







Het is meteen de vedette in zijn klasse.
De hele crossover en SUV-gekte komt Land Rover mooi uit. Toevallig maakte het bedrijf geen andere auto’s. De echte terreinauto’s laten ze even links liggen. Sterker nog, op dit moment produceert Land Rover geen ‘échte’ terreinauto’s meer. Daarmee bedoelen we een auto met een ladderchassis. Dit in tegenstelling tot Jeep (Wrangler) en Mercedes-Benz (G-Klasse). Nee, Land Rover concentreert zich met name op de verfijndere SUV en zelfs af en toe een hele snelle.
Vandaag combineert Land Rover deze twee werelden met een wel heel speciale Velar, namelijk de (adem in) Land Rover Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition (adem uit). De Land Rover Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition heeft een gigantisch grote USP en dat is de 5 liter heerlijkheid onder de motorkap. Terwijl BMW werkt aan een X3 M met zescilinder, propt Land Rover doodleuk een 5.0 V8 met mechanische compressor in deze hete Velar.
De motor is goed voor 550 pk. De auto is wordt gebouwd door Special Vehicle Operations. Dankzij de uiteraard standaard aanwezige vierwielaandrijving knalt de Land Rover Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition in slechts 4,5 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is niet begrensd, welnee. Deze supersnelle Velar blaft door tot 274 km/u. In een Land Rover!
De Range Rover Velar is qua uiterlijk te herkennen aan zijn sportieve voorkomen, zoals de vier uitlaten en de 21″ velgen. Eerlijk is eerlijk: Land Rover heeft keurig werkt verricht. De Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition ziet er dik uit, maar niet protserig. Wel is de auto redelijk dorstig: de 82 liter grote brandstoftank is binnen 483 kilometer al weer leeg. Er is keuze uit zes kleuren: rood, zwart, grijs, wit, zilver en blauw. Goedkoop is de niet, de dealer wil er graag 171.750 euro voor hebben.
UPDATE: er is inmiddels ook bewegend beeld van de auto!
Velar SVR? Ik ben fan!
@jochempie: Oké niet helemaal SVR, maar het komt in de buurt!
@Jochempie: die SVR komt nog
Is dat de prijs in NL? Lijkt me enorm meevallen, gezien het prijsniveau van de andere versies. ‘Koopje’
@intimrasiert: denk wel dat dat klopt. Wij hebben de grote Range met het zelfde blok en daar was de van af prijs rond de 2ton van.
Het lijken wel de Mercedes-Benz AMG GT 63 S 4-Door Coupe 4MATIC+ Premium Plus uitlaten
Tja, het zijn wel enorme emmers die uitlaten, tikkeltje kleiner had wel gemogen van mij. Voor de rest gaaf maar in de lijn der verwachting..
Eigenlijk sowieso weet ik niet echt wat ik de Velar moet vinden. Toen het concept er was, toen schreeuwde de hele wereld dat het ‘DE’ Range Rover was, en als ik hem zo in het echt ziet weet ik niet wat ik er van moet denken. De voorkant vind ik enorm stoer, maar de achterkant vind ik te hoog opgetrokken, en hij is 9 van de 10 keer met de verkeerde velgen uitgevoerd..
@roberto: met goede velgen ben ik fan!
@roberto: inderdaad, fraaie velgen kiezen
Lijkt me een onverkoopbare motor in veel landen met die cilinderinhoud en uitstoot, bovendien een GLC 63S is veel sneller voor minder geld. Maar je koopt dit natuurlijk alleen als je echt fan van het Velar design bent ergens buiten de EU.
@ottosk:
Dit soort auto’s koop je niet om de laatste tienden van seconden of om de laatste paar duizend euro’s. Deze Velar is veel gaver, klinkt (hoogstwaarschijnlijk) veel beter en is gewoon veel cooler dan Mercedes. De Mercedes zal ongetwijfeld beter zijn, absoluut. Maar ook een tikkeltje te ordinair en voorspelbaar.
@willeme: Inderdaad de Mercedes zal beter zijn, maar 3.7 van 0-100 of 4.5 is bijna een hele seconde sneller, zelfs sneller dan een C63S of een Cayenne Turbo. Smaken verschillen natuurlijk maar ik zie zo’n Velar echt als een designwagen voor de meer extravagante of modieuze types.
@ottosk: Je bedoelt voetbalmoeders met geld?
@ottosk: Het is gewoon smaakgebonden. De Merc-liefhebber koopt de GLC63 en de RR-liefhebber koopt de Velar. Ze weten allebei dat de Merc de betere auto is, maar dat doet er niet toe. Ik zou de Velar ook verkiezen boven de Merc. Dat ie sneller op de 100 zit, maakt me niet uit. In de Velar kun je tenminste bijna een volle tel langer genieten van die heerlijke V8 met supercharger ;)
@berlinetta: ‘k zou altijd wat anders verkiezen boven een merc, dus ook de Velar.
@hotze: Ik vind de GLC ook niet zo heel bijzonder. In mijn ogen is het bijna letterlijk een opgehoogde C-klasse, zowel van binnen als van buiten. Niet dat er iets mis is met de C-klasse, maar er had van mij wat meer onderscheid in mogen zitten.
@berlinetta: allemaal waar, kwestie van smaak, Mercedes de betere auto, etc. Maar, heb 3 range rovers gehad, waarvan een met dit blok, man man man wat een drama. Echt werkelijk alles gaat stuk wat stuk kan gaan, en de after Sales is het grootste drama! In Griekenland zelfs maar 2 service punten…
@ottosk:
Ware het niet dat de Merc (maar bijv. ook de Porsche) in deze klasse vreselijk fout en vulgair zijn. Uitsluitend geschikt voor omhooggevallen aannemers en/of voetballers. Dan zijn die seconde naar de 100 en dat extra geld meer dan acceptabel voor een auto waar je wél in gezien kunt worden zonder geheel terecht door de politie geprofileerd te worden.
@mgmgb: Dat profileren is ook alleen maar omdat ze alleen een Mercedes ster makkelijk herkennen en zelf zo’n auto niet kunnen betalen, op zich wel een trieste zaak natuurlijk.
@ottosk:
Mwah, niet per se. Er zijn zeker nog fatsoenlijke Mercedes modellen, maar er zitten er ook een aantal tussen waarbij de kans op tuig achter het stuur buitenproportioneel hoog is.
Elke keer als ik een foto zie van de Velar vind ik ‘m erg mooi. Als ik ‘m dan in het echt zie vind ik het niks. Hebben meer mensen dit?
@tvklarenbosch: bij mij is het eerder omgekeerd… ziet er laag uit, is het niet…
@tvklarenbosch:
Ja.
Op de renders en persfoto’s weten ze de slechte hoeken angstvallig te vermijden. Vooral recht van achteren is het net een hoog smal busje, zelfde probleem bij de Discovery.
@harrie: klopt, en die overhang aan de achterkant klopt ook niet. Verder is de voorkant te hoog ten opzichte van de achterkant, wat een hele rare verhouding geeft.
@tvklarenbosch:
+1
Onlangs me ook staan vergapen aan de onregelmatige koetswerknaden, scheefhangende kofferklep, deurhendels,…
@tvklarenbosch: En dan die sparingen onder de achterbumper. Ideaal om hem net zoals een zeecontainer te verplaatsen.
Is er vast voor bedoeld. Sorry!
@kruimel: ze moeten toch ook verkast worden naar de States, China, Moskou, Arabierenland etc. Met deze outfit zijn ze makkelijk op een vrachtschip te hijsen.
Geweldig!! Hopelijk cancellen ze dit model niet…. ;)
Voorbumper is te laag. Vind deze auto in redelijk normale trip mooier. V8 is zelfs goed in een canta, dus kom maar op.
@fmgarcia: ik trip ook als een malle! Ot: gaaf ding, maar wel even langs een andere uitlatenboer.
@enjoypunani: Moest trim zijn, trippen doe ik ook graag.
Het klopt gewoon niet. Een Klassieke Britse Landadel chique Velar met van de klassieke Britse hooligan uitlaten.
@mashell: Maar nette uitlaten en een hooligan geluid gaat ook niet. Ik vind dat hij het met dit blok wel kan hebben??
Kwam net een Velar tegen en wat is het eigenlijk een mooie auto, al helemaal met die V8 erin! Alleen de uitlaten zou ik er meteen afslopen gedverdemme
Knap! Achterkant iets minder. Ik ben eerder fan van de RR of de sport. Klant van me heeft de RR svo autobiography gekocht, niet normaal hoe dat ding vuur spuuwt uit die uitlaten:-D Ik zal wel lekker voort dieselen:-(
Ik ben absoluut geen liefhebber van SUV’s maar als ik er een moet kiezen zal de Velar mijn keuze zijn. Fraaie wagen man. Deze is me net iets te overdreven.
@viezefreddyw: Eens, de Velar of een Stelvio (Q)… Velar is wat chiquer, Stelvio wat sportiever. Ondanks dat het SUV’s zijn, een voertuigtype waar ik doorgaans echt 0 mee heb, vind ik die twee best mooi!
Erg dik, smakelijk en modern! Als ik ik in de markt zou zijn voor een SUV zou ‘t een Velar worden.
275 in een range rover, wat heerlijk idioot
Deze Landrover maakt mij serieus hebberig!
Kijk!, nu praten we ergens over. Het mooiste blok voor in je Range!!
Ik ben al groot fan van de Velar en al helemaal van een Velar met V8, maar die uitlaten vind ik wel overdreven. Mocht ik ooit in de positie komen om er eentje te kopen, dan zou ik toch langs een tuner gaan om er iets anders onder te schroeven.
Maar dan de keuze, deze of een F-pace SVR. Zijn technisch ongeveer gelijk, maar qua uiterlijk verschillen ze uiteraard wel. Lastige keuze vind ik.
Weinig vernieuwend, het oogt alsof ik naar het dashboard van een 2013 RR aan het kijken ben..
Dit rijd de rest van de wereld als wij straks onze iPace en Tesla aan het opladen zijn.
@thomasthomas: daar zou Land Rover heel blij van worden…
De eerste Velar (1969, als voorloper van de RR) was ook met een V8 (vandaar de naam Velar als afkorting van V Eight Land Rover). Logische motorkeuze dus!
Wat een afschuwelijke uitlaten zeg?
@mits: ja, de helft minder uitlaten zou ‘m goed doen.
172k voor dit? Mij niet gezien.
Ja de Velar is zo wel toffer. Maar ik word er nog steeds niet warm van
Vind het best een mooie auto die Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition
Als ze die hele auto nu 25% laten krimpen, dan hebben ze ook nog een gave sportwagon in het gamma erbij.
Britse auto’s 0% intresse.. weetniet waarom