• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de meest zeldzame Skoda aller tijden

Auteur: willeme, gepost 12 november 2018 om 15:59 – 20 Reacties

Afbeelding Dit is de meest zeldzame Skoda aller tijdenAfbeelding Dit is de meest zeldzame Skoda aller tijdenAfbeelding Dit is de meest zeldzame Skoda aller tijdenAfbeelding Dit is de meest zeldzame Skoda aller tijdenAfbeelding Dit is de meest zeldzame Skoda aller tijdenAfbeelding Dit is de meest zeldzame Skoda aller tijdenAfbeelding Dit is de meest zeldzame Skoda aller tijdenAfbeelding Dit is de meest zeldzame Skoda aller tijden

Laurin Klement BSC
Niet dat ‘ie vooruit te branden is, maar dat maakt niet uit.

Onlangs sprak ondergetekende een oud-collega. Hij mocht een nieuwe leaseauto uitzoeken. Gezien zijn werk en de voortplantingsdrang van zijn vrouw moest het een enorm ruime stationwagon worden. Iets als een E-Klasse, maar die viel buiten budget. “Waarom geen Skoda Superb?” Ruimer, sneller en voordeliger dan veel andere auto’s. Niet dat het spannend is, maar als het praktisch moet zijn dan is zo’n kloeke Tjsjech een prima optie. “Nee, dat is niet represnatitief. Het blijft immers een Skoda.”

Ondanks dat daar geen speld tussen te krijgen was, is het wel een vreemde redenering. Ten eerste om een auto te kiezen op basis van hoe anderen het interpreteren. Dat is al raar. Ten tweede omdat Skoda eigenlijk een super-premium merk is. We zijn het vergeten, maar er waren tijden dat rijden in een Skoda een heuse privilege was.

In 1908 lanceerde Laurin en Klement hun sportiefste auto tot dan toe, de BSC. Deze auto is in productie geweest van juni 1908 tot oktober 1909. In die tussentijd zijn er 12 exemplaren van gemaakt. Daar is er eentje van overgebleven en die heeft Skoda in handen gekregen. Ze hebben het exemplaar helemaal gerestaureerd naar originele staat. Dat sportieve mag je nu wel met een korreltje zout nemen, want de auto beschikt over een watergekoelde 1.4 tweecilinder die slechts over 12 pk levert op de achterwielen. De auto staat nu in het Skoda museum in Mladá Boleslav.

Ook interessant!

  • Skoda Enyaq rijtest en video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Laurin-Klement, restauratie, Skoda

Vorig bericht: « Zoveel verdiende Porsche per seconde in 2017
Volgend bericht: RAM 1500: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. lexaudi zegt

    12 november 2018 om 16:02

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    12 november 2018 om 16:08

    Dit is geen Skoda.
    Pas in 1925 ging L&K samen met Skoda verder.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 november 2018 om 16:13

      @hubert:

      Duitsers zijn altijd al een beetje dubieus betreffende geschiedenis ..

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    12 november 2018 om 16:09

    1.4 muesli blokkie ..
    Ttssss .. dat downzisen maar tegenwoordig ..

    Login om te reageren
  4. Loek zegt

    12 november 2018 om 16:12

    Ik dacht dat een niet geleaste Octavia de meest zeldzame was…

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      12 november 2018 om 16:50

      @720s: ik ken iemand die een Skoda Octavia op z’n eigen naam heeft!

      Echt een held, vergeleken met het lease-paupers

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        12 november 2018 om 17:00

        @melkkoe: zie je wel dat er zeldzame auto’s zijn in Nederland.

        Login om te reageren
      • tjorque zegt

        12 november 2018 om 17:17

        @melkkoe: mijn Octavia is ook niet geleased! Wel gedeeltelijk op krediet gekocht en ik ben een Belg… misschien dan wat minder uniek…?

        Login om te reageren
        • rijnounsdoor zegt

          12 november 2018 om 22:54

          @tjorque: Ik vind Belgen altijd uniek!

          Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    12 november 2018 om 16:44

    Mooi om te zien, dit kan ik wel waarderen!

    Login om te reageren
  6. frank2b zegt

    12 november 2018 om 19:02

    Is de zeldzaamste Skoda ook meteen de mooiste!

    Wát een toeval!

    Login om te reageren
  7. potver7 zegt

    12 november 2018 om 19:14

    Als het écht raar zou zijn om je auto te kiezen vanwege de mening of interpretatie van anderen, dan zou ons wagenpark er héél anders uitzien. Of nee, ons hele mobiliteitspatroon zou er compleet anders uitzien.

    Login om te reageren
  8. Dizono zegt

    12 november 2018 om 20:21

    Mijn ouders hadden een jaar of 15 dezelfde redenen om niet voor een Skoda te kiezen. Jaren later van teruggekomen en nog altijd was de Superb Combi de fijnste wagen die ze gehad hebben. En het was ook echt een goed ding, in een kleine 4 jaar zonder problemen naar twee ton gereden.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      12 november 2018 om 20:35

      @Dizono:
      Een Skoda Superb combi is gewoon een goede auto en een goede deal.

      Login om te reageren
  9. tysson zegt

    13 november 2018 om 00:33

    Nee, dat is niet represnatitief??

    Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    13 november 2018 om 07:04

    Welke auto je kiest, omdat anderen daar iets van vinden, is de triestige uitkomst van het concept “statussymbool”. Erg dat je je portefeuille laat beheren door een collectieve geest…

    Ik vind dat je dat jammer genoeg ook ziet in het verkeer… een hardnekkige linksplakker zal sneller voor een dikke JAG opzij gaan dan een “suffe Skoda”.
    Zo heb ik dat zondag toch ervaren…

    Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    13 november 2018 om 07:42

    De verhoudingen van deze Skoda zijn alweer beter dan die van een moderne Labia Station.

    Login om te reageren
  12. Alfarobert zegt

    13 november 2018 om 08:49

    Een 1,4 blokje met 12 PK in 1908. Toen hadden de meeste fabrikanten juist grote blokken met nog niet zoveel PK’s. Lastig wassen deze “Skoda”. na het wassen alle koper weer poetsen.Ga d’r maar aanstaan.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      13 november 2018 om 09:17

      @Alfarobert: staat in een museum, zal niet vaak gewassen worden. Beetje afstoffen is genoeg.

      Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    13 november 2018 om 10:48

    12pk heeft tegenwoordig een Chiron ook (die Legotastische toch)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North