Accelereer sneller dan ooit tevoren met de Aspark Owl

Auteur: , 21 Reacties

Van hypercars zijn we inmiddels extreme cijfers gewend, maar je hebt altijd baas boven baas.

Maak kennis met snelste en krachtigste auto ooit: de Aspark Owl. Deze elektrische hypercar uit Japan beschikt over maar liefst 2.012 pk en sprint daarmee naar de 100 in 1,9 seconden. Ja, je leest het goed. De Aspark stopt pas met accelereren bij de 400 km/h. Bij een stoplicht rijdt dit monster dus alles en iedereen zoek. Op papier in ieder geval.

De hypercar is, evenals de Pininfarina Battista en de Lotus Evija, volledig elektrisch. Hoewel deze twee ook redelijk bizarre specificaties hebben, spant de Aspark toch de kroon. Naast 2.012 pk beschikt de Japanse creatie over 2.000 Nm aan koppel. Hoewel je deze auto niet zal kopen voor de actieradius, zou je er 450 km ver mee moeten komen. De Japanners hebben dit alles voor elkaar gekregen met vier elektromotoren en een 64-kWh lithium-ion batterij.

Mocht de auto je vaag bekend voorkomen: dat kan kloppen. De auto werd namelijk al in 2017 voor het eerst aan de wereld getoond in Frankfurt. Toch ziet deze productieversie er behoorlijk anders (lees: minder lelijk) uit. Zo is de gigantische spoiler bij nader inzien toch maar vervangen door een wat bescheidener actieve variant. De auto houdt nu qua design het midden tussen een Apollo IE en een McLaren F1. De Owl is trouwens een behoorlijke laagvlieger want de auto is maar 99 cm hoog. Slagbomen vormen dus geen enkel obstakel.

Misschien denk je bij het lezen van de duizelingwekkende cijfers: eerst zien dan geloven. In dat geval moet je rond maart 2020 de Nürburgring in de gaten houden. Om te bewijzen waar de Owl écht toe in staat is zijn de Japanners dan namelijk van plan het felbegeerde ronde record te verbreken. We zijn benieuwd.

Heb je wel oren naar zo’n achterlijk snelle elektrische hypercar? Dat is dan €2,5 miljoen graag. En: op is op, want Aspark is van plan niet meer dan 50 stuks te bouwen. Benieuwd of dit merk ook welkom is in het clubhuis van nieuwe merken, Louwman Exclusive?



21 reacties

Graag met versnellingsbak met rechte vertanding, dan heb je ook nog een leuk geluidje :)
@fanboy: En ja, dit soort elektrische auto’s hebben echt wel versnellingsbakken. Vorige keer dat ik dat zei zat iedereen tof te doen dat elektrische auto’s geen versnellingsbakken hebben, maar dan heb je echt niet begrepen dat een elektromotor ook gewoon zijn vermogensband heeft, en je nooit 2 sec naar de 100 + 400km/u in 1 versnellings kan doen.
Als de elektromotoren dan zo compact zijn als bijvoorbeeld bij Tesla, dan heb je een grote kans dat de versnellingsbak groter is dan de motor.
@fanboy: ok.
@redneckdarian: nu zit jij tof te doen
@dampu020: klopt. Dat vind ik grappig. Helemaal uit je slof schieten voordat iemand er een opmerking over maakt, vond ik ook grappig.
Doet me qua uiterlijk denken aan de Nissan R390 GT-1 road car.
Tja, het blijft een botsauto. Zowel qua uiterlijk als wat betreft de aandrijving.
Voor minder dan 10% van dit bedrag kun je ook de Tesla Roadster kopen, zelfde acceleratie en top maar met een range die twee keer zo hoog ligt.
Liever de Pininfarina Battista dan. Het oog wilt ook wat.
En nog zo’n 2000pk sterke en 2 miljoen kostende elektrische hypercar. Naast het economische belang begrijp ik niet zo goed waarom er gekozen wordt om dit soort auto’s te bouwen, ze zijn compleet nutteloos en staan alleen goed in de garage van mensen die een eco-vriendelijk imago willen opbouwen. Ik hoop dat er een keer een elektrische sportwagen voor de liefhebber komt met – 300 pk, 450 km range en een gewicht van 1300 kg.
Ziet er nogal 90’s uit.

450km range en deze prestaties lijkt me wel bijzonder met slechts een 64kwh accuutje…
@reactief:

Doet me denken aan de neighties mclaren f1!
@hansiepie: Neighties? Zijn dat paardenjaren ofzo?
Moet je niet eerst medisch gekeurd worden om dit te besturen? No joke.
Stiekem vond ik de vorige concept gaver, deed mij denken aan de CLK-GTR. Neemt niet weg dat ik ook deze best wil hebben.
@dutchdriftking: eensch. Juist gaaf zo’n spoiler.
beetje hypercar haalt die 450km niet eens op een volle tank benzine.
Ik vind dat ie met 99cm best hoog boven de grond rijd
Dat is nog 2,5cm lager dan een originele GT40! Ze kunnen hem dus ook GT39 noemen :-)
Zonder die enorme ruitenwisser zou z’n topsnelheid mss wel een stuk hoger uitkomen. Beetje ontsierend oogt t wel.
Ik vind het model vreemd. Recht van de zijkant lijkt net of de auto doorgezakt is bij de opening achter de voorwielen. Hebben jullie dat ook?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).