• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formule 2 team blijft met Formule 1 motoren rijden

Auteur: willeme, gepost 13 september 2019 om 21:57 – 22 Reacties

Williams FW42


Tegen wil en dank in.

Het is bijna niet voor te stellen, maar ooit was Williams het beste team van het veld. Met name in de jaren ’90 beleefden de Britten enkele hoogtepunten. Sterker nog, soms waren de auto’s van Williams zo ontiegelijk goed, dat zelfs mensen als Damon Hill en Jacques Villeneuve wereldkampioen konden worden.

Niets ten nadele van Hill en Villeneuve verder, maar elke redelijke coureur zou met die Williams wereldkampioen zijn geworden. Het team gleed daarna beetje bij beetje af met enkele oplevingen, zoals de samenwerking met BMW. Ook in het recente verleden deed Williams het echt niet slecht. Maar dit jaar zijn ze zeldzaam abominabel slecht begonnen.

Williams FW42 '19

Nu gaat het met het stapjes vooruit, maar het duurt even voordat je aansluiting vindt. Maar er is nog meer goed nieuws: Williams heeft een motorendeal getekend met Mercedes. Voor de komende vijf seizoenen zal Williams aan de start verschijnen met een Mercedes power unit onder de kap. Details over de deal zijn niet bekend, maar het is opmerkelijk dat er een deal is, net nadat bekend is gemaakt dat Williams over de eerste zes maanden van dit jaar een verlies draaide van 16.8 miljoen pond.

Williams FW42 '19

Het is in elk geval goed om te weten dat het roemruchte team nog even op de grid zal verschijnen. Naast de progressie die gemaakt wordt met de huidige Williams, is George Russell een aangename verrassing. De terugkeer van Robert Kubica verloopt minder soepel, ondanks het WK-punt dat hij scoorde tijdens de GP van Duitsland. De geruchten duiden erop dat reservecoureur Nicolas Latifi klaar wordt gestoomd om de sympathieke Pool te vervangen. Gezien het contract van Kubica en diens sponsorgelden zal dat pas voor het volgende seizoen gebeuren.

Ook interessant!

  • Mercedes balans-issues als William
    'Balansissues Mercedes hetzelfde als die van Williams'
  • Drama voor Formule E
    Drama voor Formule E: Mercedes stopt officieel
  • boegeroep
    Video: Tactische meesterzet van Mercedes en Hamilton
  • Romain Grosjean keert terug in de Formule 1 voor Mercedes

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

claire-williams, Formule 1, Mercedes, Racing, Toto Wolff, williams

Vorig bericht: « Deze 10 luxe bakken kosten mínder dan de nieuwste iPhone
Volgend bericht: Dit is de duurste Audi van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    13 september 2019 om 22:04

    Williams verliezen voor Formule1 zou een kwalijke zaak zijn, IMHO.
    Laten we hopen dat ze de komende 5 jaar weer om podium plaatsen kunnen gaan strijden.

    Login om te reageren
    • bobje zegt

      13 september 2019 om 22:52

      @HZW: ach, wat maakt het uit. Over 10 jaar is er geen F1 meer

      Login om te reageren
      • yipikaye zegt

        14 september 2019 om 00:47

        @bobje: wat is jou punt?

        Login om te reageren
        • nikilaudaferrari zegt

          14 september 2019 om 10:19

          @yipikaye: Nou: ik denk dan @bobje bedoeld dat de F1 het probleem heeft dat het niet meer echt relevant is als “proeftuin” voor de auto industrie. Elektrisch is de toekomst en daar past Formula E veel beter bij. De mega overweldigende sound van V12 / V10 is weg en daarmee een groot stuk van de beleving van F1 voor het publiek. Nu is het halfslachtig: die dingen klinken niet meer goed, zijn te zwaar en te groot (lang). Dus dan vind ik eigenlijk dat F1 all-the-way moet gaan – dus volledig elektrisch. Dan betalen die mega-investeringen zich misschien ook nog eens uit voor ons als gewone burgers en kunnen we misschien accu’s krijgen van half het gewicht en tien keer de capaciteit.

          Login om te reageren
        • bobje zegt

          14 september 2019 om 10:43

          @yipikaye: mijn punt is dat er altijd teams bijkomen en dat er teams gaan. Williams is dar geen uitzondering op. En daar komt bij dat ik echt denk dat er straks geen F1 meer is en mogelijk ook geen Ferrari e.d. Wij doen net alsof we zonder auto reddeloos verloren zijn….. de auto met verbrandingsmotor is er net 130 jaar. Daarvoor hadden we miljoenen jaren geen auto’s. En over 100 jaar ook niet meer.

          Login om te reageren
  2. Breinstein zegt

    13 september 2019 om 22:18

    Het mooie is dat hiermee wordt bevestigd dat Mercedes voor minimaal 5 jaar nog (als motorenleverancier) actief blijft in de Formule 1. Gaan toch hardnekkige geruchten dat ze er (vergelijkbaar met Audi en Le Mans) ermee willen stoppen ivm gebrek aan competitie.

    Login om te reageren
    • transaxleman zegt

      13 september 2019 om 22:55

      @breinstein: de ontwikkelingen van Honda en Ferrari zijn nou niet echt gebrek aan concurrentie. Kan me echter wel voorstellen dat een keer klaar zijn met huidige F1, raakvlak met hun auto’s wordt steeds kleiner. En het marketing verhaaltje moet nog wel geld opleveren aan het einde van de maand

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      14 september 2019 om 05:00

      @breinstein: Audi liep juist weg toen ze serieuze concurrentie kregen.

      Login om te reageren
    • azuli zegt

      14 september 2019 om 06:20

      @breinstein: Onzin! Audi is gestopt omdat ze wisten dat ze van concurrent Toyota gingen verliezen. Zij zagen dat Toyota zo goed werd. Dat Audi beter kon stoppen op hun hoogtepunt.

      Login om te reageren
  3. transaxleman zegt

    13 september 2019 om 22:53

    Kenmerkend aan de jaren dat Frank nog de baas was is dat er altijd flinke dalen waren en korte pieken. En met Claire zijn het alleen nog maar dalen geweest.
    Williams gaat in de huidige F1 echt niet meer een top 3 team worden, top 5 ook niet.
    Maar ze zijn het enige team waar de eigenaar de naam op pitbox heeft staan, en dat is gewoon gaaf

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      13 september 2019 om 23:17

      @transaxleman: en HAAS (En straks ook weer Sauber als contract Alfa afloopt)

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        14 september 2019 om 04:37

        @veloce: Sauber is geen eigenaar meer en de Haas is in feite een Dalara….

        Login om te reageren
  4. dirkv zegt

    13 september 2019 om 23:09

    @willeme: Is het niet zo dat een race team zowiezo geld kost? RB, Mercedes, Ferrari en de rest pompen honderden miljoenen in hun teams die dat dan netjes verbranden.
    Nu krijgen de grote drie hun geld wel weer terug door de bekendheid die ze daardoor creëren en de auto’s en drankjes die ze daardoor extra verkopen.
    Hoe moet ik dat dan zien dat Williams ca 20 miljoen euro verlies maakt? Begroting tekort of zo?

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      14 september 2019 om 00:27

      @dirkv: denk dat het best mogelijk is om een raceteam winstgevend te maken. Williams is echt niet in staat om jaar in jaar uit 20 miljoen te verliezen. Denk dat ze ook gewoon zwarte cijfers schrijven.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        14 september 2019 om 07:18

        @mark997gt3: Williams is niet alleen een raceteam maar hebben ook nog een hele andere business (Williams Advanced Engineering) erbij waar ze van allerlei technologie ontwikkelen en testen voor verschillende doeleinden en klanten. Misschien dat Williams F1 geen zwarte cijfers draait maar de Williams Group wel.

        Login om te reageren
        • paginl zegt

          14 september 2019 om 07:50

          @sportevo: onder andere de hybride techniek in Porsche is van Williams

          Login om te reageren
    • jaco zegt

      14 september 2019 om 01:39

      @dirkv: je kent toch die oude grap over hoe je miljonair wordt in de Formule 1? Als je dat wilt dan moet beginnen als miljardair…..

      Login om te reageren
  5. bernoulli zegt

    14 september 2019 om 08:49

    Alsof je de Williams-wiki door een bak citroenzuur haalt.

    Login om te reageren
  6. galverink zegt

    14 september 2019 om 09:54

    Ik vind de kop van dit bericht respectloos. Alsof de auteur alleen kennis heeft van de laatste 10 jaar en geen historisch besef.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 september 2019 om 12:06

      @galverink: als je iets meer leest dan alleen de kop van het artikel, die pakkend en helaas ook best accuraat is, dan kom je er achter dat je onderbuik ten onrechte aan het opspelen is. Dus een Rennie slikken en alles komt weer goed.

      Login om te reageren
  7. ericd zegt

    14 september 2019 om 17:12

    Tijd om de docu uit te zenden over FRank Williams, die ik een tijdje terug op de BBC zag. Tragisch verhaal, de man was alleen maar bezig met F1. Zijn vrouw leed er onder, maar was niet bitter, stierf wel aan kanker. Frank heeft totaal geen sociaal leven. Gehandicapt zijn maakt alles ook niet makkelijker. Naar verluidt , woont hij nu boven de F1 werkplaats.

    Login om te reageren
  8. simon91166 zegt

    15 september 2019 om 11:39

    Zou veel beter voor het team zijn als Kubica word vervangen. Niet alleen omdat hij snelheid te kort komt maar ook vanwege de sponsor Orlen die hij meebrengt. Williams rijd nu op benzine en olie van Orlen maar daardoor schijnen ze behoorlijk wat vermogen in te leveren t.o.v. de benzine en olie van Petronas… Dus ze brengen 23 miljoen mee maar je gaat er wel minder hard van

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North