Durf jij nog een Rover als occasion te kopen op Marktplaats? Dan is dit volgens de prijs de ultieme Rover!
Jullie moeten voor advies van de encyclopedie van Autoblog natuurlijk een formuliertje invullen, maar ondergetekende is meestal maar één tafel of WhatsApp-berichtje verwijderd van het immer wijze advies van onze eigen @willeme. Daar heb ik natuurlijk dankbaar gebruik van gemaakt toen ik een auto aan het zoeken was – wat uiteindelijk een Clio is geworden. Af en toe vind je een toffe auto te koop en vraag je toch even aan Willem of het de moeite waard is. Soms wordt je getrakteerd op een klassieke zin zoals onderstaand.
Oei! Naar wat voor legendarisch slechte auto was ik op zoek? Nou, ik had een prachtexemplaar (maar niet heus) gevonden van een Rover 200 BRM. En ik geef toe, niet voor die auto gaan is een goede beslissing geweest. Toch blijft het een tof apparaat, die Rover 200 BRM. Wij vinden er vandaag weer eens eentje op Marktplaats en het is niet alleen de duurste 200 BRM, het is überhaupt de duurste Rover occasion op Marktplaats. Dan moet je met iets goeds komen.
Rover 200 BRM occasion
Allereerst: visueel blijft de Rover 200 BRM een leuk ding. BRM was een F1-team dat ooit Rover-motoren gebruikte. BMW kocht Rover in 1994 en wilde met de 200 BRM een tegenhanger voor de Clio Williams op de markt brengen. De kleur Brooklands Green is een hoedtik naar de F1-auto’s van BRM en de knaloranje bumpergrille is ook geïnspireerd op de oranje ‘lippenstift’ die BRM gebruikte. Grijze sierstrips en bumpers maken de boel af en binnenin vindt je roodlederen stoelen en hoogwaardig uitziende aluminium onderdelen, zoals de pookknop, handrem, deurgrepen en knoppenpanelen. Je had niks te kiezen: dit is hoe elke Rover 200 BRM uit de dealer kwam rollen.
1.8 K-Series
De Rover 200 BRM baseerde zich op de 200 Vi en kreeg dus de dikste motor mee: de 1.8 ‘K-Series’ met in de BRM 146 pk. Dit blok vond zijn weg naar de Lotus Elise, maar was voor de Rover 200 ook genoeg om het een aardig vlot ding te maken. Er zijn 1.145 BRM’s gebouwd waarvan 350 exemplaren buiten het Verenigd Koninkrijk. Slechts 80 exemplaren zijn nieuw verkocht in Nederland. Daar is dit één van.
Duurste Rover
Maar goed, occasion-adviseur @willeme heeft dus hoogstpersoonlijk gezegd dat je met een grote boog om een Rover 200 BRM heen moet lopen. Is dat zo? Ja en nee. Het is zo dat Rover-betrouwbaarheid soms een vraagteken is en dat je helemaal nu niet meer moet rekenen op veel specialisatie wanneer het gaat om dit in 2004 overleden merk. Het exemplaar dat ik stuurde zou zo’n 2.495 euro moeten kosten en zag er in alles goed versleten uit. Daar loop je op leeg. Maar deze duurste Rover occasion van Marktplaats ziet er een stuk minder moe uit.
Kopen
Zoals gezegd is de duurste Rover 200 BRM occasion van Marktplaats precies zoals ‘ie in de folder stond, want dit was de enige kleurencombinatie. Deze origineel in Nederland geleverde BRM komt uit 2000 en wist in die tijd ‘slechts’ 107.905 km te klokken. Onderhoud is altijd bij een dealer en later Rover-specialist gedaan. Wel moet er even nieuwe apk op. Dat moet geen probleem zijn, lijkt ons.
De duurste Rover 200 BRM occasion en überhaupt de duurste Rover van Marktplaats is voor jou voor 9.945 euro. Dat valt mee, al zijn ze zeker goedkoper te scoren. Dan moet je dat wel durven. Kopen kan in ieder geval op de advertentie van de 200 BRM op Marktplaats.
Hubert zegt
Classic Rover Mini Tropic
€ 12.000,00
https://link.marktplaats.nl/m1881206053?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
rc1990 zegt
Goh, nooit geweten. Maar ik geloof dat ik niets heb gemist.
moveyourmind zegt
Had BMW Rover maar gehouden.
Dan hadden de Engelsen het meubilair voor BMW kunnen maken. Dat ziet er na al die jaren toch nog wel heel erg goed uit, beter dan menig BMW.
En ze hadden de grilles voor BMW kunnen ontweroen, ook dat kan je aan de Engelsen overlaten. Al hadden we dan misschien nu BMW’s gehad met enorme grilles in knaloranje.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Ik kom er regelmatig één tegen in een dorpje op de Veluwe, bestuurd door een oude dame; prachtig gezicht!
mashell zegt
Draagt de dame in kwestie ook knal oranje lippenstift?
aerotic zegt
Telt de Rover Mini niet mee? Genoeg exemplaren te koop voor boven de 10K.
Tonnie zegt
Anderhalf jaar geleden de goedkoopste rover van marktplaats gekocht, ding gaat nog als een tiet en heeft half europa alweer gezien 😁.
schreute01 zegt
Er staan toch echt een paar duurdere Rovers op Marktplaats. Kijk maar tussen de oldtimers.
1000bochten zegt
Het, dat is leuk om te zien! Deze Rover heb ik helemaal laten restaureren en 2 jaar geleden verkocht. Heeft ook nog in Youngtimer magazine gestaan en is op Peters Proefrit geweest. Nu ook nog op Autoblog en is het daarmee niet alleen de duurste waar het meeste geld in is geïnvesteerd, maar ook nog de bekendste Rover van NL ;-)
Robert zegt
Hé, wat leuk. Dus jij bent diegene die dat appje van @willeme kunt bevestigen dan wel ontkrachten.
1000bochten zegt
Dat appje van @willeme ging over een ander exemplaar van € 2.495. Die kan ik vermoedelijk wel bevestigen. Voor dit exemplaar geldt dat niet en kun je gerust kopen. Techniek, interieur en buitenkant zijn volledig aangepakt. Deze BRM is vrijwel helemaal opnieuw gespoten van buiten door hoge kwaliteit spuiterij. Dus die vraagprijs komt overeen met het geld dat er destijds aan uitgegeven is. Koop je echter de verkeerde, dan kan het aardig oplopen.
Loek zegt
@1000bochten: leuk om te lezen dat deze auto genoeg ‘TLC’ heeft ontvangen ;) over dat appje, ik hoop niet de illusie gewekt te hebben dat deze dingen per definitie onbetrouwbaar zijn, al moet je natuurlijk wel heden ten dage weten wat je doet aangezien Rover niet meer bestaat. Dat exemplaar, als ik me niet vergis, had veel kilometers, zag er niet uit van binnen en buiten en dan trek je vrij snel conclusies over het onderhoud. Een groot risico, helemaal als eerste auto. Maar als leuk hobbyproject is dit natuurlijk een fantastische auto!
1000bochten zegt
Dat begreep ik. Helemaal mee eens. Deze heeft de TLC al gehad, maar de kosten waren stevig om hem weer op dit niveau te krijgen. Als je nu gewoon onderhoud bijhoudt, dan is er niet veel aan de hand. Overigens waren onderdelen nog wel gewoon te krijgen. Sommige BRM specifieke dingen zoals logo’s moest ik wel in Engeland bestellen omdat ze hier niet meer beschikbaar waren. Dat was echter makkelijk geregeld via internet.
baardmijt zegt
Heel leuk, die extra info!
sabrerator zegt
Mede door het enthousiasme van Peter’s Proefrit ben ik enthousiast geworden.
baardmijt zegt
Heerlijk kijkvoer. Waar is ie níet enthousiast over?
tenaci zegt
Kicke! Blok uit elkaar gehad? De koppakkingen die Rover gebruikte waren ruk. Maar verder zijn die K-series best goed. Na revisie met de juiste koppakking zijn ze zeer degelijk
1000bochten zegt
Koppakkingen zijn inderdaad zwak vanuit de fabriek. Deze was al vervangen tussen de 95.000km/100.000km in opdracht van de eigenaar voor mij. Rest heb ik samen met diverse experts gedaan.
roverbmwdriver zegt
Er zijn wel duurdere Rovers te koop:
https://www.gallery-aaldering.com/rover-p5b-coupe-1973/
Benny_Weisz zegt
In Brummen is alles veel te duur
porker zegt
Hey, de koplampen zitten aan de voorzijde, op de kop, in plaats van voornamelijk over de zijkanten uitgesmeerd. Hey, de grille is gewoon een rooster daardoor licht te koeling van de ICE binnenstroomt. Hey, de motorkap is niet zo hoog dat olifanten levensreddend geschept kunnen worden. Het lijkt wel een auto!
Robert zegt
Vier jaar geleden besteedde Autoblog ook al aandacht aan een gelijkwaardig exemplaar. Enige verschil was de vraagprijs: minder dan een kwart van wat de bovenstaande auto moet kosten.
https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-je-deze-rover-200-wilt-hebben-kijk-ns-binnen-110026
sabrerator zegt
Er heeft nog heel lang een tweede BRM op Marktplaats gestaan. Net 10.000 meer gelopen en een stuk goedkoper. Vraagprijs €6.250.
Ook in schitterende staat.
Ik zeg gestaan….
Want die is afgelopen maandag naar Huize Sabrerator verhuisd!
Yes! Ik heb een prachtige Rover 200 BRM aan het wagenpark toegevoegd. Het wordt een beetje een collectie, nu. Naast de MGF en de Jaguar S-Type.
Eerste indruk: prima karretje.
Opvallend comfortabel, mooi afgewerkt en lekker fel. Prima wegligging.
Geen idee wat ie verbruikt, ben de eerste tank nog aan het leegrijden. Inmiddels heb ik er zo’n 300km op zitten. Door de close ratio bak draait ie flink toeren, bijna 3250 bij 100km/h. Maar het is een heerlijk blokje en met het torsen-diff sleur je hem elk krap bochtje uit.
De vraagprijs voor deze lijkt me erg stevig. De mijne lijkt me niet heel veel minder, ook zonder roest en in prima staat inclusief 2000km geleden vervangen koppakking, distributie en uitstekende banden. Ik heb er nog geen €5500 voor neergelegd.
Ze zijn zeldzaam, 795 met rechts stuur, 350 met links stuur, waarvan 77 naar Nederland zijn gekomen. Daarvan zijn er naar verluid nog 23 over.
Het aanbod is dus erg gering, maar dat is de vraag ook.
Zoals ik tegen de verkoper van de mijne heb gezegd: ik denk dat ik momenteel de markt ben.
Alvorens tot aanschaf over te gaan heb ik even Europees gekeken, en de prijzen voor de 3 overig in Europa te koop staanden lagen tussen de €5000 voor een exemplaar met hoge kilometerstand en deze. Maar vaak rond de €8000. Dus als dit echt een supermooie is, zou die het misschien bij de juiste verzamelaar op kunnen brengen.
Voorlopig ga ik nog even lekker van de mijne genieten.
Dus als je ergens in de omgeving Hoeksche Waard / Rotterdam een Rovertje met lippenstift ziet, dan ben ik het waarschijnlijk.
1000bochten zegt
Leuk om te lezen! Het zijn inderdaad hele leuke auto’s die goed rijden. Ik heb de jouwe nooit van dichtbij gezien, dus lastig te vergelijken. Ik weet wel dat bij het te koop staande exemplaar echt alles is aangepakt. Dus niet alleen koppakking, distributieset en groot onderhoud. Maar ook 4x nieuwe Pirelli Zero Nero, vrijwel compleet opnieuw gespoten, rode leer van stoelen en stuur opnieuw gekleurd, mattenset op maat, binnenhemel opnieuw bekleed, nieuwe logo’s rondom, etc. Uit mijn hoofd was de restauratie zo’n € 8.000 dus zonder de aanschafprijs van de BRM zelf. Dus die 10k zit er wel in. Misschien krijgt een koper nog wel iets korting.
Jagris zegt
Heel veel plezier met de rover. Erg leuk dat zulke “vergeten” auto’s nog gewaardeerd worden. Ik hoop over een tijd een review van je te lezen hoe de rover dan bevalt.
sabrerator zegt
Eerste tankje gedaan. 1:11,8.
Laten we zeggen dat de zoektocht naar een leuk, klein, Engels en zuinig hatchbackje voor het grootste deel is geslaagd. De elementen leuk, klein, Engels en hatchbackje zijn gelukt. Dat is toch 80% van de criteria.
timoot zegt
Gaaf! Dan hebben wij, minus de S-Type, hetzelfde wagenpark ;) Ik weet precies welke BRM jij dan bedoelt, zag er op de foto’s in de advertentie uit als een mooi exemplaar.
Mijn eigen BRM heb ik sinds vorig jaar november. Voor een stuk minder gekocht, maar wel flink in geïnvesteerd dus die 5,5k tik ik inmiddels ook wel aan. Wel nu met nieuwe koppakking/waterpomp/distributie en vier nieuwe banden. Echt een ontzettend leuk ding om mee sturen, en na alle investeringen heb ik ‘m probleemloos naar Italië en weer terug gestuurd.
Ik heb een overzichtje van alle BRMs op Nederlands kenteken, op dit moment nog 14 stuks met geldige APK. Oprecht een zeldzaam karretje dus.
JaxDryke zegt
Als Rover-gek (liefhebber voor de puristen) is deze auto voor mij natuurlijk altijd een nekkendraaier.
Waar menigeen niet eens weet dat dit een Rover is en het afdoet als een Daewoo Lanos (zelfde designer heb ik me ooit eens laten vertellen door een Rover-garage, ergens eind jaren 90), is dit voor mij altijd een leuk autootje geweest.
Als jonger broertje van een boemboempetje met een heuse Rover 214 Si met, jawel, Audi A-8 Felgen und Reiffen (ja, die pasten blijkbaar perfect), ben ik het ronde bakje gaan waarderen, al ligt mijn hart toch bij de wat oudere Rovers, zoals de Rover 827 Coupé (die reed echt fantastisch, al had hij een draaicirkel van een verlengde stadsbus), Rover 214 Cabrio (Honda Concerto anyone), Rover 425 en natuurlijk, voor mij de allermooiste Rover ooit gemaakt, de BRG (British Racing Green) Rover 620.
In Enschede rijdt nog altijd een Rover 200BRM rond. De eerste eigenaar ken ik als een leraar, in elk geval in de jaren 90, van de HAVO aldaar (Kottenpark), de tweede bleek een voorliefde te hebben aan alles wat Engels was (inclusief zijn vrouw). Helaas komt die auto zelden nog buiten de garage, zal wel een ’s zomers bakje geworden zijn. Helden van toen moet je koesteren en in de watten leggen.
Zelf heb ik jaren in een BRG Rover 620 mogen toeren, alsook in een Rover 825 (bronzige kleur) en twee hele mooie dagen (kutauto, sorry) in een Rover 114 (leenauto haha).