• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de duurste Audi van Nederland

Auteur: willeme, gepost 13 september 2019 om 22:57 – 69 Reacties

Afbeelding Dit is de duurste Audi van NederlandAfbeelding Dit is de duurste Audi van NederlandAfbeelding Dit is de duurste Audi van NederlandAfbeelding Dit is de duurste Audi van NederlandAfbeelding Dit is de duurste Audi van NederlandAfbeelding Dit is de duurste Audi van NederlandAfbeelding Dit is de duurste Audi van NederlandAfbeelding Dit is de duurste Audi van Nederland

Audi quattro Sport
Nee, het is géén R8.

Audi is van ver gekomen. Van guitige VW’s met een chroomlijstje tot een volwaardig concurrent van BMW en Mercedes-Benz. Dat heeft Ferdinand Piëch toch maar even mooi geflikt. Er zijn enorm veel dure Audi’s op het moment. Van dikke SUV’s als de Q8 tot de S8 toplimo? En de RS6 Avant gaat ook een uiterst prijzige wagen worden. Maar zijn het ook de duurste Audi’s op het moment? Nee, bij lange na niet.

Daarmee bedoelen we niet de R8-lijn van Audi met hun atmosferische tiencilinders. Als je je best doet, kom je uit op… Eh, ja, hoeveel kost een Audi R8 eigenlijk met alle opties? In tegenstelling tot al mijn andere banen, behoort het aanslingeren van een willekeurige configurator tot de werkzaamheden (klik hier als je ook zulke werkzaamheden wenst) bij Autoblog. We kwamen uit op 351.165 euro. Wellicht dat het wat duurder kan als je het performance pakketje níet aanvinkt, omdat je daardoor weer een paar opties niet kan kiezen.

Audi R8

Maar daarmee is het niet de duurste Audi van Nederland. Bij lange na niet, zelfs. In het noorden van land staat namelijk een originele Audi quattro Sport (of Sport quattro, de advertentie bezigt de term quattro Sport). De auto is volledig gerestaureerd en absoluut geen koopje te noemen. De Audi dealer in kwestie wil er namelijk 550.000 euro voor hebben. Daarmee is deze quattro Sport 200.000 duurder dan de duurste Audi R8 die je nieuw kunt bestellen.

Audi quattro Sport '84

Wat krijg je dan voor dat geld? Een waar rally-icoon. De originele Audi quattro was briljant vanwege zijn vierwielaandrijving. In de tussentijd gingen andere merken ook vierwielaandrijving toepassen. Sterker nog, ze deden het slimmer dan Audi door de motor in het midden te positioneren. De quattro Sport is een stuk korter gemaakt om zo wat wendbaarder te worden. Omdat Piëch (de grote baas bij Audi toentertijd) erop stond dat er een link was, met straatauto’s, behield de quattro Sport de motor voor de vooras.

Audi quattro Sport '84

Over die motor gesproken, het is een absoluut pareltje. Een 2.1 vijfcilinder met een échte turbo. Dus met bizar verbruik, enorm turbogat en lekker geluid. Kopen? De advertentie check je hier.

Meer lezen? Check hier onze special over de Audi quattro Sport!

Met dank aan Wim voor de tip!

Ook interessant!

  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, occasion, quattro, sport, wit, youngtimer

Vorig bericht: « Formule 2 team blijft met Formule 1 motoren rijden
Volgend bericht: Autoblog Garage: introductie Renault Mégane R.S. Trophy duurtester »

Lees Interacties

Reacties

  1. daniel1975 zegt

    13 september 2019 om 23:07

    Leuk en mooi gerestaureerd maar belachelijk duur! Liever een RS 200 dan voor de helft van dat geld…

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      14 september 2019 om 04:34

      @daniel1975: Prijs is marktconform. Is trouwens ook de enige Groep B homologatiespecial die praktisch in gebruik is.

      Login om te reageren
      • daniel1975 zegt

        14 september 2019 om 09:36

        @karaya: zal best marktconform zijn, maar het blijft een auto die nieuw minder dan een ton kostte. Ik vind alles group B of daarop gebaseerd tof, maar niet zo tof.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          14 september 2019 om 10:38

          @daniel1975: Om een idee te geven, een vervang motorkap kostte toen 330.000 bf, 8181.49€(zonder btw) we praten midden jaren ’80.

          Login om te reageren
          • daniel1975 zegt

            14 september 2019 om 11:34

            @wimof: ja, is heel anders dan de ur-quattro en misschien ook aluminium…

            Login om te reageren
            • wimof zegt

              15 september 2019 om 10:08

              @daniel1975: Eén of ander composiet materiaal.

              Login om te reageren
        • 560pk zegt

          14 september 2019 om 14:18

          @daniel1975: fout: de “gewone” Quattro zat rond de ton, de sport was véél duurder.

          Login om te reageren
          • daniel1975 zegt

            14 september 2019 om 14:45

            @560pk: klopt niet, de quattro was iets meer dan een ton in guldens, een 20V nog en de “korte” was net boven de twee ton in guldens, dus ongeveer een euro ton…

            Login om te reageren
            • daniel1975 zegt

              14 september 2019 om 14:47

              @daniel1975: edit spelling controle: een 20V ur-quattro was duurder dan een 10V ur-quattro, ik dacht 140.000 gulden of zo.

              Login om te reageren
            • karaya zegt

              15 september 2019 om 08:41

              @daniel1975: In de Autovisie stond de korte voor Fl. 313.000 in de prijslijst. In Duitsland twee ton Duitse Marken, een 911 Turbo kostte de helft…

              Hoop mensen denken dat dit een lullig autootje is dat je in de jaren negentig voor een paar ruggen kon oppikken.

              Login om te reageren
    • rlnl zegt

      14 september 2019 om 10:55

      @daniel1975: ik sta er ook van te kijken. Bedoel, het is een mooie auto, maar ruim drie ton voor een R8!

      Die Quattro daarentegen: ?

      Login om te reageren
      • daniel1975 zegt

        14 september 2019 om 11:35

        @rlnl: de quattro is ook absoluut een mannen auto! ?

        Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      14 september 2019 om 11:44

      @daniel1975: of een Lancia Delta S4 Stradale, of een MG Metro 6R4.
      On topic: ik vind de Audi Sport quattro fantastisch, maar meer dan een half miljoen?

      Login om te reageren
      • daniel1975 zegt

        14 september 2019 om 12:01

        @jeroenwz: love those to! Peugeot 205T16 E2 was in de Rally en vooral Rallycross dagen mijn absolute favoriet, maar de gewone 205T16 is toch een stuk minder bruut. De RS 200 lijkt (zeker in Evolution) meer op de real deal. De 6R4 ook trouwens…

        Login om te reageren
  2. rens4 zegt

    13 september 2019 om 23:09

    Eerlijk is eerlijk, als ik het geld had en wou het investeren in auto’s dan kocht ik deze, prachtig!

    Login om te reageren
    • madmarky zegt

      13 september 2019 om 23:31

      @rens4: je beseft wel dat iemand in dit geval het investeren al heeft gedaan? Vraag me af of een originele quattro nog veel duurder gaat worden

      Login om te reageren
      • Benny_Weisz zegt

        13 september 2019 om 23:49

        @madmarky:
        Een beetje oer-Quattro doet bij veilingen gauw 1,1-1,3 miljoen dus ja, die zijn iets meer waard

        Login om te reageren
        • rossi46audi zegt

          14 september 2019 om 00:26

          @bennyweisz: ur-quattro zit tussen de 50 en de 100 dan heb je echt een plaatje. Dus weet niet waar jij je cijfers vandaan haalt?

          Login om te reageren
          • gjvp zegt

            14 september 2019 om 00:50

            @rossi46audi: hij bedoelt een ex rally auto. Ex rörhl etc

            Login om te reageren
          • daniel1975 zegt

            14 september 2019 om 00:52

            @rossi46audi: inderdaad! Of hij moet de Sport Quattro S1 Evolution 2 bedoelen?

            Login om te reageren
            • karaya zegt

              14 september 2019 om 04:36

              @daniel1975: Veel mensen denken dat een ur quattro de Sport quattro betreft.

              Login om te reageren
              • jeroenwz zegt

                14 september 2019 om 11:46

                @karaya: wat op zich niet zo vreemd is, want de Sport quattro is wel gebaseerd op de Ur quattro. Er is alleen een stukje tussenuit gezaagd en de carrosserie is van kevlar of een ander exotisch lichtgewicht materiaal. Nieuwprijs was destijds bijna 400.000 guldentjes.

              • karaya zegt

                14 september 2019 om 15:37

                @jeroenwz: Volgens mij Fl. 313.000.

                Ur- betekent oer-, het lijkt me dus logisch dat het dan de eerste quattro betreft.

              • jeroenwz zegt

                14 september 2019 om 18:27

                @karaya: jo. Ik dacht dat het uit de bijbel kwam: Ur der Chaldeeen…

              • karaya zegt

                15 september 2019 om 07:17

                @jeroenwz: Ben niet zo thuis in de bijbel.

  3. dirkv zegt

    13 september 2019 om 23:43

    Wat een fantastisch apparaat en wat een heerlijk interieur!
    Lijkt me gaaf om daar een keer een rondje in te rijden.

    Login om te reageren
  4. jajeroenja zegt

    13 september 2019 om 23:49

    Helaas geen isofix, dan laat maar!

    Login om te reageren
    • WinkeB zegt

      14 september 2019 om 00:04

      @jajeroenja: zo te zien kan je het kinderzitje ook gewoon klemmen tussen de voor- en achterzetels

      Login om te reageren
  5. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 september 2019 om 23:55

    Vreemd, de Delta Integrale reedt deze Audi’s het snot voor de ogen, en kost behoorlijk minder…

    Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      14 september 2019 om 00:53

      @svenska_aeroplan_ab: een voordeel heeft deze wel: de motor is makkelijk tot 700 pk te tunen en 1.000 pk wordt ook al gedaan…

      Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        14 september 2019 om 03:29

        @daniel1975: wat een raar voordeel ?

        Login om te reageren
      • maferick74 zegt

        14 september 2019 om 03:33

        @daniel1975: een renault f1 heeft ook 1000pk

        Login om te reageren
        • daniel1975 zegt

          14 september 2019 om 09:31

          @maferick74: wellicht maar is geen straat motor…

          Login om te reageren
      • karaya zegt

        14 september 2019 om 04:39

        @daniel1975: Je kan m beter origineel houden denk ik..

        Overigens, de Pikes Peak versie werd teruggetuned. Rohrl vond de auto met 1000 pk onrijdbaar.

        Login om te reageren
        • daniel1975 zegt

          14 september 2019 om 09:33

          @karaya: ja, maar terug naar 6-700 pk en niet terug naar 300 pk… Korte wielbasis werkt ook niet echt.

          Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        14 september 2019 om 08:47

        @daniel1975: Tuurlijk. Je koopt een originele, volledig gereviseerde Quattro voor 550.000,- om hem te tunen… LEDjes er ook maar direct op? En Autostyle velgen? Neon balken en op naar de lokale Mac om te pochen dat je 1.000pk hebt…

        Login om te reageren
        • daniel1975 zegt

          14 september 2019 om 09:30

          @svenska_aeroplan_ab: wat een onzin, als dat led lampjes je definitie van tunen is… De meeste van deze motoren worden al naar 400-500 pk gebracht en vaak met onderdelen gebaseerd op die van de rally auto’s. Als je lid bent van group B clubs zou je dat weten.

          Login om te reageren
    • karaya zegt

      14 september 2019 om 04:37

      @svenska_aeroplan_ab: Dat was de Delta S4… En die was niet goedkoop.

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        14 september 2019 om 09:25

        @karaya: Dit, S4 stradale’s zijn ook onbetaalbaar. En een stuk extremer dan de Sport Quattro.

        Login om te reageren
    • niex zegt

      14 september 2019 om 06:32

      @svenska_aeroplan_ab: zoek maar eens een goede, die zijn niet goedkoop. deze idiote prijs is totaal geen referentie.

      Login om te reageren
    • intergrale zegt

      14 september 2019 om 08:40

      @svenska_aeroplan_ab: klopt maar dat begon met de 037.

      Login om te reageren
  6. papa zegt

    14 september 2019 om 00:12

    Als ik het geld had zou ik een replica bouwen op basis van een coupé en een Audi 80

    Login om te reageren
    • gjvp zegt

      14 september 2019 om 00:51

      @papa: die wat dus niets meer waard is als hij eenmaal
      Klaar is

      Login om te reageren
      • daniel1975 zegt

        14 september 2019 om 09:35

        @gjvp: een replica is duurder dan de gemiddelde hot hatch van 3 jaar oud…

        Login om te reageren
  7. Calimero zegt

    14 september 2019 om 00:29

    Hele mooie auto. Iconisch inderdaad en daar is de vraagprijs dan ook naar.
    Ben je op zoek naar een ” kinderstoeltjes vriendelijke versie” dan kun je voor een stuk minder de GT op de kop tikken. Lijkt er op maar toch een heel ander soort auto ;-)

    Login om te reageren
  8. Kvgorp zegt

    14 september 2019 om 00:34

    Maar niemand vind hem dus gewoon lelijk? Hmm nou ik wel.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      14 september 2019 om 11:07

      @kvgorp: lelijk, maar iconisch. Typisch “kind” van de klassiekerbubbel. Auto is de prijs het totaal niet waard maar ja, hij is schaars. Echt een ding voor mensen met teveel geld en te lage eigenwaarde.

      Login om te reageren
  9. krauwbak zegt

    14 september 2019 om 00:39

    Zwarte achterlichten dus Johnny bak

    Login om te reageren
  10. dsdh zegt

    14 september 2019 om 00:41

    Doe ome Danny maar gewoon de r8…

    Login om te reageren
  11. iphonistvongates zegt

    14 september 2019 om 01:08

    Als dit exemplaar van Robbie Nash is geweest verklaard dit enigszins het absurde bedrag van €550k.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      14 september 2019 om 11:12

      @iphonistvongates: wie is dat? Of bedoel je Robby Naish, die windsurfer? Hoe dan ook, je bent van de pot gerukt als je daar een serieuze meerwaarde in ziet. Maar ja, mensen die deze auto’s kopen, hebben natuurlijk ook een steekje los… lang leven de klassiekerbubbel.

      Login om te reageren
  12. e36thuglife zegt

    14 september 2019 om 02:16

    Lijk wel een tandarts stoel man

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 september 2019 om 12:11

      @e36thuglife: hierin heb je veel meer plezier dan in een tandartsstoel. Wat overigens een heel raar woord is, het is immers de patiënt die in de tandartsstoel zit, de tandarts zit er op een krukje naast.

      Login om te reageren
  13. niex zegt

    14 september 2019 om 06:31

    Mooi natuurlijk zo’n Quattro, maar als ik dat zie staan bij de dealer voor die prijs dan ga ik wel naar een ander, want dan zullen ze alles wel achterlijk duur maken.

    Login om te reageren
  14. MaartenD zegt

    14 september 2019 om 08:01

    550k….whahahaha…Koekoek

    Login om te reageren
  15. woertquattro zegt

    14 september 2019 om 08:08

    De prijzen variëren al jaren tussen de €500 en €750 k. Dit is nog een lager geprijsde ivm hogere km stand . Kijk maar eens op mobile.de

    Login om te reageren
  16. _Eend_ zegt

    14 september 2019 om 08:21

    Deze auto of een pijpenla in de Jordaan. Ik zou het wel weten. Nu alleen nog de hypotheekadviseur zo ver krijgen om een hypo te geven op een Audi Quattro

    Login om te reageren
  17. dolledries zegt

    14 september 2019 om 08:34

    Volledig gerestaureerd. Wat betekent dat eigenlijk? Dat alles tot nieuwstaat wordt gebracht/vervangen, of alleen dat wat echt nodig is. Ik zie onder de motorkap nog steeds lelijke zaken.

    Login om te reageren
    • robert85 zegt

      15 september 2019 om 19:26

      @dolledries: alles wordt zo netjes/orgineel mogenlijk gemaakt. Onderdelen zijn er eigenlijk niet. Tevens is er met de auto gereden na de restauratie

      Login om te reageren
  18. cloverleaf zegt

    14 september 2019 om 08:48

    Grappig:
    Vroeger: Dikke wagen, kut uitlaat.
    Nu: 1.2 3 cylinder hybride: MEGA DIKKE “sier” uitlaat…

    Login om te reageren
    • _Eend_ zegt

      14 september 2019 om 09:04

      @cloverleaf: Auto’s als deze hebben geen rioolpijpen nodig als uitlaat. Zelfs in een knalroze My Little Pony wrap ziet dit monster er indrukwekkender uit dan zo’n 1.2 spaarmobiel in RS/GTI/SUPERMEGASPORT uitvoering

      Login om te reageren
  19. HZW zegt

    14 september 2019 om 11:07

    Als ik het geld zou hebben zou ik hem gelijk kopen.
    Al moet ik zeggen dat wit niet mijn favorite pleuris op een “quattro Sport” is.
    Als ik de keus zou hebben dan koos ik MalachietGroen.
    En de benaming is “Sport quattro” zo als ook op de auto te lezen is.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 september 2019 om 17:08

      @HZW: groen of rood idd.

      Login om te reageren
  20. HZW zegt

    14 september 2019 om 11:09

    Moet zijn “kleur is’.

    Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      14 september 2019 om 15:23

      @hzw: waar je mond autocorrect van vol is…

      Login om te reageren
  21. Dutchdriftking zegt

    14 september 2019 om 17:08

    Doe mij voor dat geld maar een replica en een RS6….

    Login om te reageren
  22. ghost zegt

    14 september 2019 om 18:11

    Ooit kon je deze wagens kopen voor een frikandel met mayo..nu onbetaalbaar geworden..

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      15 september 2019 om 07:17

      @ghost: Dit model is nooit goedkoop geweest…

      Login om te reageren
    • robert85 zegt

      15 september 2019 om 19:23

      @ghost: nog nooit, auto’s waren een jaar of 10 al over de 100.000 euro.
      Nieuwprijs was ook al 203.000 duitse mark

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North