Dit is de duurste replica die we ooit zagen

Auteur: , 35 Reacties

Maar het is dan ook wel een auto om je vingers bij op te kluiven.

De Ferrari P4 staat in het algemeen bekend als één van de mooiste racewagens ooit. Kan ook niet anders met zo’n clean koetswerk dat je aan het handje mee terugneemt in de tijd. James Glickenhaus was zo verknocht aan zijn klassieke Ferrari dat hij zelfs een Enzo liet ombouwen om ‘m op de klassieker te laten lijken. Beetje jammer voor Ferrari dat deze P4/5 eigenlijk een betere auto was dan de Enzo zelf, maar goed.

Op de foto’s prijkt een P4 die is opgebouwd door Norwood. Vrijwel elk onderdeel van deze kekke racer klopt in esthetische zin, maar onder de kap ligt een verrassing op je te wachten. Daar huist namelijk de V12 uit de Ferrari 575, inclusief diens transaxle. Het blok kreeg een Motec ECU en pompt vrolijk 615 pk’s richting de achterwielen.

Verder is de koets met de hand vervaardigd uit aluminium en zitten er zelfs magnesium velgen onder. De tellerpartij komt overeen met die van het origineel en alles bij elkaar weegt deze geweldige auto een kilo of 1.000. Perfect dingetje dus om mee rond te raggen op een trackday, want daar is een echte veel te kostbaar voor.

Oh nee wacht, dat geldt net zo goed voor deze replica. Het ding mag mee naar huis voor 850.000 dollar… Nevermind. Rest je alleen nog te kiezen of het deze Ferrari mag worden of toch die sappige blauwe Lola.



35 reacties

Zou em weer terug bouwen naar Pontiac Fiero ..

Gewoon “origineel” (standaard dus) houden die dingen ..
@lincoln: zijn er eigenlijk Kit car pakketten om een Pontiac Fiero te bouwen?
@josvanrey: zou leuk zijn als je zo’n pakket hebt voor op een F430
@bierbuik: ik zie daar commerciële mogelijkheden!!
Koop wel een F12 en wat leuke vakanties
Goed te zien dat vakkundig gemaakte replica’s eindelijk de erkenning krijgen die ze verdienen. Vaak zijn ze zelfs beter gebouwd dan het origineel.
@janjansen: inderdaad, zoek het bedrijf ‘Pur Sang’ maar eens op, die maken ook zulke machtig mooie spullen. Alles historisch verantwoord en vaak gemaakt op dezelfde ouderwetse bouwwijze! Bugatti’s, Alfa’s you name it
@wimbraber:
Leuk dat je die noemt. Bouwen inderdaad prachtige replica’s. Replica’s in de meest pure vorm. Het zijn exacte kopieën. En alles, echt alles, in house gemaakt. Tot de banden en bouten aan toe. Kosten je iets van 250, 300 duizend dollar ofzo. Da’s 10% van een “origineel” exemplaar. Jay Leno heeft oa. een Bugatti Type 35 Replica.

Hier een kijkje in de werkplaats:
https://www.youtube.com/watch?v=-infFJgYPqE
@Rob: dat is ook de reden dat ik zo’n afkeur van die hele dure auto’s heb. De auto zelf is dat waard waarvoor ze het kunnen maken. In dit geval dus 3 ton. De rest van die vele miljoenen is dus een stukje sentimenteel gedoe, ok dat hoort erbij. Maar veruit het grootste gedeelte is bluf. En daar heb ik maar een hekel aan.
@lekbak:
Het zijn stukjes geschiedenis. En net als met kunst heeft men de behoefte omdat te bezitten en te bewaren. Ik ben er alleen maar blij mee dat er “gekken” zijn die voor vele miljoen stukjes geschiedenis opkopen en ze perfect conserveren. Niks anders dan respect daarvoor. Ook al is het bluf. “The real deal” blijft soms toch iets magisch hebben. En dat heeft zijn prijs….

En de automarkt is sowieso op hol geslagen. Degene die 15 jaar geleden zei dat ie 100 duizend euro betaalt heeft voor een nette series 1 E-type, werd waarschijnlijk opgesloten in een gesloten inrichting. Dat is nu de gemiddelde verkoopprijs ongeveer…..
@lekbak: geld is sowieso bluf.. Dus betaal je bluf met bluf.
@janjansen: een vakkundig gemaakte replica heeft ook de correcte techniek aan boord…
Doe mij maar gewoon een Enzo..
@pinut187: kan je mij eens uitleggen wat er zo mooi is aan een Enzo? Ik heb die door een Japanner ontworpen auto nooit echt begrepen.
@janjansen: Same here.. Mooie techniek hoor, maar het design laat mij koud. Een van de minst mooie Ferrari’s ooit in mijn ogen.
@kapitein: iets met smaak te maken, zo snap ik niet dat er zoveel mensen zijn die de Daytona zo mooi vinden, alhoewel daar ook wel mooie uitvoeringen van zijn.
@janjansen: ik vond de Enzo in den beginne ook niet zo mooi, vooral in het rood. Door de jaren heen mooie zwarte en gele exemplaren voorbij zien komen. Vooral het wat “hoekige” lijnenspel vind ik mooi en het vooraanzicht ziet er goed uit. Iets met smaken verschillen.
“Replica”, velen vinden het een beetje vies klinken. Maar als je dit soort dingen ziet is dat natuurlijk volledig onterecht. Zelfde voor die Lola. Of de Ford GT replica’s. Of die van de Jaguar XJ13. AC Cobra’s. Etc. etc.

Maar ook replica’s gebouwd door hobbyisten kunnen ronduit indrukwekkend zijn. Misschien nog wel indrukwekkender, omdat die lui vaak een beperkt budget hebben. Zo stuitte ik laatst op deze 1929 Packard replica:
http://www.1929packard.com

19 jaar is de beste man er mee bezig geweest. Niks anders dan hulde ende applaus voor deze mensen!
@rob:

Google “ridler award” ..
Voor meuk van hobbyisten far beyond Pagani geneuzel ..

De hoogste kwaliteit op ambachtelijk automotief gebied ..
@lincoln:
Cool, thanks! De winnaar van dit jaar ook; wat een ontzettend smaakvolle machine, prachtig! Dit jaar ga ik ook eens de Las Vegas SEMA show van a tot z volgen. Wordt hier onterecht afgedaan als een ordinair tjoeningbeurs. Wel, dit soort spul staat er…. Ongekend niveau:
http://www.hotrod.com/articles/black-ops-1967-fairlane-famed-blue-oval-speed-parts/
@rob:

Effe een vraag die jij alleen kan beantwoorden ..
Ja/nee volstaat ..
Is “De kroon plateel” (Google) als pinstriping niet allejesus elegant op een TT .. Ben in de wetenschap dat ik verbannen ga worden door mijn VAG-broeders ..
@lincoln:
Ja. Mits je der een mooi lichte grondlak op hebt zitten.
Denk dat je daarmee ook de allereerste persoon bent die een TT eleganter wil maken, ipv stoerder….. Dat is inderdaad precies het tegenovergestelde van de VAG-bois…..
@lincoln: dat zijn wagens van een heel ander niveau idd die de ridler award winnen.
Ik heb een keer een docu gezien over chip foose en collega’s hebben toen 2jaar aan een auto gewerkt waarvan 3maanden aan 1 spatbord
Ik zou hem niet willen. En wel om de simpele reden dat ik er nooit in zou passen. Ik ben bijna 2 meter, en deze auto is toch echt gemaakt voor racecoureurs (toch al vaak niet de langste mensen). Tel daarbij op dat men vroeger gemiddeld genomen sowieso al een stuk kleiner was (zeker de generatie die ten tijde van de P4 volwassen was) en je komt al snel tot de conclusie dat je als bijna 2 meter lange gast nooit fatsoenlijk in die wagen zal kunnen rijden.
@Edge: bedankt voor deze info. Ik kan nu met een gerust hart slapen.
Prachtige wagen. Ben wel benieuwd hoe dat rijdt met ruim 600pk op diagonaalbandjes en oude (?) remmelarij.
@roppp: Gewoon flinke schijfremmen, kijk maar op de foto met de achterkant open.
@metalmike: op je foon is dat wat lastiger te zien. Maar je hebt gelijk…. inderdaad gewoon (zeker voor die tijd) schijfremmen.
Leuk speelgoed maar voor dat geld zal er maar weinig mee gespeeld worden
Wat een perfectie. Ik ga zoeken naar Youtube video’s, ik wil het glorieuze geluid van deze auto horen.
Geweldige wagen, dat wel. Maar zou je dit geld stukslaan op een “neppe” Fezza? Denk het niet.
@mercedesclk350: Nee, ik heb Noble replica’s gezien met een V6 of V8 voor rond de 40 mille en een met een Ferrari V12 voor 75 mille. Maar die hebben wel een kunststof body, deze Norwood is een perfecte namaak.
Schitterend! Het liefst op kenteken en er dan lekker km’s mee maken!
Leg er dan ook een klassiek blok in.. Hier hören carburateurs in, geen computers…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).