 01:14

    Dat was zeker een unieke auto, die T8! Was blij dat ik ‘m na 2 jaar voor veel te veel geld kon verkopen aan iemand die veel geld over had voor een 7% XC90.

    Wat hem zo uniek maakt? Dat het de enige benzine auto is die ik ooit gehad heb die tank-stress opriep. In tegenstelling tot laad-stress! Als we op vakantie waren en we reden weg bij het tankstation, dan gingen we al kijken waar de volgende tank was. 280km was geen uitzondering en de eerste keer naar de sneeuw hebben we het 2x bijna niet gehaald. In 5x tanken naar Oostenrijk, niet normaal. Daarna standaard een extra 10l jerrycan mee, dat gaf rust.

    Login om te reageren
    • rezi zegt

      16 januari 2020 om 10:45

      @superfunky: Grappig, mijn ervaring is compleet anders. Heerlijke auto, ontzettend krachtig en comfortabel. Nul issues mee gehad en zelfs zonder laden reed ik op lange trajecten (naar Zuid-Frankrijk bv) met een sportieve rijstijl en volgeladen bak 1 op 10/11. Ik zou hem iedereen aanbevelen, zelfs zonder bijtellingsvoordelen.

      Login om te reageren
  8. nikos zegt

    16 januari 2020 om 07:29

    Bijtelling is voor mij totaal onbelangrijk maar ik koos in 2016 voor de XC90 omdat de auto alles heeft wat ik wilde hebben. Comfort, luxe, snel, 7 zits, alle nieuwe snufjes en ook fraai. Ik heb nog nooit een probleem gehad met deze auto. Ik blijf deze auto gewoon rijden want er is in mijn optiek geen beter alternatief op de markt.

    Login om te reageren
  9. PunicaOase zegt

    16 januari 2020 om 07:36

    Volgens mij hebben die T8’en, waar het in dit artikel over gaat, veel technische problemen.. sowieso meen ik me te herinneren dat Volvo het kwalitatief niet zo goed meer doet..

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      16 januari 2020 om 07:37

      @punicaoase: vind ze wel qua design en comfort heel geslaagd!

      Login om te reageren
  10. vondick zegt

    16 januari 2020 om 07:59

    Heel rare keus. Ik denk dat de Model S veel baanbrekender was.

    Login om te reageren
    • Maarten123 zegt

      16 januari 2020 om 08:10

      @vondick: ik ben geen fanboy, maar ben het in dit geval met je eens. Ik denk niet dat er één auto is die de gevestigde orde zo heeft wakkergeschud als de Model S.

      De XC90 is prima, maar blinkt nergens in uit.

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      16 januari 2020 om 19:17

      @vondick: het is een Amerikaanse verkiezing. Had de F150 verwacht. ?

      Login om te reageren
      • mpgc zegt

        17 januari 2020 om 05:25

        @bernoulli: is geen auto maar een truck ?

        Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    16 januari 2020 om 09:59

    Of het de auto van het decenium is, dat valt nog te bezien, maar het design is geniaal. De XC90 is voor zijn soort erg geslaagd, de V en S90 zijn nog veel knapper, de Polestar is qua design ook een schot in de roos.

    De nieuwe S60 echter is voor mij de ultieme uitvoering van dit nieuwe design, hij is zó mooi! Als daar nu zo’n smurfblauwe Polestar uitvoering van zou komen met een ouderwetse 500pk 5-pitter in de neus……

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      16 januari 2020 om 10:21

      @dutchdriftking: Twee weken geleden mijn nieuwe S60 in ontvangst mogen nemen en ben er waanzinnig blij mee.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 januari 2020 om 14:24

        @griffendahl: U bent een gelukkig mens! Je mag trots zijn op zo’n mooie wagen.

        Login om te reageren
  12. mashell zegt

    16 januari 2020 om 10:32

    Als we in Europa een auto van het decennium kiezen wordt het de Renault Captur. Misschien niet voor iedereen een leuke auto maar er is geen auto die beter bij de tijdsgeest past, compact, betaalbaar en opgehoogd.

    Login om te reageren
  13. Ram-G-maN zegt

    16 januari 2020 om 11:16

    Dat een SUV het afgelopen decennium samenvat is alleen maar treffend. Ook al had de Model S wat mij betreft mogen winnen. Het zijn de SUV’s en de crossover’s die het meest in trek zijn bij de grootst vermogende groep Europeanen: de boomers. Die bepalen momenteel het landschap.

    Login om te reageren
  14. Shaw zegt

    16 januari 2020 om 14:56

    Zelf kom ik regelmatig in Zweden en daar is men alles behalve fan van de nieuwe generatie Geely-Volvo’s. Vooral elektronica laat te wensen over. Volvo’s van na 2015 kun je volgens menig Zweed beter mijden.

    Login om te reageren
  15. duufjexc90t8 zegt

    16 januari 2020 om 15:38

    Ben na meer dan 120000 km in mijn xc90 T8 nog steeds zeer content. Er zijn in de garantieperiode een aantal issues verholpen, maar dat is door de dealer zeer adequaat uitgevoerd. Rijd elke dag nog met een glimlach. Het blijft een soort yekkel en mr Hide. In pure stil en zuinig. In power (met een Polestar kieteling) een beest met 420 pk die heerlijk vlot van zijn plaats gaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North