Elektrische rijden kan natuurlijk ook heel erg leuk zijn, nietwaar? Daarom zetten 12 bizarre elektrische hypercars op een rijtje.
De EV10daagse duurt nog even voort! Nu zal het geen geheim zijn dat de elektrische auto meer en meer geaccepteerd zal worden. Met name qua uitstoot en efficiency biedt de auto elektrische auto enorme voordelen. Heel erg leuk, allemaal.
Laten we eerlijk zijn, of je nu een elektromotortje of een 1.2 diesel of 1.0 benzine in onder het motorkapje van je B-segment hatchback hebt. Dat maakt gewoonweg niet zoveel uit. Sterker nog, de Peugeot 208 is bijvoorbeeld als EV misschien wel leuker om te rijden dan met de plofmotor.
Maar hoe zit het dan met de supercars? Of laten we het meteen heel hoog zoeken: bestaat er zoiets als een categorie bizarre elektrische hypercars? Daarop kunnen wij bevestigend antwoorden. Sterker nog, er komen er telkens meer bij. En we weten allemaal: hoe meer concurrentie, hoe beter het eindproduct.
Rimac Concept_Two
We beginnen met de meest serieuze. Rimac is een partij waarvan je de naam niet elke dag voorbij ziet komen. Het zijn in principe toeleveranciers en specialisten op het gebied van EV-technologie. De Rimac Concept_One was hun eerste auto, de ‘Two’ is hun tweede. Er zitten 4 elektromotoren, een per wiel. Gezamenlijk leveren die 1.914 pk. De batterijen zijn 120 kWh groot. Gezien het enigszins beperkte gewicht, is de range van 650 km niet verkeerd, maar dat is waarschijnlijk niet zo als je het vermogen aanspreekt. Aan de andere kant, dat is bij een supercar op benzine niet heel anders, toch? Er worden er in totaal 150 van gebouwd.
Tesla Roadster
De eerste Tesla Roadster was een iets aangepaste Lotus Elise. Voor zijn soort overigens best een leuke auto. De tweede generatie is een compleet andere auto. Ten eerste is het een vierzits coupé met uitneembaar dak. In dit geval heeft de Roadster vierwielaandrijving. Er zitten drie motoren in die gezamenlijk goed zijn voor 10.000 Nm OP DE WIELEN!!!! Van 0-100 is in 1,9 seconden achter de rug. Deze Tesla wordt een 8-second car: de kwartmijl sprint duurt minder dan 9 seconden. Topsnelheid is 400 km/u. Tesla wil er een hoop gaan bouwen. Alleen de eerste 1.000 exemplaren worden zogenaamde ‘Founders Series’.
Lotus Evija
De kans is zeer groot aanwezig dat dit de meest belangrijke hypercar gaat worden. Hoe goed elektrische auto’s ook kunnen zijn, dankzij de marginale feedback en het hoge gewicht zijn het nooit echt LEUKE auto’s om te rijden. Lotus is specialist op het bouwen van auto’s met een uitstekend chassis en geweldige handling. Hopelijk kunnen de Lotus-engineers de typische Lotus-kwaliteiten toebrengen aan een concept dat enorm ver van hun afstaat. Er gaan er 130 van gebouwd worden. Qua snelheid zit het sowieso goed met de Evija, er is namelijk 2.000 pk aan vermogen beschikbaar. Het gewicht van 1.680 kg is ongelooflijk hoog voor een Lotus, maar voor een bizarre elektrische hypercar valt het mee. Er komt geen Evinee.
Aspark Owl
In de categorie: oh ja, daar hoor je ook weleens wat over. Dames en heren, dit is de Aspark Owl. Met deze Owl hebben we eindelijk weer eens een Japanse supersportwagen in ons midden. Aspark is namelijk een Japans merk. Er worden er slechts 50 van gebouwd. Vermogen is een tikkeltje overdreven: 2.018 pk en 2.000 Nm. Dankzij het batterijpakket van 69 kWh kun je alsnog 450 km halen. Het gewicht ziet met 1.900 kg aan de goede kant van 2 ton.
Ariel P40
De meest krankzinnige auto in dit lijstje is… Tja, verzin het zelf maar. Voor elke auto valt wel iets te zeggen. Maar de Ariel P40 lijkt engste te gaan worden. Natuurlijk, met 1.180 pk is het een bijzonder niet-krachtige supercar in dit gezelschap. De 0-100 km/u tijd van 3,8 tellen valt een beetje tegen voor een auto met zoveel vermogen én vierwielaandrijving. Dat is ook om dat het 0-100 MPH is, dus 160 km/u. Dat is weer krankzinnig snel. De vier motoren leveren 295 pk PER STUK. Nu spelen we met de Ariel P40 een beetje vals in het lijstje van bizarre hypercars, want de auto heeft een rangeertender. Geen atmosferische 6.1 liter V12, maar een turbine. Nice. Ze zijn er al drie jaar mee bezig, dus grote kans dat ‘ie elk moment op de markt komt.
Dendrobium D-1
Nieuwe technieken zorgen voor nieuwe fabrikanten, zoveel is duidelijk. Dendrobium is een een compleet nieuw merk. Veel techniek is overigens ontwikkeld in samenwerking met Williams Advanced Engineering en verrek, dat geldt voor wel meer auto’s in dit lijstje. Dendrobium is een samenwerking tussen Nigel Gordon-Stewart (ex McLaren, Lotus én Lamborghini) plus Vanda Electrics, een elektrobedrijfje uit Singapore. Ze zijn wel heel origineel in hun benadering van het begrip elektrische hypercar, want het ding heeft slechts 1.800 pk. 0-100 km/u is in 2,7 tellen achter de rug en voluit moet je meer dan 320 km/u halen.
Lamborghini Terzo Millenio
Deze hypercar is net zo hypothetisch als mijn versierkunsten na 5 dubbele Laphroaig whiskey. Maar in tegenstelling tot dat laatste gaat er ongetwijfeld een elektrische Lamborghini komen. Voorlopig kunnen ze het nog uitzingen met de V12, maar binnenkort wil men ook gewoon een elektrische Lamborghini. Dat merk onderscheidt zich ook met een bijzonder design en niet onbelangrijk: heritage! Als je een miljoen achterlaat, doe je dat liever bij een bekende fabrikant dan eentje die met Windows 95 zijn logo heeft ontworpen. De auto is voorzien van vier elektrische motoren: in elk wiel een. Er zit een autonome functie in, maar die functioneert alleen op het circuit. Waarom weet niemand.
Xing Mobility Miss R
Tsja, we zijn nu aanbeland bij de categorie ‘eh, riiiggght’. Dit is een offroad dinges-geval met mega veel vermogen enzo. Who cares? Wij niet in elk geval, alhoewel het offroad-ideetje wel geinig is. Alhoewel, met een setje hulpveren kom je met een Gallardo ook een heel eind. Je kan het ding al wel bestellen. Op de site staat een quote van Albert Einstein, dus dan weet je dat het menens is.
Alieno Arcanum
Tsja. De snelste, sterkste en beste. Deze heeft altijd een beetje meer dan jij. Toekomstmormel waar we bijzonder weinig van horen. Maar als het waar is, wordt het briljant. 5.221 pk, dan ben je ook wel meteen klaar. Gewicht, actieradius, verkrijgbaarheid, prijs en dergelijke zijn niet bekend. Ook niet relevant, een echte hypercar sterft voordat ‘ie in productie gaat.
Elektron One
We gaan door! De Elektron One is namelijk ook een compleet nieuwe hypercar. Net als veel andere elektrische hypercars is het allemaal nog in een vroeg stadium. In dit geval gaat het om de Elektron One, een product van Elektron Innovativ. In vergelijking met de rest in het lijstje val het vermogen (1.341 pk, exact 1.000 kW) heel erg mee. Desalniettemin moet de auto in 2,1 tellen naar de 100 snellen en is een top van 400 km/u mogelijk.
Nio EP9
Bij de Nio EP9 is het veel van het zelfde. Eerlijk is eerlijk, ze begonnen wel met de trend. Ze waren in 2016 de eerste met een dergelijke auto. Ook hier vier motoren met 335 pk per wiel. voor alle vier de wielen. Het apparaat weegt 1.735 kg, wat relatief licht is. Er zijn zes gebouwd en er komen nog 10 bij.
Drako GTE
Er zijn niet echt veel originele technische vondsten mogelijk als het gaat om bizarre elektrische Hypercars. Veel motoren, vierwielaandrijving alsnog een hoog gewicht. De Drako GTE is een welkome uitzondering. Nee, niet vanwege de technische layout. Maar juist vanwege het design. Dit is namelijk een bijzonder fraaie auto.
BONUS!!! Tesla Model S Plaid
We moeten serieus gaan wennen aan het feit dat snelle auto’s in allerlei soorten en maten voorkomt. Het is heel schattig dat er nog steeds bizarre elektrische hypercorso ontworpen worden, maar het is niet meer een relevante vorm. Ze zijn toch al moeilijk zwaar en van hun topsnelheid moeten ze het vaak toch niet hebben. Hoever men denk te zijn met de Tesla Model S Plaid is nog niet duidelijk, maar deze praktische liftback kan zich op een circuit meten met een McLaren Senna. Zo ongeveer het snelste op een circuit met een kenteken. Het wordt de hypercar onder de gewone auto’s en alleen al; daarom verdiend ‘ie een diepe buiging.
Conclusie:
Enerzijds hoeven we ons geen zorgen te maken. Als we kijken naar bovenstaand lijstje met bizarre elektrische hypercars dan zit het wel snor met de snelheid. Sterker nog, deze generatie gaat zo snel worden dat de sensatie daarvan te dun gaat worden. Wat vooral opvalt is dat er weinig verschil is qua aandrijflijn. Het is allemaal een beetje hetzelfde: elektromotor, batterijpakketje, een hoog gewicht en generieke hypercar styling. Who cares?
Natuurlijk, de layout voor een supercar (atmosferische V12, handbak en achterwielaandrijving lag ook lange tijd vast. Maar toch: er was veel meer verschil. Niet alleen qua geluid, maar ook karakter. De fabrikanten zullen hun best moeten gaan doen om dat te ‘winnen’. Maar qua snelheid en uitstoot zit het in elk geval snor!
vaakbenjetebang zegt
Toch wel opvallend dat van al deze ontwerpen uitgerekend de Tesla Roadster met afstand de meest cleane en fraai getekende auto is met zelfs wat klassieke trekken. Denk er een Aston Martin-grille op en je zou het toch zo geloven? Wat zeg ik, geloven? Misschien zelfs wel hopen, als je de huidige Aston Martins ziet.
moveyourmind zegt
Gaaf ding die Lotus. Vind het wel gedurfd om in het segment te stappen van hypercars van bijna twee miljoen Euro.
lekkerlinksrijden zegt
@vaakbenjetebang: ik hoop wel dat ze een andere voorkant gebruiken voor de roadster, want tot nu toe is er geen voorkant van Tesla die ik mooi vind. Ze hebben van voor gezien geen uitstraling, mag wel wat stoerder dan wat ze tot nu hebben gemaakt, dan maar iets hogere cw
leonlampe zegt
@vaakbenjetebang: doe mij maar de Aston Martin vanquish vision, vele malen mooier dan die Tesla
automobilista zegt
Het is een relatief treurige lijst als je deze lijst vergelijkt met de lijst van autos met brandstofmotoren. Ik denk wanneer de fabrikanten de modellen er minder futuristisch uit proberen te laten zien, dat de lijst met elektrische auto’s er een stuk beter uit zou zien
Pascal zegt
Als je kijkt naar de echte hypercar merken zoals bijv. Pagani of Koenigsegg, (en helemaal hoe hun concept cars er tegenwoordig zien) dan zitten die qua designtaal toch niet in een heel andere richting dan bovenstaande exemplaren?
leonlampe zegt
@automobilista: die Lotus is echt een van de mooiste designs ooit
kevin_degens zegt
Wat is een rangeertender?
autodidact zegt
@kevin_degens: dat is een beertender op rails
moveyourmind zegt
Gaaf ding die Lotus. Vind het wel gedurfd om in het segment te stappen van hypercars van bijna twee miljoen Euro.
nofxke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vaakbenjetebang zegt
@nofxke: wie in een glazen huis woont… wat betekent “soms ook is herlezen”? ?
nofxke zegt
@vaakbenjetebang: dat men na het schrijven van het artikel, men dit nog eens moet nalezen of ‘herlezen’ in het Vlaams om foutjes als ligt of licht er uit te halen ?
dees zegt
En wat is het bereik als je 300 rijd met zulke dingen?
En hoe snel is de accu leeg als je 3x even van 0 naar 300 gaat?
tjorque zegt
Dat boeit toch helemaal niet?
Bij een wedstrijdje piemels meten vraagt toch ook niemand of je het langer dan 2 seconden uithoudt bij een lekkere gewillige dame ;)
nissanfairladyz zegt
Heb je ook natuurkunde gehad? Mag het hopen van wel. In hypercars die op benzine rijden ben je ook gebonden aan het aantal Joule dat in een liter benzine zit. Dit betekend in combinatie met lagere efficientie bij de motoren in zulke hypercars dat de benzine letterlijk uit de tank getrokken moet worden…
Hypercars op benzine zijn gigantisch snel leeg, waarom heb je deze vraag bij brandstof auto’s nooit gesteld?????
florisje zegt
@dees: Waarschijnlijk niet veel treuriger dan als je hetzelfde met een Chiron doet.
jarnobakker zegt
@dees: is dat met een benzine anders dan? Daarbij gaat het bereik ook heel snel naar beneden als je dat doet.
speedie zegt
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Stel dat je 200km/h rijdt dan zal een batterij sneller leeg getrokken worden in vergelijking met benzine/diesel waarbij de motor juist optimaler werkt.
Edge zegt
Maar hoeveel van die auto’s kun je nu, op dit moment kopen en binnen afzienbare tijd (voor exclusieve auto begrippen) op de oprit hebben staan?
De Rimac, Tesla Roadster, Lotus Evija en Aspark Owl zijn in diverse fasen van hun ontwikkeltraject. Aspark ken ik niet zo goed, maar die Rimac, Tesla en Lotus gaan er wel komen.. De Ariel zal er wellicht ook wel komen, maar zoals we op de foto kunnen zien is dat ding verre van af. Van de Dendrobium hebben we maar één (show)auto gezien. De Terzo Millenio is eveneens showauto en die Xing, Alieno en Elektron zijn de moeite van het noemen niet eens waard. De Xing en Elektron zijn renders die zelfs GTA 5 niet zouden halen en die Alieno is een zeer matig gephotoshopte Lamborghini. Laat die gasten eerst maar eens een werkend prototype maken voordat we daar serieus over nadenken. De Nio EP bestaat wel en hebben we o.a. op de Nordschleife en in een aflevering van The Grand Tour gezien, maar meer dan die ene auto hebben we niet gezien. Men claimt er zes gebouwd te hebben, maar ik vraag mij af of dat ook zo is. Je zou verwachten dat ze à la Bugatti eens in de zoveel tijd wel een setje persfoto’s van een nieuwe spec de wereld in slingeren.. En dan hebben we nog de Drako GTE, het achtenveertigste project op basis van de Fisker Karma (omdat er blijkbaar geen geld is om een eigen auto te ontwikkelen). Ik ben benieuwd met welke naam en met hoeveel PK de Fisker Karma in een volgend lijstje zal opduiken. Blijft over de Model S Plaid…. Dat is toch niet heel erg veel.
Overigens mis ik nog een auto in dit lijstje: de Pininfarina Battista.
chrisvis zegt
@Edge: nochtans zijn van die rimac one toch wel een paar geleverde exemplaren meen ik. Alee nu miss nog maar een enkel exemplaar nadat Hammond eentje crashte
admiajfe zegt
De Aspark Owl rijdt al rondjes op het circuit ergens in Italië.
Bizar ding als je die rond ziet gaan op het Mickey Mouse baantje. Ff MAT (manifatturaautomobilitorino)volgen op Instagram dan komen er af en toe beelden voorbij (bouwproces, testrijden etc)
Jantje_555 zegt
zoals ze schrijven, je mag dan nog de meest dure en snelle elektrische hypercar hebben, hij maakt het geluid van je buurman zijn Renault Twizy en na 14 dagen (of sneller) ben je de acceleratie gewend.
Pascal zegt
Zo snel went acceleratie nu ook weer niet hoor, ik rijd nu ruim een jaar Model 3 LR (400+ pk) en ik zit nog steeds bijna dagelijks met een dikke grijns achter het stuur vanwege hoe belachelijk snel dat ding is.
nissanfairladyz zegt
Ooit wel eens gehoord wat voor geluid? De renault twizzy maakt praktisch gezien helemaal geen geluid. Een elektrische sportauto zoala de Posche Taycan maakt een best mooi geluidje hoor. Zoek maar op.
flutterby zegt
@Jantje_555: haha, 2 seconde naar de 100 went maar het geluid blijft altijd een orgasme. Sure thing..
admiajfe zegt
Haha je bedoeld zeker de acceleratie is als een orgasme, het geluid zuigt
Hilko zegt
Ik geniet nog steeds van het Spaceship geluid van mn Kona EV op het moment dat ik het ‘gas’ pedaal intrap.
Helemaal als ik dan zo’n extreem gepimpte BMW met een m logo er keihard uit sprint.
En dat in een relatief trage Kona.
Een V8 klinkt wel veel beter….. Maar in de elektrische versie kun je zonder gehoorbescherming genieten.
En uh…. Aub even een keer goed nalezen. Zoveel spelfouten, grammatica fouten en rare zinnen……. #zeikmode
ralfast zegt
Die van Xing is wel een miss R
Ram-G-maN zegt
Ik mis toch wel de fraaiste elektrische Hypercar: Pininfarina Battista. http://8hs.a46.myftpupload.com/wp-content/uploads/2019/10/033.jpg
Jochen zegt
De grap over de snelheid bij de Ariel P40 is fout. 1 keer km/h zou mph moeten zijn
bischero zegt
@willeme: *terzo millennio
OT: Diepe buiging en hoedtik voor de Rimac, de kennis in huis hebben op onderdelen en dan zo voortvarend te werk gaan om zélf met een compleet product te komen. Verschillende keren een interview met de oprichter mogen zien, tikkeltje ? qua tempo maar op de inhoud zó sterk. ?
sonnybonds zegt
concepts allemaal moet eerst nog een productie auto zien. Een concept inelkaar zetten met duizelingwekkende specs is niet zo moeilijk
mat1980 zegt
Bizarre waardes! 10000 nm trekt toch alles aan stront, banden die instant afscheuren, assen die als rietjes knakken! Ik ben echt heel erg benieuwd naar de grens van wat mogelijk is. Nu 1,9 sec naar de 100 km/u maar waar ligt de grens 1,5 sec? 1 sec? 0,5 sec?
flutterby zegt
@mat1980: https://youtu.be/4PRi4B1APj0
mat1980 zegt
@flutterby: haha “oh u heeft lucht en ruimtevaart techniek gestudeerd? Dan hebben wij nog wel een leuke baan bij de kwik fit voor u”
cossiekiller zegt
De Pininfarina Battista nog vergeten @Willeme?
Is wel dezelfde auto als de C-two, maar toch het vermelden waard?