Inclusief goodies van Carlsson, dus echt veel dikker dan de dikste citroen van de plaatselijke Albert Heijn.
De Citroën C5 wordt door velen gezien als ‘de Duitse Citroën’. Tuurlijk, het is best een kloeke D-segmenter, maar het aparte randje dat voorgangers als de DS en BX kenmerkten was er wel vanaf. De meeste versies hebben niet eens hydropneumatische veren. Zelfs de Duitse Citroën-importeur was kennelijk van mening dat de C5 wel wat meer sjeu kon gebruiken. En omdat de auto hen zo bekend voorkwam, pakten ze dat aan op de manier die ze kennen. Tsjoeneerder Carlsson, bekend van hun nobele werken op basis van Mercedes (rijtest), werd ingeschakeld om de C5 wat op te kalefateren. Let wel, wilde je deze aanpassingen hebben op je C5 hoefde je niet eerst de auto te kopen en die naar Merzig te brengen. Je kon je C5 by Carlsson gewoon zo bestellen bij de betere Citroën-dealer.
Daarvoor moest je dan wel een van de dikkere motoren aanvinken op de specificatie-lijst. Carlsson waagde zich niet aan de mindere goden uit het gamma. De oorspronkelijke bezitter van deze witte C5 Break op Marktplaats is maar meteen voor de allerdikste motor gegaan die Citroën destijds leverde: de in samenwerking met Ford/Jaguar gebouwde 3.0-liter V6 diesel. In dit geval is die goed voor 241 pk. Volgens auto-orakel @willeme kon je er ook voor opteren de krachtbron licht te laten kietelen tot 275 pk. In dit geval is dat dus niet gebeurd, maar wat niet is kan nog komen.
Met 241 pk onder de kap hoef je je echter ook niet bepaald te schamen voor het uiterlijk vertoon op deze witte C5. Spoilers, skirts, dikke velgen, vier uitlaten, het is allemaal aanwezig. De sportieve sfeer wordt trouwens ook in het interieur voortgezet door sportieve stoelen met half lederen bekleding en sierlijstjes met de naam van de veredelaar erop.
De verkoper wil 22.899 Euro hebben voor de witte station. Behoorlijk wat knaken dus, waar je ook een niet-Franse Duitser voor op de kop tikt. Maar ja, dat was dus altijd het probleem al van de C5. Als jij de Franse genen van deze voiture echter juist een voordeel vindt kan je je slag slaan. Met de 86.231 kilometer achter de diesel-kiezen is deze Citroën immers nog lang niet uitgeknepen.
Zelfs gratis hoef ik hem nog niet.
@focusrs1: dat heb ik bij die lelijke k*Ford
@mrxsara: Niet relevant en totaal off-topic….
275 diesel pk’s dat moet toch leuk BMW’s pesten zijn.
@dutchdriftking: het grappige is dat een F10 520d al sneller naar de 100 trekt.
@dutchdriftking: excuus, mijn opmerking was uitgaande van de standaard 241 pk. Met 275 is ie natuurlijk wel weer stukkie vlugger, dus zou dan best sneller kunnen zijn.
@ozan: ik denk dat op de sprint een achterwielaangedreven BMW snel in het voordeel is. Maar tussensprints moeten echt geniaal zijn met deze wagen.
@dutchdriftking: Nou dat zullen dan alleen de oudjes zijn en de instapdieseltjes, kijk voor de lol even bij de specs van een 335d of een M550D.
@bofkont: en laten de meeste BMW diesels nu instappers zijn….. Natuurlijk zijn er zat dikke snelle 3 en 5 series die sneller zijn. Maar deze Citroën is toch behoorlijk rap!
@dutchdriftking: ja zeker wel een rap ding dit!
De dikste Citroën van Marktplaats en dan met dit aankomen?
Dit is een grap toch?
@BmwMPower: Je kunt ervan vinden/zeggen wat je wil, maar achter deze Citroën zit meer verhaal dan een van de honderdduuzend 320d’s met M-pakket/Audi A4 2.0TDI S-line/Mercedes C220 CDI met AMG-pakket.
@silverarrow: klopt! Maar dat hoeft ook niet altijd een voordeel te zijn
@silverarrow: nou wat een verhaal!
@hplh: Inderdaad, en zelfs dat is meer dan de gemiddelde Audi/BMW/Mercedes.
@silverarrow: Mag jij vinden, dit is echt een gevalletje aap en gouden ring.
@bofkont: Maar nog steeds is het wel unieker dan alle Duitse concurrenten bij elkaar. Daar zien we er echt veel te veel van.
Zo’n Citroën hoort eigenlijk niet getuned te worden, al misstaat het niet volledig. De velgen zou ik veranderen, dat wel. De 3.0 diesel is de meest begeerlijke motor die de laatste jaren in een PSA auto geleverd is, daarom alleen al het overwegen waard. Al zou ik die diesel veel, véél liever in een C6 hebben.
@jochempie:
Er is niet één C6 HDI te koop met pakweg minder dan twee-en een halve ton kilometers
Franse meuk vinden sommigen…
@desjonnies:
Idem voor de Peug 607. Schijnt ook ontiegelijke rommel te zijn……..
@desjonnies: weet jij met welke garage rekeningen en ellende die kmstanden zijn behaald??
Vooral de 1e generatie C6 werd nogal geplaagd door elektronische ellende.
Met 275 PK en zonder wit lak en de tupperware had ik hem misschien nog leuk gevonden, maar zo? Neen.
Als deze een ander set velgen had gehad was ‘ie compleet. Voor de rest erg strak naar mijn mening. Maar sowieso als ik een reguliere c5’je zie krijg ik al een blij gevoel, mooiste Citroën ! Vooral dat ’t zo breed is.
De laatste dikke citroen werdt met polaroid betaalt.
@koeckenbacker: maar buurman toch, wat doet u nu?
Ik vind het mooie auto’s. Alleen ja, het budget hè..
Hoe verneuk je een mooie Citroen: Ga naar Duitsland en laat ze daar eerst over de auto heen verspugen!. Resultaat: uw auto verandert van elegant naar HOERENBAK!
Beer van een motor. Zelfs zonder chip. Loopt echt mooi. Maar zoals Jochempie zegt, liever in een C6.
Krijg nooit echt een Citroën gevoel bij zo een C5 ..
dat 3liter Ford blok zou ik eerder in een Jaguar of LL opteren ..
Gaaf ding, maar eigenlijk moet je dan wel de power-upgrade erbij hebben
Wat dachten ze in hemelsnaam bij Citroën toen ze dat stuur erin zetten
@thefmanl: Het was/is nogal irritant dat je de stuurbediening op zijn kop moet bedienen in een bocht. Dat was de gedachte. Ik vind het zelf ook irritant om de knoppen op het stuur (radio, etc.) op zijn kop te moeten bedienen in een bocht. En nee ik kan niet wachten tot na de bocht, dat is voor klunzen die niet kunnen/durven rijden.
@sracert: Conclusie: Klunzen stuur!
@sracert: conclusie: koop joj maar lekker een passaat. Het zou nog leuker zijn als je daarmee deze ‘franse dweil’ even volgt in een strakke snelweg bocht met pak m beet 150. Je zult niet de eerste zijn die denkt dat ie met zijn ‘sportief geveerde’ auto de C5 wel kan bijhouden.
@taxman: ja hoor kalm maar, citroen heeft een heerlijke wegligging! al heeft dat niet met het klunzen stuur van doen denk ik
@taxman: Oef het ligt wel gevoelig of niet dan.
@sracert:
hoe vaak komt je stuur helemaal op de kop? is het echt nodig om precies op die momenten je radio harder of zachter te zetten?
@super: Dagelijks, in de parkeer garage bijvoorbeeld.
@thefmanl: dat is juist t geniale. Het middengedeelte blijft in deze stand staan. Persoonlijk vind ik t een gaaf gezicht en best handig
@thefmanl: Ik vind het persoonlijk best leuk bedacht en heb mij er nog nooit aan gestoord (bezit een c5).
Zonde, beter de centjes ipv in plastic in het mooie lederen interieur geinvesteerd met de veel fijnere comfort stoelen. Maar met deze navi sowieso niet kopen ivm warmte ontwikkeling van dit apparaat. Welliswaar een fijn ding maar zorgt voor een heet rechterbeen!
Voor de midlife-crisis papa die in z’n jonge jaren z’n petje is vergeten af te zetten?
Kenteken gecontroleerd bij de RDW. Hij is van 2011, APK vervallen in 2014. Volgens onderhoudsboekje Duitse auto (import) maar verder ook niets bekend bij de RDW.
Nieuwprijs € 59.000,- Euro (Excl. Carlsson). Best wel aan de prijs voor bijna 6 jaar oud.
een mooie dike auto alleen is de vorige eigenaar er niet echt netjes op geweest. Her en der beschadigingen aan interieurdelen.
Een van de fijnste diesels die je kunt krijgen. Rijdt fantastisch en zeker een diesel die het lachend meer dan 500.000km vol gaat houden.
Doe mij deze maar. Veel dikker als je het mij vraagt! ;)
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1104060033-citroen-xm-2-0i-turbo-c-t-aut-m2000-youngtimer.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=92815
Een dikke Citroën? Die heb ik nog nooit gezien.
@oemplus:
Asjeblieffies:
http://www.motorstown.com/images/citroen-bx-4-tc-04.jpg
275 pk is iets teveel voor de Aisin bak. Hoe dan ook is 245 pk meer dan voldoende in deze combi. Deze Carlsson-uitvoering (ook de eerste twee C5’s waren als Carlsson te krijgen) wordt ingezet als ‘notarzt’-voertuig op de Nurburgring, en dat lijkt me genoeg te zeggen over de manier waarop deze auto comfort, vermogen en wegligging weet te combineren.
Best een hoop centjes voor een Fransman, en dan niet even de moeite nemen alle interieurdelen goed schoon te maken en te voeden met een dressing, zie ook hoe haveloos de achterzijde van de bestuurderstoel is.
Een nette verzorgde auto als 1e indruk verkoopt zoveel beter!
Is zo te zien van Carl’s zoon geweest.
Dat stuur is wel echt intens lelijk
Best een mooie auto vind alleen die 4 uitlaten zo’n kijk mijeens een dikke motor hebben jonguh gehalte. Dat vind ik trouwens bij andere merken ook
Stil sucks