• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de gaafste (en minst praktische) MPV ooit gebouwd

Auteur: willeme, gepost 12 mei 2019 om 22:57 – 13 Reacties

Peugeot 806 Runabout


Ok, op de Renault Espace F1 na, dan!

Het was de rage in de jaren ’90: MPV’s. De Multi Purpose Vehicles waren enorm ruim, handig en praktisch. Zeker als je een wat groter gezin had, kon je je geluk niet op met een dergelijke auto. In Europa was de Renault Espace de trendsetter en in de Verenigde Staten de Chrysler Voyager.

Al snel volgde de concurrentie. Ondanks dat er een redelijke markt voor dit type auto was, moet deze niet overschat worden. Zeker omdat de ontwikkelingskosten voor een dergelijke auto enorm hoog waren. Daardoor moesten fabrikanten creatief zijn. Zo werkte Volkswagen samen met Ford aan hun MPV’s, respectievelijk de Sharan en de Galaxy. Een derde exponent daarvan was de Seat Alhambra.

Peugeot 806 '94

Voor Peugeot moest het succes van de grote MPV extra zuur zijn geweest, want het was Peugeot dat als eerste van Matra het idee voorgeschoteld kreeg. In plaats van het idee over te nemen en pionier te worden in de klasse, bedankte Peugeot voor het idee van Matra. Matra ging vervolgens naar Renault en de rest was, zoals men zegt, geschiedenis.

Peugeot 806 '94

PSA (het moederbedrijf van Peugeot en Citroen) ging samenwerken met Fiat. De MPV’s werden ontwikkeld onder de noemer ‘Eurovans’. Het resultaat was een kwartet aan min of meer dezelfde MPV’s: de Citroen Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse en Lancia Zeta. Nog een voordeel: op deze bodemplaat kon ook een bestelwagen-versie ontwikkelen: de Citroen Jumpy, Peugeot Expert en Fiat Scudo. Om het extra verwarrend te maken, waren daar óók personenwagen-varianten van. Nu waren die veel minder luxe en meer op basaal taxivervoer ontworpen, maar voor de buitenstaander was het lastig te zien.

Peugeot Expert '95

Terug naar de vier MPV’s. De meest populaire (in Nederland althans) was de Peugeot 806. Het Franse merk deed het sowieso goed in die periode. De Peugeot 806 was leverbaar met een keuze uit viercilinder benzine- en dieselmotoren met zeer weinig tot vrij weinig vermogen: 92 tot 150 pk. Ook was de styling eigenlijk een aanfluiting. Er zat kraak nog smaak aan, terwijl Renault en Chrysler wat meer futuristische lijnvoering hanteerden.

Peugeot 806 Surf '96

Dat Peugeot echt wel wat bijzonders kon maken op basis van de 806, bewees het Franse merk in 1996 met de Peugeot 806 Surf, een extra ‘sportief’ aangeklede 806. Niet zozeer om een sportievere auto te zijn, dan wel een auto voor mensen die sportieve dingen doen.

Peugeot 806 Runabout '97

Maar een echt bijzondere 806 kwam in 1997. Toen toonde men de 806 Runabout op de IAA in Frankfurt. De auto was gebaseerd op de 806, maar dat was eigenlijk nergens terug te zien. De auto zag eruit als een peperdure motorboot op wielen. Of de auto mooi of lelijk is, houden we graag in het midden, maar origineel was ‘ie zeker.

Peugeot 806 Runabout '97

Wat te denken van de vooruit, die net van een Riva lijkt af te komen. Of het teakhouten achterdek, wederom een auto die dat eerder had dan de Mercedes-Benz CLS Shooting Brake. Het dek kon elektrische bediend worden om eronder spullen op te bergen. Het nautische concept kon ook bemerkt worden in het interieur. Zo konden de airbags langzaam opgeblazen worden om te fungeren als reddingsvesten.

Peugeot 806 Runabout '97

Qua snelheid was de 806 iets geslaagder dan zijn normale broertjes. Onder de kap lag een 2.9 liter V6, goed voor 190 pk. Spectaculair zal het rijden ermee niet geweest zijn, want alle 190 paarden werden via een viertraps automaat overgebracht over de voorwielen. Uiteraard bleef het allemaal bij een concept. Je zou hooguit kunnen zeggen dat de voorkant van de Peugeot 807, de opvolger van de 806, er wel wat van wegheeft. Zoals Harm Edens zou zeggen: gelukkig hebben we de foto’s nog. En een filmpje!

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Dit is nu officieel het nieuwe logo van Renault
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De Mansory Cybertruck in het wild
  • Rezvani Knight
    Zo zag je de Lamborghini Urus nog nooit!
  • Audi e-tron GT quattro: nieuwe instapper is beter dan z'n duurdere broers
    Audi e-tron GT quattro: nieuwe instapper is beter dan z’n duurdere broers
  • Geld verdienen met je elektrische auto
FacebookTweetPinLinkedIn

boten, concept, Peugeot, vergeten-concept

Vorig bericht: « Vrienden F1 teambaas vinden F1 te saai geworden
Volgend bericht: Steeds meer Nederlanders behalen het motorrijexamen »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    12 mei 2019 om 23:05

    Ah, de evasion, mijn eerste auto!
    Geweldige herinneringen aan…
    Zowel aan het rijden ermee, als de dingen die er in gebeurd zijn… een kamer met vele hoeken ?
    Soms zou ik er wel terug een willen. (Maar dan wel liever de CT turbo i.p.v. de turboD)

    Login om te reageren
    • skid zegt

      13 mei 2019 om 03:50

      @tjorque: :-) Ja, daar komen dit soort auto’s goed van pas. Mijn Viyager was ook uitstekend vervoer voor die reden. Nu weet ik niet hoe de stoelen in een Evasion waren, maar in de Chrysler had ik alle ruimte.

      De jeugd van tegenwoordig weet niet wat ze missen met hun Upjes en 108jes.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        13 mei 2019 om 09:44

        @skid: bij de evasion kan je alle achterstoelen volledig wegnemen en vooraan op de voorste zetels stapelen voor het betere konijnenwerk achterin.
        Maar ook achter het stuur was er voldoende plek om (niet al rijdende off course) aan je jeugdige driften te voldoen.
        In de meer luxueuze versies (niet de mijne dus) had je de mogelijkheid om de bestuurders stoel 180° te draaien. Dat biedt ook perspectieven ?

        Login om te reageren
        • 888natan zegt

          13 mei 2019 om 13:36

          @tjorque: Dat je die ooit hebt kunnen wegdoen..

          Login om te reageren
          • tjorque zegt

            13 mei 2019 om 18:46

            @888natan: het beste was er op den duur wel vanaf… na de vele pleziertjes werd hij gedegradeerd tot verbouw mobiel (ik kreeg er ongeveer 3 kuub rommel in)
            Met 365k op de teller verkocht aan een Roemeen, die er waarschijnlijk niet mee naar de keuring ging… heb hem nog een paar keer zien rijden (vol deuken van een zware hagelbui). Ondertussen staat de klok op 450 of 500k vermoed ik ?

            Login om te reageren
  2. suzikubelona zegt

    12 mei 2019 om 23:21

    Bertone / Lamborghini Genesis: https://images.app.goo.gl/WsXdqUS1LBxMgjvk8

    Login om te reageren
  3. E550 zegt

    13 mei 2019 om 04:06

    In de VS was het de Chrysler Town & Country en de Dodge Voyager.

    Login om te reageren
  4. slowland zegt

    13 mei 2019 om 04:39

    Ben ik nu de enige die 2.48 naar het filmpje heb zitten kijken en zich afgevraagd heeft wanneer John Jeremy ten tonele zou verschijnen?

    Login om te reageren
  5. pindakoning zegt

    13 mei 2019 om 07:13

    Peugeot is erg goed in het bouwen van gave conceptauto’s

    Login om te reageren
  6. alfalfa zegt

    13 mei 2019 om 08:24

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    13 mei 2019 om 13:57

    Wie niet waagt, wie niet wint..

    Login om te reageren
  8. punt666 zegt

    13 mei 2019 om 16:38

    Deze concept heb ik heel lang geleden eens in het wild gefotografeerd. Was op vakantie aan het Comomeer en daar reed dat gevaarte voor ons. Wij in een witte Citroën Visa 14TRS en deze Runabout voor ons door het plaatsje Tremezzo. Vond het toen een hele indrukwekkende auto, maar als ik hem nu zo zie….nou ja…

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    13 mei 2019 om 16:45

    Lijkt wel een creatie van Rinspeed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North