Dit is de Poolse Mustang die Ford wil tegenhouden

Auteur: , 28 Reacties

Waar zijn ze nu weer mee bezig in Polen?

Polen staat momenteel in lichterlaaie. De autoliefhebbers zijn het schijnbaar chronisch met elkaar oneens over bovenstaande auto. Sinds KHM Motor Poland deze week de M20 GT heeft onthuld, lopen de meningen alsmaar verder uiteen. Niet vreemd, want deze op de Ford Mustang (rijtest) gebaseerde auto moet de geestelijke opvolger zijn van een iconisch Pools autootje. Als klap op de vuurpijl krijgen de koetsenbouwers ook nog de Amerikaanse autofabrikant op hun dak.

Omdat het voor voor Poolse autofabrikanten vandaag de dag lastig is door te breken tot de mainstream, kunnen ze weinig anders doen dan proberen in te spelen op het lokale gevoel van nostalgie. KMH Motor Poland probeert dit met de Warszawa M20 GT te verwezenlijken, door het ontwerp van de auto te baseren op de klassieke Warsaw M20. Echter, wie de twee auto’s naast elkaar zet, ziet weinig overeenkomsten.

Dit is de Poolse Mustang die Ford probeert tegen te houden

Daarbij komt het feit dat de originele M20 destijds de allereerste massageproduceerde auto ooit in Polen was. Onder het Sovjet-regime werd hij in zekere zin de auto van het volk. Veel haakser kan de nieuwe Warszawa M20 GT niet op het concept van zijn zogenaamde voorvader staan. Dit wordt niet in het minst tegengewerkt door het feit dat de op de Mustang GT gebaseerde bolide achterlichten gebruikt van de peperdure AMG GT (rijtest). Daarnaast zijn er op de M20 GT verschillende onderdelen van de nieuwe Chevrolet Camaro te vinden. En dan hebben we het nog niet eens over de mate van luxe die we aan de binnenkant van de auto kunnen vinden. Onder de kap ligt overigens gewoon de 5-liter V8 uit de Mustang GT. Oftewel, wéér een aspect waar de auto gigantisch afwijkt van zijn ‘zielsverwant’.

Hoewel KMH Motor Poland bij de introductie van de auto liet weten dat Ford het project steunt, blijkt dit allesbehalve te kloppen. Sterker: nu de Amerikanen lucht van het project hebben gekregen, weigeren ze auto’s te leveren om het project te realiseren. Zodoende is het goed mogelijk dat dit het enige exemplaar van de M20 GT zal blijven. Tenzij de Poolse koetsenbouwer geïnteresseerden op de een of andere manier weet te overtuigen een eigen Ford Mustang GT mee te nemen, zit er niets anders op dan de Warszawa M20 GT te annuleren. Ergens is dit natuurlijk wel zonde, want op zich is het een interessant alternatief, mocht je ervoor in zijn een rond te rijden in een Mustang GT die wél een verfijnd interieur heeft.



28 reacties

Wat dachten ze bij Ford dan dat ze in Polen al die onderstellen voor wilden hebben?
@dees: ik denk niet dat die gekocht zijn…
@rikardodikalsio: Dus Ford geeft aan dat ze stoppen dat er Mustangs gejat worden?
@dees: Ehm….nee denk dat die bedoelt dat ze de onderstellen nog niet ingekocht hebben bij Ford.
Met zo’n gedrocht zou ik als merk ook niet geassocieerd willen worden.
Leuk intiatief. Ik probeer hem met alle macht mooi te vinden….ja…? ja…? en…..nope… sorry. Vage verhoudingen. De verhoudingen moeten kloppen. En dit ding klopt gewoon niet…
Oef, zeldzaam lelijk
Poolse mustang met Mercedes AMG GT achterlichten
Recht van achteren is hij best ok, maar dat is dan ook de enige hoek. Vanwaar die rare vouw op de portieren?!
@beefcake: als je goed kijkt heeft die ouwe ook zo’n sport vouw, dat zal wel “de”overeenkomst zijn😂
@kosanostra: die andere is zelfs een 4 deurs😂😂 wat een gasten heej.. maar ik vindt die nieuwe niet lelyk
@beefcake: zo zie je niet het verschil met een schadebak
r: nu de Amerikanen lucht van het project hebben gekregen, weigeren ze auto’s te leveren om het project te realiseren. Zodoende is het goed mogelijk dat dit het enige exemplaar van de M20 GT zal blijven. Tenzij de Poolse koetsenbouwer geïnteresseerden op de een of andere manier weet te overtuigen een eigen Ford Mustang GT mee te nemen, zit er niets anders op dan de Warszawa M20 GT te annuleren…

wat wordt hiermee bedoeld? Hoezo moeten ze een mustang hebben?
@kosanostra: of auto’s bedoel ik? Hebben ze geen eigen chassis’ waarop ze carrosserieën op kunnen bouwen?
@kosanostra: Auto’s worden al lang niet meer “op chassis” gebouwd.
@kosanostra: Deze auto is gebaseerd op de Mustang. Ik gok op het onderstel, motor en versnellingsbak en misschien nog wat andere dingen.
Allemaal dingen die ze niet zelf kunnen ontwerpen of bouwen.
@dees: Ik gok dat er meer vd Mustang in zit.
Waarschijnlijk de hele naakte body, minus aankleding. (Koetswerkpanelen, lampen, bumpers …)
Koets ziet er eigenlijk niet verkeerd uit, alleen de koplampen ff restylen en je bent helemaal het mannetje bij de plaatselijke Aldi met een blikje Schultenbrau in de hand!!
Ik ben nu wel heel benieuwd hoe de nieuwe Daf 66 Super Luxe Coupé eruit zal zien!
Wordt een lastig verhaal voor KHM.

Dat ouwe beestje vind ik overigens wél leuk, al is die qua uiterlijk vermoedelijk ook op een Amerikaan gebaseerd.
Waarom maken ze in het oostblok altijd van die afgrijselijke auto’s? Ze geilen allemaal op bmw en Mercedes maar dit is gewoon een Leepu auto. En zo zijn ze allemaal. Welke hedendaagse Oostblok auto is wel mooi? En ik bedoel niet Skoda . Want dat is een vw.
@rolov:

voor de rest van “het oostblok” kan ik niet spreken, maar dat Polen wel iets aardigs kunnen maken, hebben ze al wel laten zien:
http://www.arrinera.com/pl/
Die oorspronkelijke auto vond ik 25 jaar terug echt leuk. Leek me een goed idee zo’n ding op de kop te tikken, en te voorzien van wat modernere techniek, een beter interieur maar van buiten zo laten. Nooit wat van gekomen en nu zijn ze best veel geld waard en beginnen zeldzaam te worden. De M20 is echt mooi, de latere versies zijn minder geslaagd.
Er zijn in deze wereld twee goede polen

De Noordpool en de zuidpool
Zou even goed een GTA versie van de Mustang kunnen zijn dit.
Prima interieur, er is vast wel een markt voor om Mustang interieurs wat deftiger aan te kleden voor een nette Poolse prijs.
Interieur ziet er wel stukken beter uit zo te zien. Het exterieur echter….
Stiekem vind ik m best tof

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).