BMW i8 krijgt 362 pk, houdt zijn vleugeldeuren

Auteur: , 61 Reacties

Nu het stof van de i3 wat is neergedwarreld wordt het tijd voor BMW om zijn andere i-project te pluggen. Voorafgaand aan de onthulling krijgen we, net zoals dat bij de i3 gebeurde, semi-definitieve details over de aandrijflijn, afmetingen en het gewicht van de hybride sportwagen.

Onder de body van de i8 ligt een 1.5 liter driecilinder, die door de techneuten is opgepompt tot een forse 231 pk en 320 Nm, bijna net zoveel als BMW in 28i-trim uit de 2 liter viercilinder weet te halen. De elektromotor voegt hier 131 pk en 250 Nm aan toe, wat tot een systeemvermogen van 362 pk and 570 Nm leidt.

Als beide krachtbronnen worden gebruikt, dan accelereert de i8 in ‘minder dan 4,5 seconden’ (voorlopige specs) naar de 100 km/u. de 80-120 km/u-elasticiteit is met 4,5 seconden ook zeer netjes te noemen.

De topsnelheid van 250 km/u moet de benzinemotor louter op eigen kracht bereiken, want op dit soort snelheden doet de elektromotor niet meer mee. Louter elektrisch haalt de i8 120 km/u. Doe je wat rustiger aan, dan moet je 35 km ver kunnen komen, alleen op je batterijen.

Steck es rein, Heinz, gib mir das Saft

Het DIN-gewicht (inclusief vloeistoffen en een voor 90% gevulde tank) ligt op ‘minder dan 1.490 kg’. De i8 meet 4689 x 1942 x 1293 mm, en behoudt de vleugeldeuren die er al sinds de eerste conceptversie (uit 1864) op zitten. Met 2.800 mm is de wielbasis zeer fors voor een auto van deze omvang.

Vollledig afgevuld met octaan- en ampère-sap kan de i8 500 km ver komen in Comfort-modus. Zet je de Eco Pro-schakelaar (in een sportwagen, inderdaad) om, dan kan je hier nog 20% bij smokkelen. Ondertussen test BMW volop door met zijn i8, het ding wordt overal gesignaleerd, maar dit weerhield de Beiers er niet van nog even een set verse foto’s van hun sportieve hybride in camouflagepak te maken. Deze, en 4 foto’s van het chassis, zie je in de gallery.

i8 naakt!

De i8 rolt standaard op 20 inch lichtmetaal, met 195/50 R20 / 215/45 R20 bandjes. Geen dikke schlappen dus, breed rubber heeft veel weerstand,en dat zou de elektrische credentials niet ten goede komen. Elektrificering betekent compromissen sluiten.

Mocht je nog twijfelen over de ‘punch’ van de driepitter, kijk dan even naar hoeveel moeite Wouter had om met een 300 pk sterke Audi S3 bij te blijven:



61 reacties

Als ze hier nu een M8 van maken zonder al die electroshit, ben ik blij. Gewoon een lekkere V6 of V8 erin en knallen maar
@brabantia: Pas op. Niet V6 zeggen in een BMW topic.. Dan gaan sommige mensen schuimbekken ;-)
@brabantia: BMW maakt geen V6 motoren sherlock…
@rechtsaanhouden: mijn fout, 6 in lijn bedoel ik :)
@rechtsaanhouden: mijn fout, ik bedoelde 6 in lijn motoren natuurlijk :)
@brabantia: dubbele reactie, iets te snel overnieuw geprobeerd te reageren..
Vandaag mag er al pers in rijden dus ben benieuwd Autoblog.
Wat die BMW rijder op dat filmpje betreft kom ik aardig met hem overeen..
Altijd wel een vervelende Aldi rijder die wedstrijdje wil doen..
@kaasboerin: zijn bmw rijders er zich dan van bewust dat er nog andere mensen op de baan rijden?
@fejjie: Hangt ervan af of het een ‘rijder’ is of niet.
Het van A naar B volk zit meestal hele andere dingen te doen achter het stuur, alles behalve rijden iig.
– hoeveel moeite Wouter had om met een 300 pk sterke Audi S3 bij te blijven-

Ruim over de 200km/u,bij 7000rpm overschakelen, en nog rijdt de BMW weg.Begint al zo rond de 10 sec.van het filmpje.
De A..i weegt wel een paar tientallen kilo’s minder,maar moet de meerdere in pk wel erkennen aan de BMW.Maar toch,de BMW heeft er geen moeite mee om dat ding achter zich te houden.
Overigens,ziet er zo op het eerste oog strak uit de BMW.
@kaasboerin:

-Altijd wel een vervelende Aldi rijder die wedstrijdje wil doen.. –

Ze zijn niet alleen daarin vervelend.
@bayernmunchen: Dat heb ik nou vaak met Bmw’s, helaas blijf ik de meeste wel voor.
@dahlback:

Als jou rijstijl net zo is als de gemiddelde A..i-piloot,vindt ik dat niet zo gek.Dat volk kijkt nergens naar.De meeste blijf je voor zeg je,nou dat is mooi,prachtig.Moet ik dat indrukwekkend vinden?
Maar ik ga hier geen stoere taal praten over hoe je als een ralley-rijder door het verkeer begeeft.
@bayernmunchen: tja dan hebben we het nog geen eens over de gemiddelde Bmw rijder gehad hoe dat rijd en kleeft….
@dahlback:

Kom maar een keer tegen mij. :)
@bempi: zei al de meeste dus niet alle, zal heus wel mensen sneller zijn hoor maar vaak toch van die mannetjes in die je snel voorbij willen en niet gaat en volgende stoplicht proberen ze het weer en zitten ze boos te gebaren naar je. Altijd wel zielig zulke lui in hun leasewagentje.
@dahlback: Haha, ja. Die ‘zielige leaserijders’ rijden geen Audi nee.
Zoals hierboven op dat youtube filmpje, die een of andere testwagen filmt en inhaalt op een, jawel, snelweg, en dan betiteld als ‘versus’..
Ik kijk uit naar jouw vette ‘versus’ uploads!!1
@dahlback:

Jij bent een goeie voor in het circus.
@bayernmunchen: Waarheid blijft hard voor anderen ;)
@dahlback:

Voor jou geldt dat hetzelfde.
@bayernmunchen: Daarom maak ik er speciaal voor jou realiteit van omdat je een fanboy bent die niet verder kijkt.
@dahlback:
Was getekend: de überfanboy….
Die niet onbelangrijke toevoeging was je gemakshalve vergeten.
@jrk68: Ik ben van verre weg een fanboy ;) alleen hou ik niet van die arrogante petjes zoals premiumbmw of bayernmunchen die maar 1 merk kennen.
Bij mij zijn het bepaalde merken waar ik niets mee heb door ervaringen met die.
@dahlback:

– alleen hou ik niet van die arrogante petjes zoals premiumbmw of bayernmunchen-

Goedemorge,


Nou moet je even luisteren,directeur.Ten eerste,ben géén petje en al helemaal niet arrogant.Misschien dat ik zo over kom op jou,maar verre van dat.Hou jij nou maar een spiegel voor jezelf,en oordeel niet zomaar domweg.Als jij al kan opmaken over wat ik hier post,en dat jij denkt met wat voor iemand jij te maken hebt,zou ik de psychologie in gaan.Want jou mensen kennis is briljant.Dus roep niet zomaar wat,artiest.En ga samen met melkoe het circus is als clowns,hakkie en takkie,als het in de psychologie niets wordt.

En fijne dag verder.
@kaasboerin: niet iedere aldi-rijder die sneller gaat, wil een wedstrijdje doen. Ik rijdt meestal gewoon harder omdat ik een hekel heb aan getreuzel in het verkeer.
En ja, dan haal je soms ook BMW-rijders in.
@melkkoe: *ik rijd*
Dit wordt een hele interessante auto. Ik ben zeer benieuwd.
Ben ik de einige die dit zinloos vind?
Hij word als een “groene” sportwagen neergezet. Maar hij kan maar 35 kilometer alleen elektrisch rijden. Daarna moet de gewone motor weer aan en is hij ineens niet zo zuinig meer.



Wel een mooie bak.
Hoe klein is die bezine tank wel niet als ie maar 500km ver kan komen?
@martingtv: Uitgaand van een normverbruik van 2,5 liter / 100 km zou ik zeggen 12,5 liter. Da’s wel erg weinig he….
@sir_smokalot: op de laatste foto staat de motor met daar onder wat op de een benzine tank lijkt. Die lijkt me groter dan 12,5 liter. Sommige motorfietsen hebben grotere tanks.

Op 1 website hebben ze over 11.1 gallon, wat ongeveer 42 liter is. Dan zou ie alleen op bezine motor 1 op 11 draaien.
@martingtv: Daarom het voorbehoud. Maar waarom zou je een bepaald verbruik opgeven, en vervolgens bij de range-berekening van iets anders uitgaan?

Dan geef je inherent toe dat er geen fuck van de NEDC klopt.
@sir_smokalot: het verbruik dat er tijdens de NEDC er uit komt, is meestal erg onrealistisch.
@martingtv: het ding kan 35 km elektrisch afleggen. voor de overige 65 km is dus nog 2,5 liter benzine nodig. Dat is dus 1 op 26.
465 / 26 = 17,9 liter. Dit heb je dus nodig om 500km ver te komen
Wow wat een prachtige wagen weer van BMW. Alle andere supercar fabrikanten huiveren en beven bij elk nieuwsbericht van de I8. Ze voelen de hete adem van BMW in hun nek.

Ben erg benieuwd naar de prijs, maar weet zeker dat dit een regelrechte verkooptopper gaat worden.
@premiumbmw: Andere supercar fabrikanten ? BMW eenheidsmuk is nu al supercar geworden het word steeds gekker
@premiumbmw: Tuurlijk…
@premiumbmw: een auto die amper weg komt bij een S3’tje noem ik geen supercar.
Dit is gewoon een opgevoerde prius
@melkkoe:

– een auto die amper weg komt bij een S3′tje-

Dat gebakje van een S3 heeft de grootste moeite om de Bimmer bij te benen.
Het begint pas als het filmpje vanaf 10sec.loopt.De BMW rijdt gewoon weg van dat ding.
@bayernmunchen: juist, en daarmee is het met recht een supercar te noemen. Evenals die brede sloffen die ervoor zorgen dat het echte bochtenridder is
@melkkoe: Brede sloffen, audi, bochtenridder? Haha, ja, jij hebt verstand van auto’s! :)
@kaasboerin: meer dan gemiddeld. Ik ben me er dan ook van bewust dat ik een vreselijk onderstuurde, onbetrouwbare, saaie eenheidsworst rijd. En dat ik veeeeel beter een bmw had kunnen kopen
@melkkoe:

Kut of niet,dat die kruiwagen het niet kan bijhouden.
@bayernmunchen: Een A3 is geen audi in mijn ogen, net zoals deze prius geen supercar is
@melkkoe:

Het is een S3,géén A3.
Dus loop nou niet te zoeken of te tieren die kruiwagen is geen partij.
@bayernmunchen: ik zal hierbij nog een keer mijn statement duidelijk maken:
De BMW i8 is geen supercar!

Dat deze prius wegrijdt bij een S3 doet daar niets aan af.
@melkkoe:

Luister econoom,ik (LEES IK),heb hier geen één woord over geroepen dat de BMW een supercar is,en daarbij weet jij het verschil niet tussen een kwaldi S3 of een A3.
En nogmaals,het doet jou wel pijn dat,( je blijft er maar over aan het eikelen) de BMW de meerdere is aan deze kwaldi.
Als je niks beters te doen hebt om je gram te willen halen,ga de koe maar uitmelken.
@bayernmunchen: heeft dit ding trouwens ook van dat kunstmatige motorgeluid door de speakers?

Lijkt me wel noodzakelijk met dat brommobiel motortje onder de kap.
@melkkoe:

jij bent echt een zielig mannetje.Kun je het niet winnen,dan gaan we maar op de kinderachtige wijze verder?
Ga knikkeren man.En niet janken bij verlies.
@premiumbmw: hahahahhaa mag ik ff hard lachen? Bmw moet zich nog gaan bewijzen met een supercar, ze hebben ooit de M1 gemaakt en daarbij is het gebleven.
@dahlback:

Euhm,moet jij niet zo een optreden weggeven in het circus?
@bayernmunchen: noem jij er maar eens 1 op? Nee ze hebben er geen 1 maar willen toch proberen om erbij te horen bij de rest.
@dahlback:

Ik heb hier niks geroepen over dat de i8 een supercar is,dat is het ook niet,dat roept hier iemand anders.Het zou mij aan mijn lul roesten of BMW nou wel of niet erbij wil horen met een zijnde supercar.Als jij dit zo graag wil denken,doen geloven, in jou belevenis,wil ik jou dit niet ontnemen.Droom lekker verder.
Wel grappig de audi en bmw fittie , ze hebben alleen niet in de gaten dat het precies de zelfde type ‘mannetjes’ zijn die in die auto’s rond rijden.
denk dat dit wel rond de 100K zal gaan zitten , beetje fisker karma prijs denk ik.

Op zich wel mooi, en ik verwacht toch dat dit een leuk speeltje kan zijn.. Is er geweten wanneer dit leverbaar is?
Nu maar hopen dat ze geen blow-up veroorzaakt hebben
Ik zie liever een CS van de band rollen dan een i8 gebaseerd op de CS. Mja ken niet alles hebben in de wereld.
Ik zag hem vorige week rondrijden met een nieuwe mini achter zich aan. De mini maakte meer geluid dan de i8 (en ja de motor was wel aan). Maar misschien dat er nog wat aan uitlaatgeluid gesleuteld gaat worden. Veel interessanter dan een lage brom werd het niet, zelfs niet bergop.
@jolig:
Dan stond het geluid waarschijnlijk zacht, die volumeknop moet ook helemaal naar rechts om de samples goed te kunnen horen….
Geloof me, dit word terug een mooie BMW

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).