Niet dat ‘ie vooruit te branden is, maar dat maakt niet uit.
Onlangs sprak ondergetekende een oud-collega. Hij mocht een nieuwe leaseauto uitzoeken. Gezien zijn werk en de voortplantingsdrang van zijn vrouw moest het een enorm ruime stationwagon worden. Iets als een E-Klasse, maar die viel buiten budget. “Waarom geen Skoda Superb?” Ruimer, sneller en voordeliger dan veel andere auto’s. Niet dat het spannend is, maar als het praktisch moet zijn dan is zo’n kloeke Tjsjech een prima optie. “Nee, dat is niet represnatitief. Het blijft immers een Skoda.”
Ondanks dat daar geen speld tussen te krijgen was, is het wel een vreemde redenering. Ten eerste om een auto te kiezen op basis van hoe anderen het interpreteren. Dat is al raar. Ten tweede omdat Skoda eigenlijk een super-premium merk is. We zijn het vergeten, maar er waren tijden dat rijden in een Skoda een heuse privilege was.
In 1908 lanceerde Laurin en Klement hun sportiefste auto tot dan toe, de BSC. Deze auto is in productie geweest van juni 1908 tot oktober 1909. In die tussentijd zijn er 12 exemplaren van gemaakt. Daar is er eentje van overgebleven en die heeft Skoda in handen gekregen. Ze hebben het exemplaar helemaal gerestaureerd naar originele staat. Dat sportieve mag je nu wel met een korreltje zout nemen, want de auto beschikt over een watergekoelde 1.4 tweecilinder die slechts over 12 pk levert op de achterwielen. De auto staat nu in het Skoda museum in Mladá Boleslav.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dit is geen Skoda.
Pas in 1925 ging L&K samen met Skoda verder.
@hubert:
Duitsers zijn altijd al een beetje dubieus betreffende geschiedenis ..
1.4 muesli blokkie ..
Ttssss .. dat downzisen maar tegenwoordig ..
Ik dacht dat een niet geleaste Octavia de meest zeldzame was…
@720s: ik ken iemand die een Skoda Octavia op z’n eigen naam heeft!
Echt een held, vergeleken met het lease-paupers
@melkkoe: zie je wel dat er zeldzame auto’s zijn in Nederland.
@melkkoe: mijn Octavia is ook niet geleased! Wel gedeeltelijk op krediet gekocht en ik ben een Belg… misschien dan wat minder uniek…?
@tjorque: Ik vind Belgen altijd uniek!
Mooi om te zien, dit kan ik wel waarderen!
Is de zeldzaamste Skoda ook meteen de mooiste!
Wát een toeval!
Als het écht raar zou zijn om je auto te kiezen vanwege de mening of interpretatie van anderen, dan zou ons wagenpark er héél anders uitzien. Of nee, ons hele mobiliteitspatroon zou er compleet anders uitzien.
Mijn ouders hadden een jaar of 15 dezelfde redenen om niet voor een Skoda te kiezen. Jaren later van teruggekomen en nog altijd was de Superb Combi de fijnste wagen die ze gehad hebben. En het was ook echt een goed ding, in een kleine 4 jaar zonder problemen naar twee ton gereden.
@Dizono:
Een Skoda Superb combi is gewoon een goede auto en een goede deal.
Nee, dat is niet represnatitief??
Welke auto je kiest, omdat anderen daar iets van vinden, is de triestige uitkomst van het concept “statussymbool”. Erg dat je je portefeuille laat beheren door een collectieve geest…
Ik vind dat je dat jammer genoeg ook ziet in het verkeer… een hardnekkige linksplakker zal sneller voor een dikke JAG opzij gaan dan een “suffe Skoda”.
Zo heb ik dat zondag toch ervaren…
De verhoudingen van deze Skoda zijn alweer beter dan die van een moderne Labia Station.
Een 1,4 blokje met 12 PK in 1908. Toen hadden de meeste fabrikanten juist grote blokken met nog niet zoveel PK’s. Lastig wassen deze “Skoda”. na het wassen alle koper weer poetsen.Ga d’r maar aanstaan.
@Alfarobert: staat in een museum, zal niet vaak gewassen worden. Beetje afstoffen is genoeg.
12pk heeft tegenwoordig een Chiron ook (die Legotastische toch)