Niet dat 'ie vooruit te branden is, maar dat maakt niet uit.
Onlangs sprak ondergetekende een oud-collega. Hij mocht een nieuwe leaseauto uitzoeken. Gezien zijn werk en de voortplantingsdrang van zijn vrouw moest het een enorm ruime stationwagon worden. Iets als een E-Klasse, maar die viel buiten budget. “Waarom geen Skoda Superb?” Ruimer, sneller en voordeliger dan veel andere auto’s. Niet dat het spannend is, maar als het praktisch moet zijn dan is zo’n kloeke Tjsjech een prima optie. “Nee, dat is niet represnatitief. Het blijft immers een Skoda.”
Ondanks dat daar geen speld tussen te krijgen was, is het wel een vreemde redenering. Ten eerste om een auto te kiezen op basis van hoe anderen het interpreteren. Dat is al raar. Ten tweede omdat Skoda eigenlijk een super-premium merk is. We zijn het vergeten, maar er waren tijden dat rijden in een Skoda een heuse privilege was.
In 1908 lanceerde Laurin en Klement hun sportiefste auto tot dan toe, de BSC. Deze auto is in productie geweest van juni 1908 tot oktober 1909. In die tussentijd zijn er 12 exemplaren van gemaakt. Daar is er eentje van overgebleven en die heeft Skoda in handen gekregen. Ze hebben het exemplaar helemaal gerestaureerd naar originele staat. Dat sportieve mag je nu wel met een korreltje zout nemen, want de auto beschikt over een watergekoelde 1.4 tweecilinder die slechts over 12 pk levert op de achterwielen. De auto staat nu in het Skoda museum in Mladá Boleslav.
20 reacties
Pas in 1925 ging L&K samen met Skoda verder.
Duitsers zijn altijd al een beetje dubieus betreffende geschiedenis ..
Ttssss .. dat downzisen maar tegenwoordig ..
Echt een held, vergeleken met het lease-paupers
Wát een toeval!
Een Skoda Superb combi is gewoon een goede auto en een goede deal.
Ik vind dat je dat jammer genoeg ook ziet in het verkeer… een hardnekkige linksplakker zal sneller voor een dikke JAG opzij gaan dan een “suffe Skoda”.
Zo heb ik dat zondag toch ervaren…