Dit is de “nieuwe” Volkswagen Passat

Auteur: , 38 Reacties

Ze zullen erom staan te springen.

Met de onthulling van de vernieuwde Passat laat Volkswagen zich niet van zijn beste kant zien. De Amerikanen hebben sinds het dieselgate een groot deel van hun vertrouwen in de Duitse autofabrikant verloren en met deze facelift zal Volkswagen dit vertrouwen niet snel terugwinnen. De autofabrikant heeft namelijk een minimale facelift gepresenteerd voor het ernstig verouderde model, dat origineel uit 2012 stamt.

Nu is het wel zo dat uit de statistieken is gebleken dat men in de Verenigde Staten absoluut niet meer op zoek is naar sedans, maar dat wil nog niet zeggen dat het door Trump geteisterde volk een halfbakken auto als deze verdient. Hoewel Volkswagen het plaatwerk van de Passat heeft bijgepunt, staat de auto nog altijd op een verouderd platform. Dit is opmerkelijk, want dit betekent dat de auto niet dezelfde basis heeft als de vernieuwde Passat voor China.

Binnenin de auto vinden we eveneens betrekkelijk weinig vernieuwingen. Eigenlijk is de meest ingrijpende aanpassing het nieuwe infotainmentscherm. Overigens herkennen we binnen een duidelijk verschil tussen de Chinese versie en de Passat NMS voor Noord-Amerika. Laatstgenoemde mist namelijk de Virtual Cockpit.

De technische kant van het verhaal is niet veel positiever. De nieuwe Volkswagen Passat voor Noord-Amerika behoudt namelijk exact dezelfde 176 pk sterke vier-in-lijnmotor. Aan deze vierpitter heeft Volkswagen alleen het koppel veranderd. Voortaan produceert de auto geen 249 Nm, maar 281 Nm. Schakelen geschiedt in de auto middels een zestrapsautomaat.



38 reacties

He… wielen in de vorm van Swastika’s… VW ontdekt zijn historie?
@hans75: Swastika’s niet helemaal, maar wel lelijk zeg.
@mopar70: net als het interieur. En waar is die 2,5l 5 cilinder gebleven?.
@hans75: ik zie er geen swastikas in..
@hans75: zijn gewoon rond toch?
In 2012 was ‘ie inderdaad al verouderd, maar dat was ook min of meer de bedoeling. De vanafprijs was destijds volgens mij zo’n 7.000 Dollar lager dan die van de uitgaande Europese Passat. Die laatste sloeg totaal niet aan in de VS dus besloot Veedub back to basics te gaan; lekker groot, lekker simpel, lekker goedkoop. In Murica hebben ze immers geen Skoda. Ik moet zeggen dat ik het wel wat vind hebben die aanpak.
@jaapiyo: Terwijl die strategie ze met de Jetta en Golf 5/6 behoorlijk wat klanten heeft gekost. Daar ging de kwaliteit wel erg hard achteruit. Die kregen echt veel kritiek op bouwkwaliteit en materiaalkwaliteit.
@e34m5touring: Als je Amerikanen auto’s laat bouwen is “build quality” niet aan de orde
( nu hoop dat die wagens effectief in trump ville worden samengesteld)
@wimof: Werden in Mexico geproduceerd als ik me niet vergis en het was VW zelf die toen de keuze heeft gemaakt om minder goede materialen te monteren zonder de prijs daar op aan te passen. Waardoor de prijs nauwelijks verschilde met Europa maar de kwaliteit weldegelijk.
@e34m5touring:

Zie je wel ..
gewoon de schuld van Trump ..
@lincoln: Klopt. En die was toen nog niet eens aan de macht. Kan je zien wat een invloed die man heeft he.
@e34m5touring: ja als je het over de Jetta hebt klopt dat IIRC (ze doen nou overigens hetzelfde met de Q5 IMO), maar de NMS Passat werd/wordt meen ik in Chattanooga gebouwd.
@jaapiyo: Dat zou kunnen maar voor zover ik weet kreeg de Passat ook niet dezelfde kritiek. Vooral de Jetta kreeg er destijds flink van langs.
@wimof: Dat ligt toch echt aan het management.

Japanse merken bouwen wereldwijd kwalitatief goede auto’s.
Nu sjoemelen ze ook nog met oude modellen voor de States.
Totaal niet interessant, erg verouderd. Zal weer niet aanslaan in de VS & Canada
Brute uitlaten! (Not)
De Camry killer ..
Succes iig ..
@lincoln: alleen valt de VW op kwaliteit zwaar door de mand tov een Camry.
Maar komt ie ook als (clean) diesel?
Ik vraag me toch altijd af, als ik zinnen lees als “het vermogen is niet veranderd, maar ze hebben koppel toegevoegd”.

Zegt het net alsof je een doosje koppel via de oliedop naar binnen gooit..

Gezien het feit dat ‘vermogen = koppel x frequentie / 5252’ is, vraag ik me altijd af hoe ze dat doen, want dit is niet zomaar een ECU updateje.
@kevdutchie: dat is dan toch precies wat ze doen? In het motormanagement (ik wil dat niet ECU noemen, dat is een generieke term voor elk stuk electronica in de auto) wordt wat kenfelden aangepast die bij bepaalde lagere toerentallen meer brandstof inspuiten, of een hogere turbo druk toestaan. Zo kun je bij lagere toeren meer koppel krijgen zonder het het maximum vermogen (bij hogere toerentallen) veranderd.
@mashell: maar dan moet het max vermogen ook lager liggen.
Ik vond het juist wel wat hebben dat ze het zonder zo’n grote gril deden. Nu lijken ze daar toch naar toe te gaan, maar dan halfslachtig. De lijnen heb ik niets mee. Zal wel een idee achter zitten, met die rechte lijnen allemaal, maar naar mijn mening blijven er te veel rechte vlakken over waardoor het design juist afwezig lijkt te zijn.
Mooie auto. Gewoon recht toe recht aan. Niks op aan te merken en nog altijd beter dan zo’n lelijke crossover waar je niks aan hebt.Zal wel aan mijn conservatieve smaak liggen of het feit dat ik altijd het liefst sedans rijdt waaronder een Santana en een BMW 735i
Lomp, lelijk, saai. Sorry, ik kan er niets anders van maken. Die velgen zijn wel het toppunt van lelijkheid.
Bye Bye Passat, hallo 508
@jochen: die wordt niet in de US verkocht geloof ik.
Tja, mss heeft VW ook geen zin meer om te investeren in US sedans, wegens krimpende vraag daarnaar. Vraag is of ze snel met een stel SUV’s kunnen komen, die dan ook nog eens lokaal gebouwd worden…
Oké nouja een echt serieuze poging om de markt te veroveren is dit niet. Hopeloos verouderd. Neem dan gewoon afscheid van het model en ga iets verkopen wat mensen wel willen. Een crossover bijvoorbeeld, of een suv…
Zestrapsautomaat? Lol
Waarom geen Arteon voor Amerika?
@dutchdriftking: Nee, zij hebben Trump al gekregen. En binnenkort misschien nog een muur. Keuzes…
@dutchdriftking: die komt binnenkort op de US markt.
Even voor de schrijver dezes, die kennelijk stukken beter weet hoe het moet dan VW zelf, een stukje context. Verkoopcijfers Passat in de USA:

http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/volkswagen/volkswagen-passat/

De strategie van VW om een ‘verouderde’ Passat te verkopen sinds 2012 lijkt in absolute aantallen dus te werken. Even los van dieselgate, durf ik hem wel aan: ook qua marge werkt dit wel, want zo’n ‘verouderd’ platform bouwt lekker goedkoop. Zie Renault/Dacia.

Ter lering ende vermaeck, van dezelfde bron, de verkoopcijfers van de Camry voor wat extra context:

http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/toyota/toyota-camry/
Ach, hoe oud is het onderstel van de dodge charger, chrysler 300C ed? Daarbij is zon passat onderstel van 2012 een jonkie :)
Alleen de Camry haalt bijna het verkoopaantal van alle VW-modellen bij elkaar in Amerika… 343.000 om 354.000
Man man wat een saaie suffe auto. Ze doen ook nooit eens anders.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).