Dit is de gaafste restomod die je vandaag gaat zien

Auteur: , 18 Reacties

Ook al heb je een Singer gezien, maar deze is gaver.

Het is een trend die telkens toeneemt in populariteit: restomodden. Wat is restomodden eigenlijk? Heel simpel: je pakt een gewilde klassieker. Deze voorzie je van een lading nieuwe onderdelen, zoals ophanging, motor, elektronica en dergelijke. De truc is om het originele uiterlijk intact te houden. Een restomod-project is het tegenovergestelde van Patrica Paay: onderhuids zijn de onderdelen juist verser dan het uiterlijk doet vermoeden. Er zijn een hele zwik bedrijven die zich met deze kunst bezighouden. De bekendste voorbeelden zijn natuurlijk Singer en Alfaholics, meer bedrijven vind je in dit overzicht met 11 geslaagde restomods.

Een naam die net als Singer al een tijdje meegaat en eveneens uit de VS komt is Icon. Waar Singer zich specialiseert in nieuwe Porsches in een oud jasje, concerteert Icon zich meer op de stoerste 4×4’s die ooit zijn gebouwd. Het is dit bedrijf dat de gaafste restomod van de dag heeft. In samenwerking met natuurfotograaf Shane Russeck werkt Icon aan een actie voor de American Wild Horse Campaign. Deze beweging zet zich in voor, hoe kan het ook anders, de wilde paarden in Amerika.

In dit geval zorgde Icon voor de auto, de Bronco BR Derelict. Het uiterlijk is supersimpel. Het koetswerk van een oud model Bronco dat zijn beste tijd gehad lijkt te hebben. Niets is echter minder waar, want onder het koetswerk huist een hoogwaardig en splinternieuw onderstel en ophanging: Eibach veren en Fox-schokbrekers. Ook de motor is splinternieuw, een 431 pk sterke ‘Coyote’ V8 uit een Mustang. Wat de Icon BR Derelicte gaat kosten is niet bekend, maar de meeste exemplaren van dit bedrijf zijn behoorlijk prijzig.



18 reacties

Geniaal toch! Ondanks de onderstel aanpassingen zal het met de off-road banden nog altijd geen bochten tijger zijn, maar in de blubber heb je er een geniaal speeltje aan! Zo in het wit ook een leuke auto om te huren voor een bruiloft!
@dutchdriftking: paar mooie stacaravans op de achtergrond en dan naast deze auto, heb je een paar mooie bruidskiekjes samen met tamarah
@gove: Nee, Sjonnie van het woonwagenkamp neemt een witte Ram 2500.
‘Waar Singer zich specialiseert in nieuwe Porsches in een oud jasje’
Ze houden zich toch bezig met de Porsche 964 van 1989-1993? Dat is ook niet heel nieuw meer hoor. 😜
@sab993s: Een Singer Porsche bestaat uit zoveel nieuwe (en vaak moderne) onderdelen dat het haast een hagelnieuwe auto is. Vandaar een nieuwe Porsche in een oud jasje
@edge: Really?? 😁
Ja, die meneer van Icon (die baard op 1 vd laatste foto’s) bouwt gave dingen. Zo ook bijvoorbeeld een RR Cloud uit ‘56 met een bijna volledig Corvette-onderstel en aandrijflijn. Of een DeSoto woody stationwagon (dacht ik) uit dezelfde periode met een V10 uit een Viper.
En ze zien er allemaal uit alsof ze de afgelopen 20 jaar in een stoffige schuur hebben doorgebracht.
Heel erg vroem.
@ghengiskhan: Al ben je als klant niet gebonden aan die verstofte/verroestte look. Een tijdje terug las ik ergens over een lichtblauwe Icon Bronco. Dat ding leek zo uit de showroom afkomstig
@ghengiskhan: die desoto blijft heel gaaf ja. Hij heeft m ook als cabrio gebouwd geloof ik
Dan sta je in de kroeg te vertellen over je restomod en hoeveel geld het wel niet heeft gekost, zien je vrienden alleen een oud barrel met roest etc. “Ja die roest was een optie in de lijst.”
Ik ga wel voor een Singer dan, met roestplekken!
Klopt
Bronco, een van de weinige Amerikanen die ik wel zou willen, zeker na deze behandeling 🤤🤤🤤
Godzijdank een keertje geen chrome 22″ velgen met platte banden onder een gerestaureerde oude Yank.
Graag een plusje van er eenieder die op de eerste foto zag om wat voor auto het ging. Ik had ‘m niet goed.
Mwah, lijkt meer op een downsized monstertruck dan een restomod. Kan ook zijn dat ik restomod fatigue heb opgelopen, loop niet meer warm voor old school vormgeving icm state of the art techniek te zien.
Ik snap zo’n 100% restomod niet. Een groot deel van een klassieker is juist het oude rijgedrag. Ik snap dat je de remmen wat beter wilt maken voor modern verkeer. Maar dit is gewoon een fantasieloze nieuwe auto met een oude body. Behalve het blik is er geen gram oud aan dit ding.
@lekbak: als je het goed doet rijdt het niet zo als een nieuwe hoor, starre assen, body on frame, dat gaat noot zo modern rijden als een onafhankelijke ophanging met schroefveren. Een moderne v8 die altijd start met 6-bak automaat voegt wel weer een hoop toe aan het plezier.
@wimbers: Er zijn nog steeds nieuwe terreinwagens te krijgen met starre assen, body on frame etc. Dit ding heeft op dat vlak ook gewoon de nieuwste techniek aan boord.

De originele aandrijflijn van zulke auto’s is vaak met een paar moderne upgrades best betrouwbaar te krijgen. Maar dan heb je nog wel het karakter van een oude auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).