Dit is de duurste Audi van Nederland

Auteur: , 69 Reacties

Nee, het is géén R8.

Audi is van ver gekomen. Van guitige VW’s met een chroomlijstje tot een volwaardig concurrent van BMW en Mercedes-Benz. Dat heeft Ferdinand Piëch toch maar even mooi geflikt. Er zijn enorm veel dure Audi’s op het moment. Van dikke SUV’s als de Q8 tot de S8 toplimo? En de RS6 Avant gaat ook een uiterst prijzige wagen worden. Maar zijn het ook de duurste Audi’s op het moment? Nee, bij lange na niet.

Daarmee bedoelen we niet de R8-lijn van Audi met hun atmosferische tiencilinders. Als je je best doet, kom je uit op… Eh, ja, hoeveel kost een Audi R8 eigenlijk met alle opties? In tegenstelling tot al mijn andere banen, behoort het aanslingeren van een willekeurige configurator tot de werkzaamheden (klik hier als je ook zulke werkzaamheden wenst) bij Autoblog. We kwamen uit op 351.165 euro. Wellicht dat het wat duurder kan als je het performance pakketje níet aanvinkt, omdat je daardoor weer een paar opties niet kan kiezen.

Audi R8

Maar daarmee is het niet de duurste Audi van Nederland. Bij lange na niet, zelfs. In het noorden van land staat namelijk een originele Audi quattro Sport (of Sport quattro, de advertentie bezigt de term quattro Sport). De auto is volledig gerestaureerd en absoluut geen koopje te noemen. De Audi dealer in kwestie wil er namelijk 550.000 euro voor hebben. Daarmee is deze quattro Sport 200.000 duurder dan de duurste Audi R8 die je nieuw kunt bestellen.

Audi quattro Sport '84

Wat krijg je dan voor dat geld? Een waar rally-icoon. De originele Audi quattro was briljant vanwege zijn vierwielaandrijving. In de tussentijd gingen andere merken ook vierwielaandrijving toepassen. Sterker nog, ze deden het slimmer dan Audi door de motor in het midden te positioneren. De quattro Sport is een stuk korter gemaakt om zo wat wendbaarder te worden. Omdat Piëch (de grote baas bij Audi toentertijd) erop stond dat er een link was, met straatauto’s, behield de quattro Sport de motor voor de vooras.

Audi quattro Sport '84

Over die motor gesproken, het is een absoluut pareltje. Een 2.1 vijfcilinder met een échte turbo. Dus met bizar verbruik, enorm turbogat en lekker geluid. Kopen? De advertentie check je hier.

Meer lezen? Check hier onze special over de Audi quattro Sport!

Met dank aan Wim voor de tip!



69 reacties

Leuk en mooi gerestaureerd maar belachelijk duur! Liever een RS 200 dan voor de helft van dat geld…
@daniel1975: Prijs is marktconform. Is trouwens ook de enige Groep B homologatiespecial die praktisch in gebruik is.
@karaya: zal best marktconform zijn, maar het blijft een auto die nieuw minder dan een ton kostte. Ik vind alles group B of daarop gebaseerd tof, maar niet zo tof.
@daniel1975: Om een idee te geven, een vervang motorkap kostte toen 330.000 bf, 8181.49€(zonder btw) we praten midden jaren ’80.
@wimof: ja, is heel anders dan de ur-quattro en misschien ook aluminium…
@daniel1975: Eén of ander composiet materiaal.
@daniel1975: fout: de “gewone” Quattro zat rond de ton, de sport was véél duurder.
@560pk: klopt niet, de quattro was iets meer dan een ton in guldens, een 20V nog en de “korte” was net boven de twee ton in guldens, dus ongeveer een euro ton…
@daniel1975: edit spelling controle: een 20V ur-quattro was duurder dan een 10V ur-quattro, ik dacht 140.000 gulden of zo.
@daniel1975: In de Autovisie stond de korte voor Fl. 313.000 in de prijslijst. In Duitsland twee ton Duitse Marken, een 911 Turbo kostte de helft…

Hoop mensen denken dat dit een lullig autootje is dat je in de jaren negentig voor een paar ruggen kon oppikken.
@daniel1975: ik sta er ook van te kijken. Bedoel, het is een mooie auto, maar ruim drie ton voor een R8!

Die Quattro daarentegen: 😍
@rlnl: de quattro is ook absoluut een mannen auto! 💪
@daniel1975: of een Lancia Delta S4 Stradale, of een MG Metro 6R4.
On topic: ik vind de Audi Sport quattro fantastisch, maar meer dan een half miljoen?
@jeroenwz: love those to! Peugeot 205T16 E2 was in de Rally en vooral Rallycross dagen mijn absolute favoriet, maar de gewone 205T16 is toch een stuk minder bruut. De RS 200 lijkt (zeker in Evolution) meer op de real deal. De 6R4 ook trouwens…
Eerlijk is eerlijk, als ik het geld had en wou het investeren in auto’s dan kocht ik deze, prachtig!
@rens4: je beseft wel dat iemand in dit geval het investeren al heeft gedaan? Vraag me af of een originele quattro nog veel duurder gaat worden
@madmarky:
Een beetje oer-Quattro doet bij veilingen gauw 1,1-1,3 miljoen dus ja, die zijn iets meer waard
@bennyweisz: ur-quattro zit tussen de 50 en de 100 dan heb je echt een plaatje. Dus weet niet waar jij je cijfers vandaan haalt?
@rossi46audi: hij bedoelt een ex rally auto. Ex rörhl etc
@rossi46audi: inderdaad! Of hij moet de Sport Quattro S1 Evolution 2 bedoelen?
@daniel1975: Veel mensen denken dat een ur quattro de Sport quattro betreft.
@karaya: wat op zich niet zo vreemd is, want de Sport quattro is wel gebaseerd op de Ur quattro. Er is alleen een stukje tussenuit gezaagd en de carrosserie is van kevlar of een ander exotisch lichtgewicht materiaal. Nieuwprijs was destijds bijna 400.000 guldentjes.
@jeroenwz: Volgens mij Fl. 313.000.

Ur- betekent oer-, het lijkt me dus logisch dat het dan de eerste quattro betreft.
@karaya: jo. Ik dacht dat het uit de bijbel kwam: Ur der Chaldeeen…
@jeroenwz: Ben niet zo thuis in de bijbel.
Wat een fantastisch apparaat en wat een heerlijk interieur!
Lijkt me gaaf om daar een keer een rondje in te rijden.
Helaas geen isofix, dan laat maar!
@jajeroenja: zo te zien kan je het kinderzitje ook gewoon klemmen tussen de voor- en achterzetels
Vreemd, de Delta Integrale reedt deze Audi’s het snot voor de ogen, en kost behoorlijk minder…
@svenska_aeroplan_ab: een voordeel heeft deze wel: de motor is makkelijk tot 700 pk te tunen en 1.000 pk wordt ook al gedaan…
@daniel1975: wat een raar voordeel 🤔
@daniel1975: een renault f1 heeft ook 1000pk
@maferick74: wellicht maar is geen straat motor…
@daniel1975: Je kan m beter origineel houden denk ik..

Overigens, de Pikes Peak versie werd teruggetuned. Rohrl vond de auto met 1000 pk onrijdbaar.
@karaya: ja, maar terug naar 6-700 pk en niet terug naar 300 pk… Korte wielbasis werkt ook niet echt.
@daniel1975: Tuurlijk. Je koopt een originele, volledig gereviseerde Quattro voor 550.000,- om hem te tunen… LEDjes er ook maar direct op? En Autostyle velgen? Neon balken en op naar de lokale Mac om te pochen dat je 1.000pk hebt…
@svenska_aeroplan_ab: wat een onzin, als dat led lampjes je definitie van tunen is… De meeste van deze motoren worden al naar 400-500 pk gebracht en vaak met onderdelen gebaseerd op die van de rally auto’s. Als je lid bent van group B clubs zou je dat weten.
@svenska_aeroplan_ab: Dat was de Delta S4… En die was niet goedkoop.
@karaya: Dit, S4 stradale’s zijn ook onbetaalbaar. En een stuk extremer dan de Sport Quattro.
@svenska_aeroplan_ab: zoek maar eens een goede, die zijn niet goedkoop. deze idiote prijs is totaal geen referentie.
@svenska_aeroplan_ab: klopt maar dat begon met de 037.
Als ik het geld had zou ik een replica bouwen op basis van een coupé en een Audi 80
@papa: die wat dus niets meer waard is als hij eenmaal
Klaar is
@gjvp: een replica is duurder dan de gemiddelde hot hatch van 3 jaar oud…
Hele mooie auto. Iconisch inderdaad en daar is de vraagprijs dan ook naar.
Ben je op zoek naar een ” kinderstoeltjes vriendelijke versie” dan kun je voor een stuk minder de GT op de kop tikken. Lijkt er op maar toch een heel ander soort auto ;-)
Maar niemand vind hem dus gewoon lelijk? Hmm nou ik wel.
@kvgorp: lelijk, maar iconisch. Typisch “kind” van de klassiekerbubbel. Auto is de prijs het totaal niet waard maar ja, hij is schaars. Echt een ding voor mensen met teveel geld en te lage eigenwaarde.
Zwarte achterlichten dus Johnny bak
Doe ome Danny maar gewoon de r8…
Als dit exemplaar van Robbie Nash is geweest verklaard dit enigszins het absurde bedrag van €550k.
@iphonistvongates: wie is dat? Of bedoel je Robby Naish, die windsurfer? Hoe dan ook, je bent van de pot gerukt als je daar een serieuze meerwaarde in ziet. Maar ja, mensen die deze auto’s kopen, hebben natuurlijk ook een steekje los… lang leven de klassiekerbubbel.
Lijk wel een tandarts stoel man
@e36thuglife: hierin heb je veel meer plezier dan in een tandartsstoel. Wat overigens een heel raar woord is, het is immers de patiënt die in de tandartsstoel zit, de tandarts zit er op een krukje naast.
Mooi natuurlijk zo’n Quattro, maar als ik dat zie staan bij de dealer voor die prijs dan ga ik wel naar een ander, want dan zullen ze alles wel achterlijk duur maken.
550k….whahahaha…Koekoek
De prijzen variëren al jaren tussen de €500 en €750 k. Dit is nog een lager geprijsde ivm hogere km stand . Kijk maar eens op mobile.de
Deze auto of een pijpenla in de Jordaan. Ik zou het wel weten. Nu alleen nog de hypotheekadviseur zo ver krijgen om een hypo te geven op een Audi Quattro
Volledig gerestaureerd. Wat betekent dat eigenlijk? Dat alles tot nieuwstaat wordt gebracht/vervangen, of alleen dat wat echt nodig is. Ik zie onder de motorkap nog steeds lelijke zaken.
@dolledries: alles wordt zo netjes/orgineel mogenlijk gemaakt. Onderdelen zijn er eigenlijk niet. Tevens is er met de auto gereden na de restauratie
Grappig:
Vroeger: Dikke wagen, kut uitlaat.
Nu: 1.2 3 cylinder hybride: MEGA DIKKE “sier” uitlaat…
@cloverleaf: Auto’s als deze hebben geen rioolpijpen nodig als uitlaat. Zelfs in een knalroze My Little Pony wrap ziet dit monster er indrukwekkender uit dan zo’n 1.2 spaarmobiel in RS/GTI/SUPERMEGASPORT uitvoering
Als ik het geld zou hebben zou ik hem gelijk kopen.
Al moet ik zeggen dat wit niet mijn favorite pleuris op een “quattro Sport” is.
Als ik de keus zou hebben dan koos ik MalachietGroen.
En de benaming is “Sport quattro” zo als ook op de auto te lezen is.
@HZW: groen of rood idd.
Moet zijn “kleur is’.
@hzw: waar je mond autocorrect van vol is…
Doe mij voor dat geld maar een replica en een RS6….
Ooit kon je deze wagens kopen voor een frikandel met mayo..nu onbetaalbaar geworden..
@ghost: Dit model is nooit goedkoop geweest…
@ghost: nog nooit, auto’s waren een jaar of 10 al over de 100.000 euro.
Nieuwprijs was ook al 203.000 duitse mark

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).